درمان اضطراب و ترس بدون دارو

اضطراب ، هراس و درمان با بیوفیدبک

 


اضطراب یک واکنش طبیعی به موقعیت های استرس زا است و به ما کمک می کند تا با این موقعیتها در محل کار، دانشگاه، مدرسه و .. روبرو شویم. اما زمانی که حس اضطراب بیش از حد معمول و نرمال باشد، دلواپسی و هراس غیرمنطقی و نامعقول نسبت به همه موقعیت های روزانه بوجود می آید.

علایم اضطراب معمولاً شامل موارد زیر می باشد:

نگرانی بیش از حد، احساس آزاردهنده ترس، افکار منفی و تدافعی، افزایش ضربان قلب ، تعریق کف دست و تنفس دشوار.

علم روانپزشکی، اختلالات اضطرابی را به چندین گروه تقسیم می کند  که شامل:

1-    اختلال اضطراب فراگیر

2-    اختلال وسواسی جبری

3-    اختلال هراس (پانیک)

4-    اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

5-    هراس اجتماعی

 

عوارض جانبی داروهای ضد اضطراب

 

روش سنتی درمان اختلالات اضطرابی استفاده از دارودرمانی است و داروهای مورد استفاده شامل داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب و مهارکننده های بتا هستند. این داروها خود شامل عوارضی همچون: چاقی، کاهش میل جنسی، خواب آلودگی، خشکی دهان هستند و همچنین تداخلات دارویی با دیگر داروها نیز موجب محدودیت مصرف آنها می شود.

 

امروزه بیوفیدبک  بعنوان یک روش مؤثر، غیرتهاجمی، بدون درد و بدون عوارض جانبی در افراد دچار مشکلات اضطرابی در تمام دنیا شناخته شده است.


پس خوراند زیستی ( بیوفیدبک) شیوه ای تکمیل کننده و جایگزین برای دارو درمانی است که در آن  شما می آموزید عملکردهای بدن از جمله ضربان قلب را با کمک ذهنتان کنترل نمایید. در بیوفیدبک شما به حسگرهای الکتریکی وصل می شوید که به شما کمک می کند اطلاعاتی درباره بدن خود را (bio) دریافت و اندازه گیری نمایید (feedback) ، حسگرهای بیوفیدبک به شما می آموزد که چگونه تغییرات ظریف و ماهرانه ای در بدن خود، مثلاً آرام کردن برخی ماهیچه ها انجام دهید تا به آنچه می خواهید ، برای مثال کاهش اضطراب، برسید.

در اصل بیوفیدبک وضعیت سلامت و عملکرد فیزیکی ، به شما قدرت استفاده از افکار برای کنترل بدن را می دهد. بیوفیدبک اغلب به عنوان یک شیوه آرمیدگی بکار می رود.

 

درمان اضطراب با بیوفیدبک : تحقیقات چه می گویند؟

بیوفیدبک به عنوان یکی از مهم ترین و سودمند ترین روش های درمان انواع اختلالات اضطرابی شناخته می شود. محققان و پژوهشگران بسیاری در تمام دنیا در طی مطالعاتی که انجام داده اند میزان اثربخشی این روش درمانی را مورد بررسی قرار داده اند.

پژوهشگران مرکز مطالعات اضطراب در منهتن آمریکا در یک طرح جامع مطالعاتی به بررسی تعداد زیادی از پژوهش هایی که در زمینه ی اثربخشی بیوفیدبک در درمان انواع اختلالات اضطرابی انجام شده بودند، پرداخته اند.

 

در این مطالعه ی متاآنالیز، 113 پژوهش انجام شده در این زمینه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.نتایج حاصل از این تحلیل جامع نشان می دهند که “

1-      در تمام پژوهش های انجام شده ماندگاری و ثبات اثربخشی درمان  اضطراب به روش بیوفیدبک حداقل تا بیش از دو سال بعد ادامه داشته است.

2-      در مقایسه با سایر روش های درمانی، در بیمارانی که تحت درمان با بیوفیدبک قرار داشته اند، بهبود قابل ملاحظه ای در علائم اضطراب مشاهده شده است.

