اثرات مصرف داروهای کمبود توجه بیش فعالی

بهترین درمان برای کودکان بیش فعال چیست؟


نیویورک تایمز شماره 29 ژانویه سال 2012


سه میلیون کودک برای مشکلات تمرکزشان از دارو استفاده میکنند. در اواخر سال گذشته، بسیاری از پدر و مادرها به دلیل کمبود داروهایی مثل ریتالین و آدرال که آنها کاملا برای  عملکرد فرزندان خود ضروری بودند نگران شدند

استفاده از این داروها در کوتاه مدت به طور موقت برای دانش آموزان در زمان امتحاناتشان به خوبی عمل می کند. اما هنگامی که کودکان بیش ازحد مورد نیاز ودر طولانی  مدت از زمان داده شده از این قرص ها استفاده میکنند، نه تنها پیشرفتی در مدرسه ندارند بلکه بهبودی هم در کاهش مشکلات رفتاری پیدا نمی کنند بلکه داروها می توانند عوارض جانبی جدی، از جمله کوتاهی قد را به همراه داشته باشد.

در واقع، تعدادی از حقایق بی چون و چرا برای حمایت از دارو نیز وجود دارد. کودکان مبتلا به اشکال در تمرکز از مشکل مغزبا منشاء ژنتیکی و یا  غیر ذاتی رنج می برند. این کودکان نیاز به داروهای نقص توجه برای اصلاح دارند.در سال 1973، به بررسی ادبیات در درمان اعتیاد آور این داروها از کودکان مجله پزشکی نیوانگلند پرداخته شده است. ده ها تن از مطالعات کنترل شده نشان داد که این داروها به سرعت باعث بهبود عملکرد کودکان در وظایف تکراری که نیاز به تمرکز و سعی و کوشش دارند میشوند.در هر مطالعه کوتاه مدت معلمان و والدین نیز دربهبود رفتار موثر بوده اند.

اما این پرسش در مورد مکانیسم های عمل دارو ودوام اثر آنها از جمله ریتالین وآدرال برای آرام کردن کودکان سنین پایین همچنان مطرح است، برخی از کارشناسان استدلال می کنند که چون مغز کودکان مبتلا به مشکلات توجه متفاوت است، این داروها اثر مرموز متناقضی بر روی مغز آنها دارد .

نسخه این داروها به جنگ جهانی دوم، اپراتورهای رادار برای کمک به آنها برای بیداری و تمرکز بر انجام وظیفه های تکراری و خسته کننده مورد استفاده قرار گرفته شده بود.  علاوه بر این، در حالی که این نوع داروها که به نوعی مواد مخدرمحسوب میشوند به کودکان در کلاس به حل و فصل کردن مسائلشان کمک میکند ، در واقع فعالیت های آنها در زمین بازی افزایش مییابد به طور کلی دارای مواد محرکی است که اثرات یکسانی برای تمامی کودکان و بزرگسالان دارد. افزایش توانایی تمرکز، به خصوص در کارهایی که ذاتا جالب و یا وقتی که خسته یا بی حوصله هستند دارد، اما توانایی های گسترده تر یادگیری را بهبود نمی بخشد و درست همانطور که در خیلی از افراد رژیمی که  از داروهای کاهش وزن استفاده میکنند داروهای محرک در دراز مدت هم منجر به کاهش وزن وبی اشتهایی میشود. برخی از کارشناسان استدلال کرده اند که کودکان مبتلا نمیتوانند اضافه وزن را تحمل کنند  زیرا مغز آنهابه نحوی متفاوت عمل میکند .این داروها به مرور زیاد، اثرات منفی بر روی رفتار خواهد داشت و با گزارش والدین در این زمینه سندی بر اثبات این ادعا میباشد. این اثرات در بزرگسالان هم ممکن است واکنش های مشابهی مثل قطع ناگهانی  قهوه، و یا متوقف کردن سیگار کشیدن را داشته باشد.

تا به امروز، هیچ مطالعه ای نشان نداده است که در استفاده طولانی مدت از دارو بر عملکرد تحصیلی، روابط اجتماعی و یا مشکلات رفتاری با نقص توجه و یا چیزهای بسیاردیگری تاثیر مفیدی داشته باشد. تا همین اواخر، بیشتر مطالعات انجام شده بر این داروها اثرات مثبتی را به وضوح نشان نداده است اما به روشنی معایب آنها مشخص شده است.

