چاره بیش فعالی چیست؟

 

امروزه نوروفیدبک به عنوان یکی از روشهای مؤثر درمانی در کودکان دجار بیش فعالی یا همان ADHD شناخته شده است. هدف از درمان بوسیله این روش این است که به کودک بیاموزیم چطور می تواند رفتارهای مغزش را تغییر دهدو در نهایت عملکردهای مربوط به بیش فعالی را از بین ببرد.

این به این معنی است که کودک شما می تواند به مغز خود بیاموزد که بیش فعال نباشد!

بیوفیدبک مانند آینه ای است که عملکرد مغزما ن را که به طور عادی ما از آن آگاه نیستیم ، به نمایش در می آورد و به ما می آموزد تا اطلاعاتی راجع به وضعیت بیولوژیک مغز خود بدست بیاوریم و از این اطلاعات جهت کنترل ارادی فعالیت های مغزمان استفاده کنیم.

نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که می تواند جهت آموزش کودکان دچارADHD جهت تغییر رفتارشان استفاده شود. به این صورت که دستگاه اطلاعات الکتریکی مغز کودک و امواج مغزی او را ثبت می کند و  با ثبت امواج و تقویت امواج مثبت و مفید، نوروفیدبک انجام می شود و کودک می آمزد که چطور می تواند بیشتر توجه و تمرکز داشته باشد.

حال این امواج مغزی که در نوروفیدبک روی آنها کار می شود، چه هستند و چگونه کار می کنند؟

هر فرد نرمال 4 دسته موج مغزی دارد که عبارتند از:

 

موج آلفا در زمان آرامش و relaxation فعالیت بسزایی دارد.

موج بتا سریع ترین موج مغزی است و در مواقع توجه و تمرکز فعالیت زیادی دارد. موجی به نام SMR نیز وجود دارد که زیرمجموعه ای از موج بتا است و زمانی که فرد برای انجام یک فعالیت کاملاً فوکوسکرده فعال است.

موج تتا در زمانی که فرد در حال به خواب رفتن است و یا افکار پوچ و بی هدفی دارد فعال است .

موج دلتا کندترین موج مغز است و در هنگام خواب عمیق فعال ترین موج است.

وقتی یک کودک نرمال تلاش می کند مطلبی بخواند یا روی موضوعی تمرکز کند، امواج بتا در مغزش افزایش می یابد، اما در کودکان بیش فعال، این اتفاق نمی افتد و به جای افزایش موج بتا، موج تتا در مغزشان افزایش می یابد (موج افکار پوچ) ، و این به این معنی است که این کودکان نمی توانند به اندازه کودکان دیگر تمرکز کنند.

آیا نوروفیدبک به راستی روش مؤثری است؟

وقتی کودک بیش فعال نیاز به توجه دارد، به جای افزایش موج بتا در مغزش، موج تتای او بالا می رود و در دستگاه EEG بالا بودن موج تتا نسبت به بتای او ثبت می شود. در جلسات نوروفیدبک درمانی، به کودک می آموزیم که چگونه موج بتای خود را بالا بیاورد. معمولاً بعد از 30 جلسه درمان، کودک کاملاً می آموزد که چطور امواج مغز خود را کنترل کند . علاوه بر بهبود توجه و تمرکز در کودکان، علائم دیگر بیش فعالی نیز در کودک کمرنگ می شوند. این بهبودی، قابل مقایسه با زمانی است که کودک در حال مصرف روزانه  4 قرص ریتالین است.

در کودک تحت درمان با دارو، با پایان نیمه عمر دارو در بدن، علائم برمی گردد اما زمانی که کودک می آموزد که چطور امواج مغز خود را کنترل کند، علائم خاموش می شوند و این بهبودی دائمی است ، و بدان معنی است که وقتی جلسات درمانی کامل شد، کودک شما فردی نرمال خواهد بود و این نکته وجه تفاوت نوروفیدبک با سایر روش های درمانی است.

مقاله نوروفیدبک  در درمان کودکان بیش فعال و مقایسه آن با ریتالین :

http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/5791387V1107.pdf

آیا نوروفیدبک محدودیت و عوارضی نیز دارد؟

در مورد عوارض احتمالی جانبی این روش در 30 سال گذشته مطالعات بسیاری انجام شده و خوشبختانه هیچگونه عارضه جانبی برای این روش درمانی ذکر نشده است.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که برای ادامه جلسات نوروفیدبک، کودک باید انگیزه داشته باشد و اگر کودک در سن مناسبی نباشد، خسته می شود و انگیزه ادامه درمان را نخواهد داشت. اگر سن کودک خیلی پایین باشد، نمی تواند همکاری مناسبی داشته باشد و در سنین بالا نیز  بازی ها برای او به انداز کافی جذاب و سرگرم کننده نیستند. بهترین سن توصیه شده برای این درمان سن 9- 5 سال می باشد.

در مرکز نوروفیدبک آلومینا خدمات درمانی بوسیله روش نوروفیدبک  در کودکان بیش فعال انجام می شود و شما می توانید با پر کردن فرم تشکیل پرونده و سپس انجام جلسات درمانی، از این درمان جهت بهبود بیش فعالی کودکتان بهره ببرید.

 

جزئیات برنامه درمانی کودکان بیش فعال/کم توجه و اختلالات یادگیری در مرکز نوروفیدبکآلومینا:

 

نکته مهم : هر جلسه از دو قسمت درمانی و آموزشی تشکیل شده است که قسمت درمانی شامل کار با دستگاه نوروفیدبک می باشد که حدود 40 دقیقه طول می کشدو قسمت آموزشی شامل سر فصلهایی می باشد که در زیر به صورت کلی در مورد هر جلسه ذکر شده است

جلسه 1 : مصاحبه با والدین وشناخت انتظارات آنها از جلسات درمان وکودک ،40 دقیقه نوروفیدبک ،معرفی کتاب چگونه به کودکان بیش فعال/کم توجه کمک کنیم؟ به عنوان کتاب کاردرمنزل ومعرفی کتاب درسنامه به والدین برای آشنایی وبرخورد صحیح با این کودکان