اضطراب و درمانهای جدید

 

در حال حاضر در کشورهای پیش رفته دنیا قدم اول در درمان اضطراب استفاده از بیوفیدبک و رواندرمانی است و متخصصین در صورتی به سراغ دارو درمانی می روند که روشهای فوق به اندازه کافی موفقیت آمیز نباشند.

 

 

 

خدمات درمان اضطراب و استرس با روش بیوفیدبک بصورت اختصاصی

زیر نظر متخصص  اعصاب و روان و روانشناس

در مرکز بیوفیدبک و نوروفیدبک آلومینا انجام می شود

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت ویزیت تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

 

اختلال اضطراب ناشی از مصرف مواد

مواد ناشی از اختلال نتیجه مستقیم یک ماده سمی، از جمله مواد مخدر، دارو، سم، و الکل، در میان دیگران است.

اپیدمیولوژی و آمار زیستی

اختلال اضطرابی ناشی از مواد شایع است، هر دو به عنوان نتیجه از مصرف داروهای به اصطلاح تفریحی و چه به عنوان نتیجه استفاده از داروهای تجویزی.

علت

طیف وسیعی از مواد می تواند نشانه اضطراب است که می تواند هر یک از اختلالات اضطرابی DSM-IV-TR را تقلید می شود. اگرچه sympathomimetics، مانند شبه آمفتامینی، کوکائین و کافئین شده اند با تولید علائم اختلال اضطراب، بسیاری از داروهای سروتونرژیک (به عنوان مثال، diethylamide اسید lysergic [LSD] و متیلن [MDMA) نیز می تواند باعث هر دو حاد و مزمن اضطراب همراه (سندرمهای در کاربران). طیف گسترده ای از داروها نیز با تولید علائم اختلال اضطراب در افراد حساس همراه است.

P.630

 

تشخیص

معیارهای تشخیصی DSM-IV-TR اختلال اضطرابی ناشی از مواد مخدر نیاز به حضور برجسته اضطراب، حملات پانیک، وسواس ها، و یا تکرارهای جبری (جدول 16.7-3) است. دستورالعمل های DSM-IV-TR دولت که علائم باید در طول استفاده از این ماده و یا ظرف یک ماه از قطع مصرف مواد، DSM-IV-TR را تشویق پزشکان به استفاده از مناسب قضاوت بالینی به منظور ارزیابی رابطه بین ماده در معرض این بیماری قرار گرفتن رخ می دهند و نشانه های اضطراب است. ساختار تشخیص شامل مشخصات (1) ماده (به عنوان مثال، کوکائین)، (2) مناسب دولت در طول شروع (به عنوان مثال، مسمومیت)، و (3) الگوی علائم خاص (به عنوان مثال، حملات پانیک).

جدول 16.7-3 تشخیصی معیارهای DSM-IV-TR برای اختلال اضطراب ناشی از مصرف مواد

برجسته اضطراب، حملات پانیک، و یا وسواس فکری یا تکرارهای جبری در تصویر بالینی مستولی شدن بر.

شواهد به دست آمده از تاریخچه، معاینات جسمی یا یافته های آزمایشگاهی از هر دو (1) یا (2) وجود دارد:

نشانه در معیار توسعه یافته در طول یا در عرض 1 ماه، مسمومیت با مواد مخدر و یا خروج

استفاده از دارو به لحاظ ریشه شناسی مربوط به اختلال

اختلال بهتر است با اختلال اضطرابی است که ماده ناشی از خود اختصاص داده است. شواهد که علائم بهتر برای اختلال اضطرابی است که ماده ناشی نیست، ممکن است شامل موارد زیر باشد: علائم قبل از شروع استفاده از مواد مخدر (و یا استفاده از دارو)، نشانه ها را برای مدت قابل توجهی از زمان باقی بماند (به عنوان مثال، در مورد یک ماه) بعد از توقف خروج حاد یا مسمومیت شدید و یا قابل ملاحظه ای در بیش از آنچه خواهد شد با توجه به نوع یا مقدار از این ماده استفاده می شود و یا مدت زمان استفاده، انتظار می رود، و یا شواهد دیگر نشان می دهد وجود مستقل وجود دارد اختلال اضطرابی ناشی از مواد مخدر (به عنوان مثال، سابقه حملات مکرر و غیر وابسته به مصرف مواد).