اما در سال 2009، گروهی به صورت تصادفی که حدود 600 کودک با مشکلات توجه بودند مورد مطالعه قرار گرفتند، برخی تحت درمان دارو به تنهایی قرار گرفتند و برخی از  تحت درمان رفتاری- شناختی و نوروفیدبک قرار گرفتند، در ابتدا این مطالعه نشان داد که درمان با دارو بهترین نتایج را به دنبال داشت. با این حال، پس از سه سال این اثرات، پژمرده شد واثرات درمان رفتاری –شناختی و نوروفیدبک به وضوح خودش را نشان داد.

این کودکان نیاز به یک پایگاه گسترده تری برای حمایت از این دارو دارند.با این حال، یافته های علوم اعصاب  به سرپا نگه داشتن استدلال داروها برای درمان فرضیه نقص ذاتی اصرار می ورزند.”این مطالعات نشان می دهد که این کودکان  الگوهای مختلف انتقال دهنده های عصبی را در مغز خود و ناهنجاریهای دیگری دارند . در حالی که پیچیدگی های تکنولوژیکی از این مطالعات ممکن است پدر و مادر و غیرحرفه ای هارا تحت تاثیر قرار دهد، آنها می توانند گمراه کننده باشند. البته مغز کودکان با مشکلات رفتاری، ناهنجاری هایی را در اسکن های مغزی نشان داده است، رفتار و مغز در هم تنیده شده است.

بسیاری از مطالعات در مغز کودکان به دلیل فقدان انگیزه وتوجه و ظرفیت های توسعه نیافته در تنظیم رفتارهای خود،ناهنجاریهایی را در  اسکن های مغزی خود نشان داده اند.
با این حال عملکرد مغز اندازه گیری می شود، این مطالعات به ما چیزی در مورد اینکه آیا ناهنجاریهای مشاهده شده در حال حاضر در بدو تولد به وجود آمده و یا اینکه آیا آنها اثر ضربه، استرس مزمن و یا دیگر تجارب اوایل دوران کودکی است یا خیررا نشان میدهد .

این کاملا درست است که تعداد زیادی از کودکان دارای مشکلات  توجه، خود را نمیتوانند تنظیم و رفتارشان را کنترل کنند. اما این مشکلات به دلیل برخی از جنبه های حال حاضر در بدو تولد به وجود آمده است و یا آنها را توسط تجربیات در دوران کودکی بدست آورده اند؟ این سوالات را می توان تنها با مطالعه کودکان و محیط اطرافشان  قبل از تولد تا دوران کودکی و نوجوانی بررسی کرد.

مطالعاتی که بر 200 نفر از کودکانی که در فقر متولد شدند نشان دادند که این کودکان بیشتر در معرض مشکلات رفتاری هستند. مادران آنها  در دوران بارداری ثبت نام، و در طی این دوره از زندگی خود،  روابطشان را با مراقبان، معلمان و همسالانشان  مورد مطالعه قرار گرفت. پیشرفتشان را از طریق مدرسه و تجاربشان را در اوایل دوران بلوغ  دنبال کردند. در فواصل منظم درباره سلامت، رفتار آنها، عملکرد در تست های هوش و ویژگی های دیگرآنها اندازه گیری شد.
اواخر نوجوانی، 50 درصد از نمونه ها برای برخی از تشخیص های روانی واجد شرایط بودند. تقریبا نیمی از مشکلات رفتاری در مدرسه  نمایش داده شد که مقداری از آن کاهش یافته بود.در میان همه کودکان، از جمله تمام گروه های اجتماعی و اقتصادی، در 8 درصد امکان بروز وجود دارد. چیزی که ما متوجه شدیم این بود که محیط کودک پیش بینی کننده خلق و خوی کودک است.  در میان آنها نیز تنش های خانوادگی مثل : خشونت خانگی، فقدان حمایت اجتماعی از  طرف دوستان و خویشاوندان، شرایط زندگی پر هرج و مرج، از جمله حرکت های مکرر، و، به خصوص الگوهای بد والدین که شامل تحریک کودک است وجود دارد. به عنوان مثال یک کودک 3 ساله با نا امید شدن در حل یک مشکل، پدر و مادربا طعنه و یا مسخره با آن مقابله میکنند. اعمال بیش از حد و تحریک و همچنین سازش میتواند اثرات منفی را در کودک ایجاد کند.


قرار دادن کودکان درمقابل داروهای اعتیاد آور از جمله ریتالین، هیچ کاری  برای تغییر شرایط آنها انجام نمیدهد بلکه ممکن است اثراتی را که در بالا ذکر شد به دنبال داشته باشد.