جلسه 2 : 40 دقیقه نوروفیدبک ، مرور جلسه قبل ، آموزش حل مساله

جلسه3 : 40 دقیقه نوروفیدبک ، مرور جلسه قبل، توضیح دوباره روش حل مساله با ذکر مثال و تهیه طرح، تهیه کتاب گربه ها … و خواندن راز 1

جلسه 4: 40 دقیقه نوروفیدبک ، توضیح در مورد طرح خواسته شده، تعریف کردن راز 1 گربه ها توسط کودک ومطالعه راز ،تکنیک حافظه(تعداد 5 تصویر) در منزل

جلسه 5: 40 دقیقه نوروفیدبک ، ارایه طرح جدید، تعریف راز 2، بررسی تکالیف کتاب، کار در منزل(راز 3 ،تهیه پازل با توجه به سن کودک حداقل هفته ای 2 مرتبه،تکرار تکنیک حافظه با همان تعداد تصویر)

جلسه 6 : 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی تکالیف جلسه قبل،ارایه فایل ریلکسیشن و توضیح در مورد آن،کار در منزل(راز 4 ،کتاب کار،نوشتن طرح،گوش دادن به فایل قبل از خواب و هر شب)

جلسه7: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل، کار در منزل(بیان مشکل در غالب نقاشی،راز5،تکنیک حافظه با 8 تصویر)

جلسه8: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل، کار منزل(کتاب کار،راز6 ،نوشتن یک طرح و بیان یک مشکل در مدرسه در غالب نقاشی،تکنیک حافظه با 10 تصویر)

جلسه9: 40 دقیقه نوروفیدبک ،برسی جلسه قبل، کار در منزل(راز 7 وتمرین درباره راز 1و2 ،کتاب کار،خواندن داستان مورد علاقه کودک و نوشتن نکات مهم آن توسط وی، ارایه طرح جدید ونوشتن برنامه های روزانه)

جلسه10: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل، کار در منزل(راز 8 وتمرین 1و2و3 ،کتاب کار،انجام پازل با قطعات بیشتر،تکنیک حافظه با شمارش اعداد مستقیم از 1 تا 50)

جلسه11: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل،ارایه فایل توجه و تمرکز،کار در منزل(راز9 وتمرین راز1و2و3و4 ،ارایه طرح،خواندن یک داستان کوتاه و آوردن کتاب همراه خود در جلسه بعدی،تکنیک حافظه با شمارش اعداد معکوس)

جلسه 12: 40 دقیقه نوروفیدبک ،تعریف راز 9 وقصه درمانی،کار در منزل(تهیه برنامه توسط والدین با توجه به عدم انجام کارهادر گذشته وبررسی آن توسط خود کودک،ادامه تکنیک حافظه)

جلسه13: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل،آموزش بازی ایکس- اُ،کار درمنزل(ارایه طرح یک مشکل جدید در محیط خارج از منزل وارایه راه حل در غالب نقاشی)

جلسه 14: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی جلسه قبل،انجام بازی ایکس-اُ ،کار در منزل(پازل،بازی نخ وسوزن از گلدونه ها،شمارش اعداد معکوس و افزایش تعداد اعداد)

جلسه15: 40 دقیقه نوروفیدبک ،قصه درمانی،بررسی جلسه قبل،کار در منزل(بازی ایکس-اُ،بازی نخ وسوزن با ارایه یک طرح مشخص روی آن با توجه به علاقه کودک)

جلسه16: 40 دقیقه نوروفیدبک ،تمرین راز 5و6و7 ،بررسی جلسه قبل ،کار در منزل(ارایه طرح جدید،تکنیک حافظه با کلمات شروع با 5 کلمه هم اوا)

جلسه17: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بررسی تفاوت ها در طرح های مختلف ،کار درمنزل(بازی ایکس-اُ،پازل،خواندن داستان وبررسی نکات مهم،تکرارتکنیک حافظه با کلمات هم آوا)

جلسه 18: 40 دقیقه نوروفیدبک ،قصه درمانی ،کاردرمنزل(خواندن مجله مورد علاقه کودک،ماز تهیه از گلدونه،تکنیک حافظه با 7 کلمه ناهماهنگ)

جلسه 19: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بازی سنجش تمرکزبا میله های مارپیچ ،راز 8و9 ،کار در منزل(نقاشی جلسه درمانی از نظر کودک ،ماز،پازل،تکنیک حافظه با 7 کلمه هماهنگ)

جلسه20: 40 دقیقه نوروفیدبک ،بازی ایکس-اُ،بررسی جلسه قبل

از جلسه 20 به بعد با توجه به پیشرفت کودک ،سن کودک و میزان همکاری خانواده روش های درمانی متفاوتی در مورد هر کودک به صورت جداگانه در نظر گرفته خواهد شد.

برای دریافت شرایط ثبت نام اینجا کلیک کنید.

 

جهت ثبت نام می توانید فرم ثبت نام را تکمیل نموده و به نشانی ایمیل زیر ارسال نمائید یا به صورت حضوری (طبق قرار قبلی)در دفتر مرکزی نوروفیدبک آلومینا ثبت نام نمائید.

[email protected]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

اختلال بیش فعالی

فعالی اختلال

اختلال فعالی (ADHD) الگوی توجه به کاهش مداوم و به سطوح بالاتری از تکانشگری در یک کودک یا نوجوان نسبت به فردی که سن و سطح رشد انتظار می رود مشخص می شود. در حالی که در گذشته، بیش فعالی به علائم اختلال اساسی در این اختلال، اعتقاد بر این بود، با توافق کنونی این است که بیش فعالی اغلب ثانویه به کنترل امیال ضعیف است. تکانشگری و فعالیت بیش از حد سهم یک بعد در معیارهای تشخیصی برای ADHD است. بی توجه، بیش فعالی / ضربه، یا ترکیبی از همه مظاهر همان اختلال: در حال حاضر، تشخیص ADHD بر اساس اجماع کارشناسان معتقدند که سه قابل مشاهده زیرگروه. برای دیدار با معیارهای برای تشخیص ADHD، برخی از علائم باید قبل از سن 7 سال حضور، گرچه ADHD تشخیص داده شده است که در بسیاری از کودکان تا زمانی که بالاتر از 7 سال است که رفتارهای خود را به علت مشکلات در مدرسه و جاهای دیگر. برای تایید تشخیص ADHD، اختلال از بی توجهی و / یا بیش فعالی و تکانشگری را باید در حداقل دو حالت قابل مشاهده است و از تداخل با عملکرد تکامل مناسب اجتماعی، تحصیلی، و یا در فعالیت های فوق برنامه. ADHD تشخیص داده می شود زمانی که نشانه ها را در یک کودک، نوجوان یا بزرگسال با یک اختلال فراگیر رشد، اسکیزوفرنی، و یا اختلال روانی دیگر رخ می دهد.

