درد مزمن و درمانهایش را بشناسیم

چه چیزی باعث درد می شود؟

درد ،ناشی از یک سیگنال فرستاده شده از اعصاب به مغزاست. این می تواند به عنوان یک زنگ هشدار خدمت کند مانند این که دست زدن به اجاق گاز داغ خطرناک است. اما گاهی اوقات سیگنال را اخراج، و درد ادامه می یابد و این  زمانی است که آن  مزمن می شود.

نشانه هایی که شما نیازدارید درد را تسکین دهید:


هر کسی با درد مکرر و یا روزانه – حتی خفیف – باید توسط یک پزشک ویزیت شود به خصوص اگر درد با زندگی شما تداخل داشته باشد و باعث محدودیت هایی در فعالیت ها شود. به خاطر داشته باشید که درد مزمن می تواند  حالت خزنده داشته باشد ممکن است گاه گاه شروع  شود ویا میتواند در طول سال ها جدی وناتوان کننده شود.

درد: پیاده روی

یکی از بهترین نسخه های ما برای کمک به دردهای مزمن  پیاده روی است. درد های روزانه مردم  را به سمت فعالیت کمتر هدایت میکند، و اغلب باعث  بیشتر شدن درد میشود. ورزش باعث آزاد کردن اندورفین میشود که از مسکن های طبیعی بدن است. هدف از راه رفتن – و یا ورزش – پنج بار در هفته به مدت 30 دقیقه در روز است. و آن را به آرامی با اضافه کردن چند دقیقه در هفته ادامه دهید.

درد: طب سوزنی

زمانی در ایالات متحده طب سوزنی به عنوان یک روش عجیب و غریب بود، اما در حال حاضر یک درمان معمول برای برخی از دردهای مزمن است. فرو کردن سوزن در پوست واقعا چه کمکی میکند؟ هیچ کس واقعا مطمئن نیست. ممکن است باعث آزاد کردن مسکن های طبیعی بدن شود و یا باعث مسدود کردن سیگنال های درد از  طریق اعصاب شود.

درد و خواب:


نه تنها درد خواب و استراحت شما را از بین میبرد،بلکه خواب  ناکافی می تواند باعث درد مزمن  شما در روز بعد هم بشود. این یک چرخه معیوب است. اگر درد،منجربه سخت به خواب رفتن میشود، با دکتر خود صحبت کنید. با عادت های زمان خواب خوب – از جمله نگه داشتن یک برنامه منظم زمان خواب و بیداری زمان خواب می توانید به خودتان کمک کنید.

درد: منحرف کردن حواس

ما گاهی از حواس پرتی به عنوان یک چیز بد که ما را از انجام دادن کارهایمان متوقف میکند یاد میکنیم، اما آن را در واقع  به عنوان یک درمان در درد های مزمن میتوان استفاده کرد.مطالعات نشان می دهد هنگامی که حواس شما پرت میشود به عنوان مثال: گفتگو، حل جدول، یک کتاب ،  مناطقی در مغز شما فعالیت کمتری در جهت درد دارد. ذهن شما به درد تان واقعا حتی در سطح عصبی نیز کمک میکند.

درد: تغییر رژیم غذایی

فکر میکنید مواد غذایی میتواند درد را تحت تاثیر خود قرار دهد؟ این امکان پذیر است. افراد مبتلا به میگرن اغلب در می یابند که بعضی غذاهای خاص باعث تشدید حملات آنها میشود مانند : شراب قرمز و پنیر. گوشت های چرب ممکن است تورم و درد ناشی از آرتریت روماتوئید را بدتر کند.به مدت چند هفته شما مواد غذایی مصرفی خود را یادداشت کرده وببینید که کدام مواد غذایی در بیشتر کردن درد شما بیشترین تاثیر را داشته است!

درد: پیگیری آسیب های وارده

درد گریزان دردی است که بتوانید آن را توصیف کنید. توجه داشته باشید که چقدر به شما صدمه وارد شده ، هر روز با استفاده از مقیاس درد ،دردتان را بسنجید.

تنفس عمیق

یک دقیقه به آرامی نفس عمیق بکشید . دست خود را بر روی شکم قرار داده وبالا پایین رفتن شکم خود را احساس کنید. بعد از چند دقیقه تنفس عمیق، ممکن است احساس درد و تنش در شما ناپدید شود. در تنفس عمیق به عنوان یک درمان درد، شما می توانید آن را در هرمکانی انجام دهید – چه در ترافیک و یا درپشت میز کار خود.

