ضربه به سر و مغز

راهنمای تصویری آسیب به سر و مغز

مغز به خوبی از بسیاری از آسیب ها محافظت می شود. مغز در داخل جمجمه استخوانی و سخت، قرار دارد(در لایه غشاء و مایع ) اما حتی با تمام این حفاظ های طبیعی، مغز هنوز هم می تواند آسیب ببیند و صدمه به آن می تواند بر همه چیز تاثیر گذارد ازجمله: فکر کردن تا حرکت. آسیب های تروماتیک مغز (TBI) هر گونه ضربه سخت به سر به طوری که به اندازه کافی اختلال در عملکرد مغز ایجاد کند را گویند.

چطور مغز میتواند آسیب ببیند؟

ضربه سخت به سر می تواند درون جمجمه را تکان داده ، و در نتیجه باعث کبودی،  پاره شدن رگ های خونی یا آسیب به عصب مغز شود. هنگامی که  ضربه سختی به سر وارد شود ممکن است هیچ خونریزی ظاهری و یا شکستگی در جمجمه وجود نداشته باشد، اما می تواند از درون منجر به آسیب مغزی شده باشد . صدمه به مغز زمانی اتفاق می افتد که یک شی به درون جمجمه نفوذ کرده و به مغز می رود.

صدمات مغزی خفیف در مقابل شدید

TBI می تواند خفیف یا شدید باشد. صدمه و تکان مغز که منجر به بیهوشی میشود ضربه خفیف است و شما به سرعت بهبود می یابید. ضربه شدید می تواند به اندازه کافی در دراز مدت آسیب وارد کند و حتی می تواند به کما و مرگ منجر شود.

صدمه و تکان مغز که منجر به بیهوشی میشود؟

صدمه و تکان مغز که منجر به بیهوشی میشود ، تکان خوردن ولرزیدن مغزاست که باعث به عقب و جلو رانده شدن آن در داخل جمجمه  می شود. هر گونه ضربه سخت به سر و یا بدن  چه آن را از یک ضربه در فوتبال و یاتصادف با یک ماشین باشد می تواند منجر به صدمه شود . اگر چه صدمه و تکان مغز که منجر به بیهوشی میشود به عنوان یک آسیب ملایم وخفیف در نظر گرفته شده است اما اگر شما استراحت کافی نداشته باشید، می تواند آسیبی پایداری رایجاد کند.

بیهوشی چیست؟

پس از سقوط یا ضربه به سر، شما ممکن است برای چند ثانیه بیهوش شوید. اما بسیاری از مردم با تکان مغزی، ممکن است بیهوش نشوند علائم آشکاری را که ممکن است بعد از صدمه و تکان مغز که منجر به بیهوشی میشود وجود داشته باشد عباتند از: سرگیجه، تهوع یا استفراغ، تاری دید، سردرد، ومشکل در وضوح فکر کردن. این ها همه نشانه هایی هستند که نیازاست به دکتر مربوطه مراجعه  کرده و نشانه ها را بررسی کنید.

بهبودی بعد از صدمه

درست مثل یک رگ به رگ شدن،مغز شما نیاز به استراحت دارد. مقدار زیادی خواب ،به مغز شما التیام می دهد.زمانی که شما احساس بهتری در خود دارید به راحتی میتوانید  به فعالیت هایی نظیر مدرسه باز گردید و به آرامی کار کنید. برای شروع یک ورزش و یا بازی با دستور پزشک میتوان انجام دهید. جلوگیری از تکان مجدد مغز و به موقع درمان  کردن می تواند به روند بهبودی ودرمان و در نتیجه کاهش خطر آسیب دائمی کمک کند.

شکستگی جمجمه

جمجمه بسیارسخت و دشوار است اما اگر آن ضربه سخت باشد به اندازه کافی می تواند آن را ترک دهد که به نام شکستگی جمجمه  معروف است. لبه های تیز  ناشی از  شکستگی استخوان جمجمه می تواند به بافت های ظریف آسیب رسانده و منجر به خونریزی در مغز شود. یکی از نشانه های شکستگی خروج مایع روشن از بینی یا گوش است.

خونریزی در مغز


اگر رگهای خونی داخل مغز آسیب دیده باشد می تواند منجر به خونریزی  داخلی شود. خون های جمع شده، یک دست انداز که هماتوم نامیده می شود را تشکیل میدهند. هماتوم، فشار بر مغز می آورد و می تواند باعث فشار و یا قطع جریان خون به مغزشود که این یک اورژانس پزشکی است. علائم هماتوم عبارتند از: سردرد، استفراغ، و با مشکل روبرو شدن تعادل میباشد.

تشخیص آسیب های مغزی

پزشک شما می تواند با انجام یک سری آزمایشات تشخیص دهد که آیا شما دچار آسیب مغزی شده اید یا خیر و شما ممکن است سوالاتی برای بررسی حافظه، تمرکز، مشکل حل توانایی، عملکرد مغز و دیگرزمینه ها پاسخ دهید. اگر یک جراحت وجود داشته باشد برای پیدا کردن محل دقیق آن شما ممکن است اسکن مغز به نام توموگرافی کامپیوتری (CT) و یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) انجام دهید.

آسیب های مغزی و تاثیر آن برحافظه

 

آسیب می تواند بخش هایی از مغز که نیاز به ذخیره و بازیابی اطلاعات دارد را صدمه زند. این آسیب ها باعث میشود که فرد بعضی مسائل را به سختی به حافظه بسپارد .از دست دادن حافظه پس از آسیب مغزی طبیعی است. گاهی اوقات افراد مبتلا به آسیب های مغزی شدید حافظه خود را برای دوره های طولانی تر از دست می دهند.

آسیب های مغزی و حرکت

آسیب نیز می تواند بخش هایی از مغز که برای کمک به حفظ تعادل و راه رفتن است را صدمه بزند. به عنوان یک نتیجه، ممکن است شمااحساس گیج کننده ای داشته باشید مانند :  اتاق دور سر شما بچرخد . بخش هایی از مغز شما ممکن است دارای آسیب های مشابهی در این زمینه شود. درمان فیزیکی و توانبخشی  و بیوفیدبک می تواند تعادل و حرکت را بعد از ضربه به سر بهبود بخشد.

آسیب های مغزی و خلق و خوی

شما ممکن است پس از TBI  احساسات دیگری داشته باشید. نیمی از مردم علایمی از قبیل افسردگی  را تجربه میکنند از جمله :غم و اندوه مزمن ، بی خوابی ،نوسانات خلق و خو(یک دقیقه خنده و پس از آن گریه ). برخی دیگر احساس بیش از حد عصبانی یا مضطرب شدن را دارند.اگر شما نمی توانید احساسات خود را کنترل کنید، به پزشک خود در مورد درمان صحبت کنید. (یکی از بهترین روشهای درمانی در سردرد و افسردگی پس از ضربه به سر بیوفیدبک و نوروفیدبک است،که برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید اینجا کلیک کنید یا با پزشک خود مشورت کنید)

اثرات طولانی مدت آسیب های مغزی

آسیب مغزی جدی می تواند  برای تمام زندگی همراه شما باشند . مشکلات فکر، حرکت، و کنترل احساسات ممکن است از بین نرود. برخی از شواهد وجود دارد که داشتن TBI باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، پارکینسون و سایر اختلالات مغزی در سنین پیری شود.

بهبودی پس از آسیب شدید مغزی

برای جراحات خفیف مانند تکان مغزی، بهترین درمان ،استراحت و فرصت دادن به مغزبرای التیام بخشیدن است . درمان فیزیکی، حرفه ای،  می تواند با عوارض جانبی جسمی و روانی به آسیب های شدید مغزی کمک کند. جلسه مشاوره با یک روانشناس یا روانپزشک می تواند به شما کمک کند تا با آسیب خود به راحتی  زندگی کنید.(یکی از بهترین روشهای درمانی در سردرد و افسردگی پس از ضربه به سر بیوفیدبک و نوروفیدبک است،که برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید اینجا کلیک کنید یا با پزشک خود مشورت کنید)

 

کودکان و آسیب های مغزی

صدمات مغزی از جمله علل اصلی ناتوانی و مرگ و میر در کودکان رتبه بندی شده است. نزدیک به نیم میلیون نفر از کودکان و نوجوانان ( پسران بیشتر از دختران ) به اورژانس برای آسیب مغزی در هر سال مراجعه میکنند. کودکان با TBI می تواند در یادگیری  در مقایسه با همسالان خودبیشتر دچار مشکل شوند آنها همچنین ممکن است در مبارزه با مشکلات رفتاری و عاطفی نیزدارای مشکلاتی شوند.

آیا این فقط یک ضربه به سر است؟

آموزش راه رفتن هم خطرناک و دشوار است. کودک نو پا ناپایدار می تواند بسیار در راه رفتن بلغزد. خوشبختانه، بچه ها خیلی انعطاف پذیر هستند  اما اگر فرزند تان نمی خواهد گریه خود را متوقف کند و مرتبا سر وگردن خود را به اطراف پرتاب میکند مراقب باشید به خود آسیب نزند زیرا در این حالت ممکن است  دچار مشکل شده ویا در بیدار شدن از خواب بعد از سقوط دچار مشکل شود.حتما در این حالت پزشک خود را در جریان علائم قرار دهید.

ایمنی در دوچرخه

هنگامی که بچه ها  به سن مدرسه میرسند بیشتر در معرض خطرهای ورزشی و حوادث دوچرخه سواری و خودرو قرار میگیرند. آموزش کودکان برای پوشیدن کلاه ایمنی و دیگر ابزار ورزشی و فعالیت های تفریحی میتواند در جلوگیری از ایجاد آسیب به آنها کمک کند و مطمئن شوید که آنها قوانین را عایت میکنند.

آسیب به سر در ورزش

ضربه به سر در ورزش حرفه ای و آماتور مانند فوتبال، بیس بال، و هاکی اتفاق میافتد. اگر شما نمی خواهید این اتفاق در زمین برای شما بیفتد، پوشیدن کلاه ایمنی که به صورت چسبیده ومتناسب برای شما باشد لازم است . نظارت بر کودکان به طوری که آنها بیش از حد خشن نشوند و یا بازی های ورزشی که مناسب برای سن انها باشد انجام دهید و اطاعت از قوانین  را برای جلوگیری از افتادن وبرخورد سر به جایی را به آنهاآموزش دهید.

ایمنی در خودروها

تصادف با یک ماشین می تواند سر را به جلو پرتاب کند یا بدتر ار آن شما را به سمت جلو حرکت دهد . قبل از اینکه شما حرکت کنید بهتر است کمربند خود را ببندید و فرزند خود را در صندلی ایمن و مناسب با سنش قرار دهید. آموزش کودکان برای بستن کمربند ایمنی در هنگام سوار شدن در اتومبیل یا اتوبوس های مدرسه جزیی از تربیت های اجتماعی والدین میباشد.

جلوگیری از آسیب به سر ناشی از افتادن

شما نباید از جاهای بلند بیفتید ! ویا ضربه سختی به سرتان اصابت کند، جست و خیز کردن، پاک کردن درهم و برهمی ها، کابل ها، و خطرات دیگر ممکن است باعث سقوط شود، نصب چراغ در بالای راهرو و پله های آن ویا رفتن به دستشویی هنگام شب ممکن است باعث تلو تلو خوردن شود ،همه فرش ها و تشک ها بصورتی پایدار و محکم در کف اتاق باید متصل باشند به طوری که آنها که لیز می خورند میتوانند علت سقوط وآسیب به سر شوند.

 

 

مترجم :  مریم عبداللهی (روانشناس)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله با ذکر نام نویسنده و مترجم و سایت منبع(مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا) آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم پیگرد قانونی دارد.

منبع اصلی مقاله : پایگاه اطلاعات علمی پزشکی وب مد

 

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

 

 

 

 

 

 

جدیدترین درمان سردرد و افسردگی پس از ضربه به سر

 

با نوروفیدبک و بیوفیدبک

 


 

سردردها و افسردگی و اضطراب به دنبال ضربه به سر ممکن است به مدت طولانی بدون دلیل مشخصی باقی بمانند

 

یکی از بهترین روشها برای درمان این سردردها روش بیوفیدبک و نوروفیدبک است.(bradly clinical neuology 2012)

در مرکز نوروفیدبک آلومینا، خدمات بیوفیدبک در درمان سردردهای به دنبال ضربه به سر (تصادف و…) انجام می شود و شما می توانید با مراجعه به مرکز و پس از ویزیت متخصص مغز و اعصاب در صورت صلاحدید پزشک متخصص با انجام دوره های درمانی، از  این روش درمانی زیر نظر متخصصین در بهبود سردردهای خود بهره ببرید.

Comments are closed.