چگونه از شر نگرانی در مورد هرچیزی خلاص شوید (4 نکته­ ی مؤثر)

چگونه از شر نگرانی در مورد هرچیزی خلاص شوید (4 نکته­ ی مؤثر)

نگرانی


گاهی اوقات، ما نمی­دانیم چگونه ازشر نگرانی در مورد هرچیزی خلاص شویم. ما نمی­توانیم از افکار خود در مورد سناریوهای ناجور، اگرو امّاها، تصورات منفی، مسئولیت­های بی پایان در خانه و سرکار جلوگیری کنیم.

همه­ی این‌ فکرها شب­ها مانع خواب ما می­شوند و با فشار آوردن بر ما در طول روز تهدیدمان می­کنند. چرا اجازه می­دهیم اینگونه پیش برود؟ اگر ما مراقب نباشیم، استرس و نگرانی می­تواند بر زندگی ما مسلط شود و ترس ما را بی­تحرک، بی­انگیزه و بیهوده می­کند.

با آموختن اینکه چگونه می­توان از شر نگرانی در مورد هرچیزی خلاص شد بر اعصاب خود مجدداً مسلط شوید:

نکته 1: عدم قطعیت و ابهام را بپذیرید.

شما نمی­توانید هرچیزی را کنترل کنید. همیشه چیزها و موقعیت­های وجود خواهد داشت که نمی­توانید از آن‌ها فرار کنید. فکر کردن به چیزهای که امکان دارد با مشکلاتی روبرو شود، می­تواند سلامتی شما را به خطر اندازد و روزگارتان را سیاه­کند. فقط این‌ موارد نیست، آن‌ها حتی می­توانند باعث جذب انرژی منفی و پیشگویی برای آینده به همین نحوه شوند.

بنابرین دیگر به این مسائل فکر نکنید. هرچیزی در زمان مقرر خودش اتفاق خواهد افتاد؛ و چیزهای خوبی را که در زمان حال دارید از دست ندهید.

اگر می­خواهید یاد بگیرید که چگونه از شر نگرانی در مورد هرچیزی خلاص شوید، باید به این واقعیت عادت کنیم که همیشه در زندگی قطعیت وجود ندارد؛ اما بدانید که در درون شما توان برای مقابله با هر چالشی وجود دارد.

نکته­ ی 2: نگرانی­هایتان را به تأخیر بیندازید.

دور کردن نگرانی­ها کاملاً آسان نیست، خصوصاً نگرانی­های مزمن. بجای سرکوب کردن نگرانی­هایتان (که بالاخره هرطور شده بروز پیدا می­کنند)، یاد بگیرید که آن‌ها را به تعویق بیندازید.

این قضیه کمک­کننده است چرا که شما را از درگیری با نگرانی­ها در زمان حال حفظ می­کند. به تأخیر انداختن نگرانی­ها همچنین از این حیث برتری دارد که به شما کمک می­کند یک حس فوق­العاده از کنترل داشتن بر خود و بر موقعیت داشته باشید.

نکته ­ی 3: تفکرات منفی خود را به چالش بکشید.

به عنوان یک فرد مضطرب و نگران، شما اغلب به فرجام کار فکر می­کنید- با این فرض که شرایط بسیار بد به پایان خواهد رسید.

جهان را بیش­تر از آنچه واقعاً هست خطرناک ندانید.

اگر شما می­خواهید بیاموزید که چگونه از شر نگرانی در مورد هرچیزی خلاص شود، باید آنچه که شما را به شک می­اندازید شناسایی کنید. به جای آنکه آن‌ها را به عنوان موانعی ببینید که مطمئناً نمی­توان شکستشان داد، آن‌ها را به عنوان چالش­های ببینید که می­توان بر آن‌ها غلبه کرد.

موضوع نگران کننده این است که برخی تمایل دارند همیشه نیمه­ی خالی لیوان را ببینند. آموختن نحوه­ی شناسایی، بررسی و به چالش کشیدن افکارمنفی به شما کمک خواهد کرد تا دیدی متعادل‌تر درباره­ی موقعیتتان و اینکه چرا نباید نگران بود بدست آورید.

نکته 4: ریلکس و راحت باشید.

احتمالاً بهترین نکته برای خلاصی از شر نگرانی در مورد هر چیزی همین است. فقط ریلکس و راحت باشید. نفس عمیق و مدیتیشن به بدن و ذهن شما برای آرام شدن کمک خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که شما می­توانید همه­ی این بلاتکلیفی­های منفی را اداره کنید به شرط اینکه مراقب خودتان باشید و افکار و هیجانات خود را تحت کنترل داشته باشید.

 

تهیه و تنظیم :  اکرم جمشیدفر (روانشناس)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات با درج منبع مقاله (با درج لینک فعال به سایت مرکز آلومینا) منعی ندارد و در غیر اینصورت پیگرد قانونی دارد.

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

خدمات نوروفیدبک و بیوفیدبک و مشاوره روانشناسی (اضطراب،افسردگی، بیش فعالی ، درماناختلالات جنسی و روابط زناشویی ، زوج درمانی و… ) و شناخت درمانی و رفتار درمانی (CBT) و ویزیتمتخصص روانپزشکی (اعصاب و روان) و متخصص مغز و اعصاب (درمان میگرن،سرگیجه،تشنج،سکته مغزی و …)در مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت ویزیت تماس بگیرید.

Comments are closed.