نوروفیدبک وبیوفیدبک افزایش حافظه

افزایش تمرکز و حافظه با نوروفیدبک (تکنولوژی مورد استفاده ناسا)

 

بوسیله این روش شمابه مغز خود آموزش می دهید که چطور امواج  خود را کنترل کند.

برای اینکه بدانید نوروفیدبک چگونه عمل می کند ابتدا باید امواج مغز خود را بشناسید، زیرا تلاش برای بهبود حافظه بدون اینکه مغز خود را بشناسیم مثل تلاش برای ارتقاء یک کامپیوتر است بدون اینکه بدانیم چطور کار می کند؟!!!

امواج مغز را می توان به امواج رادیویی تشبیه کرد ، این امواج در فرکانس های مختلف فعال می شوند و تا وقتی بعضی از امواج فعال هستند، فعالیت امواج دیگر محدود است. این امواج به 4 دسته تقسیم می شوند:

 

موج دلتا کندترین و پردامنه ترین موج مغزی است و زمانی که فرد در خواب عمیق است بیشترین فعالیت را دارد.

موج آلفا موجی با فرکانس زیاد است و زمانی که ما در وضعیت Relax هستیم فعال است. موج تتا نیز در خواب فعال تر است . اما موج بتا در مواقعی که فرد در حال تمرکز و یادگیری است بیشترین فعالیت را از خود نشان می دهد.

دانستن این نکته مهم است که این 4 موج در همه زمان ها درجاتی از فعالیت را در مغز دارا هستند، اما شدت و فرکانس فعالیت امواج سبب تفاوت کارکردهای ذهنی افراد مختلف می شود.

برای مثال، افرادی که از مشکلات یادگیری رنج می برند فرکانس موج بتا پایین تری نسبت به افراد عادی دارند.

بنابراین مادامی که ما بتوانیم امواج مغزی خود را کنترل کنیم، می توانیم حافظه و تمرکز خود را بهبود بخشیم.

از سال 1960 تحقیقات بر روی کنترل امواج مغزی توسط انسان آغاز شده و امروزه این باور وجود دارد که این روش علاوه بر داشتن اثرات درمانی بر روی افراد دچار مشکلات یادگیری و بیش فعالی، در افراد عادی نیز سبب ارتقاء سطح حافظه و بهبود قدرت تمرکز می شود.

در پایان لازم است بدانیم که بنابر گفته دانشمندان، حتی افراد نخبه نیز فقط از 10% ظرفیت مغز خود استفاده می کنند و این رقم در بین افراد عادی در بهترین حالت بین 5-4% است، پس تلاش کنیم تا از ظرفیت های مغز خود بیشترین استفاده را داشته باشیم.

 

در مرکز نوروفیدبک آلومینا خدمات نوروفیدبک جهت بهبود قدرت تمرکز و تقویت حافظه انجام می شود و شما می توانید با مراجعه به مرکز و گذراندن دوره های تقویت حافظه زیر نظر متخصصین از این روش در بهبود عملکرد مغز خود بهره ببرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جزئیات برنامه مدون آموزشی دوره های تقویت حافظه و افزایش تمرکز با نوروفیدبک :

نکته مهم : هر جلسه از دو قسمت درمانی و آموزشی تشکیل شده است که قسمت درمانی شامل کار با دستگاه نوروفیدبک می باشد که حدود 40 دقیقه طول می کشدو قسمت آموزشی شامل سر فصلهایی می باشد که در زیر به صورت کلی در مورد هر جلسه ذکر شده است (توجه داشته باشید که نوروفیدبک بیشتر روی افزایش تمرکز موثر است و بخش آموزشی بیشتر روی افزایش حافظه تاکید دارد لذا ترکیب این دو باعث ارتقا عملکرد ذهنی می گردد)


جلسه1: مصاحبه تشخیصی در زمینه مشکل،40 دقیقه نوروفیدبک،کار در منزل(آشنایی با اصول تمرکز ،یادداشت موارد مزاحم در ایجاد تمرکز، بررسی وضعیت اولیه حافظه و تمرکز)،آشنایی با انواع حافظه و چگونگی ذخیره اطلاعات در مغز، تعیین هدف با توجه به وضعیت عملکرد حافظه

جلسه2: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی در مورد خواب وتغذیه،کار در منزل(تمرکز بر گل سرخ،تهیه برنامه منظم در امور روزانه،پی ریزی ساختار زیربنایی حافظه ومغز سالم ) ، سیستم حافظه چگونه کار می کند!شناسایی و حذف عوامل مخدوش کننده حافظه سالم

جلسه3: 40 دقیقه نوروفیدبک ،آموزش پرورش اگاهانه فکر،کار در منزل(تمرین پروش فکر)، آموزش اصول کاهش خطاهای حافظه، زبان بدن! سوخت رسانی مغز!