این اختلال شده است در ادبیات را برای سالهای زیادی را در زیر انواع واژه ها شناخته شده است. در 1900s اولیه، ضربه، disinhibited، کودکان بیش فعال و بسیاری از آنها آسیب عصبی ناشی از آنسفالیت تحت برچسب سندرم بیش فعال گروه بندی می شوند. در 1960s، یک گروه ناهمگون از کودکان مبتلا به هماهنگی ضعیف، معلولیت های یادگیری، و lability عاطفی، اما بدون آسیب عصبی خاص، به عنوان داشتن حداقل صدمه به مغز توضیح داده شد. از آن زمان به بعد، دیگر از فرضیه را مطرح برای توضیح منشأ این اختلال، مانند بیماری ژنتیکی بر اساس شامل انگیختگی غیر طبیعی و توانایی فقیر به زیر و بم کردن احساسات است. این نظریه در ابتدا مشاهده شد که داروهای محرک کمک به تولید توجه مستمر و بهبود توانایی این کودکان را به تمرکز بر روی یک کار داده شده پشتیبانی می کند. در حال حاضر، هیچ عامل و اعتقاد بر این است به علت اختلال، اگر چه بسیاری از متغیرهای محیطی ممکن است به آن کمک می کنند و بسیاری از ویژگی های قابل پیش بینی بالینی با آن همراه است.

اپیدمیولوژی و آمار زیستی

گزارش در بروز ADHD در ایالات متحده از 2 تا 20 درصد از کودکان مدرسه کلاس متفاوت بود. یکی از چهره های محافظه کار در حدود 3 تا 7 درصد از کودکان مدرسه ابتدایی نابالغ است. در بریتانیا شیوع پایین تر در مقایسه با ایالات متحده، کمتر از 1 درصد گزارش شده است. ADHD در پسران نسبت به دختران است، با نسبت اعم از 2 به 1 به 9 تا 1. اول درجه بستگان بیولوژیکی (به عنوان مثال، خواهر و برادر از فرد مبتلا با ADHD) در معرض خطر بالا قرار دارند و آن را توسعه و همچنین به توسعه اختلالات دیگر، از جمله اختلالات رفتاری مخرب، اختلالات اضطرابی و اختلالات افسردگی. خواهر و برادر از کودکان مبتلا به ADHD نیز در معرض خطر بالاتر از جمعیت عمومی به اختلالات در یادگیری و مشکلات تحصیلی. والدین کودکان مبتلا به ADHD نشان می دهد افزایش بروز hyperkinesis، sociopathy، اختلالات استفاده از الکل، و اختلال تبدیلی است. علائم ADHD اغلب حاضر به سن 3 سال است، اما تشخیص به طور کلی تا زمانی که کودک در محیط مدرسه ساختار، مانند مهد کودک یا کودکستان، زمانی که اطلاعات معلم مقایسه توجه و تکانشگری کودک در سوال با همسالان از هم سن و سال.

علت

اجماع کنونی که علت اختلال شامل تعاملات پیچیده سیستم های neuroanatomical و neurochemical، در مطالعات ژنتیکی دوقلو و خانواده تصویب، مطالعات حمل و نقل دوپامین ژن، مطالعات تصویربرداری، و داده های انتقال دهنده عصبی است. اکثر کودکان مبتلا به ADHD، هیچ شواهدی از آسیب های ناخالص ساختاری در سیستم عصبی مرکزی (CNS) است. با وجود عدم فیزیولوژی عصبی را وادار یا neurochemical به طور خاص برای این اختلال، آن را قابل پیش بینی با انواع اختلالات دیگر که بر عملکرد مغز، از قبیل اختلالات یادگیری همراه است. عوامل کمک کننده پیشنهاد شده برای ADHD عبارتند از مواجهه سمی قبل از تولد، نوزاد نارس، و قبل از تولد توهین مکانیکی به سیستم عصبی جنین است. افزودنی های مواد غذایی، رنگ، نگهدارنده ها، و شکر نیز به عنوان علل احتمالی رفتار بیش فعال ارائه شده است. هیچ شواهد علمی نشان می دهد که این عوامل باعث ADHD می باشد.

عوامل ژنتیکی

مدارک و شواهد برای کمک ژنتیکی به ظهور ADHD شامل تطابق بیشتر در monozygotic نسبت به دوقلوها dizygotic. همچنین، خواهر و برادر از کودکان بیش فعال دارند حدود دو برابر خطر ابتلا به این اختلال را به عنوان کسانی که در جمعیت عمومی است. یک خواهر و برادر عمدتا ممکن است علائم بیش فعالی، و دیگران عمدتا ممکن است نشانه بی توجهی است. پدر و مادر بیولوژیک از کودکان مبتلا به این اختلال خطر ابتلا به ADHD بیشتر از پدر و مادر خوانده. کودکان مبتلا به ADHD در معرض خطر بالاتری از اختلالات رفتار در حال توسعه هستند، و اختلالات استفاده از الکل و اختلال شخصیت ضد اجتماعی مشترک در پدر و مادر خود را نسبت به کسانی که در جمعیت عمومی است.

P.1207

 

عوامل رشد

گزارش های موجود در دولت ادبیات که اوج ماه تولد کودکان مبتلا به ADHD با و بدون اختلالات یادگیری همراه است. مفهوم این است که قرار گرفتن در معرض قبل از تولد به عفونت در زمستان در طول سه ماهه اول ممکن است به ظهور علائم ADHD در برخی از کودکان حساس است.

