جدیدترین درمانهای میگرن و سردرد

 

 

درمان میگرن، بدون عوارض جانبی

سردردهای میگرنی به عنوان یکی از شایع ترین بیماری هایی شناخته می شود که در ایالت متحده ی آمریکا بیش از 3 ملیون نفر به آن مبتلا هستند. متاسفانه  تا به امروزدرمان قطعی و کاملی برای کاهش علائم ناشی از سردردهای میگرنی شناسایی نشده است. بیماران مبتلا به میگرن غالبا در مقابل مصرف داروهای مسکن مقاوم هستند و مصرف داروهایی معمولی که برای این بیماران تجویز می شود معمولا بی فایده است. بنابراین بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی برای کاهش دردهای خود مجبور به استفاده ی مداوم مقادیر زیادی داروهای مسکن و آرام بخش می شوند  که این امر  در دراز مدت می تواند عوارض جانبی بسیار خطرناکی برای مصرف کنندگان داروها داشته باشد.

به همین دلیل  بسیاری از پژوهشگران در زمینه ی علوم پزشکی و سردرد در مطالعات خود به بررسی میزان اثربخشی و عوارض جانبی ماشی از روش های مختلف درمان میگرن پرداخته اند.

در پژوهشی که محققان دانشگاه شیکاگو در آمریکا انجام داده اند، نتایج حاکی از آن است که بهترین نوع درمان موجود برای افرادی که از سردردهای میگرنی رنج می برند ، روش درمانی بیوفیدبک است.دانشمندان معتقدند که استفاده از روش درمانی بیوفیدبک برای بیماران مبتلا به میگرن علاوه بر اثربخشی طولانی مدت، هیچ گونه عارضه ی جانبی برای بیماران نخواهد داشت. این متخصصان بیان می کنند که روش درمانی بیوفیدبک حتی اگر به مدت طولانی هم مورد استفاده ی بیماران قرار بگیرد هی چونه عوارض جانبی برای افراد در پی نخواهد داشت. در پژوهش های متعددی که در این زمینه انجام گرفته است انواع مختلف بیوفیدبک به ویژه استفاده از بیوفیدبک الکترومیوگرافی که بر میزان انقباض و گرفتگی عضلات اثر می گذارد و هم چنین بیوفیدبک حرارتی که بر کنترل دمای بدن و کنترل قطر رگ ها اثر می گذارد، بهترین، موثرترین و تنها روش درمانی بدون عارضه برای افراد مبتلا به میگرن است. به خصوص در مورد افرادی که به دلیل شرایط خاصی مانند حساسیت نسبت به داروهای مسکن و آرام بخش، افرادی که ممنوعیت مصرف برخی داروها را دارند و زنان باردار روش درمانی بیوفیدبک بهترین روش درمانی موجود است.

 

 

درمان بیوفیدبک برای انواع سردرد و میگرن

 

بیوفیدبک تکنیکی است که می تواند با فراهم کردن اطلاعاتی (بازخورد) از انقباض های عضلانی، دمای پوست، امواج مغزی و سایر فرایندهای فیزیولوژیک بدن بیماران،در جهت آموزش روش های کاهش استرس در بیماران مبتلا به انواع میگرن و سر درد موثر واقع شود.در این روش درمانی،حسگرهای کوچک فلزی که الکترود نامیده می شوند، به پوست بیمار متصل می گردند و مقادیر تنش عضلانی و یا دمای پوست بیمار را اندازه گیری می کنند. برای مثال یک پاسخ استرسی دمای پوست را به دلیل تنگ کردن رگهای خونی کاهش می دهد در حالی که یک پاسخ ریلکسیشن باعث گشاد شدن رگهای خونی و در نتیجه گرم شدن پوست می شود.

نتایج مطالعات انجام شده بسیاری نشان از تغییر جریان خون در مغز حین حمله های میگرن و دوره های محو شدن درد در بین این حملات دارد. با استفاده از تمرینات بیوفیدبک، شخص می تواند جریان خون داخل مغز خود را تحت تأثیر قرار داده و میزان درد را بهتر کنترل کند.

