انواع افسردگی

انواع افسردگی


نوشته: زو زلما

سه شنبه 5 ژانویه 2012

فراتر از یک مورد تنگی خلق ، افسردگی اختلال خلقی است که زندگی اجتماعی ، کار و روابط فردی را تحت تأثیر قرار می دهد.پژوهش ها نشان می دهند که افسردگی به احتمال زیاد ریشه در عوامل شیمیایی، ژنتیکی و محیطی دارد. همه انواع افسردگی علایم و معیارهای تشخیصی یکسانی با هم ندارند.

انواع اصلی افسردگی

افسردگی عمده شکل شدیدی از افسردگی است که نوعاً فرد را در طول زندگی اش مکرراً تحت تأثیر قرار می دهد ، گرچه ممکن است موارد تکی هم رخ دهد. علایم افسردگی عمده شامل:

  • احساس غمگینی، ناامیدی و بی ارزشی
  • نوسانات وزنی
  • تغییر در اشتها
  • خستگی
  • اضطراب
  • ناراحتی های مزمن جسمی
  • خواب نامناسب
  • افکار خودکشی

افسرده خویی بیماری افسردگی نافذ تری است که با سطوح پایین افسردگی مزمن مشخص می گردد. این اختلال نسبت به افسردگی عمده کمتر ناتوان کننده است ، بهرحال برخی افراد دارای افسرده خویی سرانجام دوره هایی از افسردگی عمده را تجربه می کنند، اگرچه خفیف ترو اغلب برای اولین بار در کودکی یا جوانی ظاهر می شود.

اختلال دو قطبی یا افسردگی مانیایی با دوره های چرخشی از افسردگی و شیدایی طبقه بندی می شود.تغییرات در خلق می توانند سریع باشند گرچه تناوب  معمولاً بصورت تدریجی رخ می دهد. طی مرحله افسردگی فرد می تواند یکی یا همه علایم افسردگی عمده را نشان دهد. درحالیکه در مرحله شیدایی فرد اغلب بیش فعالی ، برانگیختگی شدید و افکار رقابتی را تجربه می کند. این علایم می توانند قضاوت و تصمیم گیری را تحت تأثیر قرار دهند.

انواع دیگر افسردگی

علاوه بر سه طبقه عمده افسردگی ، برخی زیر مجموعه ها علل و نشانه های  خاص خود را دارا می باشند.

افسردگی پس از زایمان تقریباً 10-15% زنان را پس از زایمانشان درگیر می کند.نوسانات هورمونها ، همراه با استرس جسمی و روانی، علل عمده علایم افسردگی در این زنان هستند.

افسردگی فصلی (SAD) نوعی افسردگی  است که در ماههای زمستان برانگیخته می شود، زمانی که مردم مواجهه کمتری با نور طبیعی خورشید دارند. نور درمانی برای افرادی که از اختلال افسردگی فصلی رنج می برند می تواند در کاهش نشانگان افسردگی مؤثر باشد.

افسردگی سایکوتیک مراحلی از افسردگی همراه با علایم روانپریشی را شامل می شود، از جمله توهم ،هذیان و باور هایی که اغلب مرتبط با افسردگی فرد می باشند.

افسردگی چگونه تشخیص داده می شود و درمان می شود؟

تنها یک متخصص در امور بهداشت روانی خوب آموزش دیده می تواند انواع مختلف افسردگی را تشخیص دهد. اغلب آزمایش جسمی برای رد کردن هر موضوع پزشکی دیگر مثل اختلال تیروئید (که می تواند علایمی شبیه افسردگی ایجاد کند)   انجام داده می شود.انواع خاصی از افسردگی بر پایه ارزیابی های روانشناختی تشخیص داده می شوند که شامل تاریخچه ای مفصل از علایم است.آزمونهایی مثل پرسشنامه افسردگی بک مقیاس افسردگی هامیلتون نیز در ارائه تشخیصی دقیق به یک متخصص کمک می کنند.

افسردگی اگر درمان نشود اغلب ادامه پیدا می کند. مداخله احتمالاً شامل داروهایی برای تنظیم مواد شیمیایی مغز ، گفتگو درمانی ،شناخت درمانی، بیوفیدبک و یا مجموعی از آنها می باشد.درمان با تشنج برقی که برخی اوقات شوک درمانی نامیده می شود ، از تحریک برقی مغز برای کمک به درمان افسردگی مزمن که مقاومتش به سایر راههای متداول درمان ثابت شده است ، استفاده می کند.

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات با درج منبع مقاله (با درج لینک فعال به سایت مرکز آلومینا) منعی ندارد و در غیر اینصورت پیگرد قانونی دارد.

