بیوفیدبک و نوروفیدبک در درمان سردرد تنشی و میگرن

 

 

درمان میگرن، بدون عوارض جانبی

سردردهای میگرنی به عنوان یکی از شایع ترین بیماری هایی شناخته می شود که در ایالت متحده ی آمریکا بیش از 3 ملیون نفر به آن مبتلا هستند. متاسفانه  تا به امروزدرمان قطعی و کاملی برای کاهش علائم ناشی از سردردهای میگرنی شناسایی نشده است. بیماران مبتلا به میگرن غالبا در مقابل مصرف داروهای مسکن مقاوم هستند و مصرف داروهایی معمولی که برای این بیماران تجویز می شود معمولا بی فایده است. بنابراین بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی برای کاهش دردهای خود مجبور به استفاده ی مداوم مقادیر زیادی داروهای مسکن و آرام بخش می شوند  که این امر  در دراز مدت می تواند عوارض جانبی بسیار خطرناکی برای مصرف کنندگان داروها داشته باشد.

به همین دلیل  بسیاری از پژوهشگران در زمینه ی علوم پزشکی و سردرد در مطالعات خود به بررسی میزان اثربخشی و عوارض جانبی ماشی از روش های مختلف درمان میگرن پرداخته اند.

در پژوهشی که محققان دانشگاه شیکاگو در آمریکا انجام داده اند، نتایج حاکی از آن است که بهترین نوع درمان موجود برای افرادی که از سردردهای میگرنی رنج می برند ، روش درمانی بیوفیدبک است.دانشمندان معتقدند که استفاده از روش درمانی بیوفیدبک برای بیماران مبتلا به میگرن علاوه بر اثربخشی طولانی مدت، هیچ گونه عارضه ی جانبی برای بیماران نخواهد داشت. این متخصصان بیان می کنند که روش درمانی بیوفیدبک حتی اگر به مدت طولانی هم مورد استفاده ی بیماران قرار بگیرد هی چونه عوارض جانبی برای افراد در پی نخواهد داشت. در پژوهش های متعددی که در این زمینه انجام گرفته است انواع مختلف بیوفیدبک به ویژه استفاده از بیوفیدبک الکترومیوگرافی که بر میزان انقباض و گرفتگی عضلات اثر می گذارد و هم چنین بیوفیدبک حرارتی که بر کنترل دمای بدن و کنترل قطر رگ ها اثر می گذارد، بهترین، موثرترین و تنها روش درمانی بدون عارضه برای افراد مبتلا به میگرن است. به خصوص در مورد افرادی که به دلیل شرایط خاصی مانند حساسیت نسبت به داروهای مسکن و آرام بخش، افرادی که ممنوعیت مصرف برخی داروها را دارند و زنان باردار روش درمانی بیوفیدبک بهترین روش درمانی موجود است.

 

 

درمان بیوفیدبک برای انواع سردرد و میگرن

 

بیوفیدبک تکنیکی است که می تواند با فراهم کردن اطلاعاتی (بازخورد) از انقباض های عضلانی، دمای پوست، امواج مغزی و سایر فرایندهای فیزیولوژیک بدن بیماران،در جهت آموزش روش های کاهش استرس در بیماران مبتلا به انواع میگرن و سر درد موثر واقع شود.در این روش درمانی،حسگرهای کوچک فلزی که الکترود نامیده می شوند، به پوست بیمار متصل می گردند و مقادیر تنش عضلانی و یا دمای پوست بیمار را اندازه گیری می کنند. برای مثال یک پاسخ استرسی دمای پوست را به دلیل تنگ کردن رگهای خونی کاهش می دهد در حالی که یک پاسخ ریلکسیشن باعث گشاد شدن رگهای خونی و در نتیجه گرم شدن پوست می شود.

نتایج مطالعات انجام شده بسیاری نشان از تغییر جریان خون در مغز حین حمله های میگرن و دوره های محو شدن درد در بین این حملات دارد. با استفاده از تمرینات بیوفیدبک، شخص می تواند جریان خون داخل مغز خود را تحت تأثیر قرار داده و میزان درد را بهتر کنترل کند.

بسیاری از مطالعات بیوفیدبک نشان داده اند که این درمان هم در بزرگسالان و هم کودکان باعث کاهش تناوب و طول مدت حملات سردرد شده است. به طور عمومی، تأثیرات بیوفیدبک قابل مقایسه با بسیاری از داروهای استفاده شده برای سردردهای مزمن بوده است و می تواند به عنوان یک درمان با اولویت بالا برای بهبود میگرن های تکرار شونده باشد.

