درد سیاتیک چیست؟

کمر درد و درد تیر کشنده از کمر به پاها


سیاتیک چیست؟


سیاتیک اشاره به کمر درد ناشی از  مشکل  عصب سیاتیک  است. این عصب های بزرگ در دو طرف از کمر به پایین پشت هر ران قرار دارند. وقتی که زخمی یا فشاری بر روی عصب سیاتیک قرار می گیرد، می تواند درد در پایین کمردر ناحیه ران ها، باسن و پا  ایجاد کند و تا 90٪ از افراد بدون جراحی بهبود می یابند.

علائم  سیاتیک :

شایعترین علائم سیاتیک، دردهای پشت است که از طریق ران و باسن و پایین یک پا گسترش می یابد. درد معمولا تنها در یک پا تاثیر می گذارد و ممکن است  زمانی که شما نشسته، سرفه، یا عطسه میکنید بدتر شود. پا نیز ممکن است در زمان هایی احساس بی حسی و ضعف کنید. علائم  سیاتیک به طور ناگهانی ظاهر می شوند و می تواند برای روزها یا هفته ها طول بکشد.

درد سیاتیک و سایر دردهای پشت

85٪ از آمریکایی ها تجربه برخی ازانواع کمر درد را در دوران زندگی خود داشته اند. اما این همیشه شامل عصب سیاتیک نمیشود. در بسیاری از موارد، درد کمر در نتیجه  فشار آمدن بر عضلات درقسمت پشت پا یا قسمت پایین بدن است. ممکن است مانند گرفتگی عضلات ساق پا که به مدت چند روز طول می کشد احساس درد در ناحیه پشت ساق پا کنیم.

چه کسی سیاتیک میگیرد؟


اکثر افرادی که سیاتیک میگیرند بین سنین 30 تا 50 هستند. زنان ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل در دوران بارداری باشند که علتش فشار بر روی عصب سیاتیک از رحم و جنین می باشد. علل دیگر عبارتند از: فتق دیسک و آرتریت دژنراتیو ستون فقرات

علت:  فتق دیسک بین مهره ای


شایع ترین علت سیاتیک، دیسک فتق است. دیسک مانند بالشتک بین مهره های ستون فقرات عمل می کند. این دیسک نسبت به آسیب ها، آسیب پذیر تر است. گاهی اوقات مرکز ژل مانند یک دیسک از طریق پوشش خارجی آن و فشار بر روی ریشه های عصب سیاتیک  منجر به آسیب میشود. حدود 1 در 50 نفر  فتق دیسک دارند.  یک چهارم از آنها  نشانه ها را بیشتر از گذشته  به مدت 6 هفته  باید داشته باشند.

علت: تنگی ستون فقرات

ساییدگی طبیعی و پارگی مهره ها می تواند منجر به تنگی کانال نخاعی شود. این تنگی، تنگی نخاعی نامیده می شود و ممکن است بر روی ریشه های عصب سیاتیک فشار وارد آورد. تنگی ستون فقرات در بزرگسالان بالای 60 سال شایع تر است.

علت: تومورهای نخاعی
در مواردی نادر، سیاتیک ممکن است از تومور در حال رشد در داخل و یا در امتداد نخاع یا عصب سیاتیک به وجود بیاید. به عنوان مثال یک تومورممکن است رشد  کند و بر روی اعصابی که به شاخه ای از طناب نخاعی است فشار وارد آورد.

علت:کیف پول


کیف پولی که اغلب آقایان در جیب پشت شلوار خود قرار میدهند به مرور زمان میتواند علت به وجود آمدن سیاتیک شود .پس بهتر است آن را در جیب جلوی شلوار یا پیراهن خود قرار دهند

علت: آسیب دیدگی یا عفونت


از علل دیگر سیاتیک : التهاب عضلانی، عفونت، یا جراحت مانند یک شکستگی است. به طور کلی، هر نوع بیماری که موجب تحریک و یا فشرده شدن عصب سیاتیک شود می تواند نشانه ای از آغاز آن باشد. در برخی موارد، به بدون هیچ علت مشخصی میتواند سیاتیک  یافت شود.

تشخیص سیاتیک: آزمون

برای تعیین اینکه آیا شما دارای سیاتیک هستید یا خیر،از پزشکتان  درباره اینکه درد تان  چگونه آغاز شده و دقیقا آن کجا واقع شده است بپرسید. ممکن است از شما خواسته  شود به چمباتمه نشستن، راه رفتن روی پاشنه و انگشتان پا یا بالا بردن پای خود بدون خم شدن زانو را انجام دهید. این تست های عضلانی می تواند به پزشک شما کمک کند تا تحریک شدگی سیاتیک را در شما تعیین کند.

