سلامت بدون بهداشت روان وجود ندارد

سلامت بدون بهداشت روان وجود ندارد


سلامت روان تعادل مثبت بین جنبه های زندگی اجتماعی، جسمی، معنوی، اقتصادی و روانی است و به همان اندازه سلامت جسمی مهم است. وقتی که افراد ازنظرروانی سالم هستند قادر به ادامه فعالیت های تولیدی روزانه، حفظ و تحقق روابط با دیگران و توانایی برای انطباق و کنار آمدن با استرس را دارند.

از سوی دیگر، بیماری روانی، یک پدیده روانی و یا رفتاری است که منجر به اختلال یا ناتوانی میشودکه بخشی از آن طبیعی است. بیماری های روانی هنگامی که مغز (و یا بخشی از مغز) فعالیتها ویا رفتارما در جهت غیر معمول قرار گیرد ویا هنگامی که مغز به درستی کار نمی کند رخ میدهد ویا یک یا کارکردهای آن مختل شود (تفکر یا شناخت، ادراک و سنجش، احساسات یا احساس، پردازش اطلاعات، عملکرد فیزیکی و  یا رفتار). این کارکردها به طور قابل توجهی باعث اختلال در زندگی فرد میشود، وبه اصطلاح گفته میشود که شخص دارای اختلال روانی یا بیماری روانی است.

سازمان بهداشت جهانی اشاره میکند که “سلامت روان به اندازه سلامت جسمانی مهم است  به طور کلی رفاه افراد، جوامع و کشورها به سلامت روانی افراد بستگی دارد با این وجود تنها یک اقلیت کوچک از 450 میلیون نفر مبتلا به اختلالات روانی یا رفتاری تحت درمان  هستند (گزارش بهداشت جهانی سال 2001، فصل 1).گزارش سازمان بهداشت جهانی نیز نشان می دهد که 15 تا 20 درصد از افراد جوان در سراسر جهان از یک اختلال روانی رنج می برند که نیازمند درمان می باشند.

در حالی که درمان موثر برای اختلالات روانی در دسترس است، موانعی از جمله کمبود متخصصان ،  کمبود زیرساخت های سیستم بهداشتی درمانی، هزینه و استیگمای بیماری روانی همگی جلوی روشهای موثر درمانی را گرفته اند.

بهتر است ما در درک تاثیر مشکلات روحی و روانی که می تواند در توسعه شخصی، اجتماعی، مدنی و اقتصادی تاثیر گذارباشد بپردازیم. پرداختن به مشکلات سلامت روان در اوایل زندگی، افزایش فرصت برای جوانان برای به دست آوردن  بلوغ، بهبود، نه تنها در زندگی افراد و خانواده ها، بلکه درتقویت جامعه مدنی و افزایش فرصت ها برای توسعه اجتماعی و اقتصادی و تشویق به پذیرش جهانی انسان بسیار موثر میباشد.

سلامت روان یک امتیاز نیست، حق است. به عنوان شهروندان جهان، مهم آن است که ما با هم کار کنیم بهترین مراقبت برای افرادی که از نظر روانی بیمار هستند دادن اعتماد بنفس وایجاد رضایت در آنها است.

پس در جهت روانی سالم در جسم سالم بکوشیم ودر جهت کسب اطلاعات جهت راهنمایی سعی کنیم از متخصصان مشاور کمک بگیریم .

 

مترجم :  مریم عبداللهی (روانشناس)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

خدمات نورفیدبک و بیوفیدبک جهت انواع مشکلات اضطزابی و افسردگی و… توسط مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

 

انتشار مقاله با ذکر نام نویسنده و سایت منبع آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و سایت منبع، پیگرد قانونی دارد.

Comments are closed.