عوامل محرک سردرد

 

برای ورود به سایت کلینیک فوق تخصصی سردرد آلومینا اینجا کلیک کنید

 

چه عواملی باعث ایجاد سردرد می شود ؟

عوامل ایجاد میگرن چیست؟

جلوگیری از سردرد میگرن

جدیدترین درمان میگرن و سردرد تنشی

 


رییس شما هم میتواند محرکی برای سردردتان باشد!


بله، رئیس شما واقعا می تواند به شما سردرد بدهد. هر چیزی که سطح استرس شما را افزایش دهد می تواند شما را بیشتر در معرض سردرد تنشی یا میگرن قرار دهد. مکانیزم دقیق برای این سردرد ها نامشخص است و ممکن است شامل عوامل مختلف باشد. افزایش حساسیت مسیرهای عصبی در مغز ممکن است یکی از این عوامل باشد. تغییرات در درون مغز  ممکن است در سردردهای میگرنی نقش داشته باشد.

محرک سردرد: آب و هوای گرم

هنگامی که درجه حرارت بدن بالا میرود، احتمال میگرن و سردرد شدید افزایش می یابد. در  مطالعات اخیر، محققان دریافتند که افزایش خطر ابتلا به سردرد 7.5٪ به ازای هر 9 درجه فارنهایت است. فشار کم هوا، که اغلب قبل از باران وجود دارد،با سردردهای غیر میگرنی مرتبط است.

محرک سردرد : عطرورایحه قوی

رایحه قوی – حتی آنهایی که بوی خوبی دارند – ممکن است منجر به سردرد شوند و اینکه چرا این اتفاق می افتد هنوز نامشخص است، اما بو ممکن است باعث تحریک سیستم عصبی شود. شایع ترین عوامل عبارتند از: رنگ، عطر، و نوع خاصی از گل ها .

محرک سردرد: لوازم جانبی مو

شما از وسایلی که مربوط به مواست مثل تل ،کش سر و…چطور استفاده میکنید؟ موی دم اسبی محکم بسته شده ممکن است بافت همبندی را در پوست سرایجاد کند، مدل بستن موی شما باعث  فشارشده وهمین امر منجر به سردرد میشود . هدبند، نوارهای مو، و کلاه تنگ می تواند همان اثر را ایجاد کند.

محرک سردرد: ورزش


ورزش های شدید جسمی، حتی روابط زناشویی خاص، گاهی اوقات می تواند منجر به سردرد شود. به طور مثال : سردرد کسیکه اهسته می دود و سردردی که در روابط جنسی ایجاد میشود از این نوع هستند. این نوع سردرد بیشتر در افرادی که مستعد ابتلا به میگرن هستند وجود دارد

محرک سردرد: موقعیت نامناسب

وقتی که شما مجبورید ساعتها پشت میز خود بنشینید وبه مانیتور خود خیره شوید احتمال بروز سردرد را در خود افزایش میدهید.

محرک سردرد: پنیر


یک محرک میگرن برای برخی از مردم است، پنیر کهنه، از جمله پنیر آبی، پنیر چدار و سوئیسی نیز میتواند نمونه ای از این محرک ها باشند. مقصر ممکن است ماده ای به نام تیرامین در ترکیبات پنیر باشد.

محرک سردرد: شراب قرمز


تیرامین در شراب قرمز و سایر نوشیدنی های الکلی نیز یافت می شود. مواد تشکیل دهنده دیگری هم که در شراب  است ممکن است به سردرد نیز کمک  کند. از آنجا که الکل جریان خون  رابه مغز را افزایش می دهد، اثرات آن ممکن است حتی شدیدترهم باشد.

محرک سردرد: غذاهایی که به صورت  سرد سرو میشود

گوشت فرآوری شده مانند کالباس و اغذیه مشابه، با دو مکانیسم باعث سردرد می شود . این فراورده ها اغلب حاوی تیرامین، و همچنین افزودنی های مواد غذایی مانند نیتریت ها، که ممکن است علت سردرد در بعضی از مردم باشند. سردرد ناشی از افزودنی های مواد غذایی معمولا در هر دو طرف سر (در مقایسه با میگرن کلاسیک، که یک طرف سررا در یک زمان موردحمله قرار میدهد) احساس می شود.

محرک سردرد: وعده های غذایی


سردرد گرسنگی ،همیشه آشکار است. اگر شما غذای خود را دیر میل کنید، سر شما شروع به درد میکند حتی قبل از اینکه شما احساس گرسنگی کنید! مشکل میزان قند خون است. اما سعی نکنید برای درمان سردرد ناشی از گرسنگی ازیک آب نبات استفاده کنید!

محرک سردرد: سیگار کشیدن

سیگار کشیدن علتی برای شروع سردرد شناخته شده است –  نه تنها در مصرف سیگاربلکه دود سیگار حاوی نیکوتین،نیز باعث سردرد می شود. ترک سیگار و یا کاهش قرار گرفتن در معرض دود ،به نظر می رسد به خصوص در بیماران مبتلا به سردرد مفید باشد.در این افراد سردرد یک طرفه و بسیار دردناک است که می تواند باعث  مشکلات چشم وبینایی شود.

محرک سردرد:کافئین

 

قهوه  می تواند علت سردرد باشد. برای کسانی که به خوردن کافیین اعتیاد دارند ترک کافئین یکی دیگر از محرک های سردرد است.

راه حلی برای کاهش سردرد

 

شما ممکن است قادر به قطع سردرد نباشید اما قبل از شروع، بهترین راه برای تحقق این امر یادداشت روزانه سردرد است. یادداشت روزانه از غذاهایی که می خورید، حوادث استرس زا، تغییرات آب و هوا، و فعالیت بدنی. هر زمان که دچار سردرد شدید، زمان شروع و توقف را ثبت کنید. این کمک خواهد کرد که الگوها را پیدا کنید، بنابراین شما می توانید از محرک های ایجاد سردرد جلوگیری کنید.

راه حل سردرد : مدیریت استرس

بسیاری از مردم قادر به مدیریت میگرن یا سردرد تنشی از طریق استراتژی های حل کننده تنش هستند. هر چند شما نمی توانید استرس خود را به طور کامل کنترل کنید،اما شما می توانید پاسخ خود را به آن وقایع، تغییر دهید. شما می توانید تکنیک های مانند مدیتیشن، و ماساژ را امتحان کنید.

راه حل سر درد: ایجاد کشش در پا


ورزش در حد تعادل مسکن قدرتمند استرس است. پیاده روی یک انتخاب بزرگ و خوب است و به عنوان عامل دفاعی در برابر سردرد تنشی می باشد. هنگام راه رفتن، حرکت نوسانی ، موجب شل کردن عضلات گردن و شانه های شما و در نتیجه کاهش سردرد تنشی می شود.

راه حل سردرد: وعده های غذایی منظم

 

خوردن غذای متعادل در طول روز ، کمک به نگاه داشتن قند خون در حد تعادل میکند. این بدان معناست که سردرد بدون گرسنگی است. هدف مصرف وعده های غذایی و میان وعده است طوری که یک  جفت پروتئین با یک جفت کربوهیدرات پیچیده، مانند کره بادام زمینی، نان غلات یا سینه مرغ با برنج استفاده شود وسعی کنید مایعات به اندازه کافی بنوشید .

یادتان باشد که از دست دادن آب بدن یکی دیگر از عوامل  شایع سردرد است.

راه حل سردرد: فیزیوتراپی و درمان با نوروفیدبک


بیوفیدبک و نوروفیدبک جزو جدیدترین و موثرترین درمان های سردرد تنشی و میگرن است که به طور گسترده در سردردهای مقاوم به درمان دارویی و برای افرادی که تمایل به استفاده روزانه از مسکن ندارند، استفاده می شود.
درمان فیزیکی ،ترکیبی از ورزش و آموزش  به منظور کاهش درد و بهبود طیف وسیعی از حرکات است. در افراد مبتلا به سردرد تنشی، درمان های فیزیکی ممکن است عادات غلط حرکات عضلات (که عامل سردرد است) را اصلاح کند.

راه حل سر درد: دارو

داروهای مسکن ضد درد مانند استامینوفن، آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن در برابر بسیاری از انواع سردرد موثر هستند. اما مصرف مداوم این داروها ، خود می تواند منجر به سردرد شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

هر سردرد جدیدی که به طور غیر معمول شدید است و بیش از دو روز طول میکشد، باید توسط یک پزشک بررسی شود. اگر تغییراتی در الگوی سردردتان ایجاد شد باید با پزشک خود در میان بگذارید. اگر شما یک سردرد همراه با تغییرات بینایی، مشکلات حرکتی، گیجی، تشنج، تب، سفتی گردن دارید حتما جدی گرفته چون ممکن است این علائم یک هشدار برای ایجاد یک بیماری جدی باشد.

 

بیوفیدبک و نوروفیدبک جزو جدیدترین و موثرترین درمان های سردرد تنشی و میگرن است که به طور گسترده در سردردهای مقاوم به درمان دارویی و برای افرادی که تمایل به استفاده روزانه از مسکن ندارند، استفاده می شود

 

مترجم :  مریم عبداللهی (روانشناس)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

خدمات نورفیدبک و بیوفیدبک جهت سردرد و میگرن به صورت اختصاصی توسط مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

 

انتشار مقاله با ذکر نام نویسنده و سایت منبع آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم پیگرد قانونی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوروفیدبک  و بیوفیدبک در درمان سردردهای میگرنی و تنشی

 


سردرد میگرنی به نوعی از سردرد اطلاق می شود که بصورت درد یکطرفه سر که گاهی ضرباندار بوده خود را نشان می دهد، همچنین فرد ازعلائم دیگری شامل تهوع و استفراغ، سرگیجه ، افزایش حساسیت به نور، صدا و یا بو شکایت دارد. سردردهای میگرنی در جامعه شیوعی بالغ بر 15% دارند.

 

 

بنابر گفته متخصصان، این اختلال نتیجه تغییرات عملکردی مغز است که باعث تغییر در جریان خون مغز می شود و در نهایت، گشادی عروق مغز و سپس تنگ شدن عروق مغزی در واکنش به آن سبب بروز سردرد می شود.

شدت سردرد در افراد مبتلا به حدی است که فرد را از انجام فعالیت های روزمره خود ناتوان می کند.

درمانهای رایج سردردهای میگرنی، درمانهای دارویی هستند که از جمله میتوان به پروپرانولول، آمی تریپتیلین، سوماتریپتان و ارگوتامین اشاره کرد. بسیاری از بیماران از عدم اثربخشی کافی داروها شکایت دارند ، همچنین عوارض جانبی این داروها نیز مانعی بزرگ در مصرف آنها توسط بیماران است.

امروزه بیوفیدبک به عنوان روش درمان غیردارویی، اثرپیشگیری کننده خود را در حملات میگرن اثبات کرده است. بیوفیدبک روشی است که به فرد کمک می کند تا آگاهی خود را نسبت به فعالیتهای فیزیولوژیک مغزش بالا ببرد و فرد به مرور یاد می گیرد که چطور فعالیت های سیستم عصبی خود را تحت کنترل خود درآورد.



تا امروز مطالعات زیادی در زمینه اثر بخشی این روش در بیماران مبتلا به میگرن انجام شده که به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:

1. مطالعه ای در سال 1981 در زمینه مقایسه درمان میگرن بوسیله بیوفیدبک با پروپرانولول و آمی تریپ تیلین در امریکا انجام شد و نتایج تحقیق نشاندهنده اثربخشی بیشتر در پیشگیری از حملات در گروه تحت درمان با بیوفیدبک بود.

2. مطالعه ای در سال 1995 در افراد مبتلا به میگرن انجام شد و این افراد به مدت 4 هفته تحت درمان با بیوفیدبک قرار گرفتند و در نهایت 67% افراد مورد مطالعه (60 بیمار) کاهش تعداد حملات میگرن را گزارش کردند و 75% افراد نیز کاهش شدت سردردها را گزارش کردند.

3. دکتر Dala در مطالعه ای که بر روی بیماران دچار میگرن انجام داد، به این نتیجه رسید که الگوی فعالیت مغز با استرس های محیطی مرتبط است. او یک گروه از بیمارانش را به مدت 24 جلسه تحت درمان با بیوفیدبک قرار داد و به گروه دیگری از بیمارانش داروهای معمول را تجویز کرد. در انتها نتایج اینطور مشخص شد که در54% از بیماران تحت درمان با بیوفیدبک، حملات میگرن کاملاً از بین رفته بود، بدون هیچ عارضه جانبی! در 39% دیگر شرکت کنندگان درمان با بیوفیدبک، شدت حملات بیش از 50% کاهش نشان می داد و تنها 7% دیگر شرکت کنندگان از اثرات کم بیوفیدبک ناراضی بودند. این در حالی بود که در گروه تحت درمان با دارو، 68% افراد، عدم تغییر در شدت حملات را ذکر کردند .

در مرکز نوروفیدبک آلومینا، خدمات بیوفیدبک در درمان سردردهای میگرنی انجام می شود و شما می توانید با مراجعه به مرکز و انجام دوره های درمانی، از  این روش درمانی زیر نظر متخصصین در بهبود سردردهای خود بهره ببرید.

Comments are closed.