درد: آموزش مقاومت

تقویت عضلات یا تمرینات مقاوم سازی  ممکن است در کاهش درد مفاصل موثر باشد.  استحکام ساختمان بدن نیز تعادل و انعطاف پذیری را بهبود می بخشد. هدف ، تقویت ماهیچه ها است وباید دو بار در هفته انجام شود.

درد: پس خوراند زیستی (نوروفیدبک و بیوفیدبک)

بیوفیدبک در درمان درد

پس خوراند زیستی به شما می آموزد که چگونه به کنترل برخی از فرآیندهای بدن که به طور معمول بدون فکر کردن اتفاق می افتد مثل :ضربان قلب و فشار خون بپردازید. با استفاده از سنسورهای متصل به یک کامپیوتر، شما یاد می گیرید که چگونه ماهیچه هایتان را آرامش بخشید ودرد وتنش را کاهش دهید.

درد: مکمل ها

از پزشک خود  در مورد مکمل هایی برای دردهای روزانه سوال کنید. مطالعات نشان می دهد که برخی مکمل ها مانند: روغن ماهی، گلوکوزامین  جزء درمان های مکمل به حساب می آیند و اعتقاد بر این است که به کاهش التهاب کمک میکند.

تسکین درد: یوگا

کشش ملایم وآرامش ذهن و بدن تکنیک های یوگا هستند که می تواند باعث کاهش دردهای روزانه از دردهای پشت گرفته تا فیبرومالژیا وآرتروز شود.مطالعات نشان داده است که یوگا به طور منظم می تواند درد را تسکین دهد،عملکرد را افزایش دهد،باعث بهبود خلق و خو، و کاهش نیاز به داروهای مربوط به درد شود.

اجتناب از استراحت طولانی در بستر

در روزگاران قدیم، مردم درد رابا استراحت درمان می کردند. در حال حاضر، پزشکان می گویند که کمی استراحت برای آسیب ها کافی است  مانند پیچ ​​خوردگی مچ پا،استراحت در درمان دردهای مزمن کمکی نمیکند . دراز کشیدن بر روی کاناپه  برای مدت زمان طولانی باعث تضعیف عضلات شده ودرد را نیز بدترمیکند به جای اینکه بهتر شود، در عوض سعی کنید برای حفظ قدرت ماهیچه هایتان فعالیت داشته باشید.

کاردرمانی و درمان فیزیکی


درمان فیزیکی و کاردرمانی هم می توانند به افراد مبتلا به درد مزمن کمک کنند. در درمان فیزیکی، شما تمریناتی را برای درمان دریافت میکنید که به افزایش تحرک و ایجاد قدرت به شما کمک میکند. کاردرمانی به شما در یادگیری روش ها وتکنیک های جدید برای کاهش دردتان کمک میکند.

درد: گفتار درمانی

برخی از افراد مبتلا به درد احساس می کنند که تمایلی به دریافت کمک ازسوی یک مشاور یا درمانگرندارند ، آنها فکر می کنند که این دردها، درد واقعی نیستند واین چیزی است که اکثریت به آن فکر میکنند واین اصلا درست نیست. درمانگران می توانند به شما کمک کنندتا با تاثیر درد در زندگی خود دست و پنجه نرم کنید وراه حل های عملی برای حل مشکلاتتان در رویارویی هر روزه در اختیارتان قرار میدهند.

بیش از حد از مسکن ها استفاده نکنید


.وقتی دردی به سراغتان می آید خود درمانی نکنید واز مسکن ها استفاده نکنید. مسکن های ضد درد مانند: استامینوفن، آسپیرین و ایبوبروفن – برای دردهای گاه به گاه خوب هستند، اما اگر از آنها به طور مداوم در دوزهای بالا استفاده کنید ممکن است خطرناک  هم باشند . همیشه دستورالعمل های روی بطری دارو و مسکن ها را با دقت مطالعه کنیدو برای بیش از 10 روز به طور مداوم استفاده نکنید مگر اینکه پزشک نظارت داشته باشد.

دیدن یک متخصص در زمینه درد


اگر شما درد مزمن دارید، دیدن یک متخصص لازم است. یک متخصص درد مترکز بر یک چیز است:  تشخیص صحیح و خلاص شدن از درد که کار بسیاری از مراکزتخصص درد است.

