روش های بی اثر در تربیت فرزندان

 

شیوه های تربیتی غیر موثر:

تقریبا تمام والدین می خواهند روابطشان را با نو جوانان شان بهبود بخشند اما بسیاری از آنها راه این کار را نمی دانند.سوء تفاهم ونبود اطلاعات کافی در این میان نقش موثری ایفا می کند .

بعضی از والدین معتقدند که نوجوان ها طبیعتا سرکش اند وزندگی با آنها غیر ممکن است .این گروه از والدین احساس می کنند که بهترین روش برای برخورد با نوجوان ها این است که تحمل کنند تا نوجوان بزرگ شده، زندگی مستقلی برای خود دست وپا کند

کسانی هم هستند که فکر می کنند می توان نوجوان را مجبور به اطاعت از پدر ومادر کرد.به اعتقاد آنها سخت گیری تنها راه برخورد با نو جوان است، باید به او دستور داد ومراقب بود تا نوجوان دستور را اجرا را اجرا کند.

در واقع هر دو روش ،زندگی خانوادگی را تحلیل میبرد.اما چرا؟

به این دلیل که هیچ یک از این دو روش ، نوجوان ها را تشویق نمی کند تا در قبال خود مسئولیت بر عهده گیرند.به والدینی که اجازه میدهند نوجوانشان هر کاری را انجام دهد ، سهل انگار گفته میشود وآنهایی که زور را اعمال میکنند دیکتاتور وقدرت طلب نامیده میشوند.

والدین سهل گیر معمولا خود را در روابط با نوجوانانشا ن فاقد قدرت میبینند وخود را فاقد قدرت جلوگیری از اتفاقات بد میبینند وطوری رفتار می کنند که انگار همه چیز روبه راه است .

طلاق ویا منازعات بر سر اینکه چه کسی مسول نگه داری از فرزندان است ، ممکن است سبب شود این نتیجه گیری پدر ومادر بشود که باید مطابق میل  وخواسته فرزندان نوجوانشان عمل کنند.

روش استبدادی هم به همان اندازه روش سهل گیر غیر موثر است .پدر ومادرمستبد فکر می کنند که جواب همه چیز را می دانند ومی توانند به سود همه تصمیم بگیرند.آنها فرض را بر این می گذارند که نوجوان ها به خودی خود نمی توانند موفق شوند آنها اغلب به طرق زیر برخورد  میکنند:

از عملکرد نوجوانشان به شدت انتقاد می کنند .

متوقع وتهدید کننده هستند.

با پاداش دادن یا مجازات کردن در مقام سلطه جویی بر نوجوان ها هستند.

خاطرنشان میکنند وغرولند می کنند.

در تکالیف مدرسه نوجوانشان بیش ازحد دخالت می کنند.

به نوجوان ها اعتماد نمی کنند و به آنها احترام نمی گذارند.

معتقدند که تنها یک راه درست وجود دارد وآن راهی است که آنها پیشنهاد می کنند.

نوجوان ها هم به شیوه های مختلف با پدر ومادر مستبد برخورد می کنند ، بعضی از آنها خشمگین میشوند وتصیمیم میگیرند علیه پدر ومادرشان شورش کنند.

به نظر ما اگر نوجوانان حرمت نفسشان را از دست بدهند وبرای راضی کردن پدر ومادر خود دست به هر کاری بزنند ، بهای گزافی پرداخت شده است.

 

کلمات کلیدی : تربیت، راههای تربیت، تربیت صحیح، آموزش راهکارهای تربیتی به والدین، رفتار با نوجوان، انواع والدین ، رفتار با نوجوانان در سن بلوغ، سن بلوغ، معایب روش های غلط تربیتی، والدین سهل گیر، والدین سخت گیر، روش های تربیتی والدین سهل گیر، روش های تربیتی والدین سخت گیر

برگرفته از کتاب پدر، مادر، نوجوان

ترجمه : مهدی قراچه داغی

Comments are closed.