شناخت و درمان انواع ترس (فوبیا)

ترس واقعی در مقابل ترس بدون علت ومرضی


انواع هراس (ترس های مرضی یا فوبیا)


ترس واقعی ترسی است که برای محافظت از ما در مقابل یک خطر واقعی است ولی فوبیا (ترس مرضی) ترس بدون وجود یک خطر واقعی است. بیش از 19 میلیون آمریکایی زمانی که آنها با یک وضعیت خاص، فعالیت، یا شی مواجه میشوند دچار هراس – ترس غیرمنطقی و شدید می شوند. شما ممکن است بدانید اضطراب و ترس  های خود  موجه نیستند، اما شما نمی توانید  به احساساتتون غلبه کنید. و آنها (ترسهای بدون علت) می توانند، عملا شما را فلج کنند.

انواع هراس (ترس های مرضی یا فوبیا)

وقتی که صحبت در مورد هراس هامیشود، در واقع در مورد یک نوع اختلال اضطرابی صحبت می کنیم،  طبق گزارش تیم تحقیقات مرکز نوروفیدبک آلومینا کارشناسان هراس ها را به چند نوع تقسیم میکنند:

1) ترس از مکانهای شلوغ

اضطراب شدید در مکان های عمومی که در آن فرار ممکن است دشوار باشد، ترس از اجتماع، ترس و اجتناب از شرایط اجتماعی و خاص.
ترس از مکانهای شلوغ ،  دو برابردر زنان بیشتر از مردان وجود دارد.واگر درمان نشود، می تواند به فرد  خانه نشین شدن فرد شود. با استفاده از درمان بوسیله روشهای رفتار درمانی و نوروفیدبک ، نه نفر از هر 10 نفر مبتلا از این اختلال رهایی پیدا می کنند.

3) هراس اجتماعی

فراتر ازخجالتی بودن است، فردی با هراس اجتماعی، خجالتی نیست. آن شخص احساس اضطراب شدید و ترس در مورد اینکه در یک موقعیت اجتماعی چگونه حاضر میشود را دارد. همیشه نگران این موضوع است که چطور در نظر دیگران جلوه میکند؟ این هراس اگر درمان نشود موجب ترس از اجتماع ،واغلب سعی برای اجتناب از تماس های اجتماعی  می شود و می تواند تأثیر منفی عمده ای بر روابط فرد و زندگی حرفه ای وی داشته باشد.

 

ترس مرضی از فضای تنگ ومحصور

4)ترس مرضی از فضای تنگ ومحصور

 

ترس از فضای تنگ ومحصور، ترس غیر طبیعی بودن در فضاهای محصور، یک هراس مشترک خاص است. فرد با ترس مرضی از فضای تنگ ومحصور نمی تواند  آسانسورسوار شود و یا ازیک تونل بدون اضطراب شدید عبور کند. ترس از خفه شدن و یا به دام افتادن است، شخص از فضاهای تنگ میترسد و رفتارهایی را جهت جلوگیری انجام میدهد مانند:  باز کردن پنجره ها و یا نشستن در نزدیکی خروجی که ممکن است وضعیت را قابل تحمل سازد، اما ترس او همچنان وجود دارد.

 

ترس از حیوانات

 

5) ترس از حیوانات

شایع ترین نوع ترس خاص zoophobia یا ترس از حیوانات است. Zoophobia   در واقع یک اصطلاح عمومی است که شامل یک گروه از ترس های مربوط به حیوانات خاص.هستند به طور مثال عبارتند از: arachnophobia – ترس از عنکبوت. ophidiophobia – ترس از مار؛ ornithophobia – ترس از پرندگان، و apiphobia – ترس از زنبورها. ترس اغلب در دوران کودکی اتفاق میفتد اما ممکن است در بزرگسالی نیز مشاهده شود و می توانند در بزرگسالی باقی بماند.

