درمان مشکلات خواب و انواع مشکلات خواب

آشنایی باتعدادی از اختلالات متداول مربوط به خواب

 


خواب (REM) و خواب  “غیر REM”  دو نوع اصلی خواب هستند:

خواب NREM دارای چهار مرحله از خواب به طور فزاینده ای عمیق است. مرحله 1 خواب سبک است  در حالی که مرحله 4  عمیق ترین قسمت خواب میباشد.

در خواب طبیعی شما این مراحل وچرخه ها به طور مرتب تکرار میشود اما اگر خواب مناسبی نداشته باشید به طوری که مرتب از خواب بیدار شوید شما ممکن است احساس خستگی، ضعف و مشکلات تمرکز و توجه درهنگام بیداری کنید.  افراد خواب آلود در معرض خطر بیشتری برای رانندگی و سایر حوادث هستند.

برای بهبود عملکرد شما حدودا به 8 ساعت خواب نیاز دارید البته نیازهرکس  به خواب متفاوت است.

اگر شما دچار مشکل در به خواب رفتن یا خواب در طول شب باشید ، اگر شما خیلی زود از خواب بیدار می شوید یا در تمام طول روز خواب آلود هستید، یا اگر شما بیش از حد در طول روز خسته هستید، شما ممکن است یکی از مشکلات خواب زیر را داشته باشد.

1)اختلال ریتم شبانه روزی

به طور معمول، مردم خواب شب ما توسط ریتم خواب شبانه روزی ما تنظیم می شود.
این ساعت درون بدنی ما در بخش کوچکی از مغز به نام هسته suprachiasmatic از هیپوتالاموس است،این قسمت درست بالای اعصابی است که از پشت چشم خارج می شوند . نور و ورزش  می توانند کار تنظیم مجدد ساعت بدن  را انجام دهند و می توانند آن را به جلو یا عقب حرکت دهند! ناهنجاری های مربوط به این ساعت اختلالات ریتم شبانه روزی نامیده می شوند.

اختلالات ریتم شبانه روزی شامل جت لگ (به هم خوردن ریتم شبانه روزی خواب به دنبال مسافرت های طولانی هوایی) ، تنظیمات خواب به دلیل تغییر کار، سندرم تاخیر فاز خواب (خواب و از خواب بیدار شدن خیلی دیر)، و سندرم  پیشرفته فاز خواب (خواب و از خواب بیدارشدن خیلی زود).

2)بیخوابی

افرادی که  به بی خوابی  بی توجهی می کنند، اگر آنها به اندازه کافی در شب نخوابند ممکن است دچار مشکل به خواب رفتن و یا ممکن است مکررا در طول شب یا صبح زود از خواب بیدارشوند.

یک مشکل بی خوابی این است که بر فعالیت های روزانه شما تاثیر می گذارد. بی خوابی دلایل بسیاریدارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد : استرس، اضطراب، افسردگی، به الگوها و عادت به خواب ناکافی، اختلالات ریتم شبانه روزی، و مصرف برخی داروها.

3)خرناس
بسیاری از بزرگسالان خروپف میکنند. سر و صدا تولید می شود . خرخر کردن می تواند تنها به دلیل سر و صدای آن باعث ناراحتی شود.

همچنین ممکن است نشانگر یک مشکل خواب جدی تر به نام آپنه خواب باشد.

4)آپنه خواب

آپنه خواب زمانی رخ می دهد که راه هوایی فوقانی  به طور کامل و یا جزئی مسدود شده باشد، و وقفه در تنفس به طور منظم برای مدت کوتاه  رخ دهد  که این مسئله شما را از  خواب بیدارمیکند. این می تواند باعث خواب آلودگی شدید در طول روز شود. آپنه خواب شدید ممکن است با فشار خون بالا و خطر ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی در ارتباط باشد.

 

 

 

 

نوروفیدبک در درمان اختلالات خواب


 

اختلالات خواب (در بزرگسالان)

همانطور که می دانید  اختلالات خواب در جوامع صنعتی شیوع و بروز بسیار زیادی دارند و در درمان این اختلالات اثر دارو درمانی موقت می باشد و همچنین موجب بروز خواب آلودگی در طول روز می شوند.


مدارك بالینی مختلفی وجود دارد كه نشان می‌دهد استفاده از نوروفیدبك به بهبود اختلالات مختلف خواب از جمله
بی‌خوابی، آپنه (قطع تنفس در خواب)، سخت به خواب رفتن، مرتب از خواب پریدن و… كه علائمی مرتبط با اضطراب و افسردگی هستند، كمك می‌كند. 
در واقع نوروفیدبك به خودتنظیمی مغز در برانگیختگی فیزیولوژیك كمك می‌كند و همین امر سبب بهبود كیفیت خواب می‌شود.


