درمان درد منتشر و خستگی


جدیدترین  درمان سندرم خستگی و درد مزمن (فیبرومیالژیا)

 

 

نوروفیدبک و بیوفیدبک یکی از جدیدترین و امیدوارکننده ترین درمانها در حیطه درمان فیبرومیالژی و درد و خستگی مزمن می باشند


در مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا خدمات تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک در درمان فیبرومیالژی انجام می شود


طول دوره درمان بین 10 تا 25 جلسه بیوفیدبک و نوروفیدبک است


اگر نمی دانید نوروفیدبک و بیوفیدبک چیست،اینجا را کلیک کنید

 

در ادامه مطلب خلاصه ای از یکی از آخرین مقالات در مورد اثرات نوروفیدبک در فیبرومیالژی  آورده شده است


 

دریک ارزیابی تصادفی ،بالینی ،دو سو کور، اثر نوروفیدبک بر روی بیماران مبتلا به سندرم فیبرومیالژیا بررسی شد.در این بررسی 18 بیمار تحت درمان با نوروفیدبک به مدت 4 هفته وطی 20 جلسه انجام شد و 18 بیمار دیگر که گروه شاهد بودند تحت درمان با سیتالوپرام به مقدار 10 میلی گرم در روز به مدت 8 هفته قرار گرفتند .


مقیاس آنالوگ بصری،درد وخستگی،افسردگی بک ومقیاس اضطراب و پرسشنامه فرم کوتاه به عنوان متغیرهای وابسته در ابتدا به کار گرفته شد ودر مدت های 2،4،8،16و24 هفته مورد استفاده قرار گرفتند ومتوسط دامنه ریتم الکتروآنسفالوگرام(آلفا،دلتا،تتا،بتا1 ،اس ام آر،2بتا)وتتا برروی اس ام آر اندازه گیری شد.


تمام اندازه گیری ها پس از درمان پیشرفت های قابل توجهی را در هر 2 گروه نشان دادند اما روش درمان با نوروفیدبک فواید بیشتری را نسبت به دارودرمانی داشت.


در بررسی های بعدی نشان داد که درمان واثربخشی آن بدون هیچ تغییری باقی مانده است.این داده ها از نوروفیدبک به عنوان یک درمان برای درد،علائم روانی واختلال در کیفیت زندگی مربوط به فیبرومیالژیا حمایت میکند.

 

مترجم :  مریم عبداللهی

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله با ذکر نام نویسنده و مترجم و سایت منبع(مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا) آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم پیگرد قانونی دارد.

 

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

خدمات نورفیدبک و بیوفیدبک جهت درد مزمن و فیبرومیالژی به صورت اختصاصی توسط مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.


جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

 

نام ترکیب شیمیایی:

سیتالوپرام (مهارکننده جذب سروتونین)

موضوع:نوروفیدبک

کلمات کلیدی: سیتالوپرام،فیبرومیالژیا،نوروفیدبک،درمان درد،داروی درد

منبع مقاله:

Neurofeedback intervention in fibromyalgia syndrome; a randomized, controlled, rater blind clinical trial. – Kayiran S – Appl Psychophysiol Biofeedback – 01-DEC-2010; 35(4): 293-302 (MEDLINE® is the source for the citation and abstract of this record )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فیبرومیالژی Fibromyalgia بیماری است که مشخصه آن درد در بسیاری از نقاط بدن همراه با احساس خستگی است. فیبرومیالژی یک بیماری مزمن است که مفصل را گرفتار نمیکند.

فیبرومیالژی از اختلاط سه کلمه فیبرو Fibro ( به معنی بافت همبندی است که تاندون ها و رباط ها را میسازد) و می My ( به معنی عضله است) و الژیا Algia (به معنی درد است) ساخته شده و از لحاظ لغوی به معنی دردی است که در عضلات و تاندون ها وجود دارد. با توضیحاتی که در بالا داده شد به نظر میرسد منشا مشکل در عضله و تاندون نبوده و رد واقع در مغز و سیستم عصبی است ولی درد در نهایت در روی عضلات و تاندون ها حس میشود.

 

علت فیبرومیالژی چیست

علت فیبرومیالژی به درستی شناخته شده نیست. تحقیقات نشان داده که بیماران مبتلا به فیبرومیالژی دچار تغییراتی در سطح نوروترانسمیترها Neurotransmitters در مغز و اعصاب میشوند. نوروترانسمیترها موارد شیمیایی خاصی هستند که نوسط اعصاب تولید شده و نقش مهمی در انتقال پیام های عصبی دارند.