ترس از رعدوبرق

 

6) ترس از رعدوبرق

کلمه یونانی برونته به معنای رعد و برق میباشد افراد ممکن است حاضرنباشند هنگام رعدوبرق بیرون روند ویا در داخل خانه زیر وسیله ای پنهان شوند. این ترس مشترک بین  انسانها و حیوانات میباشد.

7)ترس از بلندی، ترس از ارتفاع


ترس از بلندی ،ترس بیش از حد و آشکاری ایست که اضطراب شدیدی را  به دنبال دارد.  فرد می تواند این حمله ترس را فقط  در بالا رفتن از پله ها و یا بالا رفتن از نردبان  تجربه کند. گاهی اوقات ترس آنقدر بزرگ است که یک فرد نمی تواند حرکت کند. ترس از بلندی می تواند یک موقعیت خطرناک را برای آن فرد ایجاد میکند.

8) هراس پرواز

فرد دارای aerophobia ،ترس از پرواز است به طور کلی فرد دارای یک تجربه آسیب زا شامل هواپیما بوده یا شاهد یکی از این تجربیات  بوده ودچار یک حمله وحشت انگیز شده است . حتی اگرآن حادثه فراموش شده باشد، ترس باقی می ماند و حتی می تواند از طریق تماشای فیلم سقوط هواپیما در تلویزیون نیز دچار حمله شود.

هیپنوتیزم  و روش های رفتار درمانی و نوروفیدبک به طور معمول برای شناسایی و درمان این ترس استفاده میشود.

9) ترس تزریق خون وآسیب


طیفی از خون، تزریق، و ترس آسیب ،از جمله: hemophobia (ترس از خون) و trypanophobia (ترس از تزریق) وجود دارد. بعضی از مردم ترس از آسیب دیدگی، و دیگران ترس از روشهای تهاجمی پزشکی دارند. این ترس با غش همراه است.

10)هراس و الکل


فرد الکلی احتمالا می تواند تا 10 برابر بیشتر نسبت به افرادی که الکلی نیستند از هراس رنج ببرند.و افراد وابسته به ترس بیجا نیز احتمالا مستعد اعتیاد هستند.

11) نقش خانواده


هراس ها را می توان تحت تاثیر فرهنگ ، وقایع زندگی وتربیت خانواده ها در نظر گرفت ولی سابقه خانوادگی ( ژنتیک )نیز در ارتباط با این نوع هراس ها ارتباط مستقیم دارد.

درمان فوبیاها (درمان ترس و هراس)


حساسیت زدایی و سایر روشهای درمانی رفتاری و شناختی و نوروفیدبک می توانند اعتماد به نفس را به فرد برگردانند و این ترس ها را از بین ببرند. خبر خوب این است که 90٪ از افرادی که به دنبال این گونه هراس ها آسیب دیده اند ازاین طریق درمان یافته اند.

 

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

انتشار مقاله با ذکر نام نویسنده و سایت منبع آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم پیگرد قانونی دارد.


 

موضوع: ترس

زیر مجموعه : ترس های مرضی

کلمات کلیدی: ترس ،هراس ،ترس بدون دلیل ،درمان هراس ،فوبیا،انواع هراس ،علل ترسها وهراسها

Webmed.com

 

 

 

اضطراب ، فوبیا و درمان با نوروفیدبک و بیوفیدبک

 


اضطراب یک واکنش طبیعی به موقعیت های استرس زا است و به ما کمک می کند تا با این موقعیتها در محل کار، دانشگاه، مدرسه و .. روبرو شویم. اما زمانی که حس اضطراب بیش از حد معمول و نرمال باشد، دلواپسی و هراس غیرمنطقی و نامعقول نسبت به همه موقعیت های روزانه بوجود می آید.

علایم اضطراب معمولاً شامل موارد زیر می باشد:

نگرانی بیش از حد، احساس آزاردهنده ترس، افکار منفی و تدافعی، افزایش ضربان قلب ، تعریق کف دست و تنفس دشوار.

