چرخه قاعدگی طبیعی چگونه است؟

چرخه طبیعی فاعدگی

 

چرخه قاعدگی :

چرخه قاعدگی به طور میانگین حدود 28 روز طول می کشد .در بسیاری از دختران، چرخه قاعدگی دقیقا 28 روز است، یعنی یک ماه قمری، اما از 26روز تا 33 روز کاملا طبیعی است .

هر ماه یکی از تخمدانها تخمک تولید می کند.در نیمه نخست چرخه قاعدگی، تخمک در حال بلوغ در تخمدان عمدتا استروژن تولید می کند.

اثر عمده استروژن در این مرحله بر روی رحم است،به این معنا که موجب ضخیم شدن جداره داخلی رحم میشود.در حدود روز 14 قاعدگی ( نخستین روز خون روی ، روز اول قاعدگی محسوب میشود)، کیسه حاوی تخمک در تخمدان پاره میشود و تخمک آزاد می گردد وبلافاصله به درون سر قیفی شکل یکی از لوله های رحم (فالوپ) مکیده میشود.

مژکهای بسیار ریزی که در جداره داخلی لوله رحم قرار دارند تخمک را به سوی درون رحم می رانند.طی کردن این مسیر حدود 3 روز طول می کشد.

اگر تخمک در حین حرکت در امتداد  لوله رحم توسط اسپرمی بارور نشود ، میمیرد.

وقتی کیسه تخمک پاره شد، تخمدان علاوه بر استروژن شروع به تولید پروژسترون می کند.پروژسترون موجب میشود که جداره داخلی رحم بسیار ضخیم تر شود وبرای پذیرش تخمک لقاح یافته آماده گردد.

همچنین موجب می شود که سینه ها متورم شوند واگر لقاح صورت گرفت ، مجراها وغدد شیری موجود در سینه ها آماده تولید شیر میشوند.

به همین دلیل است که قبل از قاعدگی، در سینه هایتان احتمالا احساس سنگینی ودرد در نوک شینه ها ویا احساس خارش می کنید.

پروژسترون بر پوست اثر می گذارد و موجب جوش زدن می شود. صورت بسیاری از دختران وزنان در هفته قبل از قاعدگی یکی دو جوش میزند.

پروژسترون همزمان بر ترشحات مهبل نیز اثر می گذارد.در نیمه نخست چرخه قاعدگی،این ترشحات روشن،رقیق وارتجاعی است اما اثر پروژسترون موجب غلیظ، مات ،چسبناک و غیر ارتجاعی شدن وتغییر بوی آن میشود.

همه این تغییرات در ترشحات مهبلی کاملا طبیعی است.عدم وجود ترشحات مهبلی غیر عادی است.همچنین اگراین ترشحات ، ممکن است عفونت داشته باشید وباید به پزشک مراجعه کنید.

 

تهیه و تنظیم : مریم عبداللهی ( روانشناس، مشاور و درمانگر)

دپارتمان تحقیقات کلینیک فوق تخصصی آلومینا

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات با درج منبع مقاله (با درج لینک فعال به سایت مرکز آلومینا) منعی ندارد و در غیر اینصورت پیگرد قانونی دارد.


کلمات کلیدی : قاعدگی، چرخه قاعدگی، هورمونها، تخمک گذاری، زمان قاعدگی ، استروژن، پروژسترون،رحم، جداره رحم، تغییرات فیزیولوژیکی در دوران قاعدگی،تاثیر پروژسترون بر پوست،علت جوش زدن بر پوست،غدد شیری، خارش نوک پستان، بزرگی شدن پستان

Comments are closed.