جلسه4: 40 دقیقه نوروفیدبک ،ارزیابی جلسات قبلی وتکرار تمارین تمرکز،آموزش تنفس صحیح وتکرار آن در منزل، معرفی هوش هیجانی و یادگیری نحوه ارتقا عملکرد هوش هیجانی

جلسه 5: 40 دقیقه نوروفیدبک ،تکرار تنفس صحیح ،آموزش تمرکز بر شمع و تکرار آن روزی  2 بار در منزل،آموزش به یاد سپاری صورت ها و نامها

جلسه6: 40 دقیقه نوروفیدبک ، توضیح در مورد ریتم های بدن و شناخت ریتم فرد در منزل،آموزش فکر کردن صحیح همراه با تصویر وتکرار در منزل

جلسه7: 40 دقیقه نوروفیدبک ،شمارش اعداد مستقیم  وآشنایی با قاعده شمردن اعداد معکوس ، سی دی مغز برتر، آی کیو من بالا نیست پس هیچی نمی شوم! نقش هوش هیجانی!تاثیر یادگیری روی هوش!

جلسه8: 40 دقیقه نوروفیدبک ، آموزش حفظ کلمات هم آوا وتکرار آن در منزل، تمارین افزایش هوش هیجانی

جلسه 9: 40 دقیقه نوروفیدبک ، آموزش موسیقی درمانی ، آموزش صحیح تایم تیبل وتمرین این تکنیک و نقطه سیاه در منزل

جلسه10: 40 دقیقه نوروفیدبک ، بررسی جلسه قبل ، آموزش رمزنویسی ونکته برداری در جهت فعال سازی ذهن،کار در منزل(تمرکز بر طبیعت در محیط خارج از منزل،نوشتن یک لیست از رمزها)

جلسه 11: 40 دقیقه نوروفیدبک ، آموزش تکنیکهای حفظ اعداد و تمرین حفظ شماره های تلفن از این طریق در منزل

جلسه12: 40 دقیقه نوروفیدبک ، آموزش صحیح مطالعه وانجام آن در منزل ،افزایش نوروپلاستیسیته مغزی! من خلاقیت ندارم!

جلسه 13: 40 دقیقه نوروفیدبک ، آموزش حفظ اعداد با توجه به شکل وتکرار وممارست در منزل با توجه به سلیقه مراجعه کننده

جلسه 14: 40 دقیقه نوروفیدبک ، کاربرد سخنرانی در …. تهیه کردن یک متن مورد علاقه فرد و…

جلسه 15: 40 دقیقه نوروفیدبک ، آموزش راهکارهای افزایش تمرکز(آموزش کاربرد حل مسئله و…)، آنچه که پزشکان دانشکده پزشکی هاروارد در مورد حافظه به ما آموختند!

جلسه16: 40 دقیقه نوروفیدبک ، آموزش سازماندهی اطلاعات و آشنایی با اصول نقشه ذهنی و بررسی نرم افزار معرفی شده،دی وی دی در جستجوی هوش برتر از اساتید حافظه دنیا

جلسه 17: 40 دقیقه نوروفیدبک ، بررسی جلسات قبل ، توضیح در مورد اهداف و آموزش چگونگی رسیدن به آنها، چگونه از دمانس و فراموشی زود هنگام جلوگیری کنیم

جلسه 18: 40 دقیقه نوروفیدبک ، تمرین تنفس صحیح، مروری بر اهداف و ارزیابی میزان تاثیر کل پروسه درمان بر تمرکز و حافظه و تصمیم گیری جهت برنامه ریزی ادامه آموزش

از جلسه 18 به بعد با توجه به پیشرفت ( بررسی تاثیر نوروفیدبک و آموزشها)،میزان پلاستیسیته نورونی و میزان همکاری مراجعه کننده، روش های درمانی متفاوتی در مورد هر فرد به صورت جداگانه در نظر گرفته خواهد شد (ممکن است فردی با 15 جلسه به اوج عملکرد ذهنی مورد نیاز برسد ولی فرد دیگری جهت رسیدن به موقعیت مشابه حتی به بیش از 20 جلسه نوروفیدبک نیاز پیدا کند).