البته در حال حاضر خطرات متعددی وجود دارد:اول اینکه هرگز تنها یک راه حل برای تمام کودکان با مشکلات یادگیری و رفتاری وجود نخواهد داشت در حالی که برخی ممکن است از درمان  کوتاه مدت با استفاده از داروهای اعتیاد آور بهره مند شوندو در مقیاس بزرگتر برای درمان طولانی مدت برای میلیون ها نفر از کودکان پاسخ می دهد.
دوم اینکه این دارو به یک دیدگاه اجتماعی مربوط میشود، تمام مشکلات زندگی را می توان با یک قرص حل کرد.در نهایت، این توهم را که مشکلات رفتاری کودکان را می توان با داروهای اعتیاد آور درمان کرد باید از ذهن والدین حذف کرد. داروهای اعتیاد آورممکن است به مدت 4 تا 8 هفته اثر کند اما مشکلاتی از قبیل اضطراب،افسردگی و… در این کودکان به بار بیاورد.

مجله نیویورک تایمز شماره 29 ژانویه سال 2012

نویسنده: پروفسور الن سروف استاد روانشناسی دانشگاه مینسوتا

L. Alan Sroufe is a professor emeritus of psychology at the University of Minnesota’s Institute of Child Development.

مترجم :  مریم عبداللهی (روانشناس)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله با ذکر نام نویسنده و مترجم و سایت منبع(مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا) آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم پیگرد قانونی دارد.

 

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

موضوع :کودکان بیش فعال وکم توجه

زیر مجموعه: داروهای مورد استفاده برای کودکان بیش فعال وکم توجه

کلمات کلیدی :بیش فعالی ،کم توجهی ،تکانشی ،ریتالین ،آدرال ،دارو درمانی ،درمان بیش فعالی ،درمان نقص توجه داروهای محرک ،عوارض جانبی ریتالین

 


جدیدترین و مطمئن ترین روش درمان


اختلال بیش فعالی کم توجهی کودکان و بزرگسالان


 

 

امروزه نوروفیدبک به عنوان یکی از مؤثرترین روشهای درمانی و جایگزین دارو های شیمیایی در کودکان دچار بیش فعالی یا همان ADHD شناخته شده است. هدف از درمان بوسیله این روش این است که به کودک بیاموزیم چطور می تواند رفتارهای مغزش را تغییر دهدو در نهایت عملکردهای مربوط به بیش فعالی را از بین ببرد.

این به این معنی است که کودک شما می تواند به مغز خود بیاموزد که بیش فعال نباشد!

بیوفیدبک مانند آینه ای است که عملکرد مغزمان را که به طور عادی ما از آن آگاه نیستیم ، به نمایش در می آورد و به ما می آموزد تا اطلاعاتی راجع به وضعیت بیولوژیک مغز خود بدست بیاوریم و از این اطلاعات جهت کنترل ارادی فعالیت های مغزمان استفاده کنیم.

نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که می تواند جهت آموزش کودکان دچارADHD جهت تغییر رفتارشان استفاده شود. به این صورت که دستگاه اطلاعات الکتریکی مغز کودک و امواج مغزی او را ثبت می کند و  با ثبت امواج و تقویت امواج مثبت و مفید، نوروفیدبک انجام می شود و کودک می آمزد که چطور می تواند بیشتر توجه و تمرکز داشته باشد.

حال این امواج مغزی که در نوروفیدبک روی آنها کار می شود، چه هستند و چگونه کار می کنند؟

هر فرد نرمال 4 دسته موج مغزی دارد که عبارتند از:

 

موج آلفا در زمان آرامش و relaxation فعالیت بسزایی دارد.

موج بتا سریع ترین موج مغزی است و در مواقع توجه و تمرکز فعالیت زیادی دارد. موجی به نام SMR نیز وجود دارد که زیرمجموعه ای از موج بتا است و زمانی که فرد برای انجام یک فعالیت کاملاً فوکوسکرده فعال است.

موج تتا در زمانی که فرد در حال به خواب رفتن است و یا افکار پوچ و بی هدفی دارد فعال است .

موج دلتا کندترین موج مغز است و در هنگام خواب عمیق فعال ترین موج است.