درد: داروها

مسکن ها تنها داروهایی هستند که ممکن است کمکتان کند – برخی از داروها که برای درمان افسردگی و صرع به کار میروند نیزبرای درد مزمن نیزکاربرد دارند. داروهای ضد افسردگی، سطوح مواد شیمیایی در مغز است که بر سطح درد و روحیه شما تغییر ایجاد میکند. به نظر می رسدکه داروهای صرع برای جلوگیری از سیگنال های درد به مغزموثر است.

درد: جراحی

گاهی اوقات  برای خلاصی از درد ،جراحی را تنها گزینه میدانیم. بعضی اوقات عواملی از جمله : بیرون زدگی دیسک کمر درد، دستگاه های کنترل درد گذاشته میشوند. اگر چه باجراحی می توان درد را تسکین داد اما خطراتی را هم به دنبال دارد و فقط در شرایط خاص باید انجام شود. دراین مورد با دکتر خود صحبت کنید.

مصرف مواد

آیا برای تسکین درد از الکل یا مواد مخدر استفاده میکنید؟ خود درمانی ممکن است درد را در لحظه کاهش دهد، اما در طول زمان سوء استفاده از مواد مخدر می تواند باعث دردهای مزمن بدتری شود. اگر شما بخواهید هر روز از این مواد کمک بگیرید،این مواد می توانند تداخلات خطرناکی را با سایر داروها برای شما به همراه بیاورند.

شفای درد


برای بسیاری از افراد مبتلا ،داشتن درد مداوم است و هیچ درمان معجزه آسایی وجود ندارد. در عوض، مدیریت درد معمولا با ترکیبی از رویکردهای مختلف مناسب است که ممکن است شامل: ورزش های روزانه، عادات بهبود یافته، داروها، و درمان با بیوفیدبک باشد.

 

مترجم :  مریم عبداللهی (روانشناس)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

خدمات نورفیدبک و بیوفیدبک جهت درد مزمن به صورت اختصاصی توسط مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

 

انتشار مقاله با ذکر نام نویسنده و سایت منبع آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم پیگرد قانونی دارد.

منبع اصلی مقاله : پایگاه اطلاعات علمی پزشکی وب مد

 

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز نوروفیدبک آلومینا

 

 

بررسی اثرات نوروفیدبک بر درد مزمن


دریک ارزیابی تصادفی ،بالینی ،دو سو کور، اثر نوروفیدبک بر روی بیماران مبتلا به سندرم فیبرومیالژیا بررسی شد.در این بررسی 18 بیمار تحت درمان با نوروفیدبک به مدت 4 هفته وطی 20 جلسه انجام شد و18 بیمار دیگر که گروه شاهد بودند تحت درمان با سیتالوپرام به مقدار 10 میلی گرم در روز به مدت 8 هفته قرار گرفتند .

مقیاس آنالوگ بصری،درد وخستگی،افسردگی بک ومقیاس اضطراب و پرسشنامه فرم کوتاه به عنوان متغیرهای وابسته در ابتدا به کار گرفته شد ودر مدت های 2،4،8،16و24 هفته مورد استفاده قرار گرفتند ومتوسط دامنه ریتم الکتروآنسفالوگرام(آلفا،دلتا،تتا،بتا1 ،اس ام آر،2بتا)وتتا برروی اس ام آر اندازه گیری شد.

تمام اندازه گیری ها پس از درمان پیشرفت های قابل توجهی را در هر 2 گروه نشان دادند اما روش درمان با نوروفیدبک فواید بیشتری را نسبت به دارودرمانی داشت.

در بررسی های بعدی نشان داد که درمان واثربخشی آن بدون هیچ تغییری باقی مانده است.این داده ها از نوروفیدبک به عنوان یک درمان برای درد،علائم روانی واختلال در کیفیت زندگی مربوط به فیبرومیالژیا حمایت میکند.

نام ترکیب شیمیایی:

سیتالوپرام (مهارکننده جذب سروتونین)


استفاده از مطلب فوق با ذکر منبع بلامانع است.

تهیه و ترجمه تحریریه مرکز مشاوره و نوروفیدبک آلومینا

www.irmind.com

 

 

 

موضوع:نوروفیدبک

کلمات کلیدی: سیتالوپرام،فیبرومیالژیا،نوروفیدبک،درمان درد،داروی درد

Neurofeedback intervention in fibromyalgia syndrome; a randomized, controlled, rater blind clinical trial. – Kayiran S – Appl Psychophysiol Biofeedback – 01-DEC-2010; 35(4): 293-302 (MEDLINE® is the source for the citation and abstract of this record )

Comments are closed.