زندگی مجردی خوب است یا بد؟ چگونه با زندگی مجردی بسازیم

اگر مجردی شاد هستید چرا با آن مبارزه می کنید؟

مجردی

توسط الیوت لوئیس

مقدمه بلا : قبل از این که شروع به نوشتن بکنم از لوئیس برای همکاری در این وبلاگ نویسی دعوت کردم به مرکز روانشناسی بیاید.خوانندگان از این که از زوج ها در این لیست نام نبرده ام گله مند شدند.یکبار دیگرلوئیس مطلبی را ارائه کرده که من از همکاری با او خرسندم و این بار با مطلب ” تنها در قلب “با او همکاری می کنم.به نظر من از هردو لذت خواهید برد هم داستان شخصی او و هم  از گزارش تحقیق دانشگاهی اودرباره سه نوع از مردان مجرد.

اگر مجردی شاد هستید چرا با آن مبارزه می کنید؟

من خیلی احساسی به آن نگاه کرده ام. شبی فردی  بزرگسال در خارج از ایستگاه قطار گریه می کرد.و همه اینها بخاطر روز بدی است که داشته است. با خودم می گویم ” ملاقات ” چون ما قبلا همدیگر را ندیده بودیم پس اتفاقی که افتاده نمی تواند یک شکست باشد.او هرگز دوست دختر من نبوده است.

پس چرا احساس ترس می کنم؟

بعد از همه اینها ،من مردی مجرد بودم، مسلما که بودم. مجرد بودن ، وابسته نبودن و بدون تاریخ بلند آشنایی وهم صحبتی و عدم برنامه خاص در زندگی. این زندگی من بود وخوش می گذشت.

و او را ملاقات کردم

او جذاب ، تحصیل کرده ،موفق ، با شخصیت ،خوش صحبت ،شنونده خوب و مهمتر از همه این که بدون هیچ وابستگی بود. ممکن است من درباره این نوع زندگی مجردی اشتباه کنم.منظورم این است که تلنگر خوردیم. این ممکن است هر جایی باشد. تمام شب را فکر کردم. آن وقتی اتفاق افتاد که اوگفت می خواهد فقط دوستم باشد فکر می کردم این هم تلاشی  نا جور برای برقراری ارتباط بوده است .این اتفاق یک دهه قبل اتفاق افتاده است .  با مرور گذشته متوجه شدم که در حالی من درباره مجردی صحبت می کنم خودم در واقع با مجردی متعارضی مواجهه هستم.  هدفی که باید تغییر کند. مجردی متعارض اصطلاحی است که توسط چارلز وهلر روان شناس به کار برده شده است .او استاد دانشگاه آکرون است دانشگاهی که من الان دانشجوی حقوق و استاد پاره وقت  روزنامه نگاری  آن جا هستم.وقتی فهمیدم که او نویسنده کتاب تجرد مادام العمر است از او خواستم که تجربیاتش ا در اختیارمن بگذارد.و نتیجه آن باعث شد که چشم هایم به روی خیلی از مسائل باز شود.برای شروع تعداد نامتناسبی از افرادی که در تحقیق وهلر شرکت کرده بودند فقط بچه ها بودند. خودم به عنوان یک تک فرزند معتقد بودم که این تمایلات به نظر من مستقل است و در این که من هنوز مجرد مانده ام نقشی داشته است. تنهایی برای من عجیب نیست.  واضح است که سایر افراد مجرد نیز همین طور فکر می کنند.تحقیق وهلر سه دسته افراد میانسال ، ازدواج نکرده ووابسته به جنس مخالف را دسته بندی کرده است :مجردان نفوذ ناپذیر ، مجردان در تعارض و مجردان انعطاف پذیر