مشكلات خواب (در كودكان) 
مشكلات خواب شامل
شب‌ادراری، راه رفتن در خواب، حرف زدن در خواب، وحشت در خواب و اضطراب مربوط به خواب رفتن می‌باشند.

نوروفیدبك با كمك به خود ـ تنظیمی مغز در تنظیم برانگیختگی فیزیولوژیك، در بهبود مشكلات مربوط به خواب موفق بوده است و غالباً اولین چیزی كه در درمان توسط نوروفیدبك توسط مراجعین گزارش می‌شود بهبود كیفیت خواب است.

 


نوروفیدبک چیست؟در این روش شما در مقابل یک مانیتور می نشینید و الکترودی که روی سر شما قرار دارد امواج مغزی شما را دریافت و به کامپیوتر هدایت می کند .حالا شما با دیدن امواج مغزی خود روی صفحه مانیتور می توانید به تنظیم و کنترل آنها بپردازید و در تمام این مراحل درمانگر در کنار شما نشسته و به شما یاد می دهد که چگونه می توانید این کار را انجام دهید.

درواقع نوروفیدبک شما را قادر به دیدن دنیای درون مغزتان می کند ، به عنوان مثال در صفحه مانیتور شما یک شکل شبیه سازی شده امواج مغزی را به شکل یک بازی می بینید و با نگاه کردن به صفحه مانیتور و بدون استفاده از دست شروع به بازی می کنید. دستگاه الگوهای امواج مغزی شما را پردازش می کند و در صورتیکه این الگوها مناسب باشد شما در بازی به جلو خواهید رفت و در غیر اینصورت شکست می خورید ،به این ترتیب شما یادمیگیرید که مثلا در شرایط اضطراب چگونه می توانید مغز خود را طوری تنظیم کنید که آرامش جایگزین اضطراب شود .

آیا این روش علمی است؟ روش نوروفیدبک توسط اداره غذا و داروی آمریکا ( معتبرترین سازمان جهانی پزشکی) جهت درمان اضطراب ،استرس،افسردگی،بیش فعالی کم توجهی، سردرد (میگرن)،دردهای مزمن،اختلالات خواب،سوء مصرف مواد،وسواس،صرع(تشنج) و بازتوانی سکته مغزی مورد تایید قرار گرفته است.

عوارض جانبی این روش چیست؟ نوروفیدبک عوارض جانبی دارو درمانی را ندارد و اثرات درمانی پایدارتری نیز دارد،فعالیت های کل مغز را کنترل می کند وبهبودی پایدار بیماری را شامل می شود.

چرا به نوروفیدبک دوپینگ اخلاقی می گویند؟ دلیلش این است که در حال حاضر بسیاری از ورزشکاران در کشورهای پیشرفته و همچنین بسیاری از سازمان های معتبر جهانی از جمله ناسا (سازمان علوم فضایی آمریکا) جهت ارتقا مهارت های ذهنی و شناختی و بهینه سازی تصمیم گیری ،افزایش خلاقیت،تقویت حافظه و افزایش هماهنگی جسم و ذهن از این روش استفاده می کنند.

به عنوان مثال تیم ملی ایتالیا ،تیم آث میلان ،بسیاری از برندگان طلای المپیک مثل ماری پیرس و چاد کاروین رسما اعلام کردند که جهت بهبود کارکرد  برای آمادگی مسابقات از نوروفیدبک استفاده می کنند.

آیا در آمریکا و کشورهای پیشرفته از این روش استفاده می شود؟ در آمریکا  بیش از 1000 مرکز نوروفیدبک وجود دارد که این رقم در 5 سال گذشته از کمتر از 100 مرکز به این تعداد رسیده که این موضوع خود حاکی از میزان اهمیت و محبوبیت این روش درمانی در کشورهای پیشرفته می باشد .

 

در مرکز نوروفیدبک آلومینا خدمات تخصصی درمان اختلالات خواب با روش نوروفیدبک انجام می شود و شما می توانید با تشکیل پرونده از طریق این سایت و سپس انجام جلسات درمانی تحت نظر متخصص مغز و اعصاب از نتایج این درمان بهره ببرید.

 


 

کلمات کلیدی:

خواب و اختلالات آن،درمان بی خوابی،خواب راحت  بدون دارو،ترک داروی خواب آور،ذهن آرام برای خواب،از خواب پریدن مکرر،کابوس های شبانه شدید، بیخوابی شدید،درمان بیخوابی شدید،قرص خواب،قرص آرامبخش،قرص بی خوابی، قرص تمرکز، افزایش خواب بدون دارو،کسب آرامش شبانه،آرامش در خواب

Comments are closed.