جهت ثبت نام می توانید فرم ثبت نام را تکمیل نموده و به نشانی ایمیل زیر ارسال نمائید یا به صورت حضوری (طبق قرار قبلی)در دفتر مرکزی نوروفیدبک آلومینا ثبت نام نمائید.

[email protected]

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

 

 

 

اهداف و عصب

هنگامی که کسری شناختی بالقوه در ارزیابی بالینی و یا در یک معاینه مختصر وضعیت روانی مشاهده می شود، ارزیابی عصب روانشناختی طولانی مناسب است. هر چند هدف نهایی از یک ارزیابی عصب روانشناختی ارجاع به با تشخیص و درمان توصیه چند از اهداف فوری این نوع ارزیابی را می توان شناسایی کمک. اینها عبارتند از: (1) شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف شناختی بیمار، به ویژه کسانی که از طریق روش های دیگر تشخیص داده نشده، (2) نسبت به این نقاط قوت و ضعف عوامل مناسب (به عنوان مثال، سن، تحصیلات، علایم روانی و بیماری های عصبی) (3) پیش بینی توانایی عملکردی فرد با توجه به این نقاط قوت و ضعف، و (4) نظارت بر تغییرات شناختی در طول زمان.

قبل از ظهور از تصویربرداری، یکی از اصلی goalsof عصب تعیین محل ضایعه بود. اگر چه عصب هنوز هم می توانید به پاسخ دادن به این سوالات کمک، تمرکز خود را نسبت به شناسایی پروفیل های شناختی و رفتاری بیماران منتقل شده است. در حال حاضر، یکی از اهداف اصلی ارزیابی عصب روانشناختی است که به نقاط قوت و ضعف شناختی بیمار را ارزیابی و توصیف، و برای توصیف هر گونه نقاط ضعف به عنوان اختلال و یا کسری بودجه به دلیل آسیب مغزی یا عوامل دیگر. این الگوهای خاص و یا پروفایل کارکرد شناختی و رفتاری می تواند مورد استفاده قرار گیرد را به تصمیم گیری تشخیص افتراقی. به عنوان مثال، برخی از انواع در حال حاضر dementias با مشخصات قشر (به عنوان مثال، اختلالات حافظه، زبان، و عملکرد اجرایی)، در حالی که دیگران در حال حاضر با یک پروفایل مشخصه subcortical (به عنوان مثال، اختلالات سرعت پردازش و خلق و خوی). یکی دیگر از هدف عصب است که به این نقاط قوت و نقاط ضعف، اختلال و یا کسری نسبت به علل مناسب خود است. در حالی که بیماری اعصاب ممکن است برای برخی از کسری شناختی، بنابراین می تواند از عوامل موثر (به عنوان مثال، سن، تحصیلات، نژاد)، علائم روانی هستند (به عنوان مثال، افسردگی، اضطراب)، و دیگر مشکلات پزشکی (به عنوان مثال، انسدادی مزمن ریه بیماری، اعتیاد به الکل، هیپوگلیسمی) است. بنابراین، اعصاب وزن آن تاثیر دیفرانسیل همه این عوامل مداخلهگر در اجرای آزمون است.

علاوه بر ارائه اطلاعات در خصوص تشخیص و موضعی neuroanatomical اختلال عملکرد، ارزیابی عصب روانشناختی منحصر به فرد است در توانایی آن برای رسیدگی به توانایی عملکردی بیمار است. پزشکان اغلب به ارزیابی توانایی بیمار را به تصمیم گیری های مالی و مراقبت های بهداشتی، رانندگی، و به زندگی مستقل به نام. این تصمیم گیری ها همچنین می توانند هنگامی که یک بیمار است که قادر به بازگشت به کار پس از آسیب و یا چه نوع کار بهتر با توجه به بیمار تعیین می کند. ارزیابی عصب روانشناختی ممکن است مورد استفاده برای تعیین تنظیمات مناسب برای درمان بیمار و به منظور توسعه در خصوص فعالیت های زندگی روزمره است.