بسیاری از مطالعات بیوفیدبک نشان داده اند که این درمان هم در بزرگسالان و هم کودکان باعث کاهش تناوب و طول مدت حملات سردرد شده است. به طور عمومی، تأثیرات بیوفیدبک قابل مقایسه با بسیاری از داروهای استفاده شده برای سردردهای مزمن بوده است و می تواند به عنوان یک درمان با اولویت بالا برای بهبود میگرن های تکرار شونده باشد.

بیو فیدبک و تمرینات ریلکسیشن می توانند در بسیاری از دپارتمان های روانشناسی و روانپزشکی مراکز درمانی در دسترس باشند.

 

تهیه و تنظیم : انیس جهانبازی (کارشناس ارشد روانشناسی ، مشاور و درمانگر)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات با درج منبع مقاله (با درج لینک فعال به سایت مرکز آلومینا) منعی ندارد و در غیر اینصورت پیگرد قانونی دارد.

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

 

خدمات درمان انواع سردرد و میگرن با روش بیوفیدبک بصورت اختصاصی

 

زیر نظر متخصصین مغز و اعصاب

 

در مرکز بیوفیدبک و نوروفیدبک آلومینا انجام می شود

 


درد های میگرنی جز دردهای فیزیولوژیک است که معمولا با درد شدید یک طرفه همراه با سرگیجه ،تهوع  و استفراغ و افزایش حساسیت به بو و صدا است.
سردرد های میگرنی ممکن است با پیش زمینه  اورا(اختلال میدان بینایی و…) همراه باشد یا نباشد. انواع مختلف میگرن شامل میگرن بدون  اورا ( شایع ترین نوع میگرن) که حدودا  ۹۰%  موارد را شامل می شود و میگرن همراه با اورا که حدود  ۱۰%  موارداست در میان جمعیت میگرنی ها تخمین زده شده  (پردی ۱۹۹۲).
میزان شیوع نشان میدهد که میگرن یک بیماری شایع است .”پردی” به طور کلی ۲۰-۱۰ % سردردهای عمومی را به جامعه بزرگسالان نسبت داده است. وی سرانجام پی برد که ۳.۲ میلیون از کانادایی ها یا ۱۷% از جمعیت بزرگسالان از درد میگرنی رنج می برند این نوع سردردها بسیار ناتوان کننده و ناراحت کننده هستند. این اختلال به نظر میرسد که ناشی از تغییراتی در فرایندهای عصبی است که باعث تغییراتی در جریان خون مغزی (انقباض عروق و به دنبال انبساط شریانها) میشود.
سردردهای میگرنی و علایم همراه با آن گاهی انقدر اذیت کننده است که ضرورت پیدا میکند که فعالیت های عادی کنار گذاشته شود.”فایدلی”(۱۹۹۱) پی برد که ۷۵% از افرادی که از سردرد های میگرنی رنج میبرند تا زمانی که دچار میگرن هستند باید فعالیت های عادی خودشان را ترک کنند یا انجام ندهند. تحقیقات دارویی و غیر دارویی در درمان سردرد های میگرنی مورد بررسی قرار گرفت . درمان دارویی به طور کلی به ۳ دسته عمده یعنی :درمان مرحله حاد ،درمانهای پیشگیری کننده و درمانهای تسکین دهنده تقسیم میشود. درمان  موثر برای پایان دادن به سردرد ی که اغاز شده است  به طور معمول شامل مشتقات ارگوت است .
درمان پیشگیرانه برای جلوگیری از شروع یک سردرد است ومثال آن عوامل مسدود کننده بتا از جمله پروپرانولول می باشد.
داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای مثل آمی تریپتیلین و مشتقات ارگوت نیز برای پروفیلاکسی میگرن استفاده میشود .
درمانهای تسکین دهنده شامل تلاشی برای کاهش ناراحتی بعد از سردرد است که شامل استفاده از خواب آور، ضد درد، آرام بخش و ضد استفراغ است .