بیو فیدبک و تمرینات ریلکسیشن می توانند در بسیاری از دپارتمان های روانشناسی و روانپزشکی مراکز درمانی در دسترس باشند.

 

تهیه و تنظیم : انیس جهانبازی (کارشناس ارشد روانشناسی ، مشاور و درمانگر)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات با درج منبع مقاله (با درج لینک فعال به سایت مرکز آلومینا) منعی ندارد و در غیر اینصورت پیگرد قانونی دارد.

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

 

خدمات درمان انواع سردرد و میگرن با روش بیوفیدبک بصورت اختصاصی

 

زیر نظر متخصصین مغز و اعصاب

 

در مرکز بیوفیدبک و نوروفیدبک آلومینا انجام می شود

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

تحقیقات انجام شده در دنیا در زمینه بیوفیدبک و نوروفیدبک در درمان سردرد تنشی و میگرن :

در مطالعه ای که توسط

Abramowitz, S. I. and N. W. Bell

انجام شد نشان داده شد که : با توجه به اینکه انقباضات عضلانی منشا اولیه سردرد تنشی هستند ، بیو فیدبک می تواند در کاهش این انقباضات عضلانی و در نتیجه کاهش سردرد تنشی موثر باشد .


در مطالعه دیگری که توسط اندراسیک در سال 2010 انجام شد

نشان داده شد که بیوفیدبک و نوروفیدبک در بهبود سردردهای میگرنی و تنشی به اندازه دارو درمانی موثرند ، بدون اینکه عوارض جانبی از آنها گزارش شود و همچنین نشان داده شد که تکنیکهای مختلف بیوفیدبک میتواند برای سردرد موثر باشد و همچنین نشان داده شد که ترکیب دارو درمانی با بیوفیدبک میتواند اثر یکدیگر را تقویت کند.


در مرکز نوروفیدبک آلومینا، خدمات بیوفیدبک در درمان سردردهای میگرنی و تنشی انجام می شود و شما می توانید با مراجعه به مرکز و انجام دوره های درمانی، از  این روش درمانی زیر نظر متخصصین در بهبود سردردهای خود بهره ببرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


This research tested the belief that muscle contractions are a primary source of tension headache. EMG level was found to be associated with both headache-specific and more global symptoms following biofeedback training. However, the level of pretreatment relationship between EMG level and headache symptoms was weak, and the amount of reduction in EMG activity over the course of biofeedback did not explain improvement. In addition, although the voluntary control over muscle spasming evidence by lowered EMG readings appeared to enhance patients’ post-treatment level of self-control, this cognitive process variable also could not account for outcome variance. The results offer limited support for the muscle-origins conception of tension headache and suggest the need for further research to clarify the contribution of physiological, cognitive and social factors to pain reduction.

دراین تحقیق آزمایش کردند این باوررا که انقباضات عضلانی هستند که یک منبع اولیه سردرد تنشی هستند. در سطح الکترومیوگرافی ارتباط با هر دو علائم سردرد خاص و عمومی تر به دنبال آموزش بیوفیدبک یافت شد. با این حال، سطح قبل از رابطه بین سطح EMG و علائم سردرد، ضعف، و میزان کاهش در فعالیت EMG در طول دوره از بیوفیدبک بهبود را توضیح نمی دهد. علاوه بر این، اگر چه کنترل داوطلبانه بیش از عضلات spasming مبنی بر اینکه شواهد به خوانش EMG خود را کاهش داده به نظر می رسد برای بهبود بیماران پس از درمان، سطح کنترل بر نفس، این متغیر فرایند شناختی نیز نمی تواند حساب کاربری برای واریانس نتیجه.ارائه پشتیبانی محدود برای مفهوم ماهیچه منشاء سردرد تنشی و نیاز به تحقیقات بیشتر برای روشن کردن سهم عوامل فیزیولوژیکی، شناختی و اجتماعی برای کاهش درد نشان می دهد.

Abramowitz, S. I. and N. W. Bell (1985). “Biofeedback, self-control and tension headache.” J Psychosom Res 29(1): 95-99.

Andrasik, F. (2010). “Biofeedback in headache: an overview of approaches and evidence.” Cleve Clin J Med 77 Suppl 3: S72-76.