صدمه به مغز

شده است این باورند که برخی از کودکان متاثر از ADHD ظریف آسیب به CNS و رشد مغز در دوره جنینی و پری ناتال است. فرض صدمه به مغز به طور بالقوه ممکن است در ارتباط با گردش خون، سمی، متابولیک، مکانیکی، فیزیکی و یا توهین به مغز در دوران شیرخوارگی اولیه ناشی از عفونت، التهاب و تروما است. کودکان مبتلا به ADHD نمایشگاه nonfocal (نرم) علائم عصبی در سطوح بالاتر از آن در جمعیت عمومی.

عوامل Neurochemical

بسیاری از انتقال دهنده های عصبی با علائم ADHD همراه است. مطالعات حیوانی نشان داده اند که لوکوس سرولئوس، متشکل از سلول های عصبی به طور عمده نورآدرنرژیک، نقش عمده ای در توجه است. سیستم نورآدرنرژیک متشکل از سیستم مرکزی (و در لوکوس سرولئوس) و سیستم سمپاتیک محیطی است. سیستم نورآدرنرژیک محیطی، ممکن است از اهمیت بیشتری را در ADHD باشد. بنابراین، اختلال در اپی نفرین محیطی، که باعث می شود که هورمون به تجمع محیطی، به طور بالقوه می تواند به سیستم مرکزی تغذیه و “تنظیم مجدد” لوکوس سرولئوس به یک سطح پایین تر است. در بخشی از فرضیه در مورد neurochemistry از اختلال از تأثیر بسیاری از داروها که اعمال تاثیر مثبت بر روی آن بوجود آمده است. گسترده ترین داروهای مورد مطالعه در درمان ADHD، محرک، بر هر دو دوپامین و نور اپی نفرین، که منجر به فرضیه های انتقال دهنده عصبی است که شامل اختلال ممکن است در هر دو آدرنرژیک و سیستم های دوپامینرژیک است. محرک های افزایش غلظت کاتکول آمین از طریق ترویج آزادی آنها و مسدود کردن جذب آنها. محرک و برخی از سه حلقه ای مواد مخدر به عنوان مثال، دزیپرامین (Norpramin) کاهش سطح ادرار 3 methoxy-4-hydroxyphenylglycol (MHPG) یک متابولیت نوراپی نفرین. کلونیدین (Catapres)، آگونیست نور اپی نفرین، بوده است در درمان بیش فعالی مفید است. داروهای دیگر که کاهش می یابد بیش فعالی شامل داروهای سه حلقه ای و مهار کننده های مونوآمینواکسیداز (MAOIs). به طور کلی، هیچ مدرکی دال بر روشن به نقش انتقال دهنده عصبی در توسعه ADHD، اما بسیاری از انتقال دهنده های عصبی ممکن است در این فرایند نقش دارند.

عوامل فیزیولوژی عصبی را وادار می

مغز انسان به طور طبیعی دچار جهش رشد عمده در چندین سنین 3 تا 10 ماه، 2 تا 4 سال، 6 تا 8 سال، 10 تا 12 سال و 14 تا 16 سال است. بعضی از کودکان دارای تاخیر maturational در توالی و نشانه های آشکار از ADHD که به نظر می رسد حدود 5 سال عادی است. فیزیولوژیکی مرتبط حضور انواع مختلف منحنی هایی که توسط دستگاه ثبت امواج مغز ثبت شده است غیر اختصاصی غیر طبیعی (EEG) الگوهایی که آشفته و مشخصه کودکان است. در برخی موارد، یافته های EEG در طول زمان عادی. مطالعه اخیر مورد EEG کمی در کودکان مبتلا به ADHD، کودکان با مشکلات نامشخص توجه، و در گروه شاهد نرمال نشان می دهد که هر دو گروه با توجه نشان دادن مشکلات افزایش درصد باند بتا نسبی و کاهش تن نادر P3000 دامنه. گروه بتا درصد افزایش و یا کاهش دلتا درصد باند با انگیختگی افزایش همراه است.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) سر از کودکان مبتلا به ADHD نشان می دهد هیچ یافته سازگار است. مطالعات با استفاده از توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) جریان خون مغزی و سرعت سوخت و ساز در مناطق لوب فرونتال از کودکان مبتلا به ADHD نسبت به گروه شاهد را پیدا کرده اند. اسکن PET را نشان داده اند که دختران نوجوان مبتلا به این اختلال سوخت و ساز در سطح جهان کمتر قند خون از هر دو کنترل طبیعی زن و مرد مبتلا به این اختلال را دارند. یک تئوری توضیح می دهد که این یافته ها: فرض کنید که لوب فرونتال در کودکان مبتلا به ADHD، به اندازه کافی انجام مکانیسم مهار خود را بر روی سازه های پایین تر، یک اثر که منجر به عدم بازداری.

عوامل روانی اجتماعی

کودکان در موسسات اغلب بیش از حد فعال هستند و دهانه توجه فقیر. این علائم در نتیجه از محرومیت طولانی مدت احساسی، و آنها ناپدید می شوند هنگامی که عوامل deprivational هستند برداشته شود، از جمله از طریق تصویب و یا قرار دادن در خانه خوانده. وقایع پر تنش روانی، اختلال در تعادل خانواده، و دیگر عوامل اضطراب تحریک منجر به شروع و یا استمرار ADHD. عوامل مستعد کننده ممکن است به خلق و خوی کودک، عوامل ژنتیکی، خانوادگی، و مطالبات جامعه را به پایبندی به شیوه عادی رفتار و انجام می باشد. وضعیت اقتصادی یک عامل مستعد کننده به نظر نمی رسد.

تشخیص

نشانه های اصلی بی توجهی، تکانشگری، و بیش فعالی در تاریخچه مفصلی از الگوهای اولیه رشد و نمو کودک همراه با مشاهده مستقیم از کودک، به ویژه در موقعیت هایی که نیاز به توجه مستمر است. بیش فعالی شدیدتر ممکن است در برخی از مواقع (به عنوان مثال، مدرسه) و در بعضی دیگر مشخص شده اند (به عنوان مثال، در یک مصاحبه)، و ممکن است آن را کمتر آشکار در فعالیت های لذت بخش ساختار (ورزش). تشخیص ADHD نیاز مداوم، علائم اختلال یا فعالیت بیش از حد / تکانشگری و یا بی توجهی که علت اختلال در حداقل دو تنظیمات مختلف است. به عنوان مثال، بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD مشکلات در مدرسه و در خانه است. معیارهای تشخیصی برای ADHD در جدول 43-1 خلاصه شده است.

