درمان ترس بدون دارو

 

اضطراب ، هراس و درمان با نوروفیدبک

 


اضطراب یک واکنش طبیعی به موقعیت های استرس زا است و به ما کمک می کند تا با این موقعیتها در محل کار، دانشگاه، مدرسه و .. روبرو شویم. اما زمانی که حس اضطراب بیش از حد معمول و نرمال باشد، دلواپسی و هراس غیرمنطقی و نامعقول نسبت به همه موقعیت های روزانه بوجود می آید.

علایم اضطراب معمولاً شامل موارد زیر می باشد:

نگرانی بیش از حد، احساس آزاردهنده ترس، افکار منفی و تدافعی، افزایش ضربان قلب ، تعریق کف دست و تنفس دشوار.

علم روانپزشکی، اختلالات اضطرابی را به چندین گروه تقسیم می کند  که شامل:

1-    اختلال اضطراب فراگیر

2-    اختلال وسواسی جبری

3-    اختلال هراس (پانیک)

4-    اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

5-    هراس اجتماعی

 

عوارض جانبی داروهای ضد اضطراب

 

روش سنتی درمان اختلالات اضطرابی استفاده از دارودرمانی است و داروهای مورد استفاده شامل داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب و مهارکننده های بتا هستند. این داروها خود شامل عوارضی همچون: چاقی، کاهش میل جنسی، خواب آلودگی، خشکی دهان هستند و همچنین تداخلات دارویی با دیگر داروها نیز موجب محدودیت مصرف آنها می شود.

 

امروزه بیوفیدبک  بعنوان یک روش مؤثر، غیرتهاجمی، بدون درد و بدون عوارض جانبی در افراد دچار مشکلات اضطرابی در تمام دنیا شناخته شده است.


پس خوراند زیستی ( بیوفیدبک) شیوه ای تکمیل کننده و جایگزین برای دارو درمانی است که در آن  شما می آموزید عملکردهای بدن از جمله ضربان قلب را با کمک ذهنتان کنترل نمایید. در بیوفیدبک شما به حسگرهای الکتریکی وصل می شوید که به شما کمک می کند اطلاعاتی درباره بدن خود را (bio) دریافت و اندازه گیری نمایید (feedback) ، حسگرهای بیوفیدبک به شما می آموزد که چگونه تغییرات ظریف و ماهرانه ای در بدن خود، مثلاً آرام کردن برخی ماهیچه ها انجام دهید تا به آنچه می خواهید ، برای مثال کاهش اضطراب، برسید.

در اصل بیوفیدبک وضعیت سلامت و عملکرد فیزیکی ، به شما قدرت استفاده از افکار برای کنترل بدن را می دهد. بیوفیدبک اغلب به عنوان یک شیوه آرمیدگی بکار می رود.

 

درمان اضطراب با بیوفیدبک : تحقیقات چه می گویند؟

بیوفیدبک به عنوان یکی از مهم ترین و سودمند ترین روش های درمان انواع اختلالات اضطرابی شناخته می شود. محققان و پژوهشگران بسیاری در تمام دنیا در طی مطالعاتی که انجام داده اند میزان اثربخشی این روش درمانی را مورد بررسی قرار داده اند.

پژوهشگران مرکز مطالعات اضطراب در منهتن آمریکا در یک طرح جامع مطالعاتی به بررسی تعداد زیادی از پژوهش هایی که در زمینه ی اثربخشی بیوفیدبک در درمان انواع اختلالات اضطرابی انجام شده بودند، پرداخته اند.

 

در این مطالعه ی متاآنالیز، 113 پژوهش انجام شده در این زمینه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.نتایج حاصل از این تحلیل جامع نشان می دهند که “

1-      در تمام پژوهش های انجام شده ماندگاری و ثبات اثربخشی درمان  اضطراب به روش بیوفیدبک حداقل تا بیش از دو سال بعد ادامه داشته است.

2-      در مقایسه با سایر روش های درمانی، در بیمارانی که تحت درمان با بیوفیدبک قرار داشته اند، بهبود قابل ملاحظه ای در علائم اضطراب مشاهده شده است.

