آشنایی کامل با طب سوزنی

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی ،طب سنتی چینی است که در آن سوزن نازکی را در نقاط خاصی از بدن قرار میدهند. این در درجه اول برای تسکین درد و بعد برای درمان بیماریهای دیگر استفاده شده است. بیش از 3 میلیون آمریکایی از طب سوزنی استفاده میکنند، اما در کشورهای دیگر محبوب تر است. در فرانسه، به عنوان مثال، یکی از پنج نفر در تلاش است که طب سوزنی انجام دهد.

چگونه طب سوزنی کار میکند؟

طب سوزنی به دنبال انتشار جریان انرژی حیاتی بدن ،با تحریک نقاطی در طول مسیر انرژی می باشد. دانشمندان می گویند سوزن در آزاد کردن اندورفین ها  (مسکن های طبیعی ) به بدن کمک میکند و ممکن است جریان خون را تقویت کرده ودر فعالیتهایی از مغز دخیل باشد. مخالفان این نظریه معتقدند طب سوزنی به این دلیل که اثر دارو نما دارد موثر واقع شده است.

آیا طب سوزنی با درد همراه است؟

سوزن های طب سوزنی بسیار نازک هستند و اکثر مردم احساس درد کمی دارند. آنها اغلب می گویند که احساس انرژی و یا آرامش بعد از درمان میکنند. با این حال، سوزن می تواند درد را تا حدی کاهش دهد.

 

طب سوزنی:  کاهش کمردرد

اگر درمان استاندارد، درد مزمن کمر را کاهش نداده است ، طب سوزنی ممکن است این کار انجام دهد و بهتر است این را هم امتحان کنید. یک مطالعه بزرگ نشان داده است که طب سوزنی بهتر از درمان های متداول برای کمر دردهایی که بیش از سه ماه به طول انجامید بود موثر واقع شده بود.

 

طب سوزنی: سردرد

طب سوزنی ممکن است به خلاص شدن از میگرن یا سردردهای تنشی کمک کند. در دو مطالعه انجام شده نتایج نشان داد که مردم با دریافت طب سوزنی سردردهای تنشی کمتری را گزارش کرده اند.

 

طب سوزنی: فیبرومیالژی (درد مزمن منتشر در سراسر بدن)

مطالعاتی در زمینه چگونگی تاثیر طب سوزنی بر فیبرومیالژی نتایج مختلفی را در بر داشت .برخی از این مطالعات نشان داد که این روش درد را به طور موقت کاهش میدهد اما در برخی مطالعات دیگر اثری دیده نشد. طب سوزنی ممکن است دو مشکل دیگر این بیماری را کاهش دهد: خستگی و اضطراب. اما به طور کلی، شواهد کافی در جهت بهبود فیبرومیالژی با استفاده از طب سوزنی در دست نیست. در درمان فیبرومیالژی از روش های موثر می توان به بیوفیدبک اشاره کرد (برای دیدن توضیحات کامل در مورد بیوفیدبک  در فیبرومیالژیا اینجا را کلیک کنید)

 

طب سوزنی: درد آرتریت

موسسه ملی آرتروز وبیمایهای اسکلتی وعضلانی و پوست بیان داشته است که طب سوزنی می تواند علاوه براثر کمک کنندگی  بر کاهش درد آرتریت، نقش درمانی هم داشته باشد و برخی از نوید بخش ترین تحقیقات اولیه نشان داده است که طب سوزنی درد آرتروزرا در زانو می کاهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد اثبات اثر طب سوزنی در درمان استئوآرتریت نیاز است.

 

طب سوزنی: سندرم تونل کارپ

طب سوزنی با قرص های استروئید ی  که در درمان درد دست و بازوی سندرم تونل کارپ موثر هستند مورد مقایسه قرار گرفت . محققان در تایوان، به یک گروه هشت نفری به مدت یک ماه درمان طب سوزنی وارد کردند، این دسته از بیماران امداد رسانی بیشتری برای یک مدت طولانی نسبت به گروه مصرف داروداشتند. در حالی که مطالعات این چنینی شواهد امیدوارکننده ای ارائه میدهد با این وجود هنوز شواهد لازم وکافی برای اینکه طب سوزنی برای سندرم تونل مچ دست موثر واقع می شود یا نه در دست نیست.