دیگر ویژگی های متمایز ADHD توجه دهانه کوتاه و حواسپرتی آسان است. در مدرسه، کودکان مبتلا به ADHD می تواند دستورالعمل ها پیروی نمی کنند و اغلب خواهان توجه بیشتر از معلمان خود است. در خانه، آنها اغلب با درخواست پدر و مادر خود را منطبق نیست. آنها impulsively عمل می کنند، نشان می دهد lability عاطفی، و مواد منفجره و تحریک پذیر هستند.

کودکانی که بیش فعالی را به عنوان یکی از ویژگی های غالب هستند بیشتر احتمال دارد برای درمان ارجاع نسبت به کودکان در درجه اول با علائم کمبود توجه است. کودکان مبتلا به نوع غالبا بیش فعال ضربه بیشتر احتمال دارد به تشخیص طول زمان پایدار باشد و به اختلال رفتار همزمان از کودکان مبتلا به نوع عمدتا بی توجه و بدون بیش فعالی هستند. اختلالات شامل خواندن، ریاضی، زبان، و هماهنگی می تواند در ارتباط با ADHD رخ می دهد. تاریخ کودک ممکن است سرنخ را به عوامل قبل از تولد (از جمله ژنتیکی)، پس از وضع حمل، و پس از تولد است که ممکن است تحت تاثیر ساختار CNS یا تابع. نرخ توسعه، باید به انحرافات در حال توسعه، و واکنش های والدین به انتقال قابل توجه و یا پر تنش رفتاری مسلم و قطعی نیست، چرا که آنها ممکن است کمک به پزشکان در تعیین درجه که پدر و مادر کمک کرده اند و یا در واکنش به ناکارآمدی و اختلالات کودک.

P.1208

 

جدول 43-1 تشخیصی معیارهای DSM-IV-TR برای فعالی اختلال

در هر دو صورت (1) یا (2):

شش (یا بیشتر) از علائم زیر را از بی توجهی کرده اند همچنان ادامه داشت به مدت حداقل 6 ماه به درجه ای است که ناسازگار و متناقض با سطح توسعه است:

بی توجهی

اغلب نتواند به توجه دقیق به جزئیات می سازد و یا اشتباهات بی دقتی در مدرسه، محل کار، و یا فعالیت های دیگر

اغلب دارای مشکل در حفظ توجه در انجام وظایف یا فعالیت های بازی

اغلب به نظر نمی رسد به گوش دادن به طور مستقیم صحبت

اغلب پیروی نمی کنند از طریق دستورالعمل و نتواند به پایان مدرسه، کارهای، یا وظایف در محل کار (با توجه به رفتار مخالف یا عدم درک دستورالعمل)

اغلب دارای مشکل سازماندهی وظایف و فعالیت های

اغلب اجتناب می کند، دوست، و یا تمایلی به درگیر در کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی پایدار (مانند مدرسه و یا برای مشق شب)

اغلب از دست می دهد چیز لازم برای انجام وظایف و یا فعالیت می باشد (به عنوان مثال، اسباب بازی، تکالیف مدرسه، مداد، کتاب، و یا ابزار)

اغلب به آسانی توسط محرکهای غیر اصلی منحرف

فراموشکار است که اغلب در فعالیت های روزانه

شش (یا بیشتر) از علائم زیر را از بیش فعالی و تکانشگری ادامه به مدت حداقل 6 ماه به درجه ای است که ناسازگار و متناقض با سطح توسعه است:

بیش فعالی

به اغلب fidgets با دست یا پا یا squirms در صندلی

اغلب برگ صندلی در کلاس درس و یا در شرایط دیگر که در آن باقی مانده نشسته انتظار می رود

اغلب اجرا می شود در مورد صعود و یا بیش از حد در شرایط که در آن نامناسب است (در نوجوانان و بزرگسالان، ممکن است محدود به احساسات ذهنی بی قراری)

اغلب بازی و یا درگیر شدن در فعالیت های تفریحی بی سر و صدا مشکل دارد

است که اغلب در حال حرکت “و یا اغلب به عنوان اگر عمل می کند” رانده شده توسط موتور

اغلب صحبت بیش از حد

تکانشگری

به اغلب blurts از پاسخ های قبل از پرسش های تکمیل شده است

اغلب به سختی در انتظار نوبت

اغلب وقفه یا خودشو تحمیل بر دیگران (به عنوان مثال، ته به مکالمات و یا بازی)

برخی از علائم بیش فعالی، ضربه و یا غافل که باعث اختلال قبل از سن 7 سال حضور داشتند.

برخی از اختلال از علائم است که در دو یا بیشتر از تنظیمات (به عنوان مثال، در مدرسه [یا محل کار] و در خانه) وجود دارد.

شواهد روشنی از اختلالات بالینی قابل توجهی در عملکرد اجتماعی، دانشگاهی، و یا حرفه ای باید وجود داشته باشد.

علائم رخ می دهد نه منحصرا در طول این دوره از یک اختلال فراگیر رشد، اسکیزوفرنی، و یا اختلال روانی دیگر می شوند و بهتر است توسط یک اختلال روانی دیگر (به عنوان مثال، اختلال خلقی، اختلال اضطرابی، اختلال تجزیهای، و یا یک اختلال شخصیتی) خود اختصاص داده است.

کد نوع بر اساس:

فعالی اختلال، نوع ترکیبی: اگر هر دو معیار A1 و A2 6 ماه گذشته ملاقات کرد

فعالی اختلال، عمدتا غافل نوع: اگر معیار A1 ملاقات کرده است اما معیار A2 ملاقات 6 ماه گذشته

فعالی اختلال، نوع غالبا بیش فعال، ضربه: اگر معیار A2 ملاقات کرده است اما معیار A1 ملاقات 6 ماه گذشته

توجه داشته باشید برنامه نویسی: افراد (به خصوص جوانان و نوجوانان و بزرگسالان) که در حال حاضر علائم که دیگر معیارهای کامل، بهبودی نسبی “باید مشخص شود.

