اضطراب اجتماعی چیست؟

ترس از صحبت کردن در جمع (فوبیای اجتماعی)

تپش قلب قبل و در هنگام حرف زدن در جمع

درمان هراس و ترس از صحبت کردن در جمع


اختلال اضطراب اجتماعیبررسی اجمالی موضوع

اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی یا هراس اجتماعی به شدت نگران اینکه در مقابل افراد دیگر چه خواهند گفت هستند. این شامل طرز صحبت کردن دراجتماع با مردم در طول روز میباشد. اما بیشتر اوقات آنها قبل از صحبت کردن در اجتماع عصبی هستند. ترس می تواند هفته ها یا ماه ها قبل از واقعه آغاز شود. این می تواند دلیلی باشد برای ضربان قلب شدید و عدم تمرکز.
برای بعضی افراد،در بسیاری از مواقع ترس می تواند باعث بروز استرس شود. این مشکل بر زندگی روزمره شما تاثیر می گذارد. شما ممکن است استرس و ترس از دست دادن کار و شغل را نیز داشته باشید.

چه چیزی باعث اختلال اضطراب اجتماعی است؟
دکترها نمی دانند که چه چیزی منجر به اختلال اضطراب اجتماعی است. آنها فکر می کنند ممکن است ربط به خانواده داشته باشد. اما آنها مطمئن هستند که بخشی از آن به علت ژنتیک و یا پاسخ به یک موقعیت آسیب زا است.

 

علائم چه هستند؟
اختلال اضطراب اجتماعی شامل دو نوع علائم است : فیزیکی و احساسی

• این باعث می شود شما عصبی، ناراحت، و یا به آسانی قبل یا در طی یک رویداد اجتماعی، دگرگون شده باشید. شما ممکن است مقدار زیادی نگران این باشید که اتفاق بدی رخ خواهد داد و از این موضوع ترس داشته باشید.

• اضطراب می تواند باعث سرخ شدن، عرق کردن و لرزیدن شود. ممکن است ضربان قلب شما نسبت به حالت عادی تندتر شود، و شما ممکن است مدت زمانی سخت تمرکز داشته باشید.

 

اختلال اضطراب اجتماعی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی، پزشک شما برای بررسی نشانه هایی از شما بخواهد. او ممکن است سوالات عاطفی بپرسد که به این موضوع ارزیابی سلامت روان میگویند.
پزشک شما همچنین ممکن است آزمایشات خون و ادرار از شما بگیرد برای رد کردن مشکلات دیگر از جمله تیروئید که علائم مشابه دارد.

اختلال اضطراب اجتماعی چگونه درمان می شود؟

درمان اختلال اضطراب اجتماعی شامل مشاوره و گاهی اوقات دارو، مانند داروهای ضد افسردگی است.

نیاز به دارو بستگی دارد که چقدر مشکل بر زندگی روزمره شما تاثیر می گذارد. اگر شما در حال حاضر در کنار افراد دیگر احساس اضطراب میکنید.
برخی از افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی از الکل و مواد مخدر برای کمک استفاده میکنند که بدن آنها را شل میکند. این می تواند به مشکلات اعتیاد نیز منجر شود. آنها همچنین ممکن است به افسردگی نیز مبتلا شوند.

این موضوع درمان این مسئله را بیش از حد مهم میکند.

از جدیدترین درمان های اضطراب اجتماعی بیوفیدبک و نوروفیدبک است که تا بحال مطالعات زیادی روی این روش انجام شده است و تقریبا در تمامی این مطالعات بیوفیدبک در درمان اضطراب در سطح دارو و یا بهتر از دارو درمانی بوده است.

 

 

ترجمه :مجتبی امیری

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

خدمات نورفیدبک و بیوفیدبک جهت اضطراب اجتماعی به صورت اختصاصی توسط مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

 

انتشار مقاله با ذکر نام نویسنده و سایت منبع آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم پیگرد قانونی دارد.

 

 

 

اضطراب ، هراس و درمان با نوروفیدبک

 


اضطراب یک واکنش طبیعی به موقعیت های استرس زا است و به ما کمک می کند تا با این موقعیتها در محل کار، دانشگاه، مدرسه و .. روبرو شویم. اما زمانی که حس اضطراب بیش از حد معمول و نرمال باشد، دلواپسی و هراس غیرمنطقی و نامعقول نسبت به همه موقعیت های روزانه بوجود می آید.

علایم اضطراب معمولاً شامل موارد زیر می باشد:

نگرانی بیش از حد، احساس آزاردهنده ترس، افکار منفی و تدافعی، افزایش ضربان قلب ، تعریق کف دست و تنفس دشوار.

علم روانپزشکی، اختلالات اضطرابی را به چندین گروه تقسیم می کند  که شامل:

1-    اختلال اضطراب فراگیر

2-    اختلال وسواسی جبری

3-    اختلال هراس (پانیک)

4-    اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

5-    هراس اجتماعی

6-   فوبیا (ترس های خاص )

بطور کلی برای درمان اختلالات اضطرابی از دارودرمانی به همراه روان درمانی استفاده می شود و داروهای مورد استفاده شامل داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب و مهارکننده های بتا هستند. این داروها خود شامل عوارضی همچون: چاقی، کاهش میل جنسی، خواب آلودگی، خشکی دهان هستند و همچنین تداخلات دارویی با دیگر داروها نیز موجب محدودیت مصرف آنها می شود.

یکی از رایج ترین استفاده های نوروفیدبک در طی 30 سال گذشته، درمان اضطراب و استرس و Relaxation بوده است.

امروزه نوروفیدبک بعنوان یک روش مؤثر، غیرتهاجمی، بدون درد و بدون نیاز به داروهای خوراکی در افراد دچار مشکلات اضطرابی در تمام دنیا شناخته شده است.


با درمان بوسیله روش نوروفیدبک، نه تنها مغز شما روش های آرام سازی را می آموزد، بلکه می آموزد چگونه روش فعالیت خود را تغییر دهد و بداند که ریشه اضطرابش کجاست؟

ابتدا مغز شما می آموزد که چطور امواج خود را تنظیم کند و زمانی که این مهم را آموخت، دیگر در برابر احساس اضطراب و استرس آسیب پذیر نیست. به عبارت دیگر شما یکبار می آموزید که چطور یک دوچرخه را برانید بدون ترس از اینکه به زمین بیفتید، و پس از آن شما دیگر از افتادن و یا خارج شدن از مسیر نخواهید ترسید!

در مرکز نوروفیدبک آلومینا خدمات تخصصی درمان اضطراب با روش نوروفیدبک انجام می شود و شما می توانید با تشکیل پرونده از طریق این سایت و سپس انجام جلسات درمانی تحت نظر متخصص مغز و اعصاب از نتایج این درمان در بهبود مشکلات اضطرابی بهره ببرید.

جهت ثبت نام می توانید فرم ثبت نام را تکمیل نموده و به نشانی ایمیل زیر ارسال نمائید یا به صورت حضوری (طبق قرار قبلی)در دفتر مرکزی نوروفیدبک آلومینا ثبت نام نمائید.

[email protected]

Comments are closed.