در این بیماری مقدار یک نوروترانسمیتر بنام سروتونین Serotonin در مغز کم میشود. همچنن این بیماران در مایع مغری نخاعی Cerebrospinal fluid خود (مایع مغزی نخاعی مایعی است که اطراف مغز و نخاع را فرا گرفته است و در واقع مغر و نخاع در آن غوطه ور هستند) مقادیر بالاتری از یک ماده شیمیایی به نام ماده پی Substance P دارند. این ماده هم در انتقال پیام های درد تاثیرگذار است.

به نظر میرسد افراد مبتلا به فیبرومیالژی به پیام های دردی که به مغزشان میرسد حساسیت بیش از معمول دارند. در واقع فشارهایی که در افراد معمولی موجب درد نمیشود در این افراد ایجاد درد میکند.

بیملری فیبرومیالژی در دو درصد مردم دیده میشود. در زنان هفت برایر شایعتر از مردان بوده بطوریکه بیش از 80 درصد بیماران از خانمها هستند و بیشتر در سنین 55-25 دیده میشود.

 

 

علائم فیبرومیالژی چیست

 

575

 

مهمترین علامت بیماری فیبرومیالژی احساس درد و خستگی در بسیاری از مناطق بدن است.
درد میتواند در هر نقطه ای از بدن احساس شود و بعضی بیماران در همه بدنشان احساس درد میکنند. بیشترین احساس درد در گردن و پشت است.

درد بصورت عمقی و یک احساس سوزشی شدید است. شدت درد بعضی روزها کمتر و بعضی روزها بیشتر است و در روزهایی که فرد دچار استرس های عصبی است بیشتر میشود. شدت درد همچنین بر اثر سرما یا فعالیت بدنی بیشتر میشود. بیمار ممکن است صبح بعد از برخاستن از خواب در بدنش احساس خشکی کند. 
یکی دیگر از علائم فیبرومیالژی وجود نقاط متعدی در بدن است که به فشار حساس بوده و فشار دادن آن نقاط موجب افزایش درد میشود. به این نقاط Tender point یا Trigger point میگویند. این نقاط بیشتر در پشت گردن و ستون مهره، شانه ها، قفسه سینه، لگن، آرنج و زانو هستند.

علامت دیگر بیماری که ممکن است از درد هم برای بیمار آزار دهنده تر باشد احساس خستگی شدید است که در 90 درصد بیماران دیده میشود. از علل مهم این احساس خستگی اختلالاتی است که در خواب این بیماران ایجاد میشود. برای اینکه خواب موجب آرامش فرد شود باید عمق خواب زیاد باشد.

در این بیماران عمق خواب کم بوده و به اصطلاح خواب سبکی دارند. بیمار وقتی از خواب برمیخیزد بجای شادابی احساس خستگی میکند، مثل اینکه کل طول شب را کار کرده اند.

حال بسیاری بیماران صبح ها بد و عصر ها بهتر است. این احساس خستگی موجب میشود بیمار قدرت تمرکز و تا حدودی حافظه خود را هم از دست بدهد. بیمار ممکن است دچار افسردگی یا اضطراب باشد.

علائم دیگری که ممکن است همراه با فیبرومیالژی دیده شوند عبارتند از

 

  • سردرد
  • تعداد دفعات ادرار کردن بیشتر میشود
  • برور علائم بیمار به نام “سندروم روده تحریک پذیر” با علائمی شامل درد شکم، اسهال، گاهی یبوست و نفخ شکم
  • 20 درصد بیماران مبتلا به فیبرومیالژی دچار بیماری “پای بیقرار” Restless leg syndrome هستند.
  • عادات ماهانه دردناک در خانمها
  • احساس گزگز در انگشتان دست و پا