(از انجمن روانپزشکی آمریکا، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی متن REV 4 ED واشنگتن، دی سی:. انجمن روانپزشکی آمریکا، کپی رایت 2000، با اجازه.)

 

 

تاریخچه مدرسه و گزارش معلمان مهم در ارزیابی اینکه آیا مشکلات کودک در یادگیری و رفتار مدرسه عمدتا ناشی از عدم توانایی کودک در حفظ توجه و درک از مواد آکادمیک به خطر بیافتد. مشکلات مدرسه اضافی می تواند از مشکلات نگرشی و یا maturational، طرد اجتماعی، و فقیر خود تصویر به دلیل بیآنکه احساس شود. این گزارش همچنین ممکن است کودک تا به رسیدگی به این مشکلات را نشان دهد. چگونه کودک به خواهران و برادران، به هم سن و سالان، بزرگسالان، و مربوط به فعالیت های آزاد و ساختار می دهد سرنخ با ارزش تشخیصی به حضور ADHD و کمک می کند تا شناسایی عوارض این اختلال است.

بررسی وضعیت روانی ممکن است خلق و خوی افسرده و در درجه دوم است، اما بدون اختلال در تفکر، اختلال در آزمون واقعیت، یا عاطفه نامناسب نشان می دهد. کودک ممکن است حواسپرتی های، perseveration، و یک حالت بتن و تحت اللفظی از تفکر را نشان می دهد. نشانه های بصری، ادراکی، شنیداری و ادراکی، زبان، و یا مشکلات شناخت ممکن است وجود داشته باشد. گاهی اوقات، شواهد به نظر می رسد، اضطراب اساسی، فراگیر و ارگانیک بر اساس، اغلب به عنوان اضطراب بدن می گویند. معاینه عصبی ممکن است نشان دهد بصری، حرکتی، ادراکی، یا نارسی یا اختلالات شنوایی تبعیض آمیز و بدون نشانه های آشکار از اختلالات بینایی یا شنوایی است. کودکان ممکن است مشکلات با هماهنگی موتور و مشکل کپی کردن ارقام متناسب با سن، حرکات سریع و متناوب، حق تبعیض سمت چپ، ambidexterity، عدم تقارن انعکاسی، و انواع از نشانه های ظریف عصبی nonfocal (نرم علائم) را داشته باشد.

پزشکان باید کودک با مکرر ترشحات دو طرفه همزمان و در نتیجه جادوها فقدان کوتاه تشخیص EEG به دست آورد. یک کودک ممکن است در مدرسه را با فعالیت بیش از حد واکنش نشان می دهند از سرخوردگی خالص است. کودک مبتلا به تشنج تمرکز به رسمیت شناخته نشده است لوب تمپورال می تواند رفتار یک اختلال ثانویه داشته باشد. در این موارد، ویژگی های چند تن از ADHD هستند اغلب وجود دارد. شناسایی از تمرکز نیاز EEG به دست آمده در طول دوره خواب آلودگی و در هنگام خواب است.

ویژگی های بالینی

فعالی اختلال می تواند شروع خود را در مراحل ابتدایی، با وجود آن که به ندرت به رسمیت شناخته شده تا زمانی که کودک حداقل سن کودک نو پا است. نوزادان مبتلا به این اختلال، بی جهت حساس به محرک است و می توان به راحتی با سر و صدا، نور، دما، و دیگر تغییرات زیست محیطی، دگرگون شده است. در آن زمان، به عقب رخ می دهد، و بچه ها راحت و شل هستند، بسیاری از زمان خواب، و به نظر می رسد به آرامی در ماه های اول زندگی است. معمولا

P.1209

با این حال، نوزادان مبتلا به ADHD فعال هستند در گهواره، خواب کم و گریه یک معامله بزرگ. آنها به مراتب کمتر از کودکان عادی برای کاهش فعالیت های حرکتی خود را هنگامی که محیط زیست خود را با محدودیت های اجتماعی ساختار است.

در مدرسه، کودکان مبتلا به ADHD ممکن است یک تست به سرعت در حال حمله است، اما تنها دو سوال اول پاسخ. آنها ممکن است قادر به صبر کردن در مدرسه به نام و ممکن است قبل از هر کس دیگری پاسخ دهند. در خانه، آنها را می توان حتی برای یک دقیقه قرار داده است. کودکان مبتلا به ADHD هستند اغلب مواد منفجره و یا تحریک پذیر است. تحریک پذیری ممکن است توسط محرک های نسبتا کوچک است، که ممکن است پازل و ترس کودکان تنظیم شده است. آنها اغلب عاطفی حساس و به راحتی خاموش به خنده یا به اشک خلق و خو و عملکرد خود را مستعد به متغیر و غیر قابل پیش بینی است. آنی و عدم توانایی تحمل پاداش تأخیر یافته شاخص هستند. کودکان اغلب مستعد ابتلا به حوادث.

همزمان مشکلات عاطفی مکرر است. نتیجه منفی خود مفهوم و خصومت واکنشی به رسمیت شناختن کودکان است که آنها بدتر شده است.

ترین ویژگی های ذکر شده از کودکان مبتلا به ADHD، به ترتیب شیوع، عبارتند از: بیش فعالی، اختلال حرکتی ادراکی، lability عاطفی، کمبود هماهنگی کلی، کمبود توجه (فراخنای توجه آنها کوتاه، حواسپرتی، perseveration، شکست را به پایان برساند وظایف، عدم توجه، تمرکز ضعیف)، کسری تکانشگری (عمل قبل از فکر، تغییرات ناگهانی فعالیت، فقدان سازمان، پریدن در کلاس)، حافظه و تفکر، ناتوانی یادگیری خاص، گفتار و کسری دادرسی، و دو پهلو علائم عصبی و بی نظمی های EEG. حدود 75 درصد از کودکان مبتلا به ADHD نشان می دهد علائم رفتاری پرخاشگری و تمرد نسبتا به طور مداوم. اما، در حالی که تمرد و پرخاشگری معمولا با روابط intrafamily عوارض جانبی همراه است، بیش فعالی بیشتر نزدیک است مربوط به اختلال در عملکرد در آزمون های شناختی نیاز به غلظت است.