تشخیص سیاتیک: تصویربرداری


پزشک شما ممکن است آزمایشات تصویربرداری مانند : سفارش اطلاعات بیشتر در مورد محل و علت عصب تحریک شده  برای دیسک های ستون مهره ها، رباط ها و عضلات را بدهد. سی تی اسکن با استفاده از ماده حاجب نیز می تواند یک عکس مفید از طناب نخاعی و اعصاب را فراهم کند. تعیین علت سیاتیک می تواند به هدایت روند درمان کمک کند و همچنین می تواند به شناسایی ناهنجاری های استخوانی نیز کمک کند، اما اشعه ایکس می تواند باعث مشکلات عصبی هم بشود.

عوارض مربوط به سیاتیک:


اگر شما دچار از دست دادن کنترل مثانه یا روده شده اید، با دکتر خود تماس بگیرید. این می تواند نشانه ای از یک اورژانس پزشکی باشد که نیاز به عمل جراحی برای جلوگیری از صدمه دائمی دارد. خوشبختانه این عوارض بسیار نادر است. اغلب موارد از سیاتیک در عرض چند روز یا چند هفته از بین میرود و باعث هیچ آسیبی پایدار نمیشود.

امداد سیاتیک: یخ و گرما

مراحلی که شما می توانید در منزل درد سیاتیک را به سهولت کاهش دهید: گذاشتن حوله گرم یا  به خصوص کیسه یخ  است  که میتواند مفید باشد. اعمال گرما یا یخ به مدت 20 دقیقه هر دو ساعت باید انجام شود و یا سعی کنید متناوبا از گرما و یخ استفاده کنید .

امداد سیاتیک: دارو
مصرف مسکن ها می تواند به تسکین کوتاه مدت درد سیاتیک کمک کنند. استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند: آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن در تسکین درد موثرند. پزشک شما ممکن است با تزریق های استروئیدی  التهاب را کاهش دهد.

امداد سیاتیک : کشش


در حالی که سیاتیک خود را درمان میکنید، سعی کنید خودتان را فعال باقی نگه دارید. حرکت در واقع می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. یک فیزیوتراپیست می تواند به شما نشان دهد که چگونه به آرامی، کشش قسمت عقب ران و کمر را انجام دهید. با توجه به وضعیت پزشکی شما، برخی ورزش ها ممکن است توصیه نشود. پزشک شما ممکن است  راه رفتن کوتاه مدت را توصیه کند.

امداد سیاتیک : تزریق
در موارد شدید، پزشک ممکن است  تزریق استروئید به ناحیه ستون فقرات را به منظور کاهش التهاب توصیه کند. این روش، ارائه دارو به طور مستقیم به ناحیه اطراف عصب سیاتیک است.

امداد سیاتیک: جراحی
اگر سیاتیک خود را با توجه به دیسک فتق  که هنوز باعث درد شدید بعد از چهار تا شش هفته در شما میشود، عمل جراحی ممکن است یک گزینه باشد. جراحی بخشی ازدیسک فتق را برای از بین بردن فشار بر روی عصب سیاتیک حذف میکند. بعضی از بیماران برای رهایی از این نوع درد از عمل جراحی استفاده میکنند..

نوتوانی سیاتیک


پس از عمل جراحی پشت، شما به طور کلی از رانندگی، بلند کردن اجسام، یا خم شدن به جلو برای حدود یک ماه  باید جلوگیری کنید. پزشک شما ممکن است فیزیوتراپی  رابرای کمک به شما در تقویت عضلات پشت توصیه کند. هنگامی که بهبودی کامل خود را  بدست آوردید، یک فرصت عالی است تا شما به عقب بر گردید و به همه فعالیت های عادی خود ادامه دهید.

طب مکمل:
شواهدی وجود دارد که طب سوزنی، ماساژ، یوگا، و تنظیمات کایروپراکتیک می تواند درد پشت پایین را از بین ببرد. اما تحقیقات بیشتری نیاز است تا تعیین کند که آیا این درمان ها برای سیاتیک مفید است یا خیر.

پیشگیری از سیاتیک


اگر شما یک بار سیاتیک داشته باشید، شانس بازگشت  وجود خواهد داشت. اما شما می توانید اقداماتی به منظور کاهش احتمالی آن  انجام دهید:
• ورزش منظم .
• حفظ حالات مناسب.
• برای بلند کردن اجسام سنگین از زانو خم شوید.

این مراحل می تواند به شما در جلوگیری از آسیب به مهره های کمر که ممکن است منجر به سیاتیک شود کمک کند.

 

مترجم :  مریم عبداللهی (روانشناس)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

انتشار مقاله با ذکر نام نویسنده و سایت منبع آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم پیگرد قانونی دارد.

Comments are closed.