اختلال منحصرا رخ نمی دهد در طول دوره یک هذیان است.

اختلال باعث ناراحتی بالینی قابل توجه یا اختلال در زمینه های اجتماعی، شغلی، و یا دیگر مهم عملکرد است.

توجه: این تشخیص را باید به جای تشخیص مسمومیت مواد مخدر و یا خروج مواد ساخته شده تنها زمانی که علائم اضطرابی در بیش از کسانی که معمولا با مسمومیت یا سندرم قطع مصرف همراه هستند و هنگامی که علائم اضطراب به اندازه کافی شدید به تضمین توجه مستقل بالینی.

کد [ماده] ناشی از اختلال اضطراب

الکل؛ آمفتامینی (یا amphetaminelike ماده)، کافئین، حشیش، کوکائین، توهم زا، استنشاق. phencyclidine (ماده phencyclidinelike)، آرام بخش، خواب آور، ضد اضطراب و یا دیگر و یا ناشناخته] ماده

را مشخص کنید اگر:

با اضطراب تعمیم یافته: اگر اضطراب بیش از حد یا نگرانی در مورد تعدادی از وقایع یا فعالیت های غالب در تظاهرات بالینی

با حملات هراس: اگر حملات هراس در تظاهرات بالینی مستولی شدن بر

با علائم وسواس: وسواس فکری یا تکرارهای جبری در تظاهرات بالینی مستولی شدن بر

با علائم هراسی: اگر علائم هراسی در تظاهرات بالینی مستولی شدن بر

را مشخص کنید اگر:

با شروع در دوران مسمومیت: در صورتی که معیار برای مسمومیت با مواد مخدر ملاقات کرد و علائم در سندرم مسمومیت توسعه

با شروع در دوران برداشت: اگر معیار برای خروج از این ماده را ملاقات کرد و علائم توسعه در طول، و یا در مدت کوتاهی پس از سندرم قطع مصرف

(از انجمن روانپزشکی آمریکا، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی متن REV 4 ED واشنگتن، دی سی:. انجمن روانپزشکی آمریکا، کپی رایت 2000، با اجازه.)

 

 

ویژگی های بالینی

ویژگی های بالینی مربوط به اختلال اضطرابی ناشی از مواد مخدر با مواد مخدر درگیر خاص متفاوت است. حتی استفاده از نادر روانی می تواند در علائم اختلال اضطراب در برخی افراد منجر شود. اختلالات شناختی در درک، محاسبه، و حافظه را می توان با علائم اختلال اضطراب همراه است. این کسری شناختی معمولا برگشت پذیر است هنگامی که مصرف مواد قطع شود.

در واقع هر کسی که الکل می نوشد، در حداقل موارد چند، آن را استفاده می شود به منظور کاهش اضطراب، اغلب اضطراب اجتماعی است. در مقابل، دقت کنترل مطالعات دریافته اند که اثرات الکل بر اضطراب متغیر هستند و می تواند به میزان قابل توجهی بر اساس جنس، میزان مصرف الکل، و نگرش های فرهنگی تحت تاثیر قرار می گیرند. با این حال، اختلالات استفاده از الکل و سایر اختلالات مربوط به مواد مخدر معمولا با اختلالات اضطرابی همراه است. اختلالات الکل استفاده هستند در حدود چهار برابر بیشتر رایج در میان بیماران مبتلا به اختلال هراس از میان جمعیت به طور کلی، حدود سه و نیم برابر بیشتر شایع در میان بیماران مبتلا به OCD، و حدود دو برابر و نیم بیشتر رایج است در میان بیماران مبتلا به فوبیا. مطالعات متعدد گزارش کرده اند که داده ها نشان می دهد که diatheses ژنتیکی برای هر دو اختلالات اضطرابی و اختلالات استفاده از الکل می تواند در برخی از خانواده ها وجود داشته باشد.