مشکلات مدرسه، یادگیری و رفتاری، معمولا با ADHD در کنار هم. آنها گاهی اوقات از اختلالات ارتباطی همزمان و یا اختلالات در یادگیری و یا از حواسپرتی و توجه کودک در نوسان است، که مانع کسب، حفظ، و نمایش دانش آمده است. این مشکلات به خصوص در آزمون گروه اشاره کرد. واکنش های جانبی از کارکنان مدرسه به ویژگی های رفتار ADHD و کاهش عزت نفس به دلیل احساس بیآنکه ممکن است با نظر منفی همسالان ترکیب را به مدرسه محل شکست ناراضی. این وضعیت می تواند به بازیگری از رفتار ضد اجتماعی و خود شکست، رفتارهای خود تنبیهی منجر شود.

آنتونی شد برای اولین بار به درمانگاه روانپزشکی کودکان در سن 7 سالگی به آن اشاره شده است. دلایل مراجعه شامل موارد زیر است:

بی قراری شدید و بیش فعالی از او شروع به راه رفتن

تمرکز ضعیف

نافرمان، گوش دادن (معلمان “دوست” آنتونی اما می خواستند او را از کلاس)

ضعیف بیان سخنرانی

تکرار درجه 1

خیلی آشفته و درهم و برهم

تاریخ تولد آنتونی حادثه بود، و یافته های EEG عصبی و معاینه او طبیعی بود. آنتونی مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان (WISC) (مقیاس کامل) 115 بود، با پراکندگی مشخص شده است. او به تصویر بدن و مشکلات visuomotor شد. ارزیابی روانپزشکی دوستانه، خوب به دنبال، پسر 7 ساله با سخنان (به عنوان مثال، مفصل) مشکلات که بی قرار و بیش فعال بود را نشان داد. پدر و مادر اظهار داشت: آنها با خوشحالی ازدواج کرده بودند و دو خواهر، هر دو به خوبی انجام می دهند وجود دارد. پدر اجرایی فروش شد و در یک معامله بزرگ، مادر خانه دار. منشاء قومی آنگلوساکسون بود. تشخیص ADHD ساخته شده بود.

پنج ساله شده است: 14 سال سن

این ارزیابی به دلیل آنتونی را در مدرسه شبانه روزی به مدت 3 سال بوده است به تعویق افتاده بود، و ما تا به حال صبر کنید تا او در تعطیلات بود. او محرک برای یک دوره کوتاه دریافت کرده بود، زیرا او noncompliant بود، چرا که او متنفر اثرات تخفیف. در 14 سال، آنتونی بسیار نابالغ به نظر می رسید و هنوز هم بی قرار و distractible بود. یادگیری او مشکلات برای موفقیت در امر تحصیل در کلاس درس به طور منظم و تقریبا غیر ممکن ساخته شده، اما آنتونی نگرش در مورد شکست خود را “الله بختی”. هیچ دزدی یا نشانه ای دیگر از رفتار ضد اجتماعی است، اما آنتونی هیچ دوستی نزدیک داشت. مادرش معتقد بود بدتر چرا که او مسئولیت را قبول نمی کند و هیچ هدف برای آینده بود. او بسیار ضعیف در املا و پشت در خواندن و خسته کننده مدرسه در بر داشت. اگر چه او هیچ دیدی نسبت به مشکلات خود را نداشت، او را به دوست و دوست داشتنی بود. تکرار WISC IQ (مقیاس) بدون تغییر بود.

ده ساله شده است: 20 سال سن

آنتونی در اواخر نیز برای سال 10-پیگیری مطالعه دیده شد، زیرا پدر و مادر خود را در خارج از کشور نقل مکان کرده بود، جایی که پدرش کسب و کار آغاز شده بود. ما به آنتونی نوشت، ارسال او مقیاس امتیاز خود متعدد و سابقه او برای تکمیل. سابق شامل پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (CPI)، مقیاس امتیاز خود را که تمام افراد به اتمام است. ما آنتونی را نمی شنوند و به مدت 2 سال پس از فرم ها و فرستاده شد تا او را به عنوان یک موضوع از دست رفته داد. یک روز، آنتونی در درب دفتر GW زدم و خود و دوست دخترش، سالی اعلام کرد. او گفت که او از نیوزیلند آمده بود تا ما را با سالی به ما می دانیم که شاخص تورم مصرف کننده در آزمون واقعا دیوانه بود و هیچ راهی وجود دارد که او همیشه می تواند کامل “500 پرسش های گنگ” که آنچه که او واقعا انجام شد در اینجا، او گفت: او به ما گفت تا به حال این حقیقت، پس از آن گزارش از 5 سال گذشته خود را داد و موافقت کرد که برای تکمیل کل 10 سال به بالا ارزیابی شده است.

در حالی که هنوز با پدر و مادر خود را در خارج از کشور زندگی می کنند، آنتونی به ادامه تحصیل را رد کرده بود، اما او کلاس 9 در مونترال به اتمام بود. او به طور متناوب در مشاغل مختلف نوکر کار می کرد و با پدر و مادر خود زندگی می کردند. او معتقد بود که پدرش را در این کار به نظر می رسید حتی اگر او آنتونی گفته بود که هر کار صادقانه خوب است (آخرین کار او جمع آوری گربه ها و سگ های ولگرد را برای جامعه محلی برای جلوگیری از ظلم به حیوانات است.) او به وضوح به آن معنی نیست، “آنتونی اضافه شده است. “به هر حال، من اخراج شدم، و از آنجایی که من از مورچه ها در شلوار من رو، من به نیوزیلند رفت.” او برنامه ریزی شده برای رفتن شاید کار، شاید برای یک روز تعطیل است. اما او ملاقات سالی، که پیشنهاد کرد که او می تواند سعی کنید چمن mowing مردم برای برخی از درآمد وجود دارد. سالی و آنتونی به زودی با هم زندگی می کردند، و او کمک کرد آنتونی حل و فصل کردن. او او را تشویق به کار سخت، و به زودی او 1.500 دلار ذخیره کرده بود. آنها قرض دلار دیگر 1.000 و چند lawnmowers دست دوم خریداری شده است. آنها سپس، پسران جوان به توده یونجه یا کاه چمن، و یک سال بعد از 5.500 دلار ذخیره شده بود و پرداخت بدهی. “من داد تا کسب و کار ماشین چمن زنی چون یک روز من فقط آن را خسته کننده و سفت، و من می خواستم به ترک و سفر. همچنین، من می خواستم ببینم شما را به شما نشان می دهد که چگونه دیوانه این آزمون که به ایمیل شما فرستاده من است. “