Biofeedback-related approaches to headache therapy fall into two broad categories: general biofeedback techniques (often augmented by relaxation-based strategies) and methods linked more directly to the pathophysiology underlying headache. The use of general biofeedback-assisted relaxation techniques for headache has been evaluated extensively by expert panels and meta-analyses. Taken together, these reviews indicate that (1) various forms of biofeedback are effective for migraine and tension-type headache; (2) outcomes with biofeedback rival outcomes with medication therapy; (3) combining biofeedback with medication can enhance outcomes; and (4) despite efficacy in many patients, biofeedback fails to bring significant relief to a sizeable number of headache patients. Biofeedback methods that more directly target headache pathophysiology have focused chiefly on migraine. These headache-specific approaches include blood volume pulse biofeedback, which has considerable supportive evidence, and electroencephalographic feedback.

Andrasik، F. (2010)هستند “پس خوراند زیستی در سردرد: مروری بر روش _ و شواهدهستند” Cleve کار را با دانشگاه علوم J پزشکی 77 جدول 3: S72-76هستند

روش _ مربوط به پس خوراند زیستی به سقوط درمان سردرد به دو گسترده ای دسته بندی: تکنیک _ بیوفیدبک عمومی (که اغلب توسط استراتژی های مبتنی بر آرامش تقویت) و روش های مرتبط به طور مستقیم به سردرد پاتوفیزیولوژی زمینه ای هستنداستفاده از تکنیک های تمدد اعصاب عمومی بیوفیدبک کمک برای سردرد به طور گسترده توسط پانل های متخصص و متا آنالیز بررسی قرار گرفت. عکسبرداری با یکدیگر، این بررسی نشان می دهد که (1) شکل _ مختلف ای از بیوفیدبک برای میگرن و سردرد نوع تنشی موثر هستند (2) نتایج بیوفیدبک رقیب سرسخت با دارو درمانی (3) ترکیب بیوفیدبک با دارو می _ نتیجه افزایش و (4 ) _ رغم اثر بخشی در بسیاری از بیماران، بیوفیدبک نتواند به کمک قابل توجهی را به تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به سردردهستند روش پس خوراند زیستی که به طور مستقیم هدف پاتوفیزیولوژی سردرد عمدتا در میگرن متمرکز _ هستند_ این روش خاص سردرد عبارتند __ حجم خون پالس بیوفیدبک است که شواهد قابل توجهی حمایتی، و بازخورد electroencephalographicهستند

کلمات کلیدی : سردرد سرگیجه سردرد میگرنی آزاردهنده رهایی از سردرد میگرن چیست؟ سردرد شدید میگرن بدون قرص درمانهای جدید میگرن درمان جدید سردرد تنشی روشهای نوین شايعترين نوع ميگرن در درمان میگرن پروپرانولول و سردرد عوارض جانبی داروهای ضد میگرن روشهای نوین درمانی  احساس سنگيني سر چگونه میگرن را مهار کنیم سردرد بهترین  درمانگر سردرد تهران آیا نوروفیدبک در میگرن موثر است؟ متخصص مغز و اعصاب عوارض مسکن سردرد نوع تنشی – سردرد میگرنی – درمان رفتاری – بیوفیدبک – آرامش – مدیریت استرس برای ميگرن كلاسيك  میگرن متخصص مغز در درمان سردرد سردردهای عصبی آشنایی با انواع میگرن ،بهترین متخصصین مغز و اعصاب، سردرد بدون دارو خوب می شود؟ بهترین درمان سردرد، بهترین روش مقابله با سردرد چیست؟مرکز درمان سردرد،مراکز درمانی تخصصی میگرن پیشگیری از حملات میگرن بهترین متخصص سردرد ایران پیش بینی حملات میگرن آیا میگرن درمان دارد؟ درد شدید یک طرفه میگرنی سردردهاي تنشي سردردهاي ناشي از آفتاب   (Tension headache) ضربان‌دار افزایش تمرکز تست تمرکز عدم تمرکز تقویت تمرکز  روشهای تمرکز  تمرین تمرکز روشهای افزایش تمرکز تمرکز حواس راههای افزایش تمرکز روش های تمرکز حواس افزایش تمرکز حواس فواید تنفس تمرکز زدایی

google-site-verification: google48b021d15187d827.html

Comments are closed.