مکرر ارزیابی عصب روانشناختی می تواند در نظارت بر تغییرات شناختی در طول زمان ارزشمند است.ارزیابی های متعدد می تواند کاهش شناختی در یک بیماری پیشرونده (به عنوان مثال، به زوال عقل یا اسکلروز چندگانه) و یا پیگیری و نظارت بر بهبود پس از آسیب حاد (به عنوان مثال، سکته مغزی یا آسیب مغزی پس از ضربه). بررسی اثر جراحی های پزشکی روشهای عصبی و نیز مستلزم ارزیابی های مکرر از توانایی های شناختی، با مقایسه بین قبل و بعد از درمان.

ارزیابی عصب روانشناختی.

 

ارزیابی عصب روانشناختی به طور معمول شامل بررسی سوابق بیمار، مصاحبه کلینیکی، انتخاب آزمون، مدیریت، و به ثمر رساند، تفسیر آزمایش، تشخیص و درمان و توانبخشی توصیه است. مصاحبه بالینی ممکن است در طول با توجه به نگرانی های ارائه بیمار متفاوت است. مصاحبه کامل با این حال، به طور معمول پس زمینه توسعه بیمار، تاریخچه پزشکی شخصی و روانی، تاریخچه خانوادگی پزشکی، عملکرد تحصیلی، دستاوردهای حرفه ای، عملکرد روانی اجتماعی و فعالیت های روزمره زندگی را پوشش می دهد. شروع و البته از مشکلات ارائه نیز مشخص است. اطلاعات به دست آمده از منابع وثیقه مانند مراقبین یا زن و شوهر در مورد تاریخچه پزشکی بیمار و روانی اجتماعی می تواند حیاتی باشد، چرا که برخی از بیماران فاقد درک و بینش کلی نسبت به عملکرد خود است. مشاهدات رفتاری بیمار در حین انجام مصاحبه و آزمون همچنین منبع مهمی از اطلاعات است که می تواند انتخاب آزمون و تفسیر نمرات آزمون را تحت تاثیر قرار است. علاوه بر جمع آوری اطلاعات، مصاحبه در خدمت دو هدف دیگر است. است به منظور توسعه تفاهم با بیمار و آموزش بیمار در مورد خود و یا نقش خود را در ارزیابی است. بعضی اوقات، بیماران برای قرار ملاقات در انتظار شرکت کنندگان منفعل می رسند، به عنوان یک روش تصویربرداری است. آنها نیاز به آموزش که مشارکت خود را در جمع آوری اطلاعات معتبر است، بهتر است که به اطلاع ارائه دهندگان مراقبت سلامت آنها بسیار مهم است. هدف دوم از مصاحبه است به منظور توسعه فرضیه در مورد وضعیت شناختی بیمار به راهنمای انتخاب آزمون است.

 

اقدامات بسیاری از عملکرد شناختی در دسترس هستند، و آنها را در قالب، طول، پیچیدگی، استاندارد و کیفیت از داده های هنجاری متفاوت. آزمون های مختلف ممکن است در موارد مختلف مناسب باشد، و انتخاب آزمون روند، در جمع آوری اطلاعات معنی دار در مورد بیمار ضروری است. در روش باتری thefixed، آزمون به هر بیمار را به شیوه ای استاندارد داده شده است. یکی از شایع ترین استفاده از باتری ثابت باتری Halstead Reitan (جدول 37-1)، که هنجارهای جامع Heaton و همکارانش منتشر شد. استفاده از باتری های ثابت است که اطلاعات جمع آوری شده است جامع و سیستماتیک ارزیابی حوزه های مختلف از عملکرد شناختی. علاوه بر این، اگر ارزیابی های مکرر در دسترس هستند، نمرات آزمون را می توان به طور مستقیم در مقایسه با اطلاعات پایه. اشکالاتی از رویکرد باتری ثابت شامل طول آن (به طور معمول 8 ساعت)، زیرا ممکن است برای برخی از بیماران به تحمل بیش از حد طولانی و دشوار است به پرداخت هزینه با برنامه های بازپرداخت محدود در مراقبت های مدیریت شده است. در نهایت، یک ارزیابی جامع ممکن است لازم باشد برای رسیدگی به سوال ارجاع.