او می گوید مجردان نفوذ ناپذیر در تصمیم خود فردی کلیشه ای و قالبی هستند.آنها اساسانسبت به سایر مردم  افرادی خجالتی با خواسته ها و ارتباطات کم اجتماعی هستند. آنها افرادی درون گرا و فاقد بلند پروازی در طول زندگی خود هستند اما در این باره نگران و مضطرب نیستند.اودر دنیای کوچک خو د راحت است. اما از طرف دیگر  مجردانی که در تعارض هستند درباره تنها ماندن و مجردی خود دچار آشفتگی و غوغای درونی هستند.بر اساس یافته های وهلر آنان درباره مزایای مجرد بودن و متاهل شدن کشمکش درونی با خود دارند. این مبارزه بین مجردی و ازدواج  منبع ایجاد تنش می شود.برخی از آنان بالاخره ازدواج کرده و به این تنش خاتمه می دهند.و برخی دیگر ازدواج کرده بدون این که به این تعارض خاتمه دهند و به همسرانی متعارض تبدیل می گردند. در مورد خودم ، من به این نتیجه عقلانی رسیده ام که اگر مجرد بمانم موفق تر هستم اما هنوز بر این حس غلبه نکرده ام.به هر حال من از قرار گرفتن در دسته سوم وهلر(مجردان انعطاف پذیر) خودداری کرده ام .مجردان انعطاف پذیر درباره روش زندگی خود مثبت اندیش ترهستند. بر اساس تخقیق وهلر که کاملا  در خورمن می داند او می نویسد اگر چنین مجردی احساس تنهایی کند به سمت تلفن رفته و این حس را برطرف می کند.کاری که دقیقا من انجام می دهم.در حقیقت من دوستانی دارم که می توانم با آنها باشم و مهم نیست که چه زمانی از شب گذشته است .اغلب اوقات من قبل از این حس تنهایی اقدام به زنگ زدن  می کنم.بر اساس این تحقیق این گونه افراد تجربیات  اختصاصی دارند که باعث می شود ما جزء افراد مناسب ازدواج به نظر برسیم.اما حس استقلال و کمال شخصی ما  رومی شود.از نظر ما این مشکل ساز نیست فقط به عملکرد ما بستگی دارد.وهلر معتقد است که این افراد زندگی خود را در انزوا سپری می کنند اما از نظر روانی تکامل یافته هستند.آنها سرگرم کننده ، اجتماعی و آسان گیر هستند و نسبت به سایر مجردان احساس مسئولیت می کنند.

و بالاخره

در مورد من ، من به دنبال شادی و تکامل و سازش ،ازدواج و تشکیل خانواده نیستم اما از زندگی مجردی و آزادی ام لذت می برم.واین برنامه و آینده قابل پیش بینی است که من برای خودم دارم.دست سرنوشت در طول 22 سال زندگی مرا به 9 شهر وهشت مرحله متفاوت کشانده است. یک بار کارم را به خاطر سفر به اروپا از دست دادم.وقتی برگشتم مرا 3 هفته به ونزوئلا فرستادند.در 31 سالگی پرواز را یاد گرفتم سرگرمی  پرهزینه ای که همسران مخالف آن هستند.در 42 سالگی لیسانسی را که دو دهه قبل شروع کرده بودبه پایان رساندم.در 43 سالگی از اول حقوق را شروع کردم.به این دلیل نیست که نتوانستم همه این کارها را انجام دهم و ازدواج نکرده ام.صادقانه بگویم نمی دانم سرنوشت بعدی مرا به کجا خواهد برد.اما اگر حرفی برای گفتن وجود داشته باشد این است که :

اگر خود را فردی دیوانه عشق می دانید باآن مبارزه نکنید . اگر مجردی شاد هستید با آن نیز مبارزه نکنید.

 

تهیه و تنظیم :  سیده مژگان صالحی (روانشناس و مشاور)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات با درج منبع مقاله (با درج لینک فعال به سایت مرکز آلومینا) منعی ندارد و در غیر اینصورت پیگرد قانونی دارد.

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

خدمات نوروفیدبک و بیوفیدبک و مشاوره روانشناسی (اضطراب،افسردگی، بیش فعالی ، درماناختلالات جنسی و روابط زناشویی ، زوج درمانی و… ) و شناخت درمانی و رفتار درمانی (CBT) و ویزیتمتخصص روانپزشکی (اعصاب و روان) و متخصص مغز و اعصاب (درمان میگرن،سرگیجه،تشنج،سکته مغزی و …)در مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت ویزیت تماس بگیرید.

Comments are closed.