اضطراب و درمانهای جدید

 

در حال حاضر در کشورهای پیش رفته دنیا قدم اول در درمان اضطراب استفاده از بیوفیدبک و رواندرمانی است و متخصصین در صورتی به سراغ دارو درمانی می روند که روشهای فوق به اندازه کافی موفقیت آمیز نباشند.

 

 

 

خدمات درمان اضطراب و استرس با روش بیوفیدبک بصورت اختصاصی

زیر نظر متخصص  اعصاب و روان و روانشناس

در مرکز بیوفیدبک و نوروفیدبک آلومینا انجام می شود

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت ویزیت تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جزئیات برنامه درمانی اضطراب و استرس در مرکز نوروفیدبکآلومینا:

 

نکته مهم : هر جلسه از دو قسمت درمانی و آموزشی تشکیل شده است که قسمت درمانی شامل کار با دستگاه نوروفیدبک و بیوفیدبک می باشد که حدود 30 دقیقه طول می کشدو قسمت آموزشی شامل سر فصلهایی می باشد که در زیر به صورت کلی در مورد هر جلسه ذکر شده است

جلسه 1 : مصاحبه تشخیصی (در مورد چگونگی ،علت،مکان،نوع،مشکلات تغذیه ومشکلات در خصوص خواب)، 30 دقیقه بیوفیدبک ، آموزش خواب مناسب ،ارایه فایل ریلکسیشن

جلسه2 : 30 دقیقه بیوفیدبک ،آموزش تکنیک آرامش پیشرونده(در قسمتهای عضلات بزرگ مانند سر،صورت،گردن،پاها،دست ها به صورت آرامش- تنش)،کار درمنزل(انجام همین تکنیک در منزل روزی 2 باروگوش دادن فایل ریلکسیشن وانجام دادن تکنیک ها در حین آن)

جلسه3: 30 دقیقه بیوفیدبک ، تکرار تکنیک ارامش پیشرونده ،کار در منزل (گوش دادن فایل ریلکسیشن،نوشتن برنامه های روزمره به طور کامل، انجام تکنیک روزی 3 مرتبه

جلسه4: 30 دقیقه بیوفیدبک ، آموزش تکنیک آرامش پیشرونده در کلیه قسمتهای بدن ،کار در منزل(تکرار تکنیک در منزل 3 مرتبه در روز،گنجاندن برنامه مفرح با توجه به علاقه مراجع،ورزش صحیح چیست! گنجاندن یک برنامه غذایی مناسب)

جلسه5: 30 دقیقه بیوفیدبک ،بررسی جلسه قبل وارزیابی عملکرد وی ،آموزش تکنیک آرامش بدون تنش ،کار در منزل(انجام تکنیک آرامش،تکرار وتمرین تکنیک تنفس روزی 3 مرتبه،گوش دادن به فایل وهر دفعه با فکر بر روی یک موضوع متفاوت طبق نظر درمانگر)

جلسه6: 30 دقیقه بیوفیدبک ، آموزش تکنیک آرامش افتراقی (هدف از آموزش این تکنیک ،ر درتعمیم آرامش به همه مکان ها) کار در منزل(تکرار وتمرین آرامش افتراقی روزی 3 مرتبه،تمرین تنفس صحیح روزی 3 مرتبه)

جلسه7: 30 دقیقه بیوفیدبک ، بررسی جلسه قبل و ارزیابی عملکرد فرد،وانجام تکنیک ها در منزل به طور مرتب

جلسه8: 30 دقیقه بیوفیدبک ، اموزش کاربرد اختصاصی آرامش یا همان مواجهه(رویاویی مکرر ولی کوتاه با طیف وسیعی از موقعیت های اضطراب انگیز،کار در منزل(تکرار وتمرین تکنیک اموخته شده روزی 3 بار،گوش دادن به فایل)

جلسه9: 30 دقیقه بیوفیدبک ،توصیف یک منظره یا یک داستان با جزییات که در وی ایجاد تنش میکند و به کار گیری تکنیک ها ،کار در منزل(نوشتن تمام چیزهایی که در وی ایجاد تنش واضطراب میکند و آموزش رویارویی)

جلسه 10: 30 دقیقه بیوفیدبک ،خواستن از مراجع تا در مورد اتفاقات اخیر ودر مورد جلسات درمان صحبت کند وارایه بازخورد از مراجع،کار در منزل(به انتخاب خودش یکی از مشکلات را انتخاب کرده و …)