وقتی یک کودک نرمال تلاش می کند مطلبی بخواند یا روی موضوعی تمرکز کند، امواج بتا در مغزش افزایش می یابد، اما در کودکان بیش فعال، این اتفاق نمی افتد و به جای افزایش موج بتا، موج تتا در مغزشان افزایش می یابد (موج افکار پوچ) ، و این به این معنی است که این کودکان نمی توانند به اندازه کودکان دیگر تمرکز کنند.


آیا نوروفیدبک به راستی روش مؤثری است؟

وقتی کودک بیش فعال نیاز به توجه دارد، به جای افزایش موج بتا در مغزش، موج تتای او بالا می رود و در دستگاه EEG بالا بودن موج تتا نسبت به بتای او ثبت می شود. در جلسات نوروفیدبک درمانی، به کودک می آموزیم که چگونه موج بتای خود را بالا بیاورد. معمولاً بعد از 30 جلسه درمان، کودک کاملاً می آموزد که چطور امواج مغز خود را کنترل کند . علاوه بر بهبود توجه و تمرکز در کودکان، علائم دیگر بیش فعالی نیز در کودک کمرنگ می شوند. این بهبودی، قابل مقایسه با زمانی است که کودک در حال مصرف روزانه  4 قرص ریتالین است.

در کودک تحت درمان با دارو، با پایان نیمه عمر دارو در بدن، علائم برمی گردد اما زمانی که کودک می آموزد که چطور امواج مغز خود را کنترل کند، علائم خاموش می شوند و این بهبودی دائمی است ، و بدان معنی است که وقتی جلسات درمانی کامل شد، کودک شما فردی نرمال خواهد بود و این نکته وجه تفاوت نوروفیدبک با سایر روش های درمانی است.


آیا این روش علمی است؟ روش نوروفیدبک از حدود 4 سال پیش توسط اداره غذا و داروی آمریکا ( معتبرترین سازمان جهانی پزشکی) جهت درمان بیش فعالی ،کم توجهی مورد تایید قرار گرفته است.

مقاله نوروفیدبک  در درمان کودکان بیش فعال و مقایسه آن با درمان دارویی (ریتالین) :

http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/5791387V1107.pdf


آیا نوروفیدبک محدودیت و عوارضی نیز دارد؟

در مورد عوارض احتمالی جانبی این روش در 30 سال گذشته مطالعات بسیاری انجام شده و خوشبختانه هیچگونه عارضه جانبی برای این روش درمانی ذکر نشده است، این در حالی است که درمورد داروهای شیمیایی مثل ریتالین لیست بلند بالایی از عوارض گزارش شده است(برای مشاهده عوارض ریتالین اینجا کلیک کنید)


آیا در آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته از نوروفیدبک در درمان کودکان بیش فعال کم توجه استفاده می شود؟

در آمریکا  بیش از 1000 مرکز نوروفیدبک وجود دارد که این رقم در 5 سال گذشته از کمتر از 100 مرکز به این تعداد رسیده که این موضوع خود حاکی از میزان اهمیت و محبوبیت این روش درمانی در کشورهای پیشرفته می باشد .


متاسفانه تنها مشکل این روش این است که نوروفیدبک و بیوفیدبک به دلیل هزینه نسبتا زیاد نسبت به دارو درمانی حتی در کشورهای پیشرفته ، فقط توسط قشر مرفه جامعه استفاده می شود، و عملا بخش زیادی از جامعه به دلیل مشکلات مالی از این درمان محرومند و خانواده ها مجبورندسالها مصرف  داروهای شیمیایی را برای کودکان بیش فعال خود تحمل کنند! و با وجود اگاهی از عوارض این داروها چاره ای جز پذیرش نداشته باشند!  لذا ما در مرکز نوروفیدبک آلومینا سعی کردیم با کم کردن هزینه نوروفیدبک (تا 10 برابر کمتر از هزینه متعارف در دنیا و چندین برابر کمتر از هزینه متعارف در ایران) ،امکان استفاده از آن را برای کلیه اقشار فراهم نمائیم.

هدف ما سلامتی فرزندان این سرزمین است،پس اگر حتی هزینه های فعلی درمان را نیز نمی توانید بپردازید اصلا نگران نباشید،در این مورد می توانید با کادر درمان گفتگو کنید و در صورت تایید این موضوع و نیاز کودک شما به نوروفیدبک،حتما تخفیف جداگانه ای برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که برای ادامه جلسات نوروفیدبک، کودک باید انگیزه داشته باشد و اگر کودک در سن مناسبی نباشد، خسته می شود و انگیزه ادامه درمان را نخواهد داشت. اگر سن کودک خیلی پایین باشد، نمی تواند همکاری مناسبی داشته باشد و در سنین بالا نیز  مغز دیگر توانایی یادگیری و تغییر را تا حدودی از دست می دهد لذا بهترین سن توصیه شده برای این درمان حداقل سن 5 سال و حداکثر سن 35 سال می باشد.

