اصول کلی آشنایی و مدیریت استرس

اصول استرس

نوشته شده توسط پزشکان مایو کلینیک (معتبر ترین کلینیک پزشکی آمریکا)


استرس واکنشی روانشناختی و جسمانی به خواسته های روز افزون و همیشگی زندگی است. زمینه یابی ها نشان می دهند که بیشتر آمریکایی  ها تا حدودی چالش هایی دارای استرس را تجربه می کنند. در بررسی علل استرس به خاطر داشته باشید ،ذهن شما برای حمایت از شما به یک سیستم هشدار دهنده مجهز شده است. وقتی مغز شما با تهدیدی مواجه می شود این سیستم به بدن شما هشدار می دهد تا هورمونهایی را ترشح کند که توان پاسخدهی شما را افزایش دهد. این جریان “پاسخ جنگ یا گریز ” نام دارد.وقتی تهدید از بین میرود، بدن شما در می یابد که بایستی به حالت نرمال آرمیده برگردد. متأسفانه استرسهای پایان ناپذیر زندگی مدرن به این معناست که سیستم هشدار شما به ندرت خاموش خواهد شد.به همین خاطر است که مدیریت استرس خیلی مهم است . مدیریت استرس طیفی از ابزارهای فرونشاندن سیستم هشدار را به شما ارائه می دهد.بدون مدیریت استرس بیشتر مواقع بدن شما در حالت هشدار قرار می گیرد. سطوح بالای استرس در طول زمان ، منجر به مشکلات جدی در سلامت می گردند.منتظر ننشینید تا زمانی که استرس اثری منفی در سلامت ،روابط یا کیفیت زندگی شما ایجاد کند.همین امروز طیفی از شیوه های مدیریت استرس را تمرین نمایید.

آیا کسی را می شناسید که این روزها بارها درگیر استرس نشده باشد؟ آهنگ زندگی مدرن ،مدیریت استرس را تبدیل به مهارتی لازم برای هر فرد می نماید. بسیاری از مردم با مسؤلیت ها ،کاربیرون،کار درون خانه،مراقبت  و روابط متعددی درگیر هستند . یادگیری روش پیدا کردن مشکل و اجرای راه حل ،کلید کاهش موفقیت آمیز استرس است.

اولین قدم در راه رهایی از استرس تصمیم به برقراری تغییر در شیوه مدیریت استرس تان می باشد.گام بعدی معین کردن برانگیزاننده های استرس در شماست. برخی دلایل استرس آشکار هستند(فشارهای کاری،مشکلات ارتباطی یا دشواریهای مالی) . اما احتیاجات روزانه مانند رفت وآمد ها ،ترتیب دادن مراقبت های روزانه و داشتن مسؤلیت های زیاد در محل کار نیز می توانند ، در میزان استرس شما سهیم باشند. حوادث مثبت نیز می توانند پر استرس باشند. اگر ازدواج کنید، شغلی جدید آغاز نمایید،و یا همزمان در یک سال خانه ای جدید بخرید؛ احتمالاً سطح بالایی از استرس را تجربه خواهید نمود. با وجود اینکه حواث منفی بطور کلی استرس بیشتری در بردارند،از ارزیابی تغییرات مثبت زندگی نیز غافل نشوید.

زمانی که برانگیزاننده های استرس را در خود مشخص نمودید،می توانید درباره راه حل هایی برای مقابله با آنها بیندیشید. گاهی اوقات راه حل به آسانی خاموش کردن تلویزیون است، وقتی اخبار غروب خیلی پر تنش است و یا وقتی نمی توانید از موقعیت پر استرسی اجتناب نمایید، شیوه های تفکر خلاق را برای کاهش عوامل تحریک کننده امتحان نمایید. احساس نکنید همیشه خودتان به تنهایی بایستی مشکل را حل نمایید. به دنبال کمک و حمایت دوستان و خانواده باشید. ممکن است بخواهید از آنها بپرسید که چه شیوه های رهایی از استرسی درباره آنها کارساز بوده است. بسیاری از مردم از شیوه تمرینات روزانه کاهش استرس مانند تمرکز ،تایی چی ،یوگا ، مدیتیشن(مراقبه) و یا به طبیعت رفتن استفاده می کنند.مدیریت استرس ، درمانی یک شبه نیست. اما با تمرین کردن ، می توانید مدیریت سطح استرس خود را بدست بگیرید و توانایی خود را در مواجهه با چالش های روزانه افزایش دهید.

 

شیوه های آرمیدگی:

روشهای ریلکسیشن(آرمیدگی) جزء اساسی مدیریت استرس می باشند. اگر فردی کمال گرا هستید،احتمالاً آرمیدگی را در پایین لیست اولویت های خود قرار می دهید. خودتان را دست کم نگیرید.شیوه های پویایی برای رسیدن به آرمیدگی وجود دارد .آرمیدگی برای حفظ سلامت و تندرستی تان بسیار پر اهمیت است و عوارضی که استرس در ذهن و جسم شما ایجاد می کند، را اصلاح خواهند کرد.

تقریباً همه می تواننداز یادگیری شیوه های آرمیدگی بهره مند شوند. شیوه های آرمیدگی به شما کمک می کنند تنفس خود را کاهش دهید و توجه خود را به مکان موجود و زمان حاضر متمرکز نمایید. (همان مفهوم لذت بردن از لحظه ای که در آن زندگی می کنیم به جای نگرانی درباره ی آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد.) تکنیک های رایج آرمیدگی شامل مراقبه، تمرکز، تایی چی و یوگا می باشند. در رویکردی پویا تر قدم زدن بیرون خانه یا شرکت در فعالیتهای ورزشی نیز آرام کننده می باشند.

مهم نیست چه شیوه ی آرمیدگی را انتخاب می کنید، مهم آن است که شیوه ای را برگزینید که در مورد شما جوابگو باشد و همچنین مهم است که رسیدن به آرامش را به طور منظم تمرین نمایید.

 

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله فقط با ذکر نام نویسنده و مترجم و لینک فعال به سایت منبع(مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا) آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم و منبع مقاله پیگرد قانونی دارد.

منبع اصلی مقاله : پایگاه اطلاعات علمی پزشکی مایو کلینیک

 

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

خدمات نوروفیدبک و بیوفیدبک به صورت اختصاصی توسط مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

Comments are closed.