سردردهای خطرناک را بشناسیم

چه هنگامی  به علت میگرن یا سردرد هایتان باید به پزشک مراجعه کنید


هر نوع درد در بدن هشداری در مورد یک آسیب یا بیماری است. اگر چه میگرن و سردرد به ندرت علائم یک بیماری جدی هستند، گاهی اوقات ممکن است یک وضعیت پزشکی جدی مثل تومور یا آنوریسم پاره شدن رگ (خون) را نشان دهد. مهم این است که شما با علائم سردرد، و کسانی که نیاز به توجه فوری پزشکی دارند آشنا باشید.

 

گاهی در سردردهای میگرنی به شما داروهایی توصیه میشود که انها عبارتند از:
ادویل (ایبوپروفن) Amerge (ناراتریپتان) آسپرین Aventyl HCI (نورتریپتیلین) Blocadren (تیمولول) Compazine (prochlorperazine) Depakote (دیوالپورکس سدیم divalproex sodium) Ergomar (رایج ارگوتامین) Esgic-پلاس (استامینوفن / کافئین / butalbital) Fiorinal (آسپرین / butalbital / کافئین) Imitrex (سوماتریپتان) Inderal (پروپرانولول) Maxalt (ریزاتریپتان) Midrin (استامینوفن، dichloralphenazone و isome …

علائم میگرنی و سردردهایی که نیاز به فوریت های پزشکی (مراجعه به اورژانس ) دارند:

• سردرد شدید ناگهانی

• سردرد ی که با تنش عصبی (اعصاب)و علائمی مانند ضعف، سرگیجه، از دست دادن ناگهانی تعادل و یا در حال سقوط، بی حسی یا سوزن سوزن شدن، فلج، مشکلات گفتار، گیجی، تشنج، تغییر در شخصیت / رفتار نامناسب یا تغییرات بینایی (تار همراه چشم انداز، چشم انداز دو، و یا نقاط کور).

• سردرد همراه با تب، تنگی نفس، گرفتگی گردن.

• سردردی که شما را در شب بیدار کند

• سردرد همراه با تهوع و استفراغ شدید.

• سردردی که بعد از ضربه به سر و یا تصادف رخ میدهد.

• گرفتن نوع جدیدی از سردرد پس از سن 55 سالگی.

میگرن های زیر و یا علائم سردرد، مراقبت های فوری نیاز ندارد، اما شما باید دکتر خود را در جریان این علائم بگذارید:

• در هر هفته سه بار یا بیشتر دچار سردرد شوید.

• سردردی که بدتر خواهد شد و از بین هم نرود.

• هر روزنیاز به مسکن پیدا کنید.

• نیاز به بیش از دو تا سه دوز از داروهای ضد سردرد، هر هفته برای از بین بردن نشانه های سردرد.

•  سردردی که توسط اعمالی مانند سرفه، خم شدن، یا فعالیت شدید منجر میشود.

•  تاریخچه سردرد دارید، واخیرا متوجه تغییراتی درعلائم سردرد خود شده اید.

 

مترجم :  مریم عبداللهی (روانشناس)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله با ذکر نام نویسنده و مترجم و سایت منبع(مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا) آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم پیگرد قانونی دارد.

منبع اصلی مقاله : پایگاه اطلاعات علمی پزشکی وب مد

 

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

 

 

 

 


نوروفیدبک  و بیوفیدبک در درمان سردردهای میگرنی و تنشی

 


سردرد میگرنی به نوعی از سردرد اطلاق می شود که بصورت درد یکطرفه سر که گاهی ضرباندار بوده خود را نشان می دهد، همچنین فرد ازعلائم دیگری شامل تهوع و استفراغ، سرگیجه ، افزایش حساسیت به نور، صدا و یا بو شکایت دارد. سردردهای میگرنی در جامعه شیوعی بالغ بر 15% دارند.

 

 

بنابر گفته متخصصان، این اختلال نتیجه تغییرات عملکردی مغز است که باعث تغییر در جریان خون مغز می شود و در نهایت، گشادی عروق مغز و سپس تنگ شدن عروق مغزی در واکنش به آن سبب بروز سردرد می شود.

شدت سردرد در افراد مبتلا به حدی است که فرد را از انجام فعالیت های روزمره خود ناتوان می کند.

درمانهای رایج سردردهای میگرنی، درمانهای دارویی هستند که از جمله میتوان به پروپرانولول، آمی تریپتیلین، سوماتریپتان و ارگوتامین اشاره کرد. بسیاری از بیماران از عدم اثربخشی کافی داروها شکایت دارند ، همچنین عوارض جانبی این داروها نیز مانعی بزرگ در مصرف آنها توسط بیماران است.

امروزه بیوفیدبک به عنوان روش درمان غیردارویی، اثرپیشگیری کننده خود را در حملات میگرن اثبات کرده است. بیوفیدبک روشی است که به فرد کمک می کند تا آگاهی خود را نسبت به فعالیتهای فیزیولوژیک مغزش بالا ببرد و فرد به مرور یاد می گیرد که چطور فعالیت های سیستم عصبی خود را تحت کنترل خود درآورد.



تا امروز مطالعات زیادی در زمینه اثر بخشی این روش در بیماران مبتلا به میگرن انجام شده که به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:

1. مطالعه ای در سال 1981 در زمینه مقایسه درمان میگرن بوسیله بیوفیدبک با پروپرانولول و آمی تریپ تیلین در امریکا انجام شد و نتایج تحقیق نشاندهنده اثربخشی بیشتر در پیشگیری از حملات در گروه تحت درمان با بیوفیدبک بود.

2. مطالعه ای در سال 1995 در افراد مبتلا به میگرن انجام شد و این افراد به مدت 4 هفته تحت درمان با بیوفیدبک قرار گرفتند و در نهایت 67% افراد مورد مطالعه (60 بیمار) کاهش تعداد حملات میگرن را گزارش کردند و 75% افراد نیز کاهش شدت سردردها را گزارش کردند.

3. دکتر Dala در مطالعه ای که بر روی بیماران دچار میگرن انجام داد، به این نتیجه رسید که الگوی فعالیت مغز با استرس های محیطی مرتبط است. او یک گروه از بیمارانش را به مدت 24 جلسه تحت درمان با بیوفیدبک قرار داد و به گروه دیگری از بیمارانش داروهای معمول را تجویز کرد. در انتها نتایج اینطور مشخص شد که در54% از بیماران تحت درمان با بیوفیدبک، حملات میگرن کاملاً از بین رفته بود، بدون هیچ عارضه جانبی! در 39% دیگر شرکت کنندگان درمان با بیوفیدبک، شدت حملات بیش از 50% کاهش نشان می داد و تنها 7% دیگر شرکت کنندگان از اثرات کم بیوفیدبک ناراضی بودند. این در حالی بود که در گروه تحت درمان با دارو، 68% افراد، عدم تغییر در شدت حملات را ذکر کردند .

در مرکز نوروفیدبک آلومینا، خدمات بیوفیدبک در درمان سردردهای میگرنی انجام می شود و شما می توانید با مراجعه به مرکز و انجام دوره های درمانی، از  این روش درمانی زیر نظر متخصصین در بهبود سردردهای خود بهره ببرید.

Comments are closed.