 

 

 

جدول 37-1 – انطباق Heaton باتری Halstead-Reitan آزمون عصب روانشناختی.

آزمون عملکرد وابسته به حس بساوایی

انگشت تست نوسان

آزمون رده

ساحل دریا تست ریتم

سخنرانی صداها آزمون ادراک

آفازی آزمون غربالگری

آزمون حسی، ادراکی

گرفتن تست مقاومت

تست شناخت فرم لمسی

هوش وکسلر بزرگسالان مقیاس اصلاح شده

حافظه مقیاس هوشی وکسلر برای اصلاح

 

اقتباس از Heaton، RK، گرانت، I.، و ماتیوز، CG 1991، هنجارهای جامع برای اصلاحات بسط یافته Halstead-Reitan شده باتری: دموگرافیک، یافته های تحقیقات و کاربردهای بالینی، منابع ارزیابی روانی، اودسا، FL.

 

 

 

 

 

در مقایسه با یک باتری ثابت شده است روش های انعطاف پذیر (یا فرضیه محور)، که در آن انتخاب آزمون تفاوت در ارجاع سوال، سابقه بیمار، و مصاحبه بالینی بر اساس. اگر چه این رویکرد به نیازهای فرد بیمار را در دست (و بنابراین briefer می) مناسب تر است، آن است که ضرر بودن کمتر جامع نسبت به رویکرد باتری ثابت. ترین روش neuropsychologists ‘می افتد جایی بین استفاده از باتری های مجموعه، و یک معاینه کاملا منحصر به فرد است. در یک روش که اغلب به نام باتری های انعطاف پذیر، مجموعه ای مختصر از آزمایشات اولیه در ابتدا اداره و آزمون های بیشتری از توانایی های خاص تر استفاده می شود به نیازهای هر بیمار خاص.

 

خاص در دولت و نمره آزمون فراتر از محدوده ی این فصل هستند، و خواننده علاقمند را به دفترچه های راهنمای آزمون که همراه ابزار اکثر منتشر شده، ارزیابی می گویند. با این وجود، تمام تست ها بر اساس دستورالعمل استاندارد توسط neuropsychologists یا psychometricians آموزش دیده خود را اجرا. محیط آزمایش باید منجر به عملکرد مطلوب توسط بیمار (به عنوان مثال، نور مناسب، صندلی و تجهیزات مناسب، حواس او را پرت به حداقل برسد). بیماران درخواست شده را به هر گونه دستگاه های کمکی (به عنوان مثال، سمعک، عینک) را به جلسه آزمون است. از آنجا که برخی از ارزیابی عصب روانشناختی می تواند چندین ساعت طول می کشد، بیماران در حال استراحت در طول جلسه داده، و یا جلسه های متعدد، کوتاه برنامه ریزی شده است.

 

تفسیر آزمون نیاز به ادغام نمرات آزمون عصب روانشناختی با یافته از مصاحبه بالینی، سابقه بیمار، معاینه عصبی، و فیزیولوژی اعصاب و داده های سیستم عصبی است. پیش از این می تواند انجام شود، با این حال، نمرات آزمون اولیه باید در مقایسه با استاندارد مرجع مناسب است. روش های مختلفی در تفسیر نمرات آزمون عصب روانشناختی، از جمله استفاده از داده های هنجاری، قطع نمرات، و مقایسه با داده های پایه استفاده می شود. نمرات آزمون عصب روانشناختی می شوند اغلب با استفاده از داده های هنجاری، که معمولا توسط توسعهدهنده آزمون به عنوان نمونه استاندارد جمع آوری تعبیر شده است. به دقت داده های بیمار را تفسیر کرده، داده های هنجاری باید برای متغیرهایی هستند که به احتمال زیاد برای تاثیر گذاشتن بر عملکرد آزمون را تشکیل می دهند. به عنوان مثال، جدول 37-2 را نشان می دهد رابطه بین نمرات آزمون اولیه برای سن متغیرهای جمعیت شناختی، آموزش، و جنس بر روی باتری تکرار برای ارزیابی وضعیت عصب روانشناختی (RBANS ها) به خود اختصاص است. همانطور که در جدول نشان داده شده است، بسیاری از خرده آزمون در ارتباط با سن و / یا آموزش و پرورش، و تفاوت های جنسیتی در تقریبا همه خرده آزمونها مشاهده است. اجرا در این آزمون شفاهی بدون اصلاح مشخصات دموگرافیک فرد مورد علاقه را در نتیجه گیری های نامناسب و نادرست منجر شود.