تشخیص های افتراقی

تشخیص افتراقی اختلال اضطرابی ناشی از مواد اولیه اختلالات اضطرابی، اختلال اضطرابی با توجه به وضعیت پزشکی عمومی (که بیمار ممکن است دریافت مواد مخدر دخیل)، و اختلالات خلق و خوی، که اغلب با علائم اختلالات اضطرابی همراه است. اختلالات شخصیتی و malingering باید در تشخیص افتراقی، به ویژه در برخی از اتاق های اورژانس شهری در نظر گرفته است.

سیر و پیش آگهی

سیر و پیش آگهی به طور کلی در حذف ماده علی درگیر شده و توانایی دراز مدت از فرد آسیب دیده به منظور محدود کردن استفاده از این ماده بستگی دارد. اثرات anxiogenic بسیاری از مواد مخدر برگشت پذیر است. هنگامی که اضطراب با قطع دارو به عقب نیست، پزشکان تشخیص اختلال اضطرابی ناشی از مواد مخدر و یا تجدید نظر در نظر گرفتن این احتمال که این ماده باعث صدمه به مغز غیر قابل برگشت است.

درمان

درمان اولیه برای ماده اختلال اضطرابی ناشی از حذف ماده علی درگیر شده است. درمان باید در پیدا کردن یک درمان جایگزین در صورتی که ماده یک داروی پزشکی نشان داده بود، در محدود کردن قرار گرفتن در معرض بیمار در صورتی که ماده از طریق قرار گرفتن در معرض محیط زیست معرفی شد، و یا در درمان اختلالات وابسته به مصرف مواد اساسی تمرکز می کنند.

P.631

اگر علائم اختلال اضطراب همچنان حتی پس از قطع مصرف مواد، درمان علائم اختلال اضطراب با روش رواندرمانی یا pharmacotherapeutic مناسب ممکن است مناسب باشد.

اختلال اضطراب در غیر این صورت مشخص نشده

برخی از بیماران دارای علایم اختلالات اضطرابی که معیارها برای هر اختلال اضطرابی خاص DSM-IV-TR و یا اختلال سازگاری با اضطراب یا مختلط اضطراب و خلق افسرده را برآورده نمی کنند. این بیماران مناسب به عنوان داشتن اختلال اضطرابی در غیر این صورت مشخص نشده طبقه بندی می شود. DSM-IV-TR شامل چهار نمونه از شرایطی که برای تشخیص (جدول 16.7-4) مناسب هستند. یکی از نمونه های اختلال مختلط اضطراب و افسردگی است.

جدول 16.7-4 تشخیصی معیارهای DSM-IV-TR برای اختلال اضطرابی منتشر در غیر این صورت مشخص نشده

این رده شامل اختلالات برجسته با اضطراب یا اجتناب از تشویشی که معیار برای هر اختلال اضطرابی خاص، اختلال سازگاری همراه با اضطراب، و یا تنظیم اختلال مختلط اضطراب و خلق افسرده را برآورده نمی کنند. مثالها عبارتند از:

اختلال مختلط اضطراب افسردگی: علائم بالینی قابل توجهی از اضطراب و افسردگی است، اما معیارهای دو اختلال خلقی خاص و یا یک اختلال اضطرابی خاص رعایت نشده

اجتماعی از نظر بالینی قابل تشویشی که علائم آن به تاثیر اجتماعی با داشتن شرایط عمومی پزشکی و یا اختلال روانی مرتبط هستند (به عنوان مثال، بیماری پارکینسون، شرایط پوستی، لکنت زبان، بی اشتهایی عصبی، اختلال بدن dysmorphic و)

شرایطی که در آن اختلال به اندازه کافی برای تضمین تشخیص اختلال اضطراب شدید است، اما فرد نتواند به گزارش علائم به اندازه کافی برای معیار کامل برای هر اختلال اضطرابی خاص برآورده شده است، برای مثال، فردی که گزارش همه از ویژگی های اختلال هراس و بدون ترس از مکانهای شلوغ به جز که حملات هراس، تمام حملات محدود، نشانه

شرایطی که در آن پزشک تا به این نتیجه رسیدند که یک اختلال اضطرابی وجود دارد اما قادر به تعیین آن است که آیا اولیه است، با توجه به وضعیت عمومی پزشکی، و یا مواد مخدر ناشی از

 

(از انجمن روانپزشکی آمریکا، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی متن REV 4 ED واشنگتن، دی سی:. انجمن روانپزشکی آمریکا، کپی رایت 2000، با اجازه.)

