زندگی پس از بچه دار شدن

شگفتی های عالی زندگی وقتی بچه وارد می شود

همه وقت شما وقت بچه است


شاید زمانی می توانستید برنامه ریزی کنید ولی الآن دیگر نمی توانید.برنامه فرزندتان برنامه شماست. مطمئن باشید نوزادان تا 18 ساعت در شبانه روز می خوابند.اما این مدت به قطعات کوچک تقسیم می شود. و بین خوابها خوردن ،تغییر و مقدار زیادی بغل کردن اتفاق می افتد.

نکته: پس از اولین هفته بیقراری کودکان چرتهایی طولانی تر در زمانهای قابل پیش بینی می زنند.و شما قادر خواهید بود زمانتان را مدیریت بهتری کنید.

شما به گروهی جهانی وارد می شوید


ناگهان شما دوستان زیادی می یابید. غریبه ها به شما لبخند می زنند. مادران در کلیسا از شما می پرسند که آیا دوست دارید در یک روز بازی به آنها بپیوندید. رئیس شما درباره ویزیت پزشک فرزندتان از شما سؤال می کند.این گروه والدین نامیده می شود و شما شرکای زیادی دارید. از آن لذت ببرید.

نکته: شما شیوه والدگری ایجاد می کنید که برای خانواده شما مناسب است وممکن است کاملاً از شیوه ی همسایگانتان متفاوت باشد.

روابط شما تغییر می کند



مجموعه نیروها تغییر می کند .فرد د یگری هست که باید با او تعامل کنید و این بدان معناست که شما زمان کمتری برای خود و شریکتان دارید. اگر یکی از والدین بیشتر مراقبت فرزند را به عهده گیرد ، دیگری ممکن است احساس بی اهمیتی کند. زوجها احتملاً آنقدر مشغولند که فراموش می کنند با یکدیگر صحبت کنند.

نکته: زمانی را برای هر کدامتان به تنهایی اختصاص دهید. قراری بگذارید و آنچه در زندگی همدیگر اتفاق می افتد را با هم سهیم شوید.

شب دیگر برای خوابیدن نیست


بیاد می آورید زمانی شب برای خوابیدن بود.درست است؟ فرزند جدید شما تا مدتی به شما اجازه این کار را نخواهد داد.تا زمانی که در طول شب می خوابد می توانید محرومیت خوابتان را با نوبتی کردن مراقبت از نوزاد با همسرتان محدود نمایید.

نکته: در طول روز وقتی نوزاد خواب است سعی نکنید برای جبران کارهای روزمره تلاش کنید. دراز بکشید و بخوابید.

ملاقات کننده های بسیاری خواهید داشت


می دانید که دوستان وآشنایان می خواهند که فرزند تازه را ببینند.وقتی اینکار را می کنند داستانهای بی پایانی از بزرگ کردن فرزندانشان و توصیه های بی پایانی در باره بزرگ کردن فرزند شما با خود همراه می آورند. اگر به آنها توجه کنید با مزه به نظر می رسند.مطمئن باشید این ملاقات کنندگان مریض نیستند و مجبورشان کنید قبل از بغل کردن کودک دستانشان را بشویند.

نکته: اگر شما غرق در کارهایی هستید که باید انجام دهید، ایرادی ندارد بگویید: وقت دیگری برای ملاقات بیایید. دوستان درک می کنند.

شما بیشتر از یک کودک شکلک در می آورید


کودکان از طریق مشاهده و تعامل با محیط اطرافشان می آموزند. طولی نخواهد کشید که شما خود را در حال انجام دادن کارهای مضحک بسیاری برای ترغیب یادگیری کودکتان می یابید.خندیدن ،بیرون آوردن زبانتان یا صدا یا چهره ای خنده دار در می آورید تا توجه کودک را به خودتان جلب کنید.

نکته: پس از هفته های اول می بینید که می آموزد ، یاد میگیرد و سرانجام چهره خنده دار شما را تقلید می کند.

شما به کمک نیاز دارید


توجه ثابتی که کودکان نیاز دارند خسته کننده است. از همسرتان کمک بخواهید. هریک از شما وقتی دیگری مشغول مراقبت از فرزندتان می باشد ، زمانی برای انجام کاری مختص خودتان خواهید داشت. برنامه تلویزیونی مورد علاقه تان را  ببینید، کتاب بخوانید، پیاده ر وی کنید و حمام کنید.

نکته: اگر شما والدی تنها هستید، از کمک خواستن از دوست یا آشنایی نهراسید. این زمان ها به شما کمک می کند خودتان را بازسازی کنید.

بچه ها به مکالمه نیاز دارند


وقتی با فرزندتان صحبت می کنید،دو اتفاق می افتد. او یاد می گیرد و شما جذب می شوید. وهرچه بیشتر صحبت کنید این دو بیشتر رخ می دهند.

نکته: آواگری های فرزندتان را تقلید کنید”با-با” یا “گو-گو” و سپس منتظر بمانید فرزندتان صدای دیگری در بیاورد و آنرا نیز تکرار کنید. این به کودک کمک می کند گفتن و شنیدن در مکالمه را یاد بگیرد.

فرزندان پرهزینه هستند

خانواده طبقه متوسط بطور میانگین 225000 دلار در 17 سال اول زندگی فرزندان خرج می کند.این فقط برای ارائه غذا، خانه و سایر ضروریات است.و شامل چیزهایی مثل افزایش بیمه سلامتی نمی شود.همچنین شامل اندوخته ادامه تحصیل که بهتر است زود شروع شود نیز نمی شود.بچه ها نیاز به برنامه ریزی مالی زیادی دارند.

احساس گناه بخشی از والدگری است

شما به خودتان گفته اید که والدی بی نظیر(حضوری شاد و آرام) خواهید بود. اما زمانهایی وجود دارد که به آسانی دیگر  نمی خواهید اینطور باشید. حال احساس گناه می کنید که از هر لحظه والدگری تان لذت نمی برید. این حس را نکنید. زنگ تفریح خواستن از کودک ، طبیعی است.

نکته: کمک بخواهید. وقتی کودک در تختخوابش ایمن است ، به دوستتان زنگ بزنید.و به همه کارهایی که درست انجام می شوند ، توجه کنید.

کتابهای کودکان ادبی هستند


اگر قبلاً درباره کتابهای کودکان چیزی نمی دانستید، اکنون به آنها علاقه مند می شوید.بسیاری از آنها برای سرگرمی در ذهن والدین و بچه ها وقتی در حال تعلیم هستند، نوشته می شوند .کودکان دوست دارند خوانده شوند.  و هیچگاه برای خواندن برای خودتان دیر نیست.

نکته: در کمک به فرزندتان برای اینکه وقتی بزرگتر شد، خواننده بهتری شود ، شما هم بلند بخوانید.

شما ممکن است اشتباه کنید


همه کتابهای راهنما که درباره والدگری خواندید وهمه چیزهایی که سوگند یادکردید هیچگاه انجام نخواهید داد در دنیای آرمانی والدین آرمانی این گونه اند. در دنیای واقعی آنچه جواب دهد را انجام می دهید.اگر فرزندتان خیلی برای پستانک بزرگ است ولی در خوابیدن به او کمک می کند ، شما احتمالاً این اشتباه را مرتکب می شوید و به او اجازه می دهید آن را داشته باشد.راحت باشید.این اشتباهی نیست که به او آسیب برساند.وقتی شک دارید از متخصص اطفالتان سؤال کنید.

شما قاضی می شوید

همانطور که کودک شما رشد می کند نقش شما بعنوان یک واسطه خواهد شد.این آنچیزی نیست که شما می خواهید انجام دهید.با این وجود بین هم نژادان در بقا تنازع وجود دارد ، مرزهایی برای بنا کردن و فاصله هایی برای نظارت وجود دارد.تادیب آسانترین راه اداره کردن نیست. اما بخشی از کار است.

نکته: وقتی را برای گذراندن با هر کودک به تنهایی اختصاص دهید ، تا آنها فکر نکنند همیشه باید برای جلب توجه شما با یکدیگر رقابت کنند.

شما یک رفیق گرمابه بدست می آورید

احتمالاً مدت زمانی قبل از آموزش توالت رفتن به کودکتان خواهد بود. وقتی اینکار را انجام دهید،شما یا همسرتان محتملاً وقتی به حمام می روید، شنونده ای خواهید داشت. این الگو سازی از والدین نامیده می شود. و این یک راه برای آموزش آنچه در حمام رخ می دهد ،می باشد. کودک مخصوصاً کودک با هوشی مثل کودک شما  چیزهای زیادی از مشاهده یاد می گیرد.

عشق به کودک واقعی است


این موضوع بیدرنگ رخ نمی دهد.اما برخی روزها شما به کودکتان نگاه می کنید و هیجان عمیقی که قبلاًنداشته اید را تجربه می کنید .جای شگفتی دارد که چگونه این احساس عشق بیکران بسیاری از والدین مخصوصاً مادران رادرگیر می کند. شما می دانستید که این کودک را دوست خواهید داشت اما نه به این بی خبری. از آن لذت ببرید و تا پایان زندگی ادامه دهید.

والدگری این است که اجازه بدهید برود

تلخ و شیرین هایی در والدگری وجود دارد. هر مرحله مهمی از زندگی یک  پیشرفت است و شما به خود می بالید که به فرزندتان کمک کرده اید به آن برسد.اما از بعدی دیگر هر مرحله مهم زندگی یعنی کودک شما مستقل تر شده و به شما کمتر نیاز دارد. وقتی کوچک است در طول شب نمی خوابد و نمی تواند کاری برای خودش انجام دهد و شما فکر می کند این موضوع هیچگاه تمامی ندارد. سپس به نظر می رسد روز دیگری است و او دست تکان می دهد و خداحافظی می کند.

 

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله فقط با ذکر نام نویسنده و مترجم و لینک فعال به سایت منبع(مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا) آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم و منبع مقاله پیگرد قانونی دارد.

 

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

خدمات نوروفیدبک و بیوفیدبک و مشاوره روانشناسی (اضطراب،افسردگی و… ) و شناخت درمانی و رفتار درمانی (CBT) و ویزیت متخصص روانپزشکی (اعصاب و روان) و متخصص مغز و اعصاب در مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت ویزیت تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

جدیدترین و مطمئن ترین روش درمان


اختلال بیش فعالی کم توجهی کودکان و بزرگسالان


 

 

امروزه نوروفیدبک به عنوان یکی از مؤثرترین روشهای درمانی و جایگزین دارو های شیمیایی در کودکان دچار بیش فعالی یا همان ADHD شناخته شده است. هدف از درمان بوسیله این روش این است که به کودک بیاموزیم چطور می تواند رفتارهای مغزش را تغییر دهدو در نهایت عملکردهای مربوط به بیش فعالی را از بین ببرد.

این به این معنی است که کودک شما می تواند به مغز خود بیاموزد که بیش فعال نباشد!

بیوفیدبک مانند آینه ای است که عملکرد مغزمان را که به طور عادی ما از آن آگاه نیستیم ، به نمایش در می آورد و به ما می آموزد تا اطلاعاتی راجع به وضعیت بیولوژیک مغز خود بدست بیاوریم و از این اطلاعات جهت کنترل ارادی فعالیت های مغزمان استفاده کنیم.

نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که می تواند جهت آموزش کودکان دچارADHD جهت تغییر رفتارشان استفاده شود. به این صورت که دستگاه اطلاعات الکتریکی مغز کودک و امواج مغزی او را ثبت می کند و  با ثبت امواج و تقویت امواج مثبت و مفید، نوروفیدبک انجام می شود و کودک می آمزد که چطور می تواند بیشتر توجه و تمرکز داشته باشد.

حال این امواج مغزی که در نوروفیدبک روی آنها کار می شود، چه هستند و چگونه کار می کنند؟

هر فرد نرمال 4 دسته موج مغزی دارد که عبارتند از:

 

موج آلفا در زمان آرامش و relaxation فعالیت بسزایی دارد.

موج بتا سریع ترین موج مغزی است و در مواقع توجه و تمرکز فعالیت زیادی دارد. موجی به نام SMR نیز وجود دارد که زیرمجموعه ای از موج بتا است و زمانی که فرد برای انجام یک فعالیت کاملاً فوکوس کرده فعال است.

موج تتا در زمانی که فرد در حال به خواب رفتن است و یا افکار پوچ و بی هدفی دارد فعال است .

موج دلتا کندترین موج مغز است و در هنگام خواب عمیق فعال ترین موج است.

وقتی یک کودک نرمال تلاش می کند مطلبی بخواند یا روی موضوعی تمرکز کند، امواج بتا در مغزش افزایش می یابد، اما در کودکان بیش فعال، این اتفاق نمی افتد و به جای افزایش موج بتا، موج تتا در مغزشان افزایش می یابد (موج افکار پوچ) ، و این به این معنی است که این کودکان نمی توانند به اندازه کودکان دیگر تمرکز کنند.


آیا نوروفیدبک به راستی روش مؤثری است؟

وقتی کودک بیش فعال نیاز به توجه دارد، به جای افزایش موج بتا در مغزش، موج تتای او بالا می رود و در دستگاه EEG بالا بودن موج تتا نسبت به بتای او ثبت می شود. در جلسات نوروفیدبک درمانی، به کودک می آموزیم که چگونه موج بتای خود را بالا بیاورد. معمولاً بعد از 30 جلسه درمان، کودک کاملاً می آموزد که چطور امواج مغز خود را کنترل کند . علاوه بر بهبود توجه و تمرکز در کودکان، علائم دیگر بیش فعالی نیز در کودک کمرنگ می شوند. این بهبودی، قابل مقایسه با زمانی است که کودک در حال مصرف روزانه  4 قرص ریتالین است.

در کودک تحت درمان با دارو، با پایان نیمه عمر دارو در بدن، علائم برمی گردد اما زمانی که کودک می آموزد که چطور امواج مغز خود را کنترل کند، علائم خاموش می شوند و این بهبودی دائمی است ، و بدان معنی است که وقتی جلسات درمانی کامل شد، کودک شما فردی نرمال خواهد بود و این نکته وجه تفاوت نوروفیدبک با سایر روش های درمانی است.


آیا این روش علمی است؟ روش نوروفیدبک از حدود 4 سال پیش توسط اداره غذا و داروی آمریکا ( معتبرترین سازمان جهانی پزشکی) جهت درمان بیش فعالی ،کم توجهی مورد تایید قرار گرفته است.

مقاله نوروفیدبک  در درمان کودکان بیش فعال و مقایسه آن با درمان دارویی (ریتالین) :

http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/5791387V1107.pdf


آیا نوروفیدبک محدودیت و عوارضی نیز دارد؟

در مورد عوارض احتمالی جانبی این روش در 30 سال گذشته مطالعات بسیاری انجام شده و خوشبختانه هیچگونه عارضه جانبی برای این روش درمانی ذکر نشده است، این در حالی است که درمورد داروهای شیمیایی مثل ریتالین لیست بلند بالایی از عوارض گزارش شده است(برای مشاهده عوارض ریتالین اینجا کلیک کنید)


آیا در آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته از نوروفیدبک در درمان کودکان بیش فعال کم توجه استفاده می شود؟

در آمریکا  بیش از 1000 مرکز نوروفیدبک وجود دارد که این رقم در 5 سال گذشته از کمتر از 100 مرکز به این تعداد رسیده که این موضوع خود حاکی از میزان اهمیت و محبوبیت این روش درمانی در کشورهای پیشرفته می باشد .


متاسفانه تنها مشکل این روش این است که نوروفیدبک و بیوفیدبک به دلیل هزینه نسبتا زیاد نسبت به دارو درمانی حتی در کشورهای پیشرفته ، فقط توسط قشر مرفه جامعه استفاده می شود، و عملا بخش زیادی از جامعه به دلیل مشکلات مالی از این درمان محرومند و خانواده ها مجبورندسالها مصرف  داروهای شیمیایی را برای کودکان بیش فعال خود تحمل کنند! و با وجود اگاهی از عوارض این داروها چاره ای جز پذیرش نداشته باشند!  لذا ما در مرکز نوروفیدبک آلومینا سعی کردیم با کم کردن هزینه نوروفیدبک (تا 10 برابر کمتر از هزینه متعارف در دنیا و چندین برابر کمتر از هزینه متعارف در ایران) ،امکان استفاده از آن را برای کلیه اقشار فراهم نمائیم.

هدف ما سلامتی فرزندان این سرزمین است،پس اگر حتی هزینه های فعلی درمان را نیز نمی توانید بپردازید اصلا نگران نباشید،در این مورد می توانید با کادر درمان گفتگو کنید و در صورت تایید این موضوع و نیاز کودک شما به نوروفیدبک،حتما تخفیف جداگانه ای برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که برای ادامه جلسات نوروفیدبک، کودک باید انگیزه داشته باشد و اگر کودک در سن مناسبی نباشد، خسته می شود و انگیزه ادامه درمان را نخواهد داشت. اگر سن کودک خیلی پایین باشد، نمی تواند همکاری مناسبی داشته باشد و در سنین بالا نیز  مغز دیگر توانایی یادگیری و تغییر را تا حدودی از دست می دهد لذا بهترین سن توصیه شده برای این درمان حداقل سن 5 سال و حداکثر سن 35 سال می باشد.

در مرکز نوروفیدبک آلومینا خدمات درمانی بوسیله روش نوروفیدبک  در کودکان بیش فعال انجام می شود و شما می توانید با پر کردن فرم تشکیل پرونده و سپس انجام جلسات درمانی، از این درمان جهت بهبود بیش فعالی کودکتان بهره ببرید.

Comments are closed.