علم روانپزشکی، اختلالات اضطرابی را به چندین گروه تقسیم می کند  که شامل:

1-    اختلال اضطراب فراگیر

2-    اختلال وسواسی جبری

3-    اختلال هراس (پانیک)

4-    اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

5-    هراس اجتماعی

 

عوارض جانبی داروهای ضد اضطراب

 

روش سنتی درمان اختلالات اضطرابی استفاده از دارودرمانی است و داروهای مورد استفاده شامل داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب و مهارکننده های بتا هستند. این داروها خود شامل عوارضی همچون: چاقی، کاهش میل جنسی، خواب آلودگی، خشکی دهان هستند و همچنین تداخلات دارویی با دیگر داروها نیز موجب محدودیت مصرف آنها می شود.

 

امروزه بیوفیدبک  بعنوان یک روش مؤثر، غیرتهاجمی، بدون درد و بدون عوارض جانبی در افراد دچار مشکلات اضطرابی در تمام دنیا شناخته شده است.


پس خوراند زیستی ( بیوفیدبک) شیوه ای تکمیل کننده و جایگزین برای دارو درمانی است که در آن  شما می آموزید عملکردهای بدن از جمله ضربان قلب را با کمک ذهنتان کنترل نمایید. در بیوفیدبک شما به حسگرهای الکتریکی وصل می شوید که به شما کمک می کند اطلاعاتی درباره بدن خود را (bio) دریافت و اندازه گیری نمایید (feedback) ، حسگرهای بیوفیدبک به شما می آموزد که چگونه تغییرات ظریف و ماهرانه ای در بدن خود، مثلاً آرام کردن برخی ماهیچه ها انجام دهید تا به آنچه می خواهید ، برای مثال کاهش اضطراب، برسید.

در اصل بیوفیدبک وضعیت سلامت و عملکرد فیزیکی ، به شما قدرت استفاده از افکار برای کنترل بدن را می دهد. بیوفیدبک اغلب به عنوان یک شیوه آرمیدگی بکار می رود.

 

درمان اضطراب با بیوفیدبک : تحقیقات چه می گویند؟

بیوفیدبک به عنوان یکی از مهم ترین و سودمند ترین روش های درمان انواع اختلالات اضطرابی شناخته می شود. محققان و پژوهشگران بسیاری در تمام دنیا در طی مطالعاتی که انجام داده اند میزان اثربخشی این روش درمانی را مورد بررسی قرار داده اند.

پژوهشگران مرکز مطالعات اضطراب در منهتن آمریکا در یک طرح جامع مطالعاتی به بررسی تعداد زیادی از پژوهش هایی که در زمینه ی اثربخشی بیوفیدبک در درمان انواع اختلالات اضطرابی انجام شده بودند، پرداخته اند.

 

در این مطالعه ی متاآنالیز، 113 پژوهش انجام شده در این زمینه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.نتایج حاصل از این تحلیل جامع نشان می دهند که “

1-      در تمام پژوهش های انجام شده ماندگاری و ثبات اثربخشی درمان  اضطراب به روش بیوفیدبک حداقل تا بیش از دو سال بعد ادامه داشته است.

2-      در مقایسه با سایر روش های درمانی، در بیمارانی که تحت درمان با بیوفیدبک قرار داشته اند، بهبود قابل ملاحظه ای در علائم اضطراب مشاهده شده است.

اضطراب و درمانهای جدید

 

در حال حاضر در کشورهای پیش رفته دنیا قدم اول در درمان اضطراب استفاده از بیوفیدبک و رواندرمانی است و متخصصین در صورتی به سراغ دارو درمانی می روند که روشهای فوق به اندازه کافی موفقیت آمیز نباشند.

 

 

خدمات درمان اضطراب ، استرس و فوبیا با

روش بیوفیدبک و سایر روشهای استاندارد دارویی و غیر دارویی بصورت اختصاصی

زیر نظر متخصصین  اعصاب و روان و روانشناس

در کلینیک اعصاب و روان، بیوفیدبک و نوروفیدبک آلومینا انجام می شود

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت ویزیت تماس بگیرید.

Comments are closed.