بیوفیدبک در درمان تریکوتیلومانیا (کندن مو)

 

استفاده از بیوفیدبک در درمان تریکوتیلومانیا:

 

* مارک لرر، دکتری بالینی،مدیر پس خوراند زیستی کلینیک سانتا کروز

 

مرکز آموزش تریکوتیلومانیا (کندن مو، کشیدن موی مرضی،درمان ریزش مو)

با استفاده از روش پس خوراند زیستی(بیوفیدبک) برای کمک به یک فرد، یاد میدهیم که چگونه عادت مو کندن را ترک کند. بخش های فعال در بیوفیدبک شامل قسمتهای زیادی از بدن می باشند که شامل درجه حرارت دست ها و پاها، فعالیت عضلانی در صورت، پیشانی، گردن، شانه ها و پشت، نرخ تنفس و الگوهای ریتم تنفس، عرق کردن در نوک انگشتان و کف دست، ضربان قلب و الگوهای عادی ضربان قلب، و الگوهای امواج مغزی میباشد. پس خوراند زیستی (بیوفیدبک) کامپیوتری مورد استفاده در کلینیک  به شما در دیدن و درک تغییرات فیزیکی و عاطفی خود کمک می کند.

 

پس خوراند زیستی در کمک به درمان برخی از انواع وسواس ها و تریکوتیلومانیا(کندن مو بصورت عادتی) مفید است زیرا شما می توانید راه های جایگزینی رابه صورت آزاد تجربه و کاهش تنش را کشف کنید. در حالی که برای کاهش سطح استرس می توانید از راههای دیگری برای ارتباط و رفتار استفاده کنید.

 

دوره معمول درمان پس خوراند زیستی (بیوفیدبک) در کلینیک معمولا در حدود 8 – 15 جلسه با تعداد زیادی از تکالیف در خانه همراه است. یکی از جنبه های این نوع  درمان این است که شما قادر به تشخیص موقعیت های استرس زا در خود میشوید، که معمولا نیز می تواند با بسیاری از نگرانی ها همراه باشد.

تریکوتیلومانیا

دو استراتژی با استفاده از بیوفیدبک برای کشیدن مو (تریکوتیلومانیا) که به نظر می رسد بیشتر مفید باشد عبارتند از:

 

1) مستقیم ترین روش این است که بازخوردی در جهت عضلات مربوط به سطوح تنش عضلانی در نواحی صورت، پیشانی و گردن ارائه دهیم. هدف این است که الف) کاهش تنش عضلانی در این زمینه رخ دهد

B) تمرکز سالم بر صورت و سر در رهایی از استرس اتفاق بیافتد. در بیوفیدبک حس عضله می تواند برای کمک به ارائه آنچه که ما اسم جدیدش را عادت بد نامیدیم دست به کار شود و با کاهش سطح تنش عضلانی باعث کاهش کندن و کشیدن مو شود.

 

2) استفاده از بازخورد تنفس (با استفاده ازوسائل مخصوص لاستیکی هنگامی که با شکم تنفس میکنیم را نشان می دهد)، بازخورد دما شامل بازخورد عرق کردن از دست است.هر کدام از این روش های بازخورد دارای پتانسیل لازم به منظور کاهش اضطراب، و برای منحرف کردن توجه از رفتار نامطلوب است. از همه مهمتر، هر زمانی که مناسب باشد، باید احساس خوب را در فرد ایجاد کنیم.

 

پس خوراند زیستی فقط یک سری از تکنیک هایی است که به راحتی می تواند در کلینیک بیوفیدبک انجام شود . مو کشیدن شکلی از بازخورد زیستی (بیوفیدبک) است که در آن  بازخورد در هنگام نوازش و یا کشیدن و کندن مو باعث اصلاح رفتار می شود.

یک درمانگر می تواند از پیشنهاد بیوفیدبک به عنوان یک راه برای ایجاد الگوهای عادت جدید استفاده کند.

اگر ما بدانیم که می تواند یک دنیای بهتر وجود داشته باشد، شاید بعضی از ما برای پیدا کردنش تلاش کنیم.

 

مترجم :  مریم عبداللهی (روانشناس)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

خدمات نورفیدبک و بیوفیدبک جهت تریکوتیلومانیا (کندن موی مرضی) به صورت اختصاصی توسط مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

 

انتشار مقاله با ذکر نام نویسنده و سایت منبع آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم پیگرد قانونی دارد.

Comments are closed.