حسادت شغلی در زنان و مردان چه تفاوتی دارد؟

حسادت شغلی متفاوت در زنان و مردان


حسادت


نوشته ی :دکتر ریک نوآرت تحلیل گر ارشد خبر

بازنگری توسط:جان ام گروهول روانشناس در چهارم می 2002

یک مطالعه جدید بین المللی دریافت که در یک محیط کاری، رقابت جنسیتی بر زنان بیش از مردان اثر می گذارد.

بهرحال پژوهشگران کشف کردند که هم زنان و هم مردان نسبت به همسالانی که مهارتهای اجتماعی قوی دارند ، حسود هستند.

در مطالعه گروهی از پژوهشگران از اسپانیا، سوئد و آرژانتین تفاوتهای بین مردان و زنان در احساسات غبطه و حسادت در کار  را تحلیل کردند.

دکتر رزاری زوریاگا یکی از نویسندگان پژوهش می گوید:” زنان با سطوح بالای رقابت درون  جنسی اگر رقیب جذاب تر بود حسود تر بودند و اگر رقیب قدرتمندتر و مسلط تر بود، غبطه بیشتری می خوردند.آنها نتایج چندانی در مردان بدست نیاوردند، زیرا هیچ ویژگی های رقابتی که حسادت یا غبطه خوردن را بر انگیزند، رقابت را پیش بینی نمی کرد”.

رقابت درون جنسی رقابت با سایر افراد جنس مشابه  است که در اثر میل به کسب و دسترسی داشتن به جنس مخالف است.

زوریاگا همراه با محققان دانشگاههای  گرونینگن(سوئد) و پالرمو(آرژانتین)این نوع رقابت را با استفاده از پرسشنامه هایی که مستقیماً بین 200 آزمودنی در کارگاههای آنان توزیع  شده ، تحلیل کردند.

پژوهشگران بین دو هیجان تمایز قایل شدند: حسادت و غبطه خوردن. حسادت تهدید یا فقدان موفقیت دریک رابطه است که ناشی از تداخل یک رفیق است و  اشاره به کمبود  یا تهدید کمبود آنچیزهایی که آنها دارند، می کند.غبطه خوردن پاسخی است به فردی دیگرکه موفقیتها، مهارتها یا ویژگی هایی داشته است ، که آنها آرزو می کنند و شامل احساس ناکارآمدی در قیاس با فرد مورد غبطه می باشد.

براساس نتایج آنان رقابت جنسی عموماً حسادت و رشک بیشتری در زنان موجب می شود. بهرحال ، مهارتهای اجتماعی رقبا هر دو هیجان را چه در زنان و چه در مردان بر می انگیزند.

زوریاگا بیان می کند:” این نتایج اهمیت مهارتهای اجتماعی در محیط های کاری را نشان می دهد.”

پژوهشگران امید دارند که یافته ها به مداخلات پیش گستر اجازه دهند تا محیط کاری را بهبود دهند.

پژوهشگران اضافه می کنند:” تحقیق ما قصد دارد نقش هیجاناتی مثل غبطه خوردن و حسادت را در کار روشن کند.این احساسات در بافت شغلی مطالعه نشده اند ومی توانند در کارمندان استرس ایجاد کنند و بصورت منفی کیفیت زندگی کاری را تحت تأثیر قرار دهند.”

“این یکی از اولین مطالعاتی است که مشخصه های رقبا را در این محیط  می آزماید و در فهم بهتری از تعارضات و مشکلاتی که در روابط کاری ممکن است رخ دهند ، سهیم می شود.”

شرکت کنندگان در پژوهش مسؤولیت های شغلی  متنوعی ارائه می دادند، که 26 درصد از شرکت کنندگان در مدیریت اشتغال داشتند، 21 درصد در بخش خدمات، 30 درصد در آموزش و مابقی در بخش سلامت و سایر حرفه ها مشغول بودند.

شرکت کنندگان از نظر جنسیت کاملاً متعادل شده بودند، با متوسط سن 36 سال، و 11 سال همراهی با شرکت کنونی داشتند.

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات با درج منبع مقاله (با درج لینک فعال به سایت مرکز آلومینا) منعی ندارد و در غیر اینصورت پیگرد قانونی دارد.

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

خدمات نوروفیدبک و بیوفیدبک و مشاوره روانشناسی (اضطراب،افسردگی، بیش فعالی ، درمان اختلالات جنسی و روابط زناشویی ، زوج درمانی و… ) و شناخت درمانی و رفتار درمانی (CBT) و ویزیت متخصص روانپزشکی (اعصاب و روان) و متخصص مغز و اعصاب (درمان میگرن،سرگیجه،تشنج،سکته مغزی و …)در مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت ویزیت تماس بگیرید.

Comments are closed.