 

 

 

جدول 37-2 – روابط بین نمرات خام در RBANS و متغیرهای جمعیت شناسی

آزمونهای سن جنسیت آموزش

فهرست آموزش -0.24 [*] .18 [*] F> M

داستان حافظه -0.21 [*] .25 [*]

کپی شکل -0.20 [*] .17 [*]

جهت خط -0.08 0.26 [*] M> F

تصویر نامگذاری -0.14 [*] .27 [*]

معنایی تسلط -0.21 [*] .08 F> M

دهانه رقمی -0.07 0.17 [*] M> F

برنامه نویسی -0.44 [*] .21 [*] F> M

لیست فراخوان -0.23 [*] .12 [*] F> M

شناخت فهرست -0.18 [*] .12 [*] F> M

فراخوان داستان -0.26 [*] .20 [*] F> M

شکل فراخوان -0.23 [*] .13 [*] M> F

 

اقتباس از داف، K.، پاتون، D.، شوئنبرگ، محمدرضا، و همکاران. سال 2003، سن و آموزش و پرورش اصلاح داده هنجاری مستقل برای RBANS در نمونه جامعه خانه سالمندان، دانشگاه علوم Neuropsychol، ج. 17، صص 351-366 و داف، K.، شوئنبرگ، محمدرضا، قالب، J.، و همکاران، در مطبوعات، تفاوت های جنسیتی در خرده RBANS در بزرگسالان مسن تر است. پایه و مجدد داده ها، J دانشگاه علوم بزرگراه Neuropsychol.

* <0.01، F، زن، مرد، RBANS، باتری قابل تکرار برای بررسی وضعیت عصب روانشناختی.

 

 

داده های اصولی ارائه اطلاعات در مورد آزمون عملکرد مورد انتظار از افراد در یک گروه خاص، اغلب طبقه بندی شده بر اساس سن یا سطح آموزش و پرورش است. نمره خام منحصر به فرد است در مقایسه با توزیع نمرات از گروه همسالان فرد برای تعیین جایی که آن را در طیف وسیعی از اجراهای می افتد. شکل 37-1 و جدول 37-3 دستورالعمل نشان می دهد برای استفاده در تفسیر عصب روانشناختی. سودمندی داده های هنجاری بستگی دارد به شدت به اندازه و نمایندگی از نمونه استاندارد. ابزار بالینی را می توان به خوبی از تناسب بین فرد و نمونه است و در حدی که هنجارهای عوامل جمعیتی به حساب به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. به عنوان مثال، آن را نمی مناسب برای تصمیم در مورد اجرای آزمون از یک مرد 82 ساله با 8 سال آموزش و پرورش با مقایسه نمره آزمون خود را با کسانی که از یک گروه 40 ساله به طور متوسط ​​12 سال خواهد بود آموزش و پرورش است. محدودیتهای عمده در برخی از داده های هنجاری، از جمله فقدان هنجارهای مناسب برای افراد مسن و عدم تجانس از آموزش و پرورش، قومیت، و متغیرهای سلامت میان برخی از نمونه های استاندارد وجود دارد. علاوه بر این، مهم است که به استفاده از هنجارهای تازه ترین موجود به دلیل اثرات کوهورت ممکن است منجر به تفاوت های بین افراد در حال حاضر و کسانی که از آنها سال ها پیش جمع آوری شد. هنگامی که هنجارهای مناسب در دسترس نباشد، خطر overdiagnosis یا underdiagnosis اختلال شناختی وجود دارد. بنابراین، تفسیر دقیق از اجرای آزمون عصب روانشناختی لزوما شامل اطلاعات در مورد نمونه که از آن هنجارها برای هر آزمون است.