 

 

آقای W آمد به اتاق اورژانس یک بیمارستان نیویورک شکایت از ضعف، تب، و سرفه. عفونت دستگاه تنفسی فوقانی تشخیص داده می شود. به عنوان پزشک به نوشتن نسخه، آقای W tearfully نشان داد که او تا به حال هیچ خانه برای رفتن به، افسرده شد، و احساس کنید که زندگی ارزش زندگی کردن نیست. یکی از ساکنان روانی به بیمار نامیده می شد و اطلاعات زیر را نیز به دست آمده.

ماه گذشته آقای W زنده بود در زیرزمین ساختمان آپارتمان خود، غذا خوردن در رستوران، و با استفاده از یک باشگاه سلامت دوش. او با خوردن و خوابیدن ضعیف است. آپارتمان خود را پر از روزنامه ها، مجلات و کتابهایی که او دیگر نمی تواند در خانه بود، اما او نمی تواند خود را برای خلاص شدن از هر یک از خود به نام «مسائل.”

وقتی او 12 ساله بود، آقای W شروع به جمع آوری کارت های بیسبال و پس از آن کتاب ها و مجلات است. پدر و مادرش مهاجران فقیر اروپای شرقی بودند، و این ایده برگزاری به چیزهایی که ممکن است با ارزش روزی بود عجیب و غریب به آنها نیست. در نهایت، با این حال، آپارتمان بنابراین هم ریخته شد که آنها بسیاری از مجموعه خود را دور انداخت. او آن را از زباله بازیابی، و از آن نقطه “جمع آوری” خود تمرکز از درگیری با خانواده و کارفرمایان شد.

آقای W رفتن نیست از راه خود برای به دست آوردن چیزها، اما هنگامی که او یک روزنامه، کتاب یا مجله می توانید آن را پرتاب نمی دور چرا که “ممکن است وجود داشته باشد چیزی از ارزش در آن نوشته شده است.” فکر پرتاب مسائل را او را بسیار مضطرب می سازد، و در پایان، او به سادگی می توانید آن را انجام ندهید.

برای سال های بسیاری از او به عنوان دربان در ساختمان ظریف کار می کرد، اما همواره به خاطر آورد “چیز” او را در محل کار خود را ذخیره کنید، و گاهی اوقات به fistfights با مردم نگهداری ساختمان که سعی کردم آن را به بیرون انداختن از کار اخراج شد. او به مدت 10 سال ازدواج کرده بود، و دارای یک پسر 25 ساله است. همسر او در نهایت او را ترک کرد، قادر به تحمل رفتار او. او به ندرت پسرش را می بیند.

آقای W برای اولین بار درمان نمی کند چرا که جمع آوری اش وارد شده، بلکه به این دلیل در سن 20 سالگی، “خلق و خوی من، به نوبه خود برای بدتر. من تا به حال شکست است. “او متوقف انجام تقریبا همه چیز کار، غذا خوردن، خوابیدن است. “این کوشش حتی برای بلند کردن پای من بود.” او شروع به دیدن یک روانپزشک به عنوان سرپایی و در طول سال ها، در درمان بسیاری از آن زمان، تحت درمان با انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی و anxiolytics.

پس از طلاق خود را 10 سال پیش، برخی از مجموعه خود را به آپارتمان خود نقل مکان کرد و فضای ذخیره سازی برای بقیه اجاره است. آپارتمان های جدید به تدریج خود را با روزنامه ها، مجلات، و کتاب ها پر شده است، و آن مبارزه را در درب جلو و راه خود را به رختخواب خود شد. در نهایت، در ماه گذشته، او را زخمی شانه خود را در تلاش به فشار چیز کنار، و سپس رها آپارتمان تخت در زیرزمین ساختمان او می داند که ناتوانی خود را به پرتاب چیزهایی غیر منطقی است، اما فکر شروع به این کار را انجام می سازد او intolerably را مضطرب کند. (از Casebook DSM-IV-TR)

Comments are closed.