در مرکز نوروفیدبک آلومینا خدمات درمانی بوسیله روش نوروفیدبک  در کودکان بیش فعال انجام می شود و شما می توانید با پر کردن فرم تشکیل پرونده و سپس انجام جلسات درمانی، از این درمان جهت بهبود بیش فعالی کودکتان بهره ببرید.

 

جزئیات برنامه درمانی کودکان بیش فعال/کم توجه و اختلالات یادگیری در مرکز نوروفیدبکآلومینا:

 

نکته مهم : هر جلسه از دو قسمت درمانی و آموزشی تشکیل شده است که قسمت درمانی شامل کار با دستگاه نوروفیدبک می باشد که حدود 40 دقیقه طول می کشدو قسمت آموزشی شامل سر فصلهایی می باشد که در زیر به صورت کلی در مورد هر جلسه ذکر شده است

جلسه 1 : مصاحبه با والدین وشناخت انتظارات آنها از جلسات درمان وکودک ،40 دقیقه نوروفیدبک ،معرفی کتاب چگونه به کودکان بیش فعال/کم توجه کمک کنیم؟ به عنوان کتاب کاردرمنزل ومعرفی کتاب درسنامه به والدین برای آشنایی وبرخورد صحیح با این کودکان

جلسه 2 : 40 دقیقه نوروفیدبک ، مرور جلسه قبل ، آموزش حل مساله

جلسه3 : 40 دقیقه نوروفیدبک ، مرور جلسه قبل، توضیح دوباره روش حل مساله با ذکر مثال و تهیه طرح، تهیه کتاب … و خواندن راز 1

جلسه 4: 40 دقیقه نوروفیدبک ، توضیح در مورد طرح خواسته شده، تعریف کردن راز 1 گربه ها توسط کودک ومطالعه راز ،تکنیک حافظه(تصویر) در منزل

جلسه 5: 40 دقیقه نوروفیدبک ، ارایه طرح جدید، تعریف راز 2، بررسی تکالیف کتاب، کار در منزل(راز 3 ، پازل ،تکرار تکنیک حافظه با همان تعداد تصویر)

جلسه 6 : 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی تکالیف جلسه قبل،ارایه فایل ریلکسیشن و توضیح در مورد آن،کار در منزل(راز 4 ،کتاب کار،نوشتن طرح،گوش دادن به فایل قبل از خواب و هر شب)

جلسه7: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل، کار در منزل(بیان مشکل در غالب نقاشی،راز5،تکنیک حافظه با 8 تصویر)

جلسه8: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل، کار منزل(کتاب کار،راز6 ،نوشتن یک طرح و بیان یک مشکل در مدرسه در غالب نقاشی،تکنیک حافظه با تصویر)

جلسه9: 40 دقیقه نوروفیدبک ،برسی جلسه قبل، کار در منزل(راز 7 وتمرین درباره راز 1و2 ،کتاب کار،خواندن داستان مورد علاقه کودک و نوشتن نکات مهم آن توسط وی، ارایه طرح جدید ونوشتن برنامه های روزانه)

جلسه10: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل، کار در منزل(راز 8 وتمرین 1و2و3 ،کتاب کار،انجام پازل با قطعات بیشتر،تکنیک حافظه با شمارش اعداد  )

جلسه11: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل،ارایه فایل توجه و تمرکز،کار در منزل(راز9 وتمرین راز1و2و3و4 ،ارایه طرح،خواندن یک داستان کوتاه و آوردن کتاب همراه خود در جلسه بعدی،تکنیک حافظه با شمارش اعداد معکوس)

جلسه 12: 40 دقیقه نوروفیدبک ،تعریف راز 9 وقصه درمانی،کار در منزل(تهیه برنامه توسط والدین با توجه به عدم انجام کارهادر گذشته وبررسی آن توسط خود کودک،ادامه تکنیک حافظه)

جلسه13: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل،آموزش بازی ایکس…،کار درمنزل(ارایه طرح یک مشکل جدید در محیط خارج از منزل وارایه راه حل در غالب نقاشی)