 

 

شکل 37-1 منحنی نرمال و رابطه آن با نمرات مشتق شده است.

 

 

 

 

 

 

جدول 37-3 – شرایط توصیفی عملکرد در محدوده های مختلف از توزیع نرمال

شرایط کیفی SCORE درصد انحراف استاندارد رتبه SCORE T

به شدت مختل <-3.0 <1 <20

متوسط ​​به شدت -2.6 به -3.0 مختل <1 20 – 24

متوسط ​​مختل -2.07 تا -2.53 1 – 2 25 – 29

خفیف تا متوسط ​​دچار اختلال -1.6 به -2.0 2 – 5 30 – 34

کمی مختل -1.07 تا -1.53 ​​6 – 14 35 – 39

در زیر به طور متوسط ​​-0.6 تا -1.0 16 – 27 40 – 44

میانگین -0.53 تا 0.53 30 – 70 45 – 55

بالاتر از حد متوسط ​​+0،60 به +1.0 73 – 84 56 – 60

میانگین +1،07 به 1.53 86 – 94 61 – 65

برای برتر +1،6 به +2.0 95 – 98 66 – 70

خیلی برتر +2،07 به 2.53 98 – 99 71 – 75

فوقانی شدید> 2.53> 99> 75

 

توجه: سابقه آموزشی و سطح premorbid از عملکرد بیمار باید در استفاده از هر گونه برچسب کیفی را در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

رویکرد دیگر برای تفسیر آزمون با استفاده از برش کردن نمرات برای شناسایی افرادی که نشان می دهد نشانه شناختی پاتولوژیک است. برخی از تست های طراحی شده برای اندازه گیری توانایی های هستند که تا حد زیادی دست نخورده در افراد عادی است، اما در بیماران مبتلا به اختلال دچار اختلال شده است. به عنوان مثال، اکثر مردم قادر به دونیم کردن یک خط بدون مشکل است، اما بیماران مبتلا به غفلت visuospatial سمت چپ به طور معمول شناسایی نقطه میانی خط از مرکز به سمت راست. آزمایشاتی که در برش خاموش نمرات تکیه می کنند، تمایل دارند برای اندازه گیری عملکرد با نرخ پایه کم یا کسری است که تعداد کمی از مردم نشان می دهد. علاوه بر این، قطع کردن نمرات با ابزار غربالگری مورد استفاده قرار گیرد به سرعت شناسایی اختلالات بالقوه. به عنوان مثال، نمره برش 23 در آزمون امور خارجه مینی ذهنی (MMSE) بارها به عنوان شاخص اختلال شناختی برای زوال عقل مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه قطع نمرات می توانید در زمان صرفه جویی ارائه اکتشافی مفید، این نمرات همچنین می تواند بسیاری از “بازدید واقعی” از دست و شناسایی بسیاری از “مثبت کاذب است.”

 

بخش مهمی از تفسیر آزمایش مقایسه عملکرد فعلی با نمرات آزمون گذشته است، به خصوص اگر زوال شناختی مشکوک شود. به ندرت، با این حال، آیا افراد داده ها از آزمون قبلی ارسال شده برای این مقایسه در دسترس است. هنگامی که هیچ نمرات آزمون قبلی در دسترس هستند، شواهد از عملکرد بیمار premorbid فکری تخمین زده می شود. تکنیک های متعددی برای برآورد عقل premorbid در دسترس هستند. متغیرهای جمعیت شناختی (به عنوان مثال، سن، سطح تحصیلات، شغل اصلی) اغلب در فرمول مبتنی بر رگرسیون برای پیش بینی premorbid ضریب هوشی (جدول 37-4). به طور مشابه، سوابق دانشگاهی (به عنوان مثال، کالج درجه نقطه به طور متوسط، آزمونهای موفقیت تحصیلی از مدرسه متوسط) می تواند برآورد عملکرد قبل به بیماری یا جراحت. در نهایت، “برگزاری” آزمون است (به عنوان مثال، آزمون های شناختی که مقاوم در برابر توهین های عصبی)، مانند خواندن اقدامات توانایی، مقاوم در برابر بسیاری از فرایندهای که باعث کاهش در عملکرد شناختی تصور می شود. برخی از اقدامات مشترک از خواندن توانایی ملی بزرگسالان آزمون خواندن (نلسون، 1982)، دستیابی به طیف وسیعی تست ویرایشهای 3 (ویلکینسون، 1993)، و آزمون هوشی وکسلر برای خواندن بزرگسالان (شرکت روانی، 2001)، همه از آن ارزیابی توانایی کلمات نامنظم املای را با صدای بلند به خواندن. neuropsychologists معاصر با استفاده از ترکیبی از این استراتژی در بهترین برآورد توانایی premorbid را وارد کند.