یکی از رایج ترین بیماری های مرتبط با ورم مفاصل فیبرومیلاژیا می باشد که هنوز به طور دقیق قابل تشخیص نیست و علائم آن اغلب به غلط تفسیر می شود. در واقع می توان گفت ، فیبرومیلاژیا یک بیماری رماتیسمی می باشد. از مشخصه های اصلی این بیماری درد شدید مفاصل و ماهیچه ها و خستگی مفرط است که همراه سایر علائم بروز می کند.
این بیماری منجر به بروز افسردگی و انزواطلبی می شود. در این مقاله سعی شده که علائم این بیماری به درستی توصیف شود. روش تشخیص و درمان ذکر شود و تاثیرات جانبی آن بیان شود، تاثیرات روحی و فیزیکی که فرد مبتلا به این بیماری را تحت تاثیر قرار می دهد. این آسیب ها می تواند منجر به از دست دادن ساعت های کاری، کاهش درآمد و حتی از دست دادن شغل شود.
● سندرم فیبرومیلاژیا چیست؟
این سندرم در واقع دسته ای از علائم است که با هم بروز می کند. از جمله شایع ترین علائم که همزمان با هم بروز می کند عبارتند از :
۱) اضطراب و افسردگی
۲) کاهش تحمل درد
۳) خستگی ناتوان کننده
۴) درد در حال گسترش و دامنه دار
● گستره بیماری در بین زنان و مردان
بیش از ۱۲ میلیون امریکایی در حال حاضر مبتلا به این بیماری هستند، که بیشتر آنها زن هستند و در محدوده سنی ۲۵ تا ۶۰ سال می باشند. در واقع زنان ۱۰ برابر بیشتر از مردان مستعد ابتلا به این بیماری هستند.
● علائم فیبرومیلاژیا
این بیماری سبب می شود که درد را در تمام نقاط بدن احساس کنید. مواردی نظیر خستگی فلج کننده و یا نقاط خاصی از بدن که لمس آن دردناک است، تورم ، بی خوابی، اختلال عمیق روحی و افسردگی از جمله علائم است. فرد بیمار به گونه ای دچار درد ماهیچه ای می شود که گویا کار سنگینی انجام داده است. در حالیکه این احساس بدون دلیل است و حتی ورزشی صورت نگرفته است. درد شدید ماهیچه، سوزش و یا تیر کشیدن ماهیچه ها از جمله دیگر علائم است. بعضی بیماران مبتلا به فیبرومیلاژیا درد و ناراحتی در اطراف مفاصل گردن، شانه، کمر و لگن احساس می کنند و این باعث می شود که انجام تمرینات ورزشی و حتی خواب برای آنها مشکل شود. سایر علائم گزارش شده در رابطه با این بیماری عبارتنداز:
۱) درد شکم
۲) اضطراب و افسردگی
۳) سردردهای مزمن
۴) مشکل خوابیدن و یا داشتن خواب سبک
۵) خشکی دهان، بینی و چشمان
۶) خستگی فزاینده
۷) حساسیت شدید به سرما و گرما
۸) عدم توانایی تمرکز
۹) بی اختیاری
۱۰) سندرم روده تحریک پذیر
۱۱) بی حسی و کرختی دست و پا
۱۲) انقباض دردناک ماهیچه ای در هنگام قاعدگی
۱۳) خونرسانی ضعیف به دست و پا
۱۴) سندرم پای ناآرام
۱۵) کوفتگی عضلات
فیبرومیلاژیا باعث بروز علائمی مشابه ورم مفاصل، آماس انبانه( به ویژه در مفاصل شانه و بازو) و آماس زردپی می شود. در حالیکه دو مورد اخیر مربوط به نقاطی خاص از بدن است. درد و کوفتگی عضلات در فیبرومیلاژیا دامنه دار و گسترده است و تقریبا در تمام نقاط بدن حس می شود.
● تشخیص
هیچ آزمایش بالینی خاصی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. تنها روش تشخیص صحیح اتکا به معاینات فیزیکی جامع و شنیدن شرح حال بیمار است. انجام تست خون نیز بعضی مواقع صورت می گیرد. مثلا سلولهای خونی برآورد می شود یا مقدار مواد شیمیایی مثل گلوکز اندازه گیری می شود. انجام تست تیروئید نیز بی مبنا نیست . زیرا کم کاری تیروئید نیز علائمی مشابه علائم فیبرومیلاژیا دارد که شامل خستگی، درد ماهیچه ای، ضعف و افسردگی است. سایر برآوردها مربوط به آنتی بادی ها ی ضد هسته ای ، فاکتور رماتیسمی، سرعت رسوب گلبول های قرمز، سطح پرولاکتین و کلسیم است.
در واقع معیارهای خاصی برای علائم بیماری فیبرومیلاژیا در نظرگرفته شده ، مثل درد های دامنه دار که تا حداقل ۳ ماه ادامه دارد . این دردها کلیه اندام بدن ، راست و چپ، بالا و پایین را درگیر میکند.
همچنین شدت علائمی نظیر خستگی، اختلال خواب و اختلال روحی برآورد می شود. این ها سبب می شود که میزان تاثیر بیماری بر عملکرد جسم و روح مشخص شود و کیفیت کلی سلامت فرد برآورد گردد.
● درمان های استاندارد و ممکن
درمان خاصی برای فیبرومیلاژیا وجود ندارد. همچنین درمانی برای رفع علائم آن نیست. در عوض درمانهای سنتی و جایگزین فراوانی وجود دارد که می تواند موثر واقع شود. برنامه درمانی این عارضه می تواند ترکیبی از داروها و تمرینات بدنی و تکنیک های رفتاری باشد.