 

طب سوزنی: دندان درد

برخی از مطالعات نشان داده است که طب سوزنی درتسکین درد دندان یا جراحی های دندانپزشکی میتواند موثر باشد  در واقع درد دندان هم میتواند به این روش پاسخ دهد.

طب سوزنی: دردهای دیگر

مردم از طب سوزنی برای درد گردن، درد عضلانی،  گرفتگی آرنج ، و دردهای قاعدگی به امید جلوگیری از مصرف داروهای مختلف و عوارض جانبی آنهااستفاده میکنند. سازمان بهداشت جهانی، لیست 28 مشکلی رابا شرایط متفاوتی که گاهی اوقات ، درمان با طب سوزنی انجام شده است ارائه داده است.
طب سوزنی ممکن است برای تسکین بیشتر درد ، همراه با مصرف دارو ویا روش های دیگر انجام شود مانند: استفاده ازماساژ.  طب سوزنی می تواند نیاز به دارو و کاهش کیفیت زندگی افراد مبتلا به درد مزمن را بهبود بخشد.

 

طب سوزنی: تهوع

طب سوزنی درنقطه ای در مچ دست می تواند علائم تهوع و استفراغ را کاهش دهند، حتی پس از درمانهای دارویی سرطان یا جراحی موثر واقع شده است.

 

طب سوزنی و مراقبت از سرطان

از آنجا که طب سوزنی می تواند درد، حالت تهوع، و استفراغ را کاهش دهد میتواند با  کاهش علائم سرطان یا شیمی درمانی  در افراد مبتلا همراه باشد. همچنین می تواند به مدیریت گرگرفتگی در ارتباط با سرطان سینه نیز کمک کند.

طب سوزنی و باروری

طب سوزنی برای درمان ناباروری نیز موثر بوده است  بارداری مشاهیری با استفاده از طب سوزنی از جمله خوانندگانی مانند: سلن دیون و ماریا کری میتواند شواهدی در این زمینه باشد که به این تحقیقات اعتبار بخشد. مطالعات پزشکی پشت این دیدگاه، نشان می دهد که طب سوزنی ممکن است اثر بخشی درمان های باروری را تقویت کند. یک تئوری نشان می دهد که طب سوزنی به کاهش استرس و افزایش جریان خون به تخمدانها کمک میکند.

طب سوزنی برای ترک سیگار

طب سوزنی برای انواع شرایط دیگر، از جمله ترک سیگار، بی خوابی، خستگی، افسردگی، و آلرژی استفاده می شود.به عنوان مثال: سوزن های طب سوزنی در گوش خارجی قرار داده شده برای کمک به مردم برای متوقف کردن سیگار کشیدن است.

 

طب سوزنی و کودکان

طب سوزنی به طور کلی روش امنی برای کودکان در نظر گرفته شده است. این در درجه اول  استفاده اش برای کنترل درد و تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی و یا درمان سرطان است. شواهد علمی، استفاده از طب سوزنی برای درمان اختلال بیش فعالی با کمبود توجه را پشتیبانی نمی کند.
طب سوزنی یک جایگزین بالقوه برای داروهای ضد درد یا درمان استروئیدی است. آن را نیز “طب مکمل”  که می تواند همراه با درمانهای دیگر استفاده می شود در نظر گرفته اند.

خطرات طب سوزنی


اگر چه طب سوزنی به طور کلی امن و مشکلاتش نیز ناچیز است  اما میتواندخطراتی هم داشته باشد. سوزن استریلی که می تواند باعث عفونت شود. در برخی از نقاط طب سوزنی، سوزن قرار داده شده بیش از حد عمیق، می تواند ریه ها و کیسه صفرا را سوراخ کرده و یا مشکلاتی در عروق خونی ایجاد کند. به همین دلیل مهم است که از یک پزشکی که به خوبی آموزش دیده در طب سوزنی استفاده کنید.

چه کسی نباید  از طب سوزنی استفاده کند؟

افراد مبتلا به اختلالات خونریزی یا کسانی که رقیق کننده های خون استفاده میکنند، زیراخطر خونریزی را افزایش میدهد. تحریک الکتریکی سوزن ها ،می تواند مشکلاتی را برای افراد مبتلا به ضربان قلب و یا دیگر دستگاههای الکتریکی بدن ایجاد کند. زنان باردار باید با ارائه دهنده های مراقبت از سلامت خود قبل از طب سوزنی صحبت کنند. این بسیار مهم است که  تنها تکیه بر طب سوزنی به تنهایی برای درمان بیماری و یا تشدید درد نمیتواند موثر باشد.