 

37-4 – برآورد ضریب هوشی کلامی Premorbid

Barona: VIQ = 54.23 + 0.49 (سن) + 1.92 (رابطه جنسی) + 4.24 (نژاد) + 5.25 (آموزش و پرورش) + 1.89 (اشغال) + 1.24 (منطقه)

 

سن: 16-17 = 1، 18-19 = 2، 20-24 = 3، 25-34 = 4، 35-44 = 5، 45-54 = 6، 55-64 = 7، 65-69 = 8، 70-74 = 9

 

جنسیت: زن = 1، مرد = 2

 

نژاد: سیاه و سفید = 1، قومیت های دیگر = 2، سفید = 3

 

آموزش و پرورش در سال: 0-7 = 1 = 2، 9-11 = 3، 12 = 4، 13-15 = 5، 16 8 + 6 =

 

شغل: کارگر مزرعه، مزرعه foremen، نیروی کار غیر ماهر = 1، عملیات، کارگران خدماتی، کشاورزان، مدیران مزرعه، نیمه ماهر = 2، و نه در نیروی کار = 3، صنعتگران، foremen، کارگر ماهر = 4، مدیران، مسئولان، proprieters، روحانیون ، فروش، حرفه ای، فنی = 6 = 5

 

منطقه: جنوب = 1، شمال مرکزی = 2، غربی = 3، شمال شرقی = 4

 

 

اقتباس از Barona، A.، رینولدز، C.، و Chastain، R. 1984، شاخص هوش premorbid را آماری بر اساس WAIS-R، دانشگاه علوم J مشاوره روان، ج. 52، صص 885-887.

 

همانطور که قبلا اشاره شد، فرایند تفسیر نیاز به اعصاب برای درک از داده ها و نقاط ضعف و نقاط قوت ویژگی به انواع عوامل مربوط به بیمار است. متغیرهای دموگرافیک نظیر سن، تحصیلات، و نژاد، می تواند اجرای آزمون، تحت تاثیر قرار داده هنجاری باید اثر خود را بر روی نتایج را کاهش دهد. عوارض جانبی دارو و درمان (به عنوان مثال، خواب آلودگی، بی قراری، مشکلات حافظه) می تواند تفسیر نمرات آزمون، پیچیده و یا حتی منبع بیمار ارائه مشکلات شناختی. “دولت” از شرایط، مانند اضطراب امتحان و یا بی خوابی های اخیر، همچنین می تواند اجرای برنامه تاثیر گذار باشد. تمام این عوامل باید در نظر گرفته شود و وزن آن به عنوان اعصاب به سمت تشخیص و توصیه های درمانی است.

 

در نهایت، بازخورد در مورد نتایج حاصل از ارزیابی عصب روانشناختی، همراه با برداشت های تشخیصی و توصیه های درمانی، باید به پزشک مراجعه. روش های گوناگونی برای تبادل این اطلاعات، از جمله بحث شفاهی، یادداشت مختصر، و گزارش جامع استفاده می شود. نوعی از گزارش کتبی در ارزیابی عصب روانشناختی معمولی است، اما این نیز تمایل دارند در طول و سطح از جزئیات متفاوت باشد (مثال: <از شماره 1 تا 8، صفحات). علاوه بر این، بازخورد به بیمار، همچنین می توانید از طریق کوتاه پیگیری قرار ملاقات و یا نسخه ای از این گزارش نوشته شده است رخ می دهد.


Comments are closed.