جلسه 14: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل،انجام بازی ایکس-اُ ،کار در منزل(پازل،بازی نخ وسوزن از گلدونه ها،شمارش اعداد معکوس و افزایش تعداد اعداد)

جلسه15: 40 دقیقه نوروفیدبک ،قصه درمانی،بررسی جلسه قبل،کار در منزل(بازی ایکس…،بازی … با ارایه یک طرح مشخص روی آن با توجه به علاقه کودک)

جلسه16: 40 دقیقه نوروفیدبک ،تمرین راز 5و6و7 ،بررسی جلسه قبل ،کار در منزل(ارایه طرح جدید،تکنیک حافظه با کلمات)

جلسه17: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی تفاوت ها در طرح های مختلف ،کار درمنزل(بازی ایکس ….پازل،خواندن داستان وبررسی نکات مهم،تکرارتکنیک حافظه با…)

جلسه 18: 40 دقیقه نوروفیدبک ،قصه درمانی ،کاردرمنزل (خواندن مجله …،ماز …،تکنیک حافظه با 7 کلمه )

جلسه 19: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بازی سنجش تمرکز ،راز 8و9 ،کار در منزل(نقاشی جلسه درمانی از نظر کودک ،ماز،پازل،تکنیک حافظه با 7)

جلسه20: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بازی ایکس…،بررسی جلسه قبل

از جلسه 20 به بعد  در صورت نیاز به ادامه نوروفیدبک ، با توجه به پیشرفت کودک ،سن کودک و میزان همکاری خانواده روش های درمانی متفاوتی در مورد هر کودک به صورت جداگانه در نظر گرفته خواهد شد.


مرکز خدمات نوروفیدبک آلومینا

تاسیس :1388

با سابقه 2 سال درمان نوروفیدبک و بیوفیدبک و درمان صدها کودک بیش فعال /کم توجه با روش نوروفیدبک توسط تیم درمانگر متشکل از متخصص مغز و اعصاب، پزشک متبحر در زمینه نوروفیدبک و چندین روانشناس مجرب در خدمت شما مراجعین محترم می باشد.


آدرس: تهران خیابان دکتر شریعتی. بالاتر از  تقاطع ظفر، مرکز نوروفیدبک آلومینا ( پذیرش با وقت قبلی)


شماره تماس :

02122852784

ساعات پاسخگویی : همه روزه از ساعت 9 صبح تا  7 شب

جهت ثبت نام می توانید فرم ثبت نام را تکمیل نمایید یا به صورت حضوری (طبق قرار قبلی)در دفتر مرکزی نوروفیدبک آلومینا ثبت نام نمائید.

 

 

 

 

نوروفیدبک و بیوفیدبک در سایر رسانه ها :


توضیحاتی در مورد نوروفیدبک در سایت مجله همشهری :

http://www.hamshahrimags.com/NSite/FullStory/News/?Id=3725

 

توضیحاتی در مورد نوروفیدبک در سایت اطلاعات بالینی تخصصی مغزی (به زبان انگلیسی)

http://www.eeginfo.com/what-is-neurofeedback.htm

 

مقالات فارسی نوروفیدبک :

http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/5791387V1107.pdf

 

سلامت باشید :نوروفیدبک و بیوفیدبک

http://ch3.ir/salamat/index.php?option=com_content&view=article&id=683&Itemid=356

 

ویدئو های نوروفیدبک در درمان سردرد،بیش فعالی  کم توجهی ، تشنج، بی خوابی ، افزایش تمرکز و …. (به زبان انگلیسی)

http://www.eeginfo.com/neurofeedback-videos-media.htm

 

کلمات کلیدی:کودک بیش فعال،درمان کمبود توجه،درمان کودک باهوش ولی بیش فعال،درمان کمبود تمرکز با وجود هوش بالا،کودکان بیش فعال را چکار کنیم؟ مرکز درمان کودکان بیش فعال،مرکز بازی درمانی کودکان بیش فعال،مرکز نوروفیدبک بیش فعالی،کمبود تمرکز و بیش فعالی جدیدترین درمان،بهترین درمان کمبود توجه بیش فعالی،والدین کودک بیش فعال، نقش ژنتیک در بیش فعالی کودک،کودک کم تمرکز،کودک شیطون بیش فعال،درمان راحت کودکان بیش فعال،تقویت دیکته،تقویت تمرکز و هوش در کلاس،عدم توجه به معلم،آموزش نظم به کودک،کودک بهتری تربیت کنیم،چگونه کودکمان را آرام کنیم

Comments are closed.