راههای شناخت احساسات و هیجانات خود

هیجانات خود را بشناسید

 

هیجان

 

کودکان کلمات را از دیگران می آموزند ،ممکن از بزرگترها ،خواهران و برادران دیگر خود و یا دوستان . مادر باید به یک سگ اشاره کند و بگوید ” سگ ” .بعد کودک به یک اسب اشاره می کند و می گوید “سگ” و مادر می گوید نه آن یک سگ است.بچه ها بدون شناخت اسم هیجانات خود به دنیا می آیند.آنها هنگام یادگیری اسامی حیوانات به هیجانات خود پی می برند.وقتی در این زمینه بزرگترها مراقب هیجانات خود هستند آن ها دقت کرده و این فرآیند اتفاق می افتد.وقتی خانواده در زمینه احساساتخود راحت نباشدممکن است آنها آن را اشتباه گرفته ، حذف کرده یا رد کنند و کودک طبقه بندی هیجانات خود را یاد نخواهد گرفت .اگر بتوانید این کار را انجام دهید در واقع  اولین قدم طبقه بندی هیجانات است .چندین راه برای شناخت و طبقه بندی هیجاناتی که با آن مواجه می شوید وجود دارد.

1.علت یابی : به عقب برگشته و ببینید به چه چیزی فکر کرده ، چه کار کرده و چه اتفاقی افتاده که  به این حالت دچار شده اید .علت هیجان اغلب سرنخ شناخت هیجان است.اگر دوستتان بگوید نمی تواند برای برنامه امشب شما کاری بکند نا امید می شوید .اگر کاری را رد کرده اید غمگین می شوید.اغلب افراد می گویند که اتفاقی نیفتاده  است . در این موارد فکر کنید چه کار کرده اید ، با چه کسی حرف زده اید ،دربا ره چه چیزی صحبت کرده اید و….  . آن موقع است که متوجه می شوید.بخاطر آوردن جزئیات زیادی از نحوه سپری کردن زمان ( قبل از هیجان ) اغلب یادآور دلیل شروع هیجان است. اگر از زمان شروع آن مطمئن نیستید به زمانی که هیجانی نشده بودید برگردید . آیا هنگام صرف صبحانه احساساتی شده اید؟ هنگام کار ؟ وقت نهار؟ پس قدم به قدم جلو بروید و به کاری که انجام داده اید ، چیزی که شنیده اید  و به حال قبل از هیجان فکر کنید.به مسائلی که باعث هیجانی شدن دیگران می شوند فکر کنید حتی اگر فکر می کنید برای شما اتفاق نخواهد افتاد.

2.هیجانات کجا باعث تحریک جسمی شما می شوند؟ ما زمانی احساسات و تغییرات جسمی را به عنوان قسمتی از تجربیات هیجانی تجربه  می کنیم.ترس همیشه در قسمت شکم – عصبانیت در ناحیه شانه ، پشت و چهره – غم در چانه و شاید در گلو خود را نشان بدهد.توجه به جسم خود و این که قبل از بروز هیجانات  چه اتفاقی افتاده است ،ممکن است این اطلاعات به تشخیص این که چه حسی دارید کمک کند.

3.چه عکس العملی نشان خواهید داد؟ هیجانات به ما اطلاعاتی می دهند و معمولا یک عکس العمل با هیجان همراه است.ما معمولا هنگام  ترس به مبارزه یا دفاع از خود یا فرار تمایل داریم  یا این که فلج می شویم.هنگام خجالت از تماس چشمی پرهیز کرده یا دوست داریم خود را پنهان کنیم.هنگام خشم اغلب می خواهیم که حمله ور شویم.عکس العمل انتخابی  شما می تواند سر نخی برای نوع احساس شما باشد.

4.از تضعیف هیجانات خود بپرهیزید.هنگام غذا خوردن ،فعالت ها یا کارهای دیگر ( مانند خود آزاری ، خیلی سرگرم کار شدن ،خرید افراطی ، آزار گری و ورزش بیش از حد) با تضعیف هیجانات خود واقعا در تشخیص هیجان مورد نظر به مشکل بر خواهید خورد.از سزکوب هیجان خود بپرهیزید حتی اگر در تشخیص احساس خود و انجام این کار خیلی ماهر باشید.اگر علاقه شدیدی به حذف بعضی از فعالیت ها دارید دقت کنید که کدام هیجان باید نادیده گرفته شود.

5.طرز فکر شما.گاهی افکار شما بیانگر احساس شمااست.اگر فکر می کنید که موفق هستید نشانگر این است که دوست دارید شاد باشید.اگر حس می کنید که دوست ندارید دوستان خود را تغییر دهید نشانه غمگینی شما است.

6.چندین انتخاب را در نظر داشته باشید.با استفاده از لیستی از هیجانات حق چندین انتخاب را به خود بدهید.گاهی افراد در چنین شرایطی به هیجانات خود پی می برند.به جای استفاده از لیست آماده و نوشته شده می توانید از کسی بخواهید که هیجانات شما را حدس زده و نظر بدهد .بخاطر داشته باشید که در یک زمان می توانید چندین هیجان را تجربه کنید.

7.از کسی بخواهید که بازخورد هیجان شما را به شما گزارش دهد.اغلب زبان بدن مخصوصا حالات چهره با هیجانات در ارتباط است.ممکن است بخواهید در آیینه چهره خود را نگاه کنید یا این که از کسی بخواهیدکه بگوید با توجه به چهره شما او متوجه چه هیجانی می شود.به هر حال گاهی اوقات افرادی که در خانواده های بی توجه بزرگ شده اند یاد گرفته اند که هیجانات خود را پنهان کنند و آنها را در چهره خود بروز ندهند.

8.از سایرین بخواهید که بگویند اگر جای شما بودند چه حسی داشتند.در برخی مواقع همه افراد یک حس و هیجان را نشان می دهند.در صورتی که اگر بدانید که دیگران چه هیجانی را بروز می دهند شما آن هیجان را از خود نشان نمی دهید .برخی از این نظرات ممکن است گاهی اوقات عملی نباشد وشما تشخیص ندهید که چه حسی دارید .شناخت هیجانات نیاز به تمرین دارد.

 

تهیه و تنظیم :  سیده مژگان صالحی (روانشناس و مشاور)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا


انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات با درج منبع مقاله (با درج لینک فعال به سایت مرکز آلومینا) منعی ندارد و در غیر اینصورت پیگرد قانونی دارد.

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

خدمات نوروفیدبک و بیوفیدبک و مشاوره روانشناسی (اضطراب،افسردگی، بیش فعالی ، درماناختلالات جنسی و روابط زناشویی ، زوج درمانی و… ) و شناخت درمانی و رفتار درمانی (CBT) و ویزیت متخصص روانپزشکی (اعصاب و روان) و متخصص مغز و اعصاب (درمان میگرن،سرگیجه،تشنج،سکته مغزی و …)در مرکز  نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت ویزیت تماس بگیرید.

Comments are closed.