درد فيبرويالژيا واقعي است 

درد فيبرومالژيا واقعا احساس مي‌شود و پزشكان بايد شكايت بيماران از اين درد را جدي بگيرند. 
به گزارش مدلاين پلاس، سرپرست اين تحقيق دكتر ريچارد هريس از بخش روماتولوژي دانشگاه ميشيگان مي‌گويد اكنون زمان آن است كه واقعي بودن اين دردها را پذيرفته و گفته‌هاي بيماران را جدي گرفته درباره علل و موثرترين روش‌هاي درماني نيز بيشتر بدانيم. 
فيبرومالژيا سندرم درد ناتوان‌كننده‌اي است كه حدود 2 تا 4 درصد جمعيت را تحت تاثير قرار مي‌دهد. مشخصه اين سندرم كاهش آستانه درد است و با فاكتورهاي ژنتيكي ارتباط دارد. 
در واقع اين سندرم با آرتريت مرتبط بوده و با درد عضلاني عمومي و احساس خستگي همراه است. واژه فيبروميالژيا به معني درد در عضلات، ليگامان‌ها و تاندون‌هاست. به دليل آن كه اين حالت مجموعه‌اي از علايم را در بر دارد كه همزمان ظاهر مي‌شوند به آن سندرم مي‌گويند. 
يكي از مشكلات عمده در مواجهه با اين بيماري آن است كه علايم آن شايع‌اند و آزمايشات باليني نيز مشكل خاصي را نشان نمي‌دهند. به همين دليل پيش از اين پزشكان علت بيماري را عصبي مي‌دانستند اما اكنون مطالعات نشان داده‌اند كه اين سندرم به شكل يك درد واقعي وجود دارد. 
اكنون نيز محققان دخالت ژنتيك و فعاليت مغز را با اين درد مرتبط دانسته و اميدوارند يافته‌هاي اخير به شناخت بهتر بيماري و درمان آن كمك كند.

رييس انجمن درد در ايران: 
اكثر شهرنشينان از بيماري مزمن و ناشناخته «فيبروميالژي» رنج مي‌برند 

با ماشيني ‌شدن و گسترش زندگي شهرنشيني بسياري از مردم از حالت خشكي بدن، حساس بودن عضلات و رباط‌هاي بدن، كم خوابي، ضعف و كسالت رنج مي‌برند كه اين خود نوعي بيماري ناشناخته است. 

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر محمد شريفي متخصص درد و رييس انجمن درد در ايران با اشاره به اينكه متاسفانه در كشور در مورد پديده درد از سوي نهادهاي پزشكي وابسته به دولت تحقيقات شايسته انجام نشده است، گفت: در بسياري موارد بيمار با مراجعه به پزشكان مختلف براي درمان مشكلاتي از قبيل نگراني، غمگين بودن، اختلالات گوارشي، دردهاي فك و صورت، سردرد و حتي سوزش در نواحي مختلف، نتيجه‌اي حاصل نكرده و پزشك به علت عدم تشخيص بيماري فقط به تجويز داروهاي مسكن اكتفا مي‌كند. 

وي ادامه داد: حال آنكه طبق بررسي‌هاي به عمل آمده در دنيا اكثر مردمي كه زندگي ماشيني دارند از بيماري مزمن و ناشناخته‌اي بنام «فيبروميالژي» رنج مي‌برند به طوري كه سالانه در جهان ميليونها نفر به علت درد مداوم به درمانهاي پزشكي نياز داشته و همين عده گرفتار محدوديت‌هاي حركتي در رابطه با درد نيز بوده‌اند؛ همچنين طبق اعلام سازمان انجمن جهاني درد از سال 1986 سالانه حدود 40 ميليون ويزيت در مطب‌ها به علت دردهاي ناشناخته صورت مي‌گيرد. 

دكتر شريفي به نياز مبرم براي تشكيل «كلينيك درد» اشاره و خاطرنشان كرد: با توجه به وقت محدود بيماران و در برخي موارد محدوديت وضعيت مالي، وجود كلينيك‌هاي چند منظوره درد براي تشخيص بيماريهايي همچون فيبروميالژي كه نياز به چندين كارشناس دارد ضروري به نظر مي‌رسد.

__________________

Comments are closed.