انتخاب پزشک

مهم است که برای درمان از کسی که استانداردهایی برای آموزش و پرورش و آموزش در طب سوزنی را دیده است استفاده کنید.  سازمان های ملی برای حفظ استانداردها، مانند آکادمی آمریکایی پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی طب سوزنی (پزشک) و یا انجمن طب سوزنی و طب شرقی آمریکا  نیزوجود دارد. قبل از آن اطمینان حاصل کنید که پزشک شما از  سوزن های استریل استفاده میکند و بعد از هر بار مصرف دور بیندازد.

طب فشاری در مقابل طب سوزنی

اگر شما ترس از سوزن دارید میتوانید به مقدار زیادی از همان اثر را(طب سوزنی)، از طب فشاری دریافت کنید . طب فشاری شامل فشار دادن و ماساژ نقاط طب سوزنی برای تحریک مسیرهای انرژی است. مقایسه های علمی طب فشاری و طب سوزنی محدود هستند، اما در طب فشاری نشان داده شده است که در کاهش تهوع و کاهش درد زایمان موثر بوده است.

 

 

مترجم :  مریم عبداللهی (روانشناس)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله با ذکر نام نویسنده و مترجم و سایت منبع(مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا) آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم پیگرد قانونی دارد.

منبع اصلی مقاله : پایگاه اطلاعات علمی پزشکی وب مد

 

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

 

 

بررسی اثرات نوروفیدبک بر فیبرومیالژیا

دریک ارزیابی تصادفی ،بالینی ،دو سو کور، اثر نوروفیدبک بر روی بیماران مبتلا به سندرم فیبرومیالژیا بررسی شد.در این بررسی 18 بیمار تحت درمان با نوروفیدبک به مدت 4 هفته وطی 20 جلسه انجام شد و18 بیمار دیگر که گروه شاهد بودند تحت درمان با سیتالوپرام به مقدار 10 میلی گرم در روز به مدت 8 هفته قرار گرفتند .

مقیاس آنالوگ بصری،درد وخستگی،افسردگی بک ومقیاس اضطراب و پرسشنامه فرم کوتاه به عنوان متغیرهای وابسته در ابتدا به کار گرفته شد ودر مدت های 2،4،8،16و24 هفته مورد استفاده قرار گرفتند ومتوسط دامنه ریتم الکتروآنسفالوگرام(آلفا،دلتا،تتا،بتا1 ،اس ام آر،2بتا)وتتا برروی اس ام آر اندازه گیری شد.

تمام اندازه گیری ها پس از درمان پیشرفت های قابل توجهی را در هر 2 گروه نشان دادند اما روش درمان با نوروفیدبک فواید بیشتری را نسبت به دارودرمانی داشت.

در بررسی های بعدی نشان داد که درمان واثربخشی آن بدون هیچ تغییری باقی مانده است.این داده ها از نوروفیدبک به عنوان یک درمان برای درد،علائم روانی واختلال در کیفیت زندگی مربوط به فیبرومیالژیا حمایت میکند.

نام ترکیب شیمیایی:

سیتالوپرام (مهارکننده جذب سروتونین)


استفاده از مطلب فوق با ذکر منبع بلامانع است.

تهیه و ترجمه تحریریه مرکز مشاوره و نوروفیدبک آلومینا

www.irmind.com

 

 

موضوع:نوروفیدبک

کلمات کلیدی: سیتالوپرام،فیبرومیالژیا،نوروفیدبک،درمان درد،داروی درد،طب سوزنی نقاط حساس،آموزش طب سوزنی،مراکز درمان طب سوزنی،مراکز طب سوزنی تهران

Neurofeedback intervention in fibromyalgia syndrome; a randomized, controlled, rater blind clinical trial. – Kayiran S – Appl Psychophysiol Biofeedback – 01-DEC-2010; 35(4): 293-302 (MEDLINE® is the source for the citation and abstract of this record )

Comments are closed.