جلسه 11: 30 دقیقه بیوفیدبک ،بررسی تکلیف منزل وتکرار آن در جلسه درمان ،کار در منزل( انجام تکنیک آرامش وتنفس صحیح )

جلسه 12: 30 دقیقه بیوفیدبک ،بررسی تکالیف مفرح بخش ،کار در منزل( فکر کردن در مورد چیزهایی که تنش ایجاد میکند وآموزش مقابله با آنها)

جلسه 13: 30 دقیقه بیوفیدبک ، بررسی روش های نوشته شده توسط مراجع ،کار در منزل(نوشتن پیامدهای روش های برخورد با اضطراب هم پیامد مثبت وهم منفی)

جلسه14: 30 دقیقه بیوفیدبک ،بررسی پیامدهای نوشته شده و دادن اگاهی به مراجع در این زمینه،کار در منزل(انتخاب یکی از پیامدها وخود را در موقعیت فرض کردن وبه کارگیری تکنیک های آرامش سازی)

جلسه 15: 30 دقیقه بیوفیدبک ، ارزیابی جلسات گذشته وبررسی میزان پیشرفت و انجام تکنیک ها در منزل حداقل روزی 3 مرتبه

 

برای دریافت شرایط ثبت نام اینجا کلیک کنید.

 

جهت ثبت نام می توانید فرم ثبت نام را تکمیل نموده و به نشانی ایمیل زیر ارسال نمائید یا به صورت حضوری (طبق قرار قبلی)در دفتر مرکزی نوروفیدبک آلومینا ثبت نام نمائید.

[email protected]

 

 

کلمات کلیدی:

ترس از مکانهای شلوغ

بیماران مبتلا به ترس از مکانهای شلوغ اتصال دهنده را با حالت انقباض به شکلی اجتناب از موقعیتهایی که در آن دشوار خواهد بود برای به دست آوردن کمک. آنها ترجیح می دهند به همراه یک دوست یا یکی از اعضای خانواده تان در خیابانهای شلوغ، فروشگاه های شلوغ، بسته در فضاهای (به عنوان مثال، تونل ها، پل ها، و آسانسور)، و بسته در وسایل نقلیه (به عنوان مثال، مترو، اتوبوس ها و هواپیماها). بیماران ممکن است اصرار دارند که آنها را به همراه هر زمان که خانه را ترک کرده است. این رفتار می تواند منجر به عدم تفاهم با همسر، که ممکن است به اشتباه به عنوان مشکل اصلی است. به شدت تحت تاثیر قرار بیماران ممکن است به سادگی به ترک خانه، خودداری کند. به خصوص قبل از تشخیص صحیح ساخته شده است، بیماران ممکن است وحشت زده که آنها دیوونه.

خانم منشی 32 ساله پزشکی در دوبلین، ایرلند، مراجعه کننده به کلینیک برای درمان افسردگی است. او confides که به این دلیل که او افسرده است این است که در 5 ماه گذشته، ترس او شده است که او را در ملاء عام به ادرار کردن. او در واقع هرگز به انجام این کار و ایمنی از خانه خود را، او را در نظر این ایده است که آن را در واقع به او اتفاق می افتد به مزخرف است.

هنگامی که خانم دور از خانه، ترس غالب تفکر او، و او طول می کشد اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از اتفاق می افتد آن است. او همیشه می پوشد دستمال بهداشتی، دور از خانه سفر هرگز، محدود مصرف خود را از مایعات، نوشیدن الکل را متوقف کرده است، و روی میز کار خود را در کار نقل مکان در نزدیکی یک توالت بود. برای 2 هفته قبل از مشاوره، قادر به رفتن به محل کار او بود که به دلیل ترس شدید تبدیل شده بود.

خانم مبهم به یاد می آورد که پدر مرحوم خود را نیز تا به حال ترس از ادرار کردن در انظار عمومی. او قبل از ترک کار هر روز، ادرار چند بار و مصرف هر گونه مایعات اجتناب شود. خواهر کوچکترش با موفقیت برای مراسم پاکسازی درمان شده بود.