آنتونی به نظر می رسد شاد و به عنوان ضربه ای به مثل همیشه بود و افسون بزرگ است. او در گرفتن سالی یک کار در مونترال، که بسیار دشوار است در آن زمان بود، موفق شد با گفتن بخش مهاجرت که اگر آنها به او اجازه کار نمی کند، او را با او ازدواج کند، و سپس آنها را به او در یک به هر حال است. احساس تاسف کرده اند با او ازدواج خیلی جوان (سالی رو اجازه کار خود). سالی معلوم شد که روشن، کاملا لذت بخش، با ثبات زن جوان که قدردانی کیفیت آنتونی و تا به حال تاثیر قوی بر او. او قرار ملاقات بعدی را برای او ساخته شده و ساخته شده که در زمان آنها بود. آنها برنامه ریزی شده برای بازگشت به نیوزیلند پس از چند ماه در مونترال، اما جهان در راه برگشت.

پانزده سال است: از 25 سال سن

ما نمی تواند به نیوزیلند برای مصاحبه با آنتونی، اما ما قادر به ملاقات با پدر و مادرش، که بازدید شد مونترال بود. آنها اخیرا بازدید کرده بود آنتونی در نیوزیلند و در تماس نزدیک با او و با سالی بودند. آنتونی در حال حاضر با در نظر گرفتن مدرک دانشگاهی در ارتباطات بود. به نظر می رسید که به پایان رسید تا جایی که او، او می تواند از دانشگاه به عنوان یک دانش آموز بالغ بدون اتمام دبیرستان (او تنها 9 درجه به اتمام بود) را وارد کنید. او به دنبال دوره های خود را با برخی از مشکلات، اما در حال عبور از کنار به رغم مشکلات غلظت بود. او علاقه مند در آنچه که او انجام شده بود. آنتونی و سالی هنوز هم زندگی می کرده اند با یکدیگر و برنامه ریزی در ازدواج بودند. در طول این زمان، سالی یک غده بدخیم را از سینه اش برداشته شده بود. پدر و مادر آنتونی اظهار داشت که او و سالی “رابطه عالی” و آنها را با غم و اندوه و اضطراب خود را بر تشخیص خود را به خوبی برخورد کرده بود. سالی، آنها اظهار داشت، هنوز هم مسئول امور خانواده سازمانی طول می کشد و کمک می کند تا آنتونی با تکالیف نوشتن او. دوستان آنها توسط سالی ساخته شده، به عنوان آنتونی اجازه می دهد تا او را همه ابتکار عمل با دوستان، با این حال، او به خوبی آنها را دوست داشت. پدر و مادر او بر این باورند که در سال گذشته، تا حدودی به عنوان یک نتیجه از مشکلات پزشکی سالی، آنتونی است بالغ تا حد زیادی. او به عنوان هنوز هم ضربه، هنوز هم بسیار بی قرار شده بود، اما او به سالی گوش. او هنوز صحبت بیش از حد و دارای یک دهان بزرگ است. او گاهی اوقات مشاغل نیمه وقت به خاطر این از دست داده است. این زوج دارای بدهی ها، و آنتونی در نظر دارد برای شروع یک کسب و کار تبلیغات وقتی که او مدرک دانشگاهی خود را دریافت. پدر او اظهار داشت او را او را از نظر مالی کمک می کند، اما هنوز هم نمی توانست اعتماد او که مسئولیت رسیدگی به پول مسئولانه. آنتونی خود را به دوستان زن و شوهر بسته نشده باشد، اما او خیلی نزدیک احساس میکند به سالی. هر چند سالی است بدیهی است که انجام یک معامله بزرگ برای آنتونی، آن را اعتقاد بر این بود که رابطه مکمل و نه از عصبی است.

ما از پدر و مادر آنتونی در خواست آنچه را که آنها دلایل نتیجه خوب آنتونی معتقد بود چرا که آنها در مورد پیشرفت خود بسیار خوشحال بودند. پدرش گفت: «حتی در حالی که آنتونی اثر بیش فعال بود و یک مشکل نظم و انضباط به عنوان یک کودک، او را بسیار دوست داشتنی بود. در مدرسه، او نمی تواند یاد بگیرند چرا که او احساس بنابراین تحتانی. در 17 سال، ما او را به سوئیس فرستاد به یادگیری یک تجارت، اما این کار نمی کرد. در 18 سال، ما به او یک بلیط یک طرفه به نیوزیلند و به او گفت، اگر می خواهید دوباره شما را مجبور به کسب درآمد پول برای بلیط خود را. سالی نقطه عطفی برای آنتونی شد. او را داد آنچه ما می تواند، اعتماد به نفس در خود و حس از جهت. او همیشه دوست داشت او و حتی راه را در آینده او معتقد بودند که ما رک و پوست کنده نداشت. سالی و آنتونی در حال حاضر صرفه جویی در خرید یک خانه، و ما آنها را ارسال پول به سمت این، اما ما همیشه آن را به سالی بفرستم. او یک کتاب دارد. “

به نظر می رسید برای ما روشن که آنتونی بدون نامزد خود را که نمی شود عملکرد و همچنین به عنوان او و هنوز هم بسیاری از مشکلات زندگی مربوط به اختلال ADHD است. (حسن نیت ارائه میدهد G. وایس، M.D.)

Comments are closed.