بیوفیدبک: یک اسلحه پیشرفته در برابر میگرن

بیوفیدبک: یک اسلحه پیشرفته در برابر میگرن


28 میلیون آمریکایی از حملات میگرن رنج می برند. روش بیوفیدبک روشی است که می تواند به آنها کمک کند تا پاسخ های جسمی خود را کنترل کرده و اصلاح کنند. به طور مشخص این روش می تواند جهت کاهش تنش های عضلانی، دردهای تشدید شونده میگرن و قطعا در سردردهای مزمن عصبی استفاده شود. بیوفیدبک همچنین می تواند جهت کاهش استرس که یکی از عوامل تشدید کننده علائم میگرن است به کار آید.

درمان گرهای بیوفیدبک افراد را تمرین می دهند تا بتوانند از طریق ذهن خود کنترل آنچه در جسمشان اتفاق می افتد را بدست بگیرند. ابتدا آنها باید از علائم پنهانی روانشناختی خود آگاه باشند و یاد بگیرند که بر روی آنها تمرکز کنند و هنگامی که پیشرفت خود را روی مانیتور می بینند، می توانند کنترل آن را بدست بگیرند. کاهش تنش عضلانی می تواند در دردهای میگرنی کمک کننده باشد چرا که یکی از اجزاء حملات میگرن انقباض عضلانی است. دکتر جورج فون بوزای (George von Bozzay Ph.D) بنیانگذار موسسه بیوفیدبک سان فرانسیسکو این مطلب را تایید می کند. وی بیماران را آموزش می دهد تا بتوانند عظلات مورد نظر را پیدا کرده و ایزوله کنند، سپس آنها را منقبض کرده رها کنند. با تمرین این امر در طی 8 تا 12 جلسه و دو جلسه 10 دقیقه ای تمرین ریلکسیشن آنها می توانند کنترل عضلات خود را بدست بگیرند.

مرور انجام گرفته بر روی 94 مطالعه مستقل روش بیوفیدبک در ارتباط با میگرن در سال 2008 که در مجله Applied Psychophysiology and Biofeedback به چاپ رسیده نشان می دهد که این روش در مورد سردردهای عصبی متناوب و حملات میگرن هم درکاهش شدت آنها و هم در کاهش تناوب آنها موثر بوده است.

 

در روش بیوفیدبک حرارتی سنسورها و الکترودها عموما بر روی سر بیمار و انگشتان وی نصب می شوند. درمانگر یک خوانش از بیس لاین انجام می دهد. سپس مشخص می کند که چگونه می توان یک پاسخ روانشناختی متفاوت قابل اندازه گیری را توسط تفکر یا تنفس بیمار ایجاد کرد. کاهش سرعت تنفس و هماهنگ کردن آن با ریتم ضربان قلب به همراه ریلکسیشن و یا تکنیک تجسم می تواند به خوبی جوابگو باشد.

بسیاری از متخصصین نیز همچون دکتر بوزای بر این باورند که تنگ شدن عروق خونی یکی از اتفاقاتی است که هنگام حملات میگرن رخ می دهد. به تناوب دیده شده که یک حمله میگرن ابتدا با یک افت دمایی در دست بیمار آغاز می شود چرا که جریان خون کمتری وجود داشته و جریان حرارتی کمتری نیز عبور خواهد کرد. دکتر بوزای معتقد است با انجام تمرین کنترل دما به همراه تجسم هدایت شده و یا تنفس آهسته بطنی می توان به بیمار کمک کرد تا دمای دست خود را کنترل کرده و بالا ببرد. وی می گوید با اینکار به بیمار کمک می کند که جریان خون را به سمت دست ها و شانه های خود هدایت کرده و از مغز خود دور نگه دارد.

متخصصین معتقدند که هدف روش بیوفیدبک این است که به طور کامل نیاز به دستگاه را مرتفع کرده و به بیمار اصل تکنیک را آموزش دهد. بدین ترتیب با آگاهی یافتن از درون بدن و اتفاقات آن، چرخه بیمار – الکترود – دستگاه به چرخه داخلی بیمار و ذهن خود تبدیل می گردد و بیمار می تواند بدون نیاز به دستگاه این مشکل خود را مرتفع نماید. اگرچه این روش نمی تواند جایگزین درمان داروئی باشد ولی می تواند مکمل بسیار خوبی برای درمان بیماری میگرن باشد.

تهیه و تنظیم :  انیس جهانبازی (کارشناس ارشد روانشناسی ، مشاور و درمانگر)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات با درج منبع مقاله (با درج لینک فعال به سایت مرکز آلومینا) منعی ندارد و در غیر اینصورت پیگرد قانونی دارد.

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

 


خدمات درمان سردرد با روش بیوفیدبک بصورت اختصاصی

 

زیر نظر متخصصین مغز و اعصاب


در مرکز بیوفیدبک و نوروفیدبک آلومینا انجام می شود

 

 

 

خدمات نوروفیدبک و بیوفیدبک و مشاوره روانشناسی (اضطراب،افسردگی، بیش فعالی ، درمان اختلالات جنسی و روابط زناشویی ، زوج درمانی و… ) و شناخت درمانی و رفتار درمانی (CBT) و ویزیت متخصص روانپزشکی (اعصاب و روان) و متخصص مغز و اعصاب (درمان میگرن،سرگیجه،تشنج،سکته مغزی و …)در مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت ویزیت تماس بگیرید.


Comments are closed.