درد منشا عصبی چیست ودرمانش چیست؟

چگونه درد عصب رااحساس می کنید

افراد مبتلا به درد عصب به طرق مختلف این گونه دردها را احساس میکنند. برای برخی، درد مانند فرو بردن یک چاقو در بدن در نیمه های شب است. برای دیگران، نشانه ها می توانند سوزن سوزن شدن مزمن، سوزش، یا سوزاندن آنها در تمام طول روز احساس شود.
درد عصب کنترل نشده می تواند سخت باشد اما با درمان، اغلب می تواند به اندازه کافی کنترل شود.

درک درد عصب


درد به عنوان یک هشدار است. وقتی که دست خود را خیلی نزدیک به اجاق گازمیکنید، یک سیگنال درد به مغز اعصاب را تحریک میکند وباعث میشودتا شما دست خود را بکشید  والا خودتان را میسوزانید. اما اگر شما آسیب عصبی داشته باشید به این معنی است که سیستم در حال حاضر کار نمی کند. اعصاب آسیب دیده ممکن است سیگنال های نادرستی را ارسال کند و شما احساس درد واقعی که اغلب بدون علت است بکنید. اعصاب آسیب دیده ممکن است در شما احساس درد کند.

درد عصب چگونه بوجود می آید؟


برخی با موقعیت بدن و یا فعالیت خاصی  به وجود می آیند مانند: در صف ایستادن و یا راه رفتن ،که ممکن است دردناک شود. آسیب های عصبی نیز ممکن است بدن شما را بیش از حد حساس کند. برخی از افراد ممکن است درد را در رختخواب هم تجربه کنند.

از دست دادن احساس

آسیب عصبی ممکن است از دست دادن حس یا بی حسی در انگشتان را باعث شود و یا ساخت آن را یخت ترو انجام کارهایی که نیاز است با دست ها انجام گردد را سخت میکند. بافندگی، تایپ کردن، و گره زدن کفش را ممکن است دشوار کند. بسیاری از افراد مبتلا به آسیب عصبی می گویند که احساس  لمس کردن رااحساس نمیکنند انگار که آنها همیشه دستکش در دست داشته باشند!


از دست دادن تعادل

علاوه بر بی حسی ، آسیب عصبی می تواند منجر به ضعف عضلانی نیز شود. این دو اثر، ممکن است آن را برای حفظ تعادل سخت تر هم بکند  که می تواند منجر به افتادن شود. دستگاه های کمکی مانند: عصا یا واکر ممکن است کمک کند. درمان فیزیکی و شغلی نیز می تواند کمک کند.

صدماتی که نامحسوس هستند

آسیب عصبی ممکن است علاوه بر درد موجب خواب رفتگی و گزگز اندام شود. مانند آنهایی که در پا و دست معمولا در اعصاب در فاصله دورتری از مغز و طناب نخاعی آغاز می شود و سپس درد و کرختی به پاها و بازوها منتقل می شود و ممکن است حرکت به بالا داشته باشد.

با این حال، اگر شما برای درمان وضعیت پزشکی و باعث آسیب عصبی، شما ممکن است قادر به متوقف کردن آسیب و حتی معکوس کردن آن باشید.

ارزیابی درد

در بسیاری از موارد، درد های عصبی می تواند کنترل شود. شروع با گرفتن یک ارزیابی در مطب دکتر است پس آماده به سئوالات پاسخ دهید.

چه مدت شما تا به حال درد داشتید؟ چه احساسی داشتید؟ چگونه شما آن را تحت تاثیر قرار؟ پاسخ کمک خواهد کرد که پزشک شما بفهمد چه چیزی باعث درد می شود و چگونه آنرا درمان کند.

شرایطی که باعث درد عصب می شود

در بسیاری از شرایط – مانند دیابت، زونا و سرطان – ممکن است جراحت و درد عصب شود. برخی از افراد دچار درد عصبی بدون هیچ دلیل شناخته شده است.

درمان اولیه برای درد عصب
ضد مسکن ممکن است به عنوان اولین درمان توسط دکتر به شما توصیه  شود. مانند ایبوپروفن – – ضد دردها، مانند استامینوفن این ممکن است شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نیز باشد. گزینه های دیگر عبارتند از: ضد درد کرم، پماد، روغن، ژل، یا اسپری هایی که بر روی پوست استفاده می شود

درمان های طبیعی برای درد عصبی

درمان های جایگزین یا تکمیلی ممکن است کمک کند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی ممکن است درد های عصبی را تسکین دهد. در برخی موارد، درد عصبی است و یا ناشی از کمبود ویتامین است. استفاده از مکمل های – تحت مراقبت های پزشک خود را در – می تواند به شما کمک کند.

به دست گرفتن کنترل سلامتی خود

وزن ایده آل و بدن سالم، و بهبود رژیم غذایی خود و ورزش منظم و بیوفیدبک و نوروفیدبک به شما در کاهش درد کمک می کند.

 

مترجم :  مریم عبداللهی (روانشناس)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله با ذکر نام نویسنده و مترجم و سایت منبع(مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا) آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم پیگرد قانونی دارد.

منبع اصلی مقاله : پایگاه اطلاعات علمی پزشکی وب مد

 

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

 

 

بررسی اثرات نوروفیدبک بر فیبرومیالژیا

دریک ارزیابی تصادفی ،بالینی ،دو سو کور، اثر نوروفیدبک بر روی بیماران مبتلا به سندرم فیبرومیالژیا بررسی شد.در این بررسی 18 بیمار تحت درمان با نوروفیدبک به مدت 4 هفته وطی 20 جلسه انجام شد و18 بیمار دیگر که گروه شاهد بودند تحت درمان با سیتالوپرام به مقدار 10 میلی گرم در روز به مدت 8 هفته قرار گرفتند .

مقیاس آنالوگ بصری،درد وخستگی،افسردگی بک ومقیاس اضطراب و پرسشنامه فرم کوتاه به عنوان متغیرهای وابسته در ابتدا به کار گرفته شد ودر مدت های 2،4،8،16و24 هفته مورد استفاده قرار گرفتند ومتوسط دامنه ریتم الکتروآنسفالوگرام(آلفا،دلتا،تتا،بتا1 ،اس ام آر،2بتا)وتتا برروی اس ام آر اندازه گیری شد.

تمام اندازه گیری ها پس از درمان پیشرفت های قابل توجهی را در هر 2 گروه نشان دادند اما روش درمان با نوروفیدبک فواید بیشتری را نسبت به دارودرمانی داشت.

در بررسی های بعدی نشان داد که درمان واثربخشی آن بدون هیچ تغییری باقی مانده است.این داده ها از نوروفیدبک به عنوان یک درمان برای درد،علائم روانی واختلال در کیفیت زندگی مربوط به فیبرومیالژیا حمایت میکند.

نام ترکیب شیمیایی:

سیتالوپرام (مهارکننده جذب سروتونین)


استفاده از مطلب فوق با ذکر منبع بلامانع است.

تهیه و ترجمه تحریریه مرکز مشاوره و نوروفیدبک آلومینا

www.irmind.com

 

 

موضوع:نوروفیدبک

کلمات کلیدی: سیتالوپرام،فیبرومیالژیا،نوروفیدبک،درمان درد،داروی درد

Neurofeedback intervention in fibromyalgia syndrome; a randomized, controlled, rater blind clinical trial. – Kayiran S – Appl Psychophysiol Biofeedback – 01-DEC-2010; 35(4): 293-302 (MEDLINE® is the source for the citation and abstract of this record )

Comments are closed.