آیا من افسرده ام؟ دکتر متخصص درمان افسردگی

 

تقریبا همه افراد ،خلق و خوی خوب و یا بد  را دارا هستند. هر چند با افسردگی، افکار می تواند بسیار منفی شود آنها همچنین می توانند بیش از حد واقعیت را تحریف کنند.
شناخت درمانی می تواند یک راه موثر برای مهار آن افکار باشد و از آن برای درمان افسردگی به عنوان یک ابزارسنجش برای به چالش کشیدن افکار منفی  میتواند مورد استفاده قرار گیرد . در دراز مدت،با درمان شناختی میتوان افکار یک فرد افسرده را نسبت به  جهان تغییر داد.

مطالعات نشان داده اند که درمان شناختی در کمک به افراد مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط ​ به طور​حداقل و همچنین  نسبت به داروهای ضد افسردگی موثر عمل می کند. درمان با دارو و یا روان درمانی می تواند دوره افسردگی را کوتاه ومی تواند به کاهش علائمی مانند خستگی و فقراعتماد به نفس که همراه با افسردگی است کمک کند. شناخت درمانی ممکن است به یک فرد افسرده در شروع به فکر کردن وداشتن احساس بهتر،کمک میکند.

شناخت درمانی برای درمان افسردگی: مشکل در فکر کردن

شناخت درمانی  در 1960s به عنوان یک راه جایگزین برای درمان افسردگی به کار برده شد. بک مدیر موسسه بک برای درمان شناختی و تحقیقات واقع در خارج از فیلادلفیا  می گوید: اصل اساسی درمان شناختی آن است که برافکارو خلق و خوتاثیر دارد.

با توجه به درمانگر شناختی، افسردگی توسط افکار منفی ثابت نگهداری می شود. این افکار به عنوان افکار خودکار شناخته می شوند. این بدان معناست که آنها بدون تلاش آگاهانه رخ می دهند. به عنوان مثال، یک فرد افسرده ممکن است افکار خودکار مانند افکار زیر را داشته باشد:

• “من همیشه در همه چیز شکست میخورم.”
• “من بدترین مادر دنیا هستم.”
• “من محکوم هستم همیشه ناراضی باشم”

بک در مورد افکار خودکار چنین می گوید “ممکن است ذره ای حقیقت داشته باشند، اما فرد افسرده تحریف یا واقعیت موجود را بزرگ نمایی میکند.
با درمان شناختی، فرد می آموزد که افکار منفی خود راتشخیص وتصحیح کند. با گذشت زمان، فرد افسرده قادر خواهد بود تا باورهای عمیق خود را کشف وتصحیح کند وهمین افکار منفی هستند که در آخر منجر به افسردگی میشوند.

بک می گوید: “تفکر مثبت دارای قدرت است” این قدرت تفکر واقع بینانه است. مردم زمانی که فکر می کنند در واقع، آنها احساس بهتری پیدا میکنند”

شناخت درمانی برای افسردگی: چگونه کار می کند

 


شناخت درمانی مشکلات مردم راچند بخش میداند، این قطعات عبارتند از:

• مشکل را از دید  آن فرد می بیند.
•به افکار فرد در مورد مشکل پی میبرد.
• احساسات فرد را در اطراف این مشکل میفهمد.
• احساسات فیزیکی فرد را در آن زمان میسنجد.
• اقدامات فرد در قبل، حین و بعد از مشکلی که رخ می دهد را مورد توجه قرار میدهد.

