سردردهای مزمن دائم

 

برای ورود به سایت کلینیک فوق تخصصی سردرد آلومینا اینجا کلیک کنید

 

سردردهای مزمن روزانه


تعریف

نوشته شده توسط پزشکان مایو کلینیک (معتبر ترین کلینیک پزشکی آمریکا)

بیشتر مردم گاه به گاه سردرد دارند.اما اگر روزهایی که شما سر درد دارید بیش از روزهای بدون سر درد در شماست ،احتمالاً انواع مختلفی از درد درناحیه سر را که معروف به «سردردهای مزمن روزانه» می باشند را تجربه می کنید.

ماهیت پیوسته بودن سردردهای مزمن روزانه ،آنها را در زمره ناتوان کننده ترین سردردها قرار می دهد.درمانهای ابتدایی پرخاشگری و مدیریت ثابت بلندمدت ،درد را کاهش خواهند داد وبه سردردهای مزمن روزانه ی کمتری منجر خواهند شد.

علایم:

طبق تعریف سر دردهای مزمن روزانه بایستی 15 روز یا بیشتر در ماه رخ دهند و حداقل برای مدت سه ماه ادامه یابند و برای اینکه تشخیص ابتدایی سر درد مزمن روزانه بگیرند ، بایستی در اثر شرایطی دیگر ایجاد نشده باشند.

این سردردها  براساس مدت زمانشان طبقه بندی می شوند(بیش از 4 ساعت ادامه یابند و یا کمتر از 4 ساعت). سردردهای طولانی مدت تر رایج تر هستند و در اینجا به آنها اشاره می شود.این سر دردها به 4 نوع تقسیم می شوند:

*میگرن مزمن

*سر درد نوع تنشی مزمن

*سر درد مزمن روزانه جدید

*میگرن همیشگی(همیکرانیا کانتینیوا)

میگرن مزمن:

این سردرد از میگرن اتفاقی بدون پیش درآمد(اورا) نمود می کند . برای تشخیص میگرن مزمن بایستی سر دردی(میگرن ،نوع تنشی و یا هر دو) را برای 15 روز یا بیشتر در ماه به مدت حداقل سه ماه تجربه کنید.همچنین در طول حداقل سه ماه ، هشت روز یا بیشتر در ماه ، علایم زیر را داشته باشید:

سر درد شما حداقل 2تا از مشخصه های زیر را داشته باشد:

* فقط یک سمت  سرتان را تحت تأثیر قرار می دهد

* منجر به احساسی ضربانی و تپشی می شود

* موجب درد متوسط تا شدید می گردد

* با فعالیت بدنی عادی تشدید می گردد

و حداقل منجر به یکی از موارد زیر می شوند:

*تهوع استفراق یا هر دو

*حساسیت به نور و صدا

در عوض ، اگر سردرد شما با پیش بینی این علایم (در 8روزیا بیشتر در ماه برای مدت سه ماه) به مصرف داروهای تریپتان[1] یا داروهای ارگوت[2] پاسخ می دهد نیز جزء میگرن های مزمن در نظر گرفته می شود.

سردرد مزمن نوع تنشی

از سر درد های تنشی اتفاقی ناشی می شود. این سردردها ممکن است ساعتها ادامه یابند و یا همیشگی باشند.

سردرد مزمن نوع تنشی حداقل 2 تا از ویژگی های زیر را دارد:

* آزردگی در دو سمت سرتان ایجاد می کند

*درد خفیف تا متوسط ایجاد می کند

*موجب دردی می شود که احساس فشار یا تنگی می دهد و نه احساس ضربانی

* با فعالیت بدنی عادی تشدید نمی شود

به علاوه ،  از علایم زیر بیشتر از یکی را موجب نخواهد شد:

*حساسیت به نور یا صدا

*حالت تهوع( فقط خفیف)

سر دردهای مزمن روزانه جدید

این سردردها چند روز پس از لحظه ای که اولین سردرد را تجربه می کنید ، مزمن می شوند.

* آزردگی در دو سمت سر ایجاد می کنند

*موجب دردی می شود که احساس فشار یا تنگی می دهد و نه احساس ضربانی

*درد خفیف تا متوسط ایجاد می کند

* با فعالیت بدنی عادی تشدید نمی شود

به علاوه، بیش از یکی از علایم زیر را موجب نمی شوند:

*حساسیت به نور و صدا

*حالت تهوع(خفیف)

میگرن همیشگی(همیکرانیا کانتینیوا)[3]

این سر دردها موجب درد در یک سمت سر شما می شوند که تغییر جهت نیز نمی دهند.همچنین آنها:

*روزانه هستند و بدون دوره های بدون درد، ادامه می یابند

*موجب درد متوسط با خیزهایی از درد شدید می شوند

*به تجویز کاهش دهنده ی درد، ایندومتاسین (ایندوسین) پاسخ می دهند

*گاهی اوقات ممکن است با تولید علایم شبه میگرنی، شدید شوند.

به علاوه

سردردهای میگرنی همیشگی حداقل یکی از علایم زیر را موجب می شوند:

*قرمزی یا ریزش اشک از چشم سمتی که درد می کند

*احتقان یا آبریزش بینی

*افتادگی پلک یا ساختار مردمک

چه زمان به پزشک مراجعه شود؟

سردرد های اتفاقی رایج هستند. اما جدی گرفتن سردردها مهم است.با پزشک خود مشورت کنید اگر:

*اگر در هفته، دوبار یا بیش از دوبار سردرد دارید

*اگر هر روز ویا تقریباً هر روز برای  سردردتان مسکن مصرف می کنید

*اگر برای کاهش سردردتان نیاز به داروی ضد درد بدون نسخه آن هم بیش از مقدار پیشنهاد شده، دارید

*مدل سردرد شما تغییر می کند

*سردردهایتان بدتر می شوند

بی درنگ پی درمان باشید اگر:

*سردرد ناگهانی و شدید است

*همراه با تب ،گرفتگی گردن، سرگیجه ، حمله صرع، دو بینی ،ضعف ،بی حسی یا مشکل کلامی باشد

*در پی صدمه به سر باشد

*با وجود استراحت و دارو بدتر شود

علل[4]

علل بسیاری از سردردهای مزمن روزانه هنوز بخوبی  مشخص نشده است.سردردهای مزمن روزانه عمده علل زمینه ساز مشخصی ندارند.برخی عوامل احتمالی از این قرارند:

*شما پاسخ زیادی به علایم درد می دهید

*بخشی از مغز شما که علایم درد را فرو می نشاند، خوب کار نمی کند

سایر سردردهای مداوم ممکن است در اثر بیماری ها یا شرایط اساسی باشند، از جمله:

*التهاب یا سایر مشکلات رگهای خونی درون یا اطراف مغز از جمله سکته

*عفونت مثل مننژیت

*فشار درون جمجمه ای خواه خیلی بالا یا خیلی پایین باشد

*تومور مغزی

*آسیب های ضربه ای  به مغز

بسیاری از افرادی که سردردهای مکرر دارند عملاً به اثر واکنشی مصرف زیاد داروی مسکن دچار خواهند شد(حتی داروهای ضد درد تجویز شده) .بیش از 3 روز در هفته (یا 9 روز در ماه)شما در معرض خطر مبتلا شدن به سردرد واکنشی هستید.

عوامل خطر

عوامل متعددی با ابتلا به سردردهای مکرر مرتبط می باشند، از جمله:

*اضطراب

*افسردگی

*اختلال خواب

*چاقی

*خر وپف کردن

*مصرف بیش از حد کافئین

*مصرف بیش از حد داروهای ضد درد

*استفاده همیشگی از حالات بدنی که در سر و گردن شما فشار ایجاد می کند

عوارض

اگر سردردهای مکرر روزانه دارید، به احتمال بیشتری افسردگی، اضطراب،اختلال خواب ،و سایر مشکلات جسمی و روانشناختی را تجربه خواهید کرد.

داروهای جایگزین


در مورد بسیاری از مردم درمانهای تکمیلی یا جایگزین پیشنهاد شده به خوبی درد را کاهش می دهند. در هر حال مهم است که احتیاط کنید. همه درمانهای تکمیلی یا جایگزین ، در درمان سردرد مطالعه نشده اند و نیاز به تحقیقات بیشتر می باشد.

طب سوزنی:در این شیوه ی قدیمی از سوزنهای مویی نازکی که به بخشهای مختلفی از پوست در نقاط معینی تزریق می شوند، استفاده می شود.مطالعات نشان می دهند که طب سوزنی شدت و فراوانی سردردهای مزمن را کاهش می دهد.

بیوفیدبک: در درمان سردرد سودمند است. در بیوفیدبک ، می توانید سردردهایتان را با آگاهی و سپس تغییر پاسخهای عمده بدنی مثل تنش ماهیچه ای ،ضربان قلب و دمای بدن ،کنترل نمایید.

مراقبه: تمرین مراقبه به شما کمک می کند از نظر جسمی آرام شوید و از نظر ذهنی آرام بمانید. این تمرین حالت پرآرامش عمیقی ایجاد می کند که در آن تنفس شما کاهش می یابد و ماهیچه ها ،آرام می شوند( که به شما در مدیریت درد و کاهش استرس کمک می نماید)

ماساژ: ماساژ استرس را کاهش خواهد داد، درد را کاهش می دهد و آرامش را افزایش می دهد. اگرچه ارزش درمانی آن در سردرد هنوز اثبات نشده است ،  ماساژ مخصوصاً زمانی که شما ماهیچه های پشت سر ،گردن و  شانه هایتان گرفته است ، مفید خواهد بود.

گیاهان دارویی ،ویتامین ها و مواد معدنی: شواهدی وجود دارد که گیاهان گل مینا (گاوچشم) وباتربر[5] (یک نوع گیاه آسیایی با برگهای بلند پشمالو) ممکن است از میگرن پیشگیری کنند و یا شدت آنرا کم کنند. مقدار زیاد ریبوفلاوین (ویتامین ب2 )  نیز با تصحیح نقایص جزئی در سلول های مغزی از میگرن پیشگیری می کند.مکمل های کوآنزیم کیو تن(Q10) در برخی افراد سودمند می باشند.مکمل های خوراکی سولفات منیزیوم فراوانی سردرد ها را در برخی افراد کاهش می دهند.اگرچه همه مطالعات نظر موافق یکسانی ندارند.از پزشک خود بپرسید که آیا این درمانها برای شما مناسب است یا خیر.اگر باردار هستید ریبوفلاوین ،گل مینا یا باتربر استفاده نکنید.

تحریک الکتریکی عصب پس سری: الکترود کوچک باتری داری، با جراحی نزدیک عصب پس سری که پایین گردن شماست کاشته می شود. این الکترود پی در پی تکانه های انرژی را برای از بین بردن درد به عصب می فرستد.این رویکرد پژوهشی است و نتایج خوبی نشان داده است، اما درمانی استاندارد نیست.

اگر دوست دارید درمانی مکمل یا جایگزین را امتحان نمایید، با پزشکتان درباره خطرات و فواید آن مشورت کنید.

درمانها و داروها

درمان هر بیماری یا شرایط اساسی اغلب سردرد مکرر را متوقف می کند.وقتی که شرایط یا بیماری خاصی وجود ندارد ،درمانها بر پیشگیری از درد، قبل از آغاز آن متمرکز است.

راهبردهای پیشگیری ، بر این اساس که شما چه نوع سردردی دارید و آیا مصرف بیش از حد دارو نیز در این سردردها سهیم بوده است ، متفاوت هستند.اگر شما بیش از سه روز در هفته مسکن مصرف می کنید، اولین گام در درمان، متوقف کردن مصرف این داروهاست. وقتی برای درمان پیشگیرانه آماده شوید، پزشک شما احتمالاً  موارد زیر را توصیه می کند:

ضد افسردگی ها:ضدافسردگی های سه حلقه ای مانند نوروتریپتلین (پاملور،آونتیل هیدروکلرید)را می توان برای درمان سردرد مزمن بکاربرد. این داروها همچنین می توانند در درمان افسردگی ،اضطراب و اختلال خوابی که اغلب با سردردهای مزمن روزانه همراه می باشند ، کمک کنند. سایر ضدافسردگی ها مانند بازدارنده های بازجذب انتخابی سروتونین(SSRI)، فلوکستین(پروزاک، سارافام) نیز همچنین برای درمان افسردگی و اضطراب مفید می باشند.

مسدود کننده های بتا: این داروها که در درمان فشار خون بالا رایج هستند همچنین تکیه گاه اصلی نیزدر پیشگیری از حمله های میگرنی می باشند.برخی از مسدودکننده های بتا شامل آتنولول(تنورمین ) متوپرولول(لوپرسور،توپرولXL) و پروپرانولول(ایندرال، اینوپران XL) می باشند.برخی اوقات مسدودکننده های بتا به همراه ضدافسردگی ها تجویز می شوند و این همراهی برخی وقتها مؤثرتر از هر درمان به تنهایی است.

داروهای ضد صرع: برخی داروهای ضد صرع به نظر می رسد که از میگرن پیشگیری کنند. این داروها در پیشگیری از سردردهای مزمن روزانه نیز بکار می روند. موارد مورد استفاده شامل گاباپنتین(نورونتین، گرالیز) ، توپیرامات(توپاماکس) و دیوالپروکس سدیم(دیپاکوت) می باشند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدیNSAIDs :این داروها مثل ناپروکسن(آناپروکس ،ناپروسین،ناپریلن) علی الخصوص وقتی در جریان کنار گذاردن سایر مسکن ها هستید ،مفید خواهند بود.این داروها وقتی سردردشدیدتر است بصورت دوره ای  استفاده می شوند.

سم بوتولینوم: تزریق سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس) برای برخی از افراد رهایی بخش است و مخصوصاً گزینه بادوامی برای افرادی که سردردهای روزانه را خوب تحمل نمی کنند،می باشد.

متأسفانه برخی سردردهای مزمن روزانه در برابر همه داروها مقاوم هستند.

پیشگیری

مراقبت خوب از خودتان، به پیشگیری از سردردهای مزمن روزانه کمک خواهد کرد.

*از برانگیزاننده های سردرد اجتناب کنید.اگر مطمئن نیستید که چه چیزی سردرد را در شما برانگیخته می کند،یادداشت روزانه ای از سردردها تهیه نمایید.شامل جزئیات هر سردرد باشد.چه موقع اتفاق افتاد؟ مشغول چه کاری بودید؟آن روز چه خوردید؟ شب قبلش چطور خوابیدید؟ سطح استرس شما چقدر بود؟ سردرد چقدر طول کشید؟ چه چیزی منجر به رهایی شد (اگر چیزی هست)؟  در نهایت شما الگویی پیش رو خواهید داشت و قادر خواهید بود گامهایی برای پیشگیری از سردردهای بعدی بردارید.

*از استفاده بیش از حد دارو اجتناب کنید.مصرف داروهای سردرد شامل داروهای بدون نسخه بیش از دو بار در هفته شدت و فراوانی سردردهایتان را افزایش می دهد.اگر شما زیاد دارو مصرف می کنید ،مهم است با پزشک خود درباره بهترین راه ترک کردن این داروها مشورت نمایید زیرا در صورت استفاده نامناسب عوارض جانبی جدی وجود خواهد داشت.

*خواب کافی داشته باشید. بزرگسالان معمول به 7 تا 8 ساعت خواب در شب نیاز دارند. بهتر است در ساعات منظمی به رختخواب روید و بیدار شوید.

وعده های غذایی را از قلم نیندازید. روزتان را با یک صبحانه سالم آغاز نمایید.شام و ناهار را هر روز در ساعت معینی میل کنید. از غذاها و نوشیدنیهایی که دارای کافئین هستند و به نظر می رسد سردرد ایجاد کنند، اجتناب کنید.

بطور منظم ورزش کنید. فعالیت بدنی منظم ایروبیک، سلامت جسمی و روانی  شما را بهبود می بخشد.ورزش همچنین به کاهش استرس کمک می کند. با موافقت پزشکتان ورزشی که دوست دارید مثلاً پیاده روی ،شنا یا دوچرخه سواری را انتخاب نمایید . برای اینکه آسیبی به شما وارد نشود ، شروع آرامی داشته باشید.

استرس را کاهش دهید. استرس ، برانگیزاننده معمول سردردهای مزمن می باشد. برنامه ریزی کنید. برنامه تان را آسان سازی کنید. رو به جلو برنامه ریزی کنید. مثبت بمانید.بیشتر سردردهایی که در اثر استرس ایجاد می شوند پس از اتمام دوره استرس ،پایان می یابند.

خود را آرام سازید.یوگا ،مراقبه یا تمرین های آرمیدگی را امتحان نمایید. زمانی را برای آرام شدن اختصاص دهید.موزیک گوش دهید، کتاب بخوانید یا دوش آب گرم بگیرید.

مصرف کافئین را کاهش دهید. از این جهت که کافئین می تواند در کاهش میزان سردرد سودمند باشد، برخی داروهای سردرد حاوی کافئین هستند ، ولی کافئین ممکن است سردرد را بدتر کند. سعی کنید کافئین را در رژیم روزانه خود کاهش دهید ویا بهتر است که آنرا حذف نمایید.

 


[1] triptan

[2] ergot

[3] Hemicrania  continua

3-butterbur

 

 

 

درمان انواع سردرد و میگرن با بیوفیدبک

درمان سردرد

مطالعات متعددی در زمینه ی بررسی میزان اثربخشی انواع روش های درمانی بر کاهش علائم بیماران مبتلا به انواع سردرد به ویژه سردردهای میگرنی نشان می دهند که روش درمانی بیوفیدبک یا پسخوراند زیستی یکی از موثرترین و سودمندترین گزینه های درمانی برای این بیماران است. بیوفیدبک روش درمانی است که منجر افزایش توانایی کنترل شاخص های فیزیولوژیک بدن مثل فشارخون،درجه ی حرارت بدن، ضربان قلب و میزان انقباض ماهیچه ها می شود. بیوفیدبک انواع مختلفی دارد. کاربردی ترین انواع بیوفیدبک در درمان بیماران مبتلا به سردرد و میگرن عبارت اند از بیوفیدبک حرارتی و بیوفیدبک الکترومیوگرافی.

به طور کلی برای درمان و یا کاهش علائم انواع سردرد و به ویژه سردردهای میگرتی، گزینه های درمانی زیادی وجود ندارد. روش های درمانی برای افراد مبتلا به این بیماری ها شامل مصرف برخی داروهای مسکن است که صرفا جهت تسکین موقتی درد به کار می روند.علاوه براین رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از تشدید علائم  این بیماران توصیه می شود. اما در حال حاضر روش های درمانی جدید تحت عنوان روش های درمانی مکمل و جایگزین برای درمان بیماران مبتلا به انواع سردرد و میگرن در دسترس است. بیوفیدبک به عنوان یکی از موثرترین و کاربردی ترین روش های درمانی مکمل در درمان سردرد و میگرن شناخته می شود.

بیوفیدبک با ایجاد توانایی کنترل واکنش های فیزیولوژریک بدن در مقابله با استرس و درد، میزان درد ناشی از میگرن را کاهش می دهد و فراوانی بروز حملات میگرن را کم می کند. این کار با استفاده از دستگاه و ابزار الکترونیکی و مانیتورینگ انجام می شود که با به تصویر کشیدن شاخص های فیزیولوژیک نهفته در بدن ، شناخت و آگاهی فرد را نسبت به عملکرد درونی بدن خود افزایش می دهد و این افزایش آگاهی محرکی برای کنترل بیشتر این فرایند ها ایجاد می کند. بیوفیدبک به عنوان یکی از روش های درمانی مکمل و جایگزین با تاکید بر رابطه ی میان ذهن و بدن منجر به بهبود بیماران مبتلا به انواع سردرد و میگرن می شود.

درمان میگرن با استفاده از بیوفیدبک حرارتی

 

در این روش درمانی حسگرهای کوچک الکترونیکی جهت اندازه گیری و ثبت دقیق و لحظه ای دمای بدن به پوست انگشتان دست بیمار متصل می شود. داده های ثبت شده به وسیله ی این حسگرها، بعد از انتقال به دستگاه و کامپیوتر به صورت تصاویر مختلف بر روی مانیتور نمایش داده می شود. در جلسات بیوفیدبک حرارتی بیمار تقویت می شود که دمای دست خود را بالا ببرد. برای ابن منظور درمانگر مجموعه ای فنون و تکنیک ها را با بیمار تمرین می کند. دستگاه بیوفیدبک و تصاویر نمایش داده شده بر روی مانیتور نیز به شکل دقیق و فوری تقویت لازم را به بیمار ارائه می دهد. بعد از چند جلسه انجام این تمرین ها، بیمار یاد می گیرد که چگونه در شرایط طبیعی زندگی روزانه دمای بدن خود را بالا نگه دارد و کنترل بیشتری بر تغییرات دمای بدن خود داشته باشد. تحقیقات متعددی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهند که افرادی که قادر به افزایش دمای بدن خود هستند حملات میگرن کم تر و خفیف تری را تجربه می کنند.

 

درمان میگرن با استفاده از بیوفیدبک الکترومیوگرافی (EMG)

 

نوع دیگری از بیوفیدبک که در درمان انواع سردرد و میگرن مورد استفاده قرار می گیرد،بیوفیدبک الکترومیوگرافی است. در این روش درمانی با اتصال سنسورهای الکتریکی بر سطح پوست  گردن، شانه ها و پیشانی میزان انقباض، فشار و تنیدگی موجود در عضلات این نواحی اندازه گیری و ثبت می شود. در بیماران مبتلا به میگرن غالبا میزان تنش موجود در این نواحی بیشتر از حد معمول است و انقباض بیش از اندازه ی عضلات در این قسمت ها منجر به تشدید سردردهای میگرنی می شود. در جلسات درمانی بیوفیدبک الکترومیوگرافی بیمار آموزش می بیند که چگونه میزان انقباض و گرفتگی عضلات خود را کاهش دهد.

جلسات درمان بیوفیدبک معمولا 30 تا 60 دقیقه ادامه پیدا می کند.برای افزایش اثربخشی درمان بهتر است جلسات درمانی دو یا سه بار در هفته برگزار شوند.

علاوه بر این سنسورهای مخصوصی جهت استفاده برای بیماران مبتلا به میگرن وجود دارد که به کمک آن بیمار می آموزد که چگونه قطر عروق خونی سر و پیشانی خود را کنترل کند. استفاده از این روش درمان برای کاهش علائم میگرن کاملا تائید شده است و کلینیک تخصصی آلومینا اولین مرکز درمانی است که خدمات درمان میگرن با روش درمانی بیوفیدبک را ارائه می کند.

 

پژوهش های انجام شده در زمینه ی اثربخشی بیوفیدبک در درمان میگرن و سردرد نشان می دهند که بیوفیدبک تنها روش درمانی اثربخشی است که میزان عوارض جانبی ناشی از درمان را به حداقل رسانده است. مطالعات نشان می دهند که بیوفیدبک یکی از قوی ترین روش های پیشگیری از عود مجدد حملات میگرن است. هم چنین نتایج این مطالعات نشان می دهند که استفاده از بیوفیدبک در کنار دارودرمانی اثربخشی داروهای تسکین دهنده ی درد را چندین برابر می کند.

 

 

خدمات بیوفیدبک در درمان میگرن بصورت اختصاصی در کلینیک آلومینا در دسترس می باشد.

 

 

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله فقط با ذکر نام نویسنده و مترجم و لینک فعال به سایت منبع(مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا) آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم و منبع مقاله پیگرد قانونی دارد.

منبع اصلی مقاله : پایگاه اطلاعات علمی پزشکی مایو کلینیک

 

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

خدمات نوروفیدبک و بیوفیدبک به صورت اختصاصی توسط مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

 

 

برای ورود به سایت کلینیک فوق تخصصی سردرد آلومینا اینجا کلیک کنید

Comments are closed.