شیشه با ما چه می کند؟

بار سنگین استفاده از شیشه وآموزش روشهای ترک آن


مت آمفتامین محرک سیستم عصبی مرکزی برای اولین بار در سال 1919 به عنوان یک جایگزین مصنوعی برای افدرین سنتز شد.

در سال 1980 دی- هیروکلراید مت آمفتامین (مت آمفتامین کریستال، کریستال مت،شیشه) به صورت دود کردنی وقوی تر توسعه داده شد.کریستال بیشتر از انواع دیگر مت آمفتامین موجب وابستگی میشود ،ارزان و قابل دسترس است که منجر به گزارش های رسانه هاونگرانی های عمومی در مورد افزایش استفاده ازآن در میان جوانان شده است.

نام های متداول خیابانی کریستال مت:

کریستال ،مت، سرعت، تینا، آیس(یخ) ، شیشه،کرنک

اثرات شیشه:

منجر به احساس شادی و سرخوشی میشود که این موضوع  به مدت مصرف وشدت آن نیز بستگی دارد که اگر به صورت دود کردنی و یا تزریق استفاده شود به سرعت تاثیر گذاشته ولی اگر به صورت بلع باشد بعد از گذشت 20 دقیقه اثراتش نمایان میشود همچنین از راه مقعد یا استنشاقی نیز مصرف می شود.در مقایسه با کوکایین، شیشه مدت طولانی تری عمل میکند وبر کاربر میتواند به مدت 12 ساعت اثر داشته باشد و ممکن است حتی با مصرف ناچیز مواد غذایی ونوشیدنی به مدت 10 روز فرد مصرف کننده را بیدار نگه دارد.

نشانه های متداول مصرف شیشه:

سرخوشی، اضطراب،افسردگی،خستگی، خشونت،تشنج،آریتمی قلب، سکته و در دراز مدت نشانه هایی از قبیل: پوسیدگی دندان ها ،کاهش وزن،روان پریشی،پارانویا،جنون،تحریک پذیری،کندن پوست و ایجاد زخمهای پوستی ایجاد کند.

شیشه بسیار اعتیاد آور است واثرات مخربی دارد .در میان جوانان ومردان همجنس گرا استفاده از آن بیشتر شایع است.در گزارشی که از مصرف کنندگان شیشه بدست آمده در ابتدا با احساس قوی وبا اعتماد بنفس ،انرژی بی پایان ، افزایش بهره وری وافزایش عملکرد جنسی واشتها موجه بودند ولی به مرور زمان تمامی این ها کاهش یافته است.دیگر اثرات جدی مصرف شیشه از دست دادن وزن، تشنج،آریتمی قلب، آنفارکتوس میوکارد،سکته ودر آخر مرگ میباشد.

از میان مصرف کنندکان شیشه علت مصرف آنها به احتمال بیشتر در زنان برای کاهش وزن و در مردان بهبود عملکرد جنسی و همین طور کنار آمدن با احساسات منفی گزارش شده است.

درمان شیشه:

هیچ دارویی برای ترک اعتیاد شیشه شناسایی نشده است و درمان آن شامل یک زنجیره از خدمات از پیشگیری تا درمان ،توجه و مواظبت در مرحله نقاهت و رسیدگی به نیازهای فردی و کمک به کاهش آسیب می باشد که توسط تیم آموزش دیده باید انجام شود.برخی از داروها که مسدود کننده انتقال دهنده دوپامینی هستند وداروهایی که در رفع مسمومیت های رفتاری وروانی وجود دارند میتوانند زیر نظر پزشک و تیم درمانگر مصرف شوند و اینگونه در درمان مصرف کنندگان شیشه موثر واقع شوند.

 

یکی از روش‌هایی که در دنیا از سال 2002 (در آمریکا ) برای ترک مواد محرک (مثل ترکیبات آمفتامینی و شیشه) مورد توجه قرار گرفت، استفاده از روش «نوروفیدبک» است و،بر این اساس مشاهده شد که با توجه به صدمه‌ای که به مغز می‌رسد، اگر بتوان با تمرین‌هایی که به فرد می‌دهند، عملکرد مغز را درست می‌کنند و عواملی مانند وسوسه و افسردگی را از بین می‌برند، میزان موفقیت این افراد در پاک بودن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.



بر اساس گزارشی که در آمریکا منتشر شد، طی پیگیری شش تا هشت سال مشاهده شد که 81 درصد افرادی که شیشه و سایر ترکیبات محرک استفاده می کردند و  با استفاده از نوروفیدبک درمان شده بودند، دیگر به سوی اعتیاد برگشت نکردند، به عبارت بهتر با استفاده از این روش توانستند مغز را به میزان قابل توجهی به سمت نرمال عمل کردن برگردانند.

 

خدمات نورفیدبک و بیوفیدبک جهت ترک اعتیاد شیشه توسط مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

 

مترجم :  مریم عبداللهی (روانشناس)

استفاده از مطلب فوق با ذکر منبع بلامانع است.

تهیه و ترجمه تحریریه مرکز مشاوره و نوروفیدبک آلومینا

www.irmind.com

 

منبع مقاله:

The burden and management of crystal meth use

Canadian Medical Association Journal – Volume 178, Issue 12 (June 2008)  –  Copyright © 2008 Canadian Medical Association

Comments are closed.