آثار شناخت درمانی به بیمار اموزش هایی در جهت برخورد با مشکل میدهد وراهبردهای قابل قبولی را در جهت کنترل مشکل فرد ارائه میدهد.
در طول جلسات  درمانگربه طور منظم، ابزار درمان شناختی را به بیمار می آموزد، سپس در بین جلسات، بیمار اغلب تکالیفی مانند مشق شب انجام میدهد ، تکالیف  کمک می کند تا فرد یاد بگیرد که چگونه به درخواست ابزارها برای حل مشکلات خاص زندگی اقدام کند.
تغییرات کوچک در تفکر و رفتار خود شان را هر روز میبینند. سپس در طول زمان، این تغییرات کوچک منجر به بهبود پایدار در خلق و خو و چشم اندازشان نسبت به مسائل مختلف ایجاد میشود.

شناخت درمانی برای افسردگی: شواهد مؤثر

درمان شناختی برای افسردگی موثر می افتد؟ ودرمقایسه با درمان های دیگر برای افسردگی چگونه عمل میکند؟

رابرت DeRubeis، دکترا، استاد روانشناسی و دین وابسته به علوم اجتماعی در دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: “شواهد سازگار و قانع کننده ای که درمان شناختی  یک درمان موثر برای افسردگی است وجود دارد.

مطالعات طراحی شده ای که شامل صدها نفر از افراد هستند نتایجش به شرح زیر است:

1. شناخت درمانی نسبت به دارو درمانی تنها، به بهبود افسردگی خفیف تا متوسط بهتر کمک میکند ​​.
هنگامی که  شناخت درمانی به خوبی انجام می شود به طور کامل به عنوان داروهای ضد افسردگی عمل می کند، مطالعات زیادی در زمینه درمان شناختی برای افسردگی انجام شده است ،استفاده به طور مداوم ازشناخت درمانی در دراز مدت ممکن است کاررا بهتر از داروهای ضد افسردگی انجام دهد.

2. همچنین شناخت درمانی نسبت به داروهای ضد افسردگی در جلوگیری از عود افسردگی روش مناسب تری است.  هنگامی که یک فرد با استفاده ازشناخت درمانی مهارت هایی  را آموخته است ، آن دسته از مهارت ها به جلوگیری از عود بیماری به وی کمک خواهد کرد، شناخت درمانی به نظر می رسد برای جلوگیری از بازگشت علائم به عنوان یک روش و مصرف دارومفید به نظر می رسد وفرد را بی نیاز به دارو میکند .

3. درمان شناختی علائم باقی مانده از افسردگی را کاهش می دهد.پس از اینکه درمان افسردگی با موفقیت انجام شد دربسیاری از مردم همچنان علائمی از افسردگی خفیف باقی میماند. اضافه کردن درمان شناختی به طرح درمان کمک می کند تا این علائم باقی مانده کاهش یابد.

شناخت درمانی برای افسردگی: یا بدون داروهای ضد افسردگی؟

شناخت درمانی به عنوان یک روش استاندارد برای درمان افسردگی است. علاوه بر میزان بالایی از موفقیت، این روش نیز مقرون به صرفه است. سود حاصل از درمان های شناختی، اغلب در هفته به جای ماه ها یا سال ها نسبت به سایر درمانها ممکن تر است.

اما می توان درمان شناختی را جایگزین داروهای ضد افسردگی برای برخی افراد کرد؟  پاسخ مثبت است.

در برخی مطالعات، درمان شناختی افسردگی  در ترکیب با داروهای ضد افسردگی مناسب تر است.از آنجا که وضعیت همه افراد، منحصر به فرد است، تصمیم گیری در مورد چگونگی استفاده از درمان شناختی همیشه باید توسط بیمار و ارائه دهنده خدمات بهداشت روان با هم انجام شود.

درمانی شناختی برای افسردگی:خوب فکر کردن، احساس بهتر داشتن


افسردگی نشان می دهد که چگونه ذهن وبدن ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. افرادی که افسرده هستند غالبا  احساس بدی به لحاظ جسمی دارند،علاوه بر کمک به بهبود خلق و خوی فرد، شناخت درمانی نیز می تواند به علائم فیزیکی افسردگی نیز کمک کند. این کار با:

• بهبود سطح انرژی کلی فرد
• افزایش کیفیت و طول مدت خواب
• بهبود اشتها و بازگرداندن لذت بردن از غذا خوردن
• تشدید  فعالیت های جنسی فرد کمک میکند.

شناخت درمانی نیز می تواند دردهای مزمن را کاهش دهد. بسیاری از مردم همراه با دردهای مزمن، افسردگی نیز دارند. پس از یک دوره درمان شناختی برای دردهای مزمن، علائم بیماران مربوط به افسردگی نیز کاهش می یابد. “

اثرات درمان شناختی اغلب طولانی مدت تر از دارو درمانی است. داروهای ضد درد از همه نوع میتواند عوارض جانبی داشته باشد و می تواند در واقع به افسردگی منجر شود، با شناخت درمانی، بیماران یاد می گیرند به مهارت های مقابله ای بپردازند واینکه چگونه آنها را اجرا  کنند. وقتی که تکنیک ها راانجام می دهند،کاهش نیاز به داروهای ضد درد  را دروجود خود بیشتر احساس میکنند.

در مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا درمان افسردگی با ترکیب شناخت درمانی و نوروفیدبک انجام می شود، جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

مترجم :  مریم عبداللهی (روانشناس)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله با ذکر نام نویسنده و مترجم و سایت منبع(مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا) آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم پیگرد قانونی دارد.

منبع اصلی مقاله : پایگاه اطلاعات علمی پزشکی وب مد

 

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

 

 

 

مرکز خدمات مشاوره روانشناسی و روانپزشکی و نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


توسط کادری از اساتبد دانشگاه و بهترین متخصصین اعصاب و روان و مغز و اعصاب و چندین روانشناس بالینی و مشاور با سابقه چندین ساله درمان مشاوره روانشناسی و روانپزشکی ونوروفیدبک و بیوفیدبک و درمان صدها کودکان بیش فعال،اختلالات اضطرابی و افسردگی ، زوج درمانی (رفع اختلافات زناشویی) و … سردرد و میگرن و اختلالات خواب  و با سابقه 1.5 ساله برگزاری دوره های افزایش تمرکز و تقویت حافظه با نوروفیدبک توسط تیم درمانگر متشکل از چندین متخصص مغز و اعصاب،اعصاب و روان و روانشناس و…


خدمات تخصصی درمانی که در مرکز مشاوره آلومینا انجام می شوند شامل:

 

 

کلینیک تخصصی روانپزشکی (توسط متخصص اعصاب و روان)

دکتر نوید هنربخش (روان پزشک، عضو کمیته روان درمانی انجمن روان پزشکی، کارشناس پیشگیری از اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران)

 


کلینیک تخصصی روانشناسی :

مشاوره خصوصی خانواده با دکتر درویشی

برجسته ترین مشاور تحصیلی و خانواده در کشور

دکتر درویشی

(روان شناس و مدرس کشوری آموزش خانواده)


در حیطه :

درمان اضطراب و افسردگی

حل تعارضات همسران

سکس تراپی

مجسمه سازی خانواده

مشاوره های سازشی

ملاحظات دوران نامزدی

مشاوره قبل از ازدواج

و…


نوروفیدبک

 

بیوفیدبک


خدمات نوروفیدبک و بیوفیدبک و مشاوره روانشناسی (اضطراب،افسردگی، بیش فعالی ، درمان اختلالات جنسی و روابط زناشویی ، زوج درمانی و… ) و شناخت درمانی و رفتار درمانی (CBT) و ویزیت متخصص روانپزشکی (اعصاب و روان) و متخصص مغز و اعصاب (درمان میگرن،سرگیجه،تشنج،سکته مغزی و …)در مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت ویزیت تماس بگیرید.

 

 

شماره تماس :

02122852784


ساعات تماس :همه روزه (غیر از جمعه ها)  9 صبح الی 7 بعد از ظهر


Comments are closed.