شناخت درمانی چیست؟

آشنایی با درمانهای روانشناسی (شناخت درمانی)

شناخت درمانی توسط آرون بک به عنوان درمانی دارای ساختار،کوتاه مدت و متمرکز بر حل مشکلات جاری و تغییر تفکر و رفتار نا کارآمد در دانشگاه پنسیلوانیا در اوایل دهه (1960) شکل گرفت. به طور خلاصه مدل شناختی می گوید که تفکر تحریف شده یا نا کارآمد ( که روی خلق و رفتار بیمار تاثیر می گذارد) وجه مشترک تمامی آشفتگی های روان شناختی است.ارزش یابی واقع بینانه و تغییر واقع گرایانه تفکر منجر به بهبود خلق و رفتار می شود.بهبود پایدار با تغییر باورهای نا کارآمد زیر بنایی بیمار حاصل می شود.

اصول خاصی هستند که زیر بنای شناخت درمانی برای همه بیماران محسوب می شوند.

الف. شناخت درمانی مبتنی بر مدل شناختی ویژه بیمار است.افکار کنونی بیمار که موجب تداوم مشکلات بیمار شده و رفتارهای مشکل ساز وی را نیز پیدا می کنند.سپس عوامل تسریع کننده ای که روی ادراکات بیمار تاثیر می گذارد شناسایی می شود.و سپس رویدادهای رشدی و الگوی پایدار تفسیر آن رویدادها بررسی می گردد.

ب. شناخت درمانی مستلزم اتحاد درمانی قوی است.رابطه درمانی مبتنی بر گرمی،همدلی،اعتماد و توجه خالصانه است.

پ. شناخت درمانی مبتنی بر همکاری دوجانبه ومشارکت فعال است.درمان یک کار تیمی است و بیمار و درمانگر با هم تصمیم می گیرند هر جلسه روی چه چیز کار کنند.در ابتدا درمانگر  نقش فعالتری در تعیین سمت و سوی جلیات درمان دارد وبا گذشت جلسات بیمارنقش  فعالتری بازی می کند.

ت. شناخت درمانی معطوف به هدف و متمرکز برحل مساله است.درمانگر در جلسه اول می خواهد که بیمار مشکلاتش را فهرست کرده و اهداف خود را مشخص کند تا با کمک درمانگر به صورت واقع بینانه ای نیل به این اهداف را دنبال کنند.

ث. شناخت درمانی بر زمان حال تاکید می ورزد.درمان اغلب بیماران مستلزم تاکید جدی بر مشکلات کنونی و موقعیتهای خاصی است که بیمار را تحت فشار قرار می دهد.

ج. شناخت درمانی آمورشی است.هدف این است بیمار بیاموزد خود درمانگر خودش باشد وبر پیش گیری از عود تاکید می کند.

چ. شناخت درمانی محدودیت زمانی دارد.بیماران مبتلا به اضطراب خفیف در چهار تا چهارده جلسه شرکت می کنند.البته همه بیماران ظرف چند ماه بهبود نمیابند.برخی بیماران به یک الی دو سال درمان نیاز دارند تا بتوانند باورهای ناکارآمد انعطاف پذیر و الگوهای رفتاری که منجر به ناراحتی مزمن می شوند را تغییر دهند.

ح.جلسات شناخت درمانی ساختار دارند.ابتدا در شروع جلسه خلق بیمار بررسی شده و با همکاری بیمار دستور جلسه تعیین می گردد.از بیمار خواسته می شود درباره جلسه قبل نظر دهد،تکالیف درمانی مرور می شوند،تکالیف جدید تعیین می شود،محتوای جلسه متوالیا خلاصه می شود و در پایان جلسه از بیمار خواسته می شود در باره جلسه نظر و بازخورد بدهد.این ساختار در طی جلسات درمانی همواره ثابت است.

خ. شناخت درمانی به بیماران می آموزد که افکار و باورهای نا کارآمد خود را شناسایی  و ارزیابی کرده وبه آنها پاسخ دهد.درمانگر به بیمار کمک می نماید که افکار خود را به چالش کشیده و اعتبار و کارآیی آنها را ارزیابی کند.

ر. شناخت درمانی از فنون متنوعی برای تغییر تفکر،خلق و رفتار استفاده می کند.انتخاب یک فن برمبنای ضابطه مندی درمانگر از بیمار وهدف درمانگر درآن جلسه به خصوص صورت می گیرد.

مطالب فوق بر گرفته از کتاب ( شناخت درمانی ،مبانی و فراتراز آن ) با تالیف جودیت اس.بک و ترجمه دکتر لادن فتی وهمکاران می باشد.

تهیه و تنظیم : خانم ملیحه ترشابی (کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات با درج منبع مقاله (با درج لینک فعال به سایت مرکز آلومینا) منعی ندارد و در غیر اینصورت پیگرد قانونی دارد.

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

خدمات نوروفیدبک و بیوفیدبک و مشاوره روانشناسی (اضطراب،افسردگی، بیش فعالی ، درمان اختلالات جنسی و روابط زناشویی ، زوج درمانی و… ) و شناخت درمانی و رفتار درمانی (CBT) و ویزیت متخصص روانپزشکی (اعصاب و روان) و متخصص مغز و اعصاب (درمان میگرن،سرگیجه،تشنج،سکته مغزی و …)در مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت ویزیت تماس بگیرید.

Comments are closed.