اگر چه موفقیت درمان یا مداخله دارویی برای تمام مبتلایان به میگرن قابل قبول بوده است اما این روش دارویی برای همه انواع میگرن و مراجعینی که برای مدت طولانی از دارو استفاده کردند موثر واقع نشده است.علاوه بر این بسیاری از  داروها اثرات جانبی نامطلوب از جمله : تهوع،استفراغ ، افسردگی ، خستگی و افزایش وزن را به دنبال دارند وهمچنین  استفاده طولانی مدت از داروهایی مثل ارگوتامین میتواند منجر به وابستگی شود .
در سالهای اخیر سوماتوتریپان برای مبتلایان به میگرن در دسترس قرار گرفت،که بوسیله اثر بر عروق گشاد شده باعث قطع حمله سردرد می شود.
اگر چه مطالعات بالینی اثر سوماتوتریپتان را در درمان میگرن حاد نشان داده است اما عوارض جانبی متعددی ازآن گزارش شده است که ازآن  جمله می توان به  تهوع ، واکنش محل تزریق ، استفراغ ، احساس سنگینی ، خستگی یا ضعف اشاره کرد، همچنین  یکسری نگرانی هایی در استفاده از سوماتوتریپتان این است که بر خلاف آنچه در ابتدا تصور می شد این دارو علاوه بر عروق مغز روی عروق سایر قسمتهای بدن نیز اثر مشابه دارد.
با توجه به همین نگرانی ها یی که در زمینه درمان دارویی وجود دارد روش های جایگزینی دیگری در درمان میگرن معرفی شده است .بیوفیدبک به عنوان یک مداخله غیر دارویی برای درمان میگرن مدتی است که  توسط متخصصین  آموزش دیده در زمینه نوروفیدبک و بیوفیدبک انجام میشود. درمان با بیوفیدبک در میگرن در مراکز گوناگون در دنیا در حال انجام است و مطالعات زیادی در این مورد انجام شده است  که در سطر های بعدی به بعضی از آنها اشاره می کنیم.
با تحقیقاتی که بلنچارد و امپ انجام دادند ، نشان دادند که بیوفیدبک حداقل باعث کاهش ۵۰ درصدی حملات سردرد، شدت سردرد و طول مدت آن می شود.
مقایسه دیگری  توسط متیو انجام شد وی در این تحقیق به مقایسه درمان دارویی سنگین با داروهای ضد درد  با درمان با روش بیوفیدبک پرداخت که نتیجه اش این بود که بیوفیدبک به طور قابل توجهی بهتر از ترکیبی از داروهای ضد درد ولی اما کمی ضعیف تر ازترکیب دارویی روزانه  پروپرانولول و یا آمی تریپتیلین بود.
امپ و هلروید به مقایسه و ارزیابی بین اثر پروپرانولول و اثر بیو فیدبک در درمان میگرن پرداختند بررسی این ازمایش نشان داد که هر دو اثرشان نسبت به دیگری برتری نداشت.
توماس طی یک ارزیابی   چهار هفته ای  برنامه های درمانی و رفتاری برای میگرن را داشتند (که شامل :تنفس و بیوفیدبک درجه حرارت پوست دست بود ) که نتایج این مطالعه نشان داد که ۶۷% از ۶۰  شرکت کننده میگرنی در این برنامه گزارش کردند که سردردشان کم شده است و ۷۵% از آنها گزارش کردند که به شدت سردردشان کم شده است. تحقیقات نشان داده که حتی درمان کوتاه مدت با نوروفیدبک اثر طولانی مدتی در درمان میگرن داشته است .
لیزپرز در طی مطالعات پیگیری کننده بر روی افراد میگرنی که با موفقیت با روش بیوفیدبک  تحت درمان قرار گرفته بودند نشان داد  که کاهش سردرد این بیماران حتی  پس از پایان درمان تا ۶ سال هم چنان ادامه داشت .
در طی مقایساتی که در زمینه درمان طولانی مدت دارویی و غیر دارویی انجام شد نتایج نشان داد که  این دو روش تاثیر نسبتا یکسانی در سردردهای میگرنی داشتند.
مساله مهم در ارزیابی  اثر بیوفیدبک در درمان میگرن ، یادگیری است .این روش بدلیل عدم وجود عارضه جانبی از مزیت خوبی نسبت به سایر روش های غیر دارویی برخوردار است و همچنین چون اثر درمان با بیوفیدبک برخلاف درمان دارویی برای سالها پایدار می ماند در انتها باید گفت که بیوفیدبک نشان داده که جایگزین غیر دارویی موثری برای درمان سردرد (میگرن) است.

Comments are closed.