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

خدمات نوروفیدبک و بیوفیدبک و مشاوره روانشناسی (اضطراب،افسردگی،بیش فعالی و… ) و شناخت درمانی و رفتار درمانی (CBT) و ویزیت متخصص روانپزشکی (اعصاب و روان) و متخصص مغز و اعصاب (درمان میگرن،سرگیجه،تشنج،سکته مغزی و …)در مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت ویزیت تماس بگیرید.

 

 

 

 

نوروفیدبک (جدیدترین درمان افسردگی)

افسردگی نوروفیدبک بیوفیدبک اضطراب

افسردگی چیست ؟


شرح علائم و نشانه های افسردگی


1) تغييرات در احساسات و ادراکات:

گریه مکرر در طول روز يا احساس خلاء عاطفی احساسی شدید

– ناتواني از لذت بردن از چیزهایی که قبلا برای فرد لذت بخش بوده

– احساس نا اميدي و بي ارزشي

– احساس افراطي گناه يا سرزنش مکرر خود

– فقدان صميميت نسبت به نزدیکان

– احساس بد در مورد آینده و حال (پیش بینی آینده تاریک)

– احساس درماندگي

افکار خودکشي

– غمگيني، اضطراب، خشم و ديگر عواطف ناخوشايند به صورت غیر قابل کنترل


2) تغييرات در رفتار و نگرش:

– فقدان علاقه به فعاليت هاي قبلي و کناره گيري از ديگران

– غفلت از مسئوليت ها و توجه نکردن به ظاهر شخصي

– تحريک پذيري و به آساني دستخوش خشم شدن

– فقدان انگيزه به منظور پيگيري اهداف

– نارضايتي کلي از زندگي

– کاهش توان حافظه، ناتواني در تمرکز، بلا تصميمي و آشفتگي

– تغييرات شناختي

– کاهش توانايي رويارويي با مسائل روزمره


3) تغييرات جسماني و شکايات بدني:

– خستگي مزمن و فقدان انرژي

– فقدان کامل اشتها يا خوردن اجباري

– بي خوابي، بيداري زود هنگام صبحگاهي يا خواب بيش از حد

– سردردها ، پشت دردها و ساير شکايات مشابه بدون دليل

– مشکلات گوارشي شامل درد معده، تهوع، اشکال در هضم و تغيير در کارکردهاي روده اي مثل يبوست

– چرخه هاي نامنظم قاعدگي

– کاهش يا افزايش غير متعارف وزن

– فقدان يا کاهش تدريجي ميل جنسي

 

در درمان افسردگی دو نوع رویکرد درمانی وجود دارد : روش مبتنی بر دارو درمانی و روش مبتنی بر روش های غیر دارویی


در نقشه مغزی افراد افسرده نشانه‌های مختلفی دیده می‌شود که بعضی از آن‌ها عبارتند از:
افزایش یا کاهش فوق‌العاده در فعالیت امواج بتا و آلفا در سراسر یا بخشی از مغز؛ کاهش یا افزایش موج دلتا؛ کاهش یا افزایش غیرطبیعی کوهرنس و … . استفاده از نوروفیدبک منجر به انجام اصلاحات در الگوی امواج مغزی افراد افسرده می‌گردد. تغییر در میزان سروتونین و نوراپینفرین که دو انتقال‌دهنده عصبی هستند از علل بروز افسردگی است.

نقل و انتقالات انتقال‌دهنده‌ها از مباحث مربوط به شیمی مغز است.

نکته در اینجاست که تغییر در شیمی مغز به تغییر در امواج، و تغییر در امواج به تغییر در شیمی مغز می‌انجامد. لذا استفاده از نوروفیدبک و اصلاح الگوی امواج مغزی سبب ایجاد تعادل در نقل و انتقالات مواد شیمیایی مغز می‌گردد.


نوروفیدبك ساز و كار اصلی كه مغز به آن وسیله برانگیختگی فیزیولوژیك را كنترل می‌كند تحت كنترل درآورده و مكانیزم برانگیختگی را طبیعی می‌سازد. این روش صرفنظر از علت افسردگی اثربخش است.

در طی درمان مراجعه کننده ممكن است متوجه شود كه لازم است استفاده از داروهای ضدافسردگی یا محرك را كاهش دهد كه به هر حال باید از نظر دوز دارو در طی درمان تحت نظر متخصص باشد.


در مرکز نوروفیدبک آلومینا ابتدا بیمار توسط متخصص مغز و اعصاب ویزیت می شود و در صورت نیاز و تشخیص پزشک برای ایشان نوروفیدبک تجویز می شود

جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا تماس بگیرید یا در سایت ثبت نام کنید.

 

افسردگی

Comments are closed.