خانم تا به حال درمان روانی 10 سال پیش هنگامی که او شروع به ترس که او سفلیس قرارداد بود، حتی اگر هیچ شواهد بالینی و آزمایشگاهی عفونت وجود دارد. تا 5 ماه قبل، او می ترسید که هرگز او را در ملاء عام به ادرار کردن. علاوه بر این ترس خاص، او همواره در اضطراب، فرد نا امن، با خانواده اش در نظر گرفته می شود بیش از حد محتاط و perfectionistic. او در سال گذشته بوده است در مورد بازگشت قریب الوقوع دوست پسر خود را به کشور اصلی خود، ناراحت و پس از اتمام مطالعات پزشکی خود را در ایرلند. او 5 سال قبل طلاق گرفته بود و در حال حاضر با 7-ساله پسر و مادر زندگی می کنند. مادر او disapproves دوست پسر او، و خانم احساس افزایش فشار برای پایان دادن به رابطه. او بر این باور است که شروع مشکلات کنونی خود را مصادف با استرس رابطه او با مادر و تهدید به خروج از کشور دوست پسر او است.

هنگامی که مصاحبه خانم به وضوح مضطرب است. او اشاره شده است که او احساس محزون در مورد مشکلات خود را دارد. او دارای خواب مشکل است و هیچ انرژی در طول روز است. اگر چه اشتهای او را کم ضعیف است، او هر وزن از دست داده است. (از Casebook DSM-IV-TR)

P.593

 

علائم همراه

اغلب علایم افسردگی در اختلال هراس و ترس از مکانهای شلوغ در حال حاضر، و در بعضی از بیماران، بیفتد اختلال افسردگی مبتلا به اختلال هراس. برخی از مطالعات نشان داد که خطر خودکشی در افراد مبتلا به اختلال هراس است بالاتر از آن را در افراد مبتلا به هیچ اختلال روانی است. پزشکان باید با هشدار به خطر خودکشی. علاوه بر ترس از مکانهای شلوغ، دیگر فوبیا و OCD می تواند با اختلال هراس همزیستی. عوارض روانی اجتماعی این اختلال ترس و ترس از مکانهای شلوغ، علاوه بر عدم تفاهم با همسر، می تواند شامل زمان از دست رفته از کار، مشکلات مالی مربوط به از دست دادن کار، و الکل و سوء مصرف مواد مخدر دیگر.

تشخیص های افتراقی

اختلال هراس

تشخیص افتراقی برای یک بیمار مبتلا به اختلال هراس شامل بسیاری از اختلالات پزشکی (جدول 16.2-7)، و همچنین بسیاری از اختلالات روانی است.

اختلالات پزشکی

اختلال هراس، با یا بدون ترس از مکانهای شلوغ، باید از یک تعداد از شرایط پزشکی که نشانه های بیماری مشابه متمایز شده است. حملات وحشت با انواع اختلالات غدد درونریز، از جمله هر دو تزریق زیر جلدی و کشورهای هایپرتیروئید، هیپرپاراتیروئیدیسم، و pheochromocytomas همراه است. هیپوگلیسمی اپیزودیک مرتبط با insulinomas همچنین می تواند ناگهانی مانند ایالات، می توانید فرایندهای اولیه neuropathological را تولید کند. این خدمات عبارتند از اختلالات تشنج، اختلال دهلیزی، سرطان، یا اثرات مواد هم تجویز شده و غیرقانونی در CNS است. در نهایت، اختلالات سیستم قلبی و ریوی، از جمله آریتمی های قلبی، بیماری انسدادی مزمن ریوی، آسم و بیماری، می تواند نشانه های خود مختار و اوج اضطراب همراه است که می تواند مشکل به تشخیص از اختلال هراس را تولید کند. سرنخ علت زمینه ای پزشکی را به وحشت مانند علائم عبارتند از حضور از ویژگی های غیر معمول که در خلال حمله هراس، از جمله عدم تعادل، تغییر در هوشیاری، یا dyscontrol مثانه، بروز اختلال هراس نسبتا دیر در زندگی و نشانه های فیزیکی و یا علائم نشان دهنده اختلال در پزشکی.

جدول 16.2-7 آلی برای تشخیص افتراقی اختلال هراس

بیماریهای قلبی عروقی

فشار خون بالا کم خونی

آنژین پرولاپس دریچه میترال

نارسایی احتقانی قلب سکته

بیش فعال بتا آدرنرژیک دولت متناقض تاکی کاردی دهلیزی

بیماری های ریوی

آمبولی آسم ریوی

به تنفس عمیق و سریع

بیماریهای عصبی

میگرن بیماری عروقی مغز

اسکلروز صرع چندگانه

هانتینگتون بیماری گذرا حمله ایسکمیک

تومور عفونت

بیماری منییر بیماری ویلسون

بیماریهای غدد درون ریز و متابولیسم

هیپوگلیسمی بیماری آدیسون

پاراتیرویید در سندرم کارسینوئید

اختلالات یائسگی سندرم کوشینگ

فئوکروموسیتوم دیابت

سندرم هیپرتیروئیدی قبل از قاعدگی

Intoxications مبارزه با مواد مخدر

آمفتامین توهم زا

ماری جوانا نیتریت Amyl

نیکوتین آنتی کولینرژیک ها

تئوفیلین کوکائین

برداشت مواد مخدر

مخدرها الکل و مخدرها

کاهنده فشارخون آرامبخش و خواب آور

دیگر شرایط

عفونت های آنافیلاکسی سیستمیک

B12 کمبود لوپوس اریتماتوز سیستمیک

اختلالات الکترولیت شقیقه ای temporal arteritis

اورمی مسمومیت با فلزات سنگین

 

 

اختلالات روانی

اختلال هراس باید از تعدادی از اختلالات روانی به ویژه اختلالات اضطرابی دیگر افتراق داد. حملات وحشت در بسیاری از اختلالات اضطرابی، شامل هراس اجتماعی و خاص PTSD، و حتی OCD رخ می دهد. کلید را به درستی تشخیص اختلال هراس و افتراق این بیماری از سایر اختلالات اضطرابی شامل اسناد مربوط به حملات هراس عود خودجوش در برخی از نقطه ای در این بیماری است. تمایز از اختلال اضطراب منتشر می تواند مشکل باشد. کلاسیک، حملات هراس شروع اثر سریع (در عرض چند دقیقه) و مدت زمان کوتاه (معمولا کمتر از 10 تا 15 دقیقه)، در مقایسه با اضطراب در ارتباط با اختلال اضطراب منتشر، که ظهور و پراکندگی بیشتر است

P.594

آرام است. ساخت این تمایز می تواند دشوار باشد، با این حال، به دلیل اضطراب اطراف حملات هراس می تواند منتشر و کندتر دفع نسبت به حالت عادی. از آنجا که همزمان مکرر از بسیاری از دیگر اختلالات روانی از جمله جنون و اختلالات عاطفی، تبعیض بین اختلال هراس و بسیاری از اختلالات اضطراب نیز می تواند مشکل باشد.

ترس های خاص و اجتماعی

DSM-IV-TR، گاهی اوقات مشکل از کار تشخیصی افتراق اختلال هراس با ترس از مکانهای شلوغ، از یک سو، و ترس های خاص و اجتماعی، از سوی دیگر است. برخی از بیماران که دچار حمله وحشت تنها در یک محیط خاص (به عنوان مثال، آسانسور) ممکن است در طولانی مدت اجتناب از تنظیمات خاص داشته باشد، بدون در نظر گرفتن اینکه آیا آنها تا به حال یکی دیگر از حمله وحشت دارند. این بیماران واجد معیارهای تشخیصی برای اختلال فوبی خاص، و پزشکان باید با قضاوت خود را در مورد مناسب ترین تشخیص است استفاده کنید. در یک مثال دیگر، فردی که دچار یک یا چند حمله هراس و سپس ممکن است صحبت کردن در ملاء عام می ترسند. اگر چه تصویر بالینی تقریبا یکسان به تصویر بالینی در ترس از اجتماع، تشخیص هراس اجتماعی است از مطالعه خارج شدند به دلیل اجتناب از وضعیت عمومی بر اساس ترس از داشتن یک حمله وحشت، به جای ترس از صحبت کردن عمومی خود. از آنجا که داده های تجربی در مورد تفاوت ها محدود هستند، DSM-IV-TR به توصیه پزشکان به استفاده از قضاوت بالینی خود را برای تشخیص موارد دشوار است.

ترس از مکانهای شلوغ و بدون سابقه اختلال هراس

تشخیص افتراقی برای ترس از مکانهای شلوغ و بدون سابقه اختلال هراس شامل تمام اختلالات پزشکی است که می تواند باعث اضطراب یا افسردگی شود. تشخیص افتراقی روانی شامل اختلال افسردگی، اسکیزوفرنی، اختلال شخصیت پارانوئید، اختلال شخصیت اجتنابی، و اختلال شخصیت وابسته است.

سیر و پیش آگهی

اختلال هراس

اختلال هراس معمولا شروع آن در اواخر نوجوانی یا اوایل دوران بلوغ است، اگر چه شروع در دوران کودکی، نوجوانی در اوایل و اواسط زندگی درگیر می کند رخ می دهد. برخی از داده ها دلالت کردن بر عوامل استرس زا افزایش روانی با شروع اختلال هراس، هر چند هیچ استرسزا روانی را می توان قطعا در بسیاری از موارد شناسایی شده است.

اختلال هراس، به طور کلی، یک اختلال مزمن است، اگر چه آن دوره متغیر است، هم در میان بیماران و هم در درون تنها یک بیمار است. در دسترس در بلند مدت به دنبال مطالعات انجام شده اختلال هراس دشوار برای تفسیر، زیرا آنها را برای اثر درمان کنترل نمی شود. با این حال، حدود 30 تا 40 درصد از بیماران به نظر می رسد بدون علامت در دراز مدت پیگیری، حدود 50 درصد دارای علائم هستند که بر زندگی خود را به طور قابل توجهی به اندازه کافی ملایم و در حدود 10 تا 20 درصد علائم عمده را داشته است.

بعد از اولین حملات هراس یک یا دو، بیماران ممکن است نسبتا اعتنا وضعیت خود را با حملات مکرر، با این حال، علایم ممکن است تبدیل به یک نگرانی عمده است. بیماران ممکن است تلاش برای حفظ هراس حمله راز و در نتیجه باعث خانواده های آنان و نگرانی دوستان در مورد تغییرات غیر قابل توضیح در رفتار. فرکانس و شدت حملات می تواند نوسان است. حملات ترس ممکن است چندین بار در روز یا کمتر از یک بار در ماه رخ می دهد. مصرف بیش از حد کافئین یا نیکوتین می تواند علائم را تشدید کند.

افسردگی می تواند تصویر نشانه در هر نقطه از 40 تا 80 درصد از بیماران، مطالعات مختلف برآورد را پیچیده تر است. با وجودی که این بیماران تمایلی به صحبت در مورد افکار خودکشی، آنها را در معرض خطر افزایش یافته برای خودکشی هستند. وابستگی به الکل و سایر مواد در حدود 20 تا 40 درصد از تمام بیماران رخ می دهد، و OCD همچنین ممکن است. فعل و انفعالات و عملکرد خانواده در مدرسه و در محل کار معمولا رنج می برند. بیماران مبتلا به عملکرد خوب و علائم مدت زمان کوتاه premorbid تمایل به پیش بینی های خوب داشته باشند.

ترس از مکانهای شلوغ

اغلب موارد ترس از مکانهای شلوغ به اختلال هراس ایجاد می شود. هنگامی که اختلال هراس درمان شود، ترس از مکانهای شلوغ اغلب با گذشت زمان بهبود می بخشد. برای کاهش سریع و کامل از ترس از مکانهای شلوغ، رفتار درمانی گاهی اوقات نشان می دهد. ترس از مکانهای شلوغ و بدون سابقه اختلال هراس اغلب ناتوان کننده و مزمن و اختلالات افسردگی و وابستگی به الکل اغلب پیچیده آن دوره است.

درمان

بیشتر بیماران با درمان، نمایشگاه، بهبود قابل توجهی در علائم اختلال هراس و ترس از مکانهای شلوغ است. دو تا از موثر ترین درمان ها از دارو درمانی و رفتار درمانی شناختی. خانواده و گروه درمانی ممکن است کمک به بیماران مبتلا و خانواده آنها تنظیم به اختلال بیمار و به مشکلات روانی است که این اختلال ممکن